Zusje @ work op snelle pony + filmpjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Re: Zusje @ work op snelle pony + filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:55

Leuke pony, ik zou proberen een lesje te nemen en kijken
wat je met de tips kan doen.
Wel zou ik je zadel of beter plaatsen of een ander zadel nemen,
het kan best zo zijn dat ze daarom sneller gaat.
Het doet pijn.
Of doe er een staart riem om. Je hoeft daar geen ring voor
te hebben ze hebben in de ruitersport zaak van die leren T dingen om het zo maar te zeggen dat plaats je onder het zadel
tussen de kussens en je kan er een staartriem aan doen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 22:03

Waar koop je zo'n T ding? Met een ander zadel of zonder doet ze ook zo, dus pijn denk ik niet echt...

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:18

Leuke fotos!
Maar als 't galloperen nog niet goed gaat, is het dan wel zo slim om daarna nog te gaan crossen?
Bloos

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:53

Leuke pony en fijn dat ie nu weer meer gereden en verzorgt word!
Let op dat je tenen niet te ver door de beugels gaan, en bij het loswerken en uitstappen zou ik iets meer lengte geven, ontspan en vertrouw 't.
Zover ik weet gaat een wat fellere pony juist meer ontspannen als er geen druk op de teugels staat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 18:10

@ ReJo; Gallopperen is moeilijk als ze bijvoorbeeld op een volte moet gaan en ook nog eens in een rustig tempo. Ald dat dan een beetje goed ging, mag ze op het laatst nog even "gaan" als beloning. Meestal gaan we dan ook in de verlichte zit, maar op de foto's was ze toevallig net aan het afremmen voor de bocht Lachen

@ Loizy; Dankje! Bij het in- en uitstappen krijgt ze meestal helemaal lange teugel, alleen heb ik daar nu geen foto's van. In het begin was ik de cam aan het halen, toen ik er weer was pakte ze net de teugels weer op. Na de laatste foto heeft ze met langere teugel gestapt, alleen wanneer je veel foto's maakt is je kaart op begeven moment vol Haha! Bedankt voor je tips!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:50

Hi, had al iets gezegd in het andere topic over rug gebruik. Maar aangezien daar de discussie (helaas) over is gegaan op houding en zit zet ik het maar even hier neer.

Safiera schreef:
Zadel ligt idd te ver naar voren. Op welke foto's vind je te zien dat ze het wel kan? En hoe maak je duidelijk dat je wilt dat ze haar rug bolmaakt? Als ze het zou begrijpen zou ze het vast wel doen (voor een wortel Tong uitsteken ).

Op de onderstaande foto's laat ze zien dat ze wel beter haar rug kan gebruiken:
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... aenEs7.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... rijden.jpg

De andere foto's drukt ze haar rug weg.

Een paard duidelijk maken de rug bol te maken is niet 1,2,3 uit te leggen en te leren.
Ik denk dat bij deze pony het belangrijk is regelmatig te rijden (paar x per week) en bezig te zijn met haar balans daarbij let je ook op je eigen houding en stuur je haar zo subtiel mogelijk zodat je niet te veel haar balans verstoord.
Een paard maakt zijn rug bol als hij met zijn achterbeen goed ondertreed en meer gaat dragen. In de bovenlijn, hals en rug, moet ze dan wel ontspannen blijven. Hard inwerken met je hand zorgt voor spanning. Om dit te voorkomen moet je je pony dus wel eerst kunnen controleren. Ze moet makkelijk langzamer en sneller gaan (binnen stap/draf/galop).

Voordat je bezig gaat met de pony rond te rijden (en dan bedoel ik niet zo zeer haar hoofd/hals) moet de basis er dus wel zijn. Daarin moet je les krijgen van iemand die op het moment dat je rijdt aanwijzingen kan geven. Zeker omdat elk paard verschillend is en dit soort dingen uitleggen via internet niet kunnen aansluiten bij ruiter en paard. Je eigen houding en hulpen zijn nl. ook belangrijk, evenals het zadel, om een paard lekker ontspannen en met goed ruggebruik te laten lopen.

Succes!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:01

Ik zou zeer zeker niet met een paardje gaan racen als deze tijdens het werk niet echt in jouw tempo wil lopen. Tijdens het rijden werk je aan de rust en een laag tempo een aan het einde rijd je er dus alles uit.

Tijdens het rijden veel slangevoltes rijden en overgangen op het moment dat ze onder je uit wil lopen. Zo langzaam mogelijk proberen te laten draven en mocht ze sneller gaan terug naar stap. Ook zou ik de martingaal iets losser doen, vind hem vrij strak staan. De galop gewoon achterwege laten en pas daarmee beginnen als de draf onder controle is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 20:55

@ Lies81 Bedankt! Ik heb vandaag al hard (eigenlijk langzaam Haha! ) geoefend. Lekker aan een zo los mogelijk teugeltje slangevoltes, stelling, kleine volte, halthouden achterwaarts en weer weg. Heb heel veel ik het temop gevarieeerd. Op het laatst liep ze echt lekker! Ik kon haar zo op mijn zit terugrijden naar stap/halthouden. Had trouwens een staartriem aan het zadel vastgemaakt. Het bleef netjes liggen! Dinsdag heb ik vrij dus dan moet ze er weer aan geloven Knipoog

@ egnie Als ze met rijden goed haar best doet, vind ik dat ze best even een rondje door de wei mag gallopperen. Dat dat dan middengalop is, (...) vind ze juist geweldig! Ik zie het meer als een beloning. Erna geef je gewoon lange teugel en stapt ze weer net zo rustig als ervoor. We rijden al veel figuren, of in ieder geval zo veel mogelijk is in de wei. Als ze te langzaam draaft drukt ze haar rug alleen maar weg. We gaan wel zo rustig mogelijk, maar in een laag tempo dragen kan ze gewoon nog niet.
De martingaal is bewust een beetje strak, zodat de teugelhulpen duidelijk blijven doorkomen. Als ze haar hoofd "normaal"houdt, heeft ze er echt geen last van. De galop is trouwens veel makkelijker te controleren dan draf. De pony galloppeerd ook makkelijker dan dat ze draaft.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:09

Lees hierboven dat jij zelf wel al veel figuren met haar rijdt. Misschien kun je dit met je zusje ook oefenen, want zie haar op het filmpje alleen maar rondjes rijden (weet niet of dit ook steeds zo was?). Lijkt mij namelijk wel goed om dit ook te oefenen, daar leert je zusje ook veel van. Veel succes ermee, ik zie in je vorige bericht dat je er al goed aan de slag bent met het gegeven commentaar!

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:58

Het lijkt alsof je zusje in draf een beetje achter blijft in de beweging (dit kan ook zijn om het tempo omlaag te brengen, in dat geval heb ik niks gezegd Knipoog ) en in galop lijkt het alsof ze een beetje uit het zadel komt en aan de teugels gaat hangen.
Zoals al gezegd: veel overgangen en figuren rijden helpt om het tempo wat omlaag te brengen. Nageeflijk halsstrekken schijnt ook te helpen bij drukkere pony's, daardoor moeten ze zich beter concentreren en wordt er endorfine (een soort stofje dat kalmeert) in plaats van adrenaline aangemaakt, dus misschien is het een idee om dit met haar te oefenen.
Op een manege waar ik gereden heb reed ik ook vaak op een pony, Casper, die vaker druk en eigenzinnig was in galop. De eerste keren dat ik hem reed liet ik mee vaak meeslepen door zijn drukke gedrag en spande ik om hem te laten luisteren. Het resultaat: een drukke pony die deed wat hij wilde. Ik kwam er dus al snel achter dat dat niet werkte, maar als ik rustig bleef en ontspande nam hij dat over en kon ik hem veel beter onder controle houden. Ik weet dat het moeilijk is om helemaal ontspannen te blijven op een drukke pony's, maar het is de beste manier Knipoog
In ieder geval nog veel suc6 met de pony en hopelijk heb je iets aan de tips Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 18:25

Weer bewdankt Haha!

@ Soof89; Ik bedoelde eigenlijk "wij", ik laat dat haar ook zo veel mogelijk doen. Op het filmpje maakt ze idd alleen een volte, dat was om haar in de goede galop te laten aanspringen. Was dus zeker niet steeds zo.

@ eLLe_horse; Ik denk dat ze dat onbewust wel aan het doen was ja... Zal er in galop op letten dat ze netjes blijft zitten Ja
Halssrekken gaat al erg goed in stap, maar dravend... dat ziet ze als een teken te mogen gallopperen Boos!. Ik zal erop hameren dat ze ontspant (werkt ook niet echt he, als ik ga hameren Haha! ) Bedankt voor de tips, gaan nu joga-oefeningen doen met rijden, wie weet helpt dat.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:17

Oké, mooi zo!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 14:59

Dankje! Ik probeer het heus wel Tong uitsteken