conditie opbouwen 26 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: conditie opbouwen 26 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 16:23

amondi schreef:
Meiden, kom op nou!!! "moet hem weer op conditie krijgen".....

Dt zijn geen paarden meer die in loop of sport conditie moeten komen! Deze paarden moeten vetroetelt worden en je moet er naast willen lopen!

Gewoon lekker voer instoppen dus, niet longeren, zo'n cirkel lijkt me veel te belastend! Als ze nog willen, stap ritje in het bos oid maken. Maar gan n niet praten over het weer op conditie brengen van ze oude besjes!

Je gaat een mens van boven de 80 toch ook niet meer op conditie training doen? Dat kan niet meer, die tijd is gewoon voorbij!

Hier ben ik het echt niet mee eens...
Juist een oud paard moet je in conditie houden... niet zomaar afschrijven omdat hij boven de 25 is.
Ze hebben het er ook niet over dat ze de endurance ermee in willen of op Z niveau willen gaan starten.
Ze willen haar terug krijgen naar basis conditie, en dat is imo enkel goed voor een oud paard... rust roest! Slim

Bij die van mij ben ik op 24 jaige leeftijd ook begonnen met geen conditie... inmiddels kan ze veel paarden die 20 jaar jonger zijn hebben qua elastisiteit en uithoudingsvermogen.
Maar in dit geval wil het paard ook graag werken. Warina takelde echt af toen ze enkel in het weiland stond en enkele dagen per week werd gereden op basis niveau Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:16

lezen! in conditie houden en lekker mee doen wat hij kan!
Tuurlijk, al is ie 30.

Maar een paard dat maanden stil staat met een blessure, moet je in zijn waarde laten en gewoon lekker mee gaan stappen! Desnoods aan de hand, maar de TS wil volgens mij gewoon weer gaan rijden en dat is niet eerlijk!

Zorg ervoor dat hij weer gezond wordt, geef hem goed te eten, laat ieder half jaar de tandarts even kijken... maar neem hem niet in training.

Dat staat er, niks over afschrijven, juist niet.
Amondi is ook 21, maar zou nog steeds wel het Z aankunnen, alleen hoeft hij dat niet meer. Lekker buitenrijden is nu zijn werk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:00

De blessure is over voor zover ik het begrijp, dus waarom niet weer in conditie brengen? Ik vind dat dit dier nog een kans verdient. En wat is nou twee maanden. Met verstand aan het werk en goed naar je paard kijken dan zie je wat kan en wat niet!

Geef het paardje een vitaminekuurtje, heb ik met ons oudje ook gedaan! Ik zou (nog) niet teveel krachtvoer geven.

shadowm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 19:22

ga een maandj alleeen stappen
ga dan bezig met stukjes draf
enz enz
maar ik zou allleen maar met dit paard leuke
dingen gaan doen voral naar buiten stappen of wandelen
geef het paard maar lekker veel aandacht
want het paard is al op leeftijd

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:31

amondi schreef:
lezen! in conditie houden en lekker mee doen wat hij kan!
Tuurlijk, al is ie 30.

Maar een paard dat maanden stil staat met een blessure, moet je in zijn waarde laten en gewoon lekker mee gaan stappen! Desnoods aan de hand, maar de TS wil volgens mij gewoon weer gaan rijden en dat is niet eerlijk!

Zorg ervoor dat hij weer gezond wordt, geef hem goed te eten, laat ieder half jaar de tandarts even kijken... maar neem hem niet in training.

Dat staat er, niks over afschrijven, juist niet.
Amondi is ook 21, maar zou nog steeds wel het Z aankunnen, alleen hoeft hij dat niet meer. Lekker buitenrijden is nu zijn werk.

Er staat toch conditie opbouwen
Daarin lees ik dat de ts het rustig aan gaat opvoeren...
Ze heeft nergens geschreven dat ze meteen de 1e keer weer volop gaat draven en galopperen.

horseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 00:12

Hierboven staan al veel goede dingen. Niet luisteren naar het gezeur van dat dat paard alleen de wei in mag. Rust roest is best een oud gezegde maar klopt volgens mij nog altijd.

Gewoon lekker rustig opbouwn. Veel stappen, zowel aan de hand als erop. Korte stukjes draf en galop. Wissel af. Dan eens aan de longe dan dressuurmatig en lekker het bos in.

Uiteraard alles met mate en inderdaad liever 2x kort dan 1x lang bewegen. Ook moet je zorgen dat je het paard met regelmaat beweging geeft. Dus niet de ene week niet en de volgende week dubbel maar gewoon elke dag of om de dag.

De oude pony van Yo is geboren in 1976 en is op deze manier nog steeds fit en stierlijk vervelend bij onhandige ruiters ondanks dat ie vanaf zijn derde dampig is.

Zorg wel altijd dat je met zo'n oudje goed losstapt en uitstapt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:13

even als voorbeeld,
Warina nadat ze er een tijd uit was geweest 24jaar:
Lusteloos, stijf en een vreselijke vacht Clown
Afbeelding
Afbeelding

Warina nu 27 jaar oud:
Foto's spreken voor zich Knipoog
Afbeelding
Afbeelding

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:51

Gewoon stappen/ wandelingetjes. En elke week wat tijd erbij doen. Af en toe tijd 'inwisselen' voor stukjes draf.

En ik heb het topic van XchantjuhX gezien, paardje ziet er goed uit!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:04

idd gewoon rustig beginnen, je paard geeft het zelf aan hoe veel hij/zij nog kan en wil Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:25

gewoon lekker rustig beginnen! Langzaam opbouwen... Gewoon lekker instappen en dan gaan draven,, eerst een kort dan wat langer enzo

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:40

paard in zn waarde laten Lachen helemaal mee eens... doortrainen ok maar na paar maand stil staan zou ik de mijne ook niet meer aant werk willen zien ( jah als handpaard, wandelingen of met de fiets) maar niet meer trainen... kijk naar het paard en doe waar het plezier in heeft, en beging eerst gewoo eens met wandelingetjes aan de hand Knipoog