Stelling: Iedere ruiter kan kampioen worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YoYo_

Re: Stelling: Iedere ruiter kan kampioen worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:35

Citaat:
Als je een heel goed paard hebt dan mag je nu eenmaal een foutje meer maken om toch nog kampioen te worden.
[/quote]

ja je zecht het precies goed je mag eenmaal een foutje maken maar niet zoveel foutenen als dit wel gebeurt en je wordt dan alsnog kampioen vraag ik me af hoe dit dan toch is gekomen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:38

Niet alleen het kopen van een paard kost veel geld
Iets simpels als een FEI paspoort kost al bijna 300 euro en is maar 4 jaar geldig. Dus na die 4 jaar mag je nog eens bijna 300 euro neer tellen.
Ik weet niet wat het startgeld op internationale dressuurwedstrijden is, maar in de endurance ligt dat ook al tussen de 100 en de 200 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:41

asjemenou schreef:
Fellor schreef:
Ik denk het niet. Er zijn mensen die van nature 100x meer gevoel met paarden hebben dan andere mensen.

Idd, sommige mensen hebben gewoon het gevoel totaal niet!
Als je nog niet eens kunt voelen op welk been je lichtrijdt, of dat je paard nageeflijk loopt, dan kan je nog zo`n goed paard hebben, maar zul je geen kampioen worden.

Gelukkig is met geld niet alles te koop. (helaas wel veel)

Wat voor kampioen hebben we het eigenlijk over?
Kringkampioen klasse B, of Nederland kampioen Zware toer?

Exact. Een ruiter zonder gevoel laat een topper eruitzien als het gemiddelde manegepaard (niks negatiefs over manegepaarden verder).

En een ruiter met een hele boel gevoel kan een gemiddeld paard er toch erg fijn laten uitzien. Lachen

Denk dat het uiteindelijk toch alles met gevoel te maken heeft. Ik geloof niet erg in dat geld verhaal.

En tuurlijk kan je rijke pappie een kant en klaar paard voor je kopen, zul je nog een hoop gevoel moeten hebben wil je verder dan de Z komen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:43

Er is een pak doorzettingsvermogen en karakter nodig voor de echte topsport...Dat missen veel ruiters en de nood wordt zwaar onderschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:45

Denk ik ook.
Het is lang niet alleen het hebben van een goed paard of geld.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:07

Zeker kan niet iedere ruiter zomaar kampioen worden ook al heeft hij nog zo'n goed paard.
Écht ruitertalent is wel vereist, maar wat minstens zo belangrijk is, is de drive bij de ruiter. Een ruiter die het niet in zich heeft om tot in detail alles te willen controleren en te perfectioneren komt er nooit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 07:13

Ik denk dat we even moeten bepalen wat een kampioen nou eigenlijk is. Naar mijn idee is het namelijk iemand die meerdere paarden in de internationale top heeft lopen, maar die heb ik hier nog niet gehoord?

Hen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:49

Ben het absoluut niet met de stelling eens. ik heb een paard gehad dat in de bak niet kon draven. Als ik aan wou draven ging ie galoperen. En buiten kon die het wel. Hij vond dressuur geen zak aan. Ben lekker buiten gaan rijden dus. e

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:38

ik ben het er niet mee eens,
niet elk paard heeft het in zich om kampioen te worden,en als ruiter ook niet.
maar dat is mijn mening
misschien dat het wel kan maar dan wel met de goede technieken en het gevoel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:43

Zoals ik op de vorige pagina ook al zei zijn er een aantal dingen die een ruiter maken of breken:
- Talent
- Ervaring
- Fysieke attributen (bv. atletisch lichaam)
- Vaardigheid
- Equipment (weet et NL woord niet. Valt ook Paard en Doping onder)

Ik ben van mening als een van deze dingen ontbreekt je nooit een topruiter kunt worden. Zonder goede equipment (paard, trainer enz.) kun je niet de vaardigheid en ervaring opbouwen die je nodig hebt. Met een handicap zul je waarschijnlijk nooit zo goed worden als dat je zou kunnen worden als je dat niet had. Met talent wordt je geboren en daar kun je niets aan veranderen. Dat is het zogenaamde 'ruitergevoel', maar ik ben van mening dat daarmee niet alles gezegd is.

Nogmaals: ik zie een kampioen als iemand die meerdere paarden in de internationale top heeft uitgebracht.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:49

Equipment: zijn geloof ik benodigheden. Knipoog

Verder ben ik wel én niet eens met de stelling.

Iemand die in een 'paardenfamilie' geboren word
en waar de nodige centen aanwezig zijn zal eerder
aan de top komen dan iemand die op zijn 12e als
manege ruiter begint en die er helemaal alleen voor
staat.

Iemand die met 'paardenmensen' opgroeit zal
eerder een eigen pony krijgen, zal meer steun en begeleiding van
de ouders krijgen en aangezien de ouders er verstand van
hebben word er een goede instructeur aangenomen en worden er goede ponies
aangeschaft.

Iemand die geen 'paardenmens-ouders' heeft zal
hoogst waarschijnlijk op een manege beginnen
waar het les-niveau niet denderend is.
Mocht er al een pony komen dan is het vaak
een huis tuin en keuken pony waar je hard aan
moet werken.

Zoals je begrijpt zal ruiter 1 sneller de top bereiken
dan ruiter 2.

Deze stelling is eigenlijk het vergelijken van appels
en peren. Je zou het alleen kunnen vergelijken
als alle ruiters dezelfde opleiding zouden krijgen
en evengoede paarden onder hun kont zouden
hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:22

Vage stelling. Iedere ruiter kan wat voor kampioen worden?

Clubkamioep kan zelfs de grootste kneus worden; gewoon een vereniging zoeken met weinig leden...
Kringkampioen B dressuur of B springen kan denk ik iedereen met een beetje mazzel wel worden.
Om regiokamioen Z2 of ZZ springen te worden zul je als ruiter denk ik wat meer kwaliteiten moeten bezitten. M.a.w.; ik denk dat de spoeling hier al dunner wordt.

En het worden van Nederlands, Europees of wereldkampioen is helemaal maar voor een enkeling weggelegd.

Hoe zwaarder het kamioenschap hoe dunner de spoeling.

Alicia2u schreef:
Zoals ik op de vorige pagina ook al zei zijn er een aantal dingen die een ruiter maken of breken:
- Talent
- Ervaring
- Vaardigheid

Karakter is ook heel belangrijk. Al heb je nog zoveel talent; als je geen doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen hebt houdt het ook op. Geld is ook altijd wel handig, maar met alleen geld en geen talent, doorzettingsvermogen etc. kom je er echt niet.

Kijk naar Adelinde Cornelissen; zij presteert goed in de GP, is niet van rijke komaf, heeft geen sponsors, is gewoon nog amateur en heeft een baan in het onderwijs geloof ik. Zij heeft denk ik wel het juiste karakter, het juiste paard en het talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:34

Als de tegenstanders maar beroerd genoeg performen, kan iedereen kampioen worden Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:48

jasmijn78 schreef:
Vage stelling. Iedere ruiter kan wat voor kampioen worden?

Clubkamioep kan zelfs de grootste kneus worden; gewoon een vereniging zoeken met weinig leden...
Kringkampioen B dressuur of B springen kan denk ik iedereen met een beetje mazzel wel worden.
Om regiokamioen Z2 of ZZ springen te worden zul je als ruiter denk ik wat meer kwaliteiten moeten bezitten. M.a.w.; ik denk dat de spoeling hier al dunner wordt.

En het worden van Nederlands, Europees of wereldkampioen is helemaal maar voor een enkeling weggelegd.

Hoe zwaarder het kamioenschap hoe dunner de spoeling.

Alicia2u schreef:
- Talent
- Ervaring
- Vaardigheid

Karakter is ook heel belangrijk. Al heb je nog zoveel talent; als je geen doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen hebt houdt het ook op. Geld is ook altijd wel handig, maar met alleen geld en geen talent, doorzettingsvermogen etc. kom je er echt niet.

Kijk naar Adelinde Cornelissen; zij presteert goed in de GP, is niet van rijke komaf, heeft geen sponsors, is gewoon nog amateur en heeft een baan in het onderwijs geloof ik. Zij heeft denk ik wel het juiste karakter, het juiste paard en het talent.

Karakter valt volgens mij onder 'fysieke attributen'. Heb ook nog een mooi karakterlijstje op de eerste pagina staan.

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:04

ik denk het ook niet, de wil en het gevoel van paardijden moet je toch wel een beetje in je hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:57

Alicia2u schreef:
Karakter valt volgens mij onder 'fysieke attributen'.

Fysiek betekent lichamelijk.

Karakter valt onder mentaal en deze was niet in het rijtje opgenomen...