Mijn paard is lui

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Re: Mijn paard is lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:16

Adriana schreef:
Suus in wat geef je hem afwisseling? Wat betekent afwisseling voor jou? Je hebt natuurlijk wel een springpaard onder je reet. Ik weet dat je hebt gezegd dat hij niet kan springen, maar hebben jullie dat ook met regelmaat uitgeprobeerd. Paarden kunnen ook groeien in het werk en het wil niet zeggen dat ze bij iedere ruiter goed hun best doen.
Je hebt nu eenmaal een paard die qua familieleden al niet de makkelijkste zijn, maar het zijn fantastische paarden mits je ze eenmaal voor je hebt gewonnen.

Laat Willy eens met hem een cross training doen op een afgesloten ruimte, mocht ie wel opeens wakker worden Willy kan er heel makkelijk afspringen.

Wat grondtraining betreft hmm is een idee ook niet verkeerd, is er is 1 maar je moet engelen geduld hebben. Casmir weet jouw zwakke plek. Het is niet zozeer dat je aan Casmir moet werken, als wel aan jezelf. Ik hoop niet dat je het vervelend vindt dat ik dat zo plaats, want ik bedoel het om te helpen.

En je hebt een instructrise nodig die van ontspanning uitgaat...

oke dat klopt ik heb ook zeker mijn fouten.
Ik ga ook lessen ergens anders volgen volgens mij als ik het goed heb www.evenwicht.eu
daar staan wel dingen bij waarvan ik denk ja dat is wat ik zoek.

Ik sping balkjes met casmir in galop soms denkt hij dat er een hele hindernis staat Clown
maar ik wil wel iets meer met hem gaan springen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:19

Adriana schreef:
Wat grondtraining betreft hmm is een idee ook niet verkeerd, is er is 1 maar je moet engelen geduld hebben. Casmir weet jouw zwakke plek. Het is niet zozeer dat je aan Casmir moet werken, als wel aan jezelf. Ik hoop niet dat je het vervelend vindt dat ik dat zo plaats, want ik bedoel het om te helpen.

Juist die zwakke plek daar gaat het om, dat komt dus idd vaak bij het baasje vandaan en juist door grondwerk is daar zoveel aan te doen, maar idd moet je jezelf daar wel voor inzetten en er open voor staan en geduld heb je altijd nodig als je met paarden werkt,
Ik denk als mensen al gaan beseffen en toegeven dat de fout eigenlijk heel vaak bij zichzelf ligt dat ze al een hoop gewonnen hebben.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:21

midgie schreef:
Adriana schreef:

Juist die zwakke plek daar gaat het om, dat komt dus idd vaak bij het baasje vandaan en juist door grondwerk is daar zoveel aan te doen, maar idd moet je jezelf daar wel voor inzetten en er open voor staan en geduld heb je altijd nodig als je met paarden werkt,
Ik denk als mensen al gaan beseffen en toegeven dat de fout eigenlijk heel vaak bij zichzelf ligt dat ze al een hoop gewonnen hebben.

Ooh ik weet zeker dat heel vaak de fout bij mij ligt en niet bij mijn paard, daarvoor mag je bokt na pluizen die uitspraak heb ik al heel vaak gedaan.
Maar heb je ook een boek waar die grond oefeningen instaan, ik sta daarvoor wel open maar weet niet waar ik moet beginnen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:23

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:25

Suus ik denk dat je bij deze mensen al een hele vooruitgang gaat boeken! Vraag ook of je hier springles kunt krijgen? Zo krijg je ook variatie Knipoog
En vraag om oefeningen voor mee naar huis te nemen Tong uitsteken

Lees Leeuwenberg, ze gaat al ergens anders lessen, wat naar mijn inziens een hele verbetering is!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:26

nee qua bouw is casmir meer een dressuurpaard dan een springpaard.

Andere instructriese is onderweg Clown
Ik hoop dat daar inderdaad andere dingen uitkomen.

Ik geloof ook dat ik soms te moeilijk denk.
doordat casmir zo simpel is zeg maar

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:27

Adriana schreef:
Suus ik denk dat je bij deze mensen al een hele vooruitgang gaat boeken! Vraag ook of je hier springles kunt krijgen? Zo krijg je ook variatie Knipoog
En vraag om oefeningen voor mee naar huis te nemen Tong uitsteken

Lees Leeuwenberg, ze gaat al ergens anders lessen, wat naar mijn inziens een hele verbetering is!

dankje vind je het goed dat ik het springen door willie laat verzorgen Clown
Ik wil wel een keer een kruisje maar verder echt niet, niet alleen omdat ik het eng vind maar het is gewoon echt niet mijn ding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:33

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:37

ja zal ik doen en bedankt voor het meedenken

kobus84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:38

Hoi!

Kleine tip waar je naar kunt kijken: Ligt je zadel wel goed!

Ik had dit ook met mijn paard. ontzettend traag nergens zin in. Bleek dat zijn zadel niet goed lag (en ik had echt alles al geprobeerd voordat ik hieraan dacht...arm paard)... heb nu een nieuw zadel en nu loopt hij echt als een trein! Dus misschien dat het daar aan ligt.. Knipoog

groetjes!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 14:44

ja klopt.
Het vorige zadel was ook niet goed voor hem, maar ik heb nu al ruim 3 maand een ander zadel.

kobus84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:49

dan zou ik daar toch voor de zekerheid naar kijken. mijn zadel lag ook verkeerd ondanks dat er nog een zadelmaker naar had gekeken. bij mij lag het probleem bij de schouder. daar drukte het teveel en daardoor kon hij niet goed bewegen/lopen. Ik kwam er ook per toeval achter toen mijn zadel kapot was en ik er 1 had geleend. Hij liep toen opeens als een trein!

Of misschien moet je zadel opgevuld worden..dat hij daarom niet (meer) goed ligt..

Maar misschien is het ook heel wat anders hoor! dit was bij mij toevallig het probleem Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:54

midgie schreef:
Ik denk dat het probleem bij jullie zelf ligt en niet bij je paard.
Ga grond werk doen en denk met rijden zelf ook actiever en daar heb je echt geen zweep oid bij nodig, doe zelf actief en je paard neemt het van je over.

Hier ga ik in mee, want ik had precies hetzelfde probleem als jij.

Als je een uurtje wilt werken, moet je ook op het paard gaan zitten van: Zo, we gaan er eens flink tegenaan! Dat voelt je paard en dan krijgt hij ook meer zin. Let er dan wel op dat je tijdens het rijden niet inzakt. Als hij het goed doet kun je niet gaan "lamstralen" dan valt je paard ook gelijk terug.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:20

Hij vlucht in de galop zeg je , weet je zeker dat hij niet iets lichamelijks heeft, of toch het zadel wat in de galop niet fijn zit , of misschien dat je te veel klemt mer je benen in de galop.
Ja eigenlijk moet je echt alles nagaan wat er niet geod kan zijn, want er is meestal wel een oorzaak, een paard besluit niet zomaar zelf dat hij onder het werk uit moet.
Vergeet eerste even een poosjej de galop en do edie b.v alleen aan de lijn of met loswerken en probeer eens een stapje terug te doen,misschien dat je te veel geod wil doen, dat kan ook heel erg tegen werken en als je dan een weekje desnoods heel de week alleen in stap werkt met je paard en daarna weer opbouwen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:37

Wanneer heb je je eerste les bij bovengenoemde website?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:42

kobus84 schreef:
dan zou ik daar toch voor de zekerheid naar kijken. mijn zadel lag ook verkeerd ondanks dat er nog een zadelmaker naar had gekeken. bij mij lag het probleem bij de schouder. daar drukte het teveel en daardoor kon hij niet goed bewegen/lopen. Ik kwam er ook per toeval achter toen mijn zadel kapot was en ik er 1 had geleend. Hij liep toen opeens als een trein!

Of misschien moet je zadel opgevuld worden..dat hij daarom niet (meer) goed ligt..

Maar misschien is het ook heel wat anders hoor! dit was bij mij toevallig het probleem Knipoog

deze heeft de zadelmaker bij hem gepast, dus dit moet wel juist zijn

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:44

midgie schreef:
Hij vlucht in de galop zeg je , weet je zeker dat hij niet iets lichamelijks heeft, of toch het zadel wat in de galop niet fijn zit , of misschien dat je te veel klemt mer je benen in de galop.
Ja eigenlijk moet je echt alles nagaan wat er niet geod kan zijn, want er is meestal wel een oorzaak, een paard besluit niet zomaar zelf dat hij onder het werk uit moet.
Vergeet eerste even een poosjej de galop en do edie b.v alleen aan de lijn of met loswerken en probeer eens een stapje terug te doen,misschien dat je te veel geod wil doen, dat kan ook heel erg tegen werken en als je dan een weekje desnoods heel de week alleen in stap werkt met je paard en daarna weer opbouwen.

ik zal er eens naar gaan kijken, maar eigenlijk kan dat het allemaal niet zijn, maar je weet nooit

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:45

Adriana schreef:
Wanneer heb je je eerste les bij bovengenoemde website?

Ik wil eerst even met iemand mee om te kijken daar en vanuit daar ga ik een afspraak met haar maken.
Je wil me er wel heen hebben he Clown

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:50

Ja, de eerste indruk vindt ik heel positief. Veel beter dan wat ik die dag heb gezien Clown
Als je er eenmaal lest, dan wil ik ook wel een keer mee, ik moet toch nog een keer jouw kant op.

En muts ga er alleen heen, dan hoor je en zie je veel meer. Desnoods neem je aantekeningen. Hoe eerder je daar begint hoe beter en zeg gewoon dat je veel afwisseling nodig hebt en dat je ook wilt leren springen Clown

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:10

Adriana schreef:
Ja, de eerste indruk vindt ik heel positief. Veel beter dan wat ik die dag heb gezien Clown
Als je er eenmaal lest, dan wil ik ook wel een keer mee, ik moet toch nog een keer jouw kant op.

En muts ga er alleen heen, dan hoor je en zie je veel meer. Desnoods neem je aantekeningen. Hoe eerder je daar begint hoe beter en zeg gewoon dat je veel afwisseling nodig hebt en dat je ook wilt leren springen Clown

ja eigenlijk moet ik ook gewoon bellen voor een afspraak kijken is weer iets anders dan zelf ervaren.
Ja springen dat laat ik toch echt aan willie over ik wil om de week met casmir en om de week met zalinda dus willie kan om de week met casmir mee Haha!
Had ik mij zo bedacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:16

De eerste dingen zijn idd de afwisseling, maar daar ga je al mee aan de slag, maar ik ben ook benieuwd hoe lang je per keer rijd.

Je kunt een paard dat zich wat verveeld (want dat kan het ook zijn) en daardoor geintjes uit gaat halen, beter 20 min echt aan het werk zetten, dan een uur rjden waar hij tijd heeft voor dingen uitspoken.

Rij geen rondje achter elkaar op de hoefslag zonder iets te doen.
Rij overgangen waarvan je direct eist dat hij naar je hulpen luister.
Rij steeds figuren, verruim een paar pasjes en weer terug, schijnovergangen enz enz.
Zorg dat zijn aandacht daardoor helemaal bij jou is en zo bezig is met aan jou hulpen denken, dat hij geen tijd heeft wat te gaan verzinnen Lachen
Daardoor wordt het ook afwisselender.

Draaf/ galoppeer idd eens over balkjes, maar zigzag er ook eens tussen door.
Speel dus met de dingen die in de bak aanwezig zijn Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:29

Ja daar zitten wel bruikbare tips bij runningkawa, bedankt ik zal er eens aan denken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 23:10

[quote="runningkawa"]

Rij overgangen waarvan je direct eist dat hij naar je hulpen luister.
[quote]

Eisen vind ik vaak zo gedwongen, geloof dat ze het beter kan vragen van haar paard, het is waarschijnlijk een onzeker paard, als je daar dingen van gaat eisen , kan dat echt fout gaan, zo`n paard moet zelfvertrouwen krijgen en dat krijg je door juist hem dat vertrouwen te geven en niet te eisen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:06

Misschien klinkt het woord eisen niet vriendelijk...maar met alleen vragen kom je er niet altijd en zal hij nooit aan het been worden.

Je legt je kuit aan en daar moet al reactie op komen.
Is dat niet kun je nog eens je kuit aanleggen met stem erbij...is er dan nog geen reactie dan kuit met een tik erbij.
En het is uiteindelijk toch de bedoeling dat hij op die eerste kuit gaat reageren. Anders blijf je drijven en daar gaat het paard echt niet vlotter van lopen.
Uiteraard als hij wel reageerd super belonen..zo krijgt hij ook vertrouwen Ja

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 08:09

idd, als je hulpen geeft waar je paard niet of niet voldoende op reageert, kun je de hulp net zo goed achterwege laten.
vond het ook goede tips runningkawa, niet alleen voor een lui paard maar voor elk paard.