Lalidan schreef:Wat mij vooral ook dwarszit aan het verhaal, is dat het paard vervelend is, jij pakt hem door, en hij doet het. In plaats van dat je hem beloont en onmiddelijk stopt, moet hij nog veel meer!!!! En als ie dat dan niet doet, kan ie nog een ongelooflijk pak op zijn sodemieter krijgen van een ruiter die zelf weet dat ze te snel slaat en te weinig beloont!!!
Mijn beste tip aan jou: Stap de eerst komende jaren niet meer op een paard zonder gedegen begeleiding erbij. Blijkbaar heb je geen idee hoe je ene paard traint, doorpakt, iets aanleert enz. Jij bent in elk geval niet de juiste persoon om dit paard te rijden. Je vriendin hoogst waarschijnlijk ook niet, maar jij in elk geval niet!! Tenzij je je kan beheersen met instructie erbij.......
Inhoudelijk ben ik het eens met Lalidan. Paardrijden en paarden trainen zijn twee verschillende dingen Lord. Het is absoluut oneerlijk tegenover dat hengstje om hem ineens zo door te rijden als hij maar 1x per week gereden wordt. Daar bouw je namenlijk niets mee op. Geen bespiering, geen conditie, geen lenigheid. Ik denk dat je geluk hebt gehad met het paardje. Voor het zelfde geld had hij een tying up gekregen van ineens te veel en te intensief rijden en dag erna weer vrij.
Een ijzer missen en toch rijden op zachte bodem moet geen probleem zijn voor de meeste paarden, maar het verschilt per paard. Ligt er ook aan hoe hij hem is verloren. Soms verdraaien ze daarbij het voetje waardoor ze toch niet helemaal rad lopen.
Strijd aan gaan met je paard heeft geen zin. Ruzie maken al helemaal niet. Een keer streng met de zweep of been kan geen kwaad. Zolang het maar eerlijk gebeurt en je geen frustratie botviert op je paard.
Moet toch zeggen dat ik het eerlijk vind van je Lord dat je zo open bent. Dat is het begin van een goede ruiter worden. Steeds de spiegel voorhouden bij jezelf. Succes verder. groetjes