Eerste rijles voor iemand van 15 & 16

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: Eerste rijles voor iemand van 15 & 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:32

Je hebt al een goed half uur les voor 7,50 van een professionele dresuurinstructrice. (Dat is het tarief van mijn lesgever en 15 euro voor een uur) dat kunnen ze toch zeker 1 x in de week wel missen? Daar leer je al zat van! En is er ook deskundige hulp bij!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:33

Gipsylover schreef:
Je hebt al een goed half uur les voor 7,50 van een professionele dresuurinstructrice. (Dat is het tarief van mijn lesgever en 15 euro voor een uur) dat kunnen ze toch zeker 1 x in de week wel missen? Daar leer je al zat van! En is er ook deskundige hulp bij!

Maar dat is exclusief paarden neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:33

Gipsylover schreef:

Niet iedereen kan dat missen. Maar kan je dat niet, en is er ook niks goedkopers te vinden wat ook goed is. Dan maar niet rijden, jammer maar helaas. Paarden blijven DIEREN met gevoel, en geen DINGEN waar je leuk op rond kunt hobbelen.

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:34

net als wat Floor_lover zegt meteen al in de eerste les in galop!
ik heb van mijn instructiese geleerd dat je eerst goed moet kunnen draven voordat je in galop kan.

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:35

Ja, idd, niet om je aan te vallen lieke Knipoog, maar zomaar de eerste keer galoperen lijkt me niet echt goed

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:37

Goh, nou wordt ik er ook al van beschuldigd niet met respecteert met dieren om te gaan..
Wordt hier steeds leuker, als je het slecht vindt van de manege, stuur hun een mail of doe wat je zelf leuk vindt, het gaat hier om hoe wij met die paarden omga! Dus commentaar op rijstijl, enz..
En nee, ik heb geen diploma, geef niet z-dress. les, zou het niet eens willen!
Ik heb nog nooit 1 enkele wedstrijd gereden, heb alleen maar op een manege gereden en bij vriendin dus ja, ik ben heel onverantwoord bezig..
Ow, en toen ik daar op mijn 9e mijn eerste rijles heb galoppeerde ik ook al meteen.. ik ben niet anders gewend, zal ik wel slechte gewoontes hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:38

Dan heb jij het altijd fout geleerd ja Ja Kan je zelf ook niks aan doen, maar jammer is het wel.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:41

xXLiekeXx schreef:
Niet iedereen is rijk genoeg om les te nemen, Nl wordt steeds armer..

dit is een kul argument, paardenrijden leer je in stapjes, door les te krijgen van een goede instructeur, je hebt met levende dieren te maken, arme ruggen van die paarden!
Tennissen doe je gewoon een keertje of zwemmen voor de lol, paardrijden niet en dan heeft niets met geld te maken!
Helaas weet ik dat dit bij een aantal stallen hier in de buurt ook gebeurt, als ze maar geld verdienen aan die paarden, ten koste van alles.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:43

Gipsylover schreef:

mee eens, ik heb mijn lessen ook altijd zelf betaald en aangezien ze 15 en 16 zijn kunnen ze dus makkelijk een bijbaantje hebben hiervoor

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:45

Ik ga dinsdag buitenrijden met een activiteit van school, maar ik en mijn vriendin hebben beide de basis geleerd, ik wat meer dan mijn vriendin, maar ze beheerst de gangen en het 'sturen'.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:46

sjorsie schreef:
Gipsylover schreef:

mee eens, ik heb mijn lessen ook altijd zelf betaald en aangezien ze 15 en 16 zijn kunnen ze dus makkelijk een bijbaantje hebben hiervoor

Inderdaad, je moet het er voor over hebben! Het zijn leven de wezens en die moet je ook recht behandelen!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:47

Juul schreef:
Gipsylover schreef:

Niet iedereen kan dat missen. Maar kan je dat niet, en is er ook niks goedkopers te vinden wat ook goed is. Dan maar niet rijden, jammer maar helaas. Paarden blijven DIEREN met gevoel, en geen DINGEN waar je leuk op rond kunt hobbelen.

Dat is wel waar ja. Misschien zouden ze dan een bijbaantje kunnen nemen? Als ze het er echt voor over hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:55

Gipsylover schreef:
[naam] schreef:

Dat is wel waar ja. Misschien zouden ze dan een bijbaantje kunnen nemen? Als ze het er echt voor over hebben?

Tuurlijk alles is mogelijk Lachen Maar sommige mensen zijn zo laks om het niet te doen. En dan heb ik het niet meteen over TS & vriendinnen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:57

Lieke, wat is precies je bedoeling van dit topic?

Je zet een topic op HAW, ik neem voor het gemak maar even aan dat de ruiters ook op Bokt zitten en graag rijtechnisch commentaar willen hebben.
Dat rijtechnisch commentaar komt er, en dan mag er ineens niets meer gezegd worden?

Ik zou graag je beweegredenen willen weten om dit topic te openen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:59

xXLiekeXx schreef:
Goh, nou wordt ik er ook al van beschuldigd niet met respecteert met dieren om te gaan..
Wordt hier steeds leuker, als je het slecht vindt van de manege, stuur hun een mail of doe wat je zelf leuk vindt, het gaat hier om hoe wij met die paarden omga! Dus commentaar op rijstijl, enz..

Feit is wel dat jullie toch gekozen hebben om daar te gaan rijden? Dus nu niet alles afschuiven op de manège hè!

En nee, ik heb geen diploma, geef niet z-dress. les, zou het niet eens willen!
Ik heb nog nooit 1 enkele wedstrijd gereden, heb alleen maar op een manege gereden en bij vriendin dus ja, ik ben heel onverantwoord bezig..

Ik rij ook geen (bewust) wedstrijd en ook geen Z niveau, maar heb wel ervaring opgedaan wat betreft lesgeven in de zin van: hoe bouw je een les op, hoe geef je les aan een bepaalde leeftijd, hoe leg je iets uit,... vòòr ik er zomaar mee instemde iemand te leren paardrijden! Iets zegt me dat je dat niet geleerd kunt hebben uit manègelesjes of door wat op de pony of het paard van een vriendin te rijden. Lesgeven is echt wel wat moeilijker dan 2 meisjes te zeggen dat je in draf moet rechtstaan en zitten

Ow, en toen ik daar op mijn 9e mijn eerste rijles heb galoppeerde ik ook al meteen.. ik ben niet anders gewend, zal ik wel slechte gewoontes hebben.

Ja, eigelijk wel... Rondknotsen in galop kan iedereen...Als er sprake is van bewuste OPBOUW in de lessen, bepaalt de lesgever wel wanneer iemand klaar is om te galoperen en dat is meestal bij lange niet de eerste les! Bovendien begin je dan nog best met galop aan de longe als zitoefening. Ik heb hier meisjes gehad die na een jaar rijden nog niet aan galop toe waren, omdat ze zich amper in draf op hun paard overeind konden houden of omdat ze in draf al maar 0,0 controle over hun paard konden houden. En het rijden dat te zien is hier op de foto's doe me zeer sterk daaraan denken. Met het niveau controle over hun eigen lichaam en hun paard dat hieruit af te leiden is, is het gewoon heel ondoordacht om meteen aan het galoperen te slaan

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:10

nikki160287 schreef:
xXLiekeXx schreef:

Het is voor hun alleen de enige mogelijkheid om te rijden.

Als ze willen gaan rijden moeten ze les nemen. Dit is gewoon oneerlijk tegenover de pony's. .[/b]
arme arme beestjes....

En jij denkt dat ze bij hun eerste lessen ineens anders rijden dan ze nu doen? Nee dus. Ze krijgen begeleiding, maar hoe groot zijn die groepen op de manege? Té groot ( bij de meeste manege's) om echt goeie begeleiding te krijgen.

Verder ben ik het helemaal met de rest eens. Niks tegen deze dames die er nu op zitten. Maar ik vind het wel triest van de manege dat alles "te koop" is, in dit geval dus de pony's die aan jan en alleman verhuurd worden.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:12

Ik heb dit topic inderdaad geopend om rij technisch commentaar te krijgen en het gewoon te laten zien omdat ik zelf vond dat ze redelijke recht zaten in vergelijking met andere. Ik heb dit topic echter niet geopend om een heel bombardement te krijgen over hoe ik les moet geven of over wat de manege fout doet. Het is de enige mogelijkheid voor mij om te rijden met andere mensen. Ik neem namelijk niet zomaar vreemden mee naar een pony van een vriendin. Ik wou graag deze 2 meiden het geluk geven te kunnen rijden en dat kan alleen daar. Wat ik allemaal fout doe, dat is veel. Maar ik heb nooit serieus les gehad. Ik heb het langzaam aan geleerd van onserieusen lessen en voorbeelden nemen aan andere mensen en luisteren op commentaar. Ik ben geen professionele instructrice maar ik kan wel zeggen hoe iemand hoort te zitten en probeer dit zo goed mogelijk te doen. Maar als iemand zijn handen niet zo makkelijk naar beneden kan houden of zijn tenen naar binnen doordat dat gewoon nog getraind moet worden dan kan ik het nog zo vaak zeggen maar daar zal het niet beter van worden als die persoon niet meehelpt. En luister jij maar eens naar je instructrice als je voor de eerste keer galopeert. Je vindt het eng, je gaat harder als normaal en je stuiert nog wat onwennig heen en weer. Dan gebeurt allemaal teglijkertijd en dan kan je niet helemaal helder horen wat er tegen je gezegd word. Zelfs ik, die stil zit en rustig galopeert, hoor neit altijd wat mensen tegen mij zeggen.
Maar zoals ik al heb gezegd is de manege flut, maar voor mij de enige mogelijkheid
Ik ben tevens ook geen goede ruiter (volgens jullie) maar ik probeer zoveel mogelijk commentaar te geven
Over geld ga ik het liever niet hebben maar oke.
Deze mensen zijn niet super rijk. Bijbaantjes zijn er hier (bijna) niet, ben zelf al 2 jaar op zoek. Tevens zitten we alle 3 in het eindexamenjaar en vergt dat nogal wat tijd.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:15

Ik wil niet veel zeggen, maar ik zie vaak genoeg leskinderen die schoppen/slaan etc. en dan valt me dit toch reuze mee!
Oké, het is slecht van de manege om paarden zomaar uit te 'lenen' aan mensen die niet echt kunnen rijden, maar of je nou in een les rijdt of niet , het blijft toch 'beginnen' zegmaar.
Er zijn ook maneges die beginners alleen aan de longe laten enzo ja, maar ken er ook genoeg waar ze gewoon in een les worden gestopt en rijden maar.
En trouwens, als je vanaf een foto kan zien of een zadel/hoofdstel goed passend is dan vind ik dat knap Ja

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:36

Okee ik zal wel beginnen met commentaar geven Knipoog !
-Mooi recht op zitten (schouders mooi naar achter)
-Hakken goed uitdrukken
-Niet ingezakt met hangende schouders zitten dus;)!
-Handen mooi ietje hoger (soms) En rechtop
-Contact houden met de mond van het paard
Nou dat waren al een paar opmerkingen Knipoog !

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:05

heyhey lieke

Mensen kan het ook even wat minder! de manege is inderdaad slecht. die ken ik maar al te goed.
maar ik ken lieke ook heel goed en ik weet ook dat ze goed kan rijden. en best aardig les kan geven.
dit zijn manege paarden en jullie gaan lieke dr op aan spreken op het tuig??
daar heefd ze helemaal niks over te zeggen het zijn niet haar paarden.
de fotos van natuurlijk ook moment opnamens en lieke zeg zelf toch ook dat ze de boel in de gaten houd. ik zie liever zulke fotos als fotos van de nederlandse dressuur 'top' sport!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:08

Het enige wat ik er over wil zeggen is dat ik vind dat Midnight er slecht uitziet, en dat de zadels niet passen.

Verder is er genoeg gezegd en hoop ik dat de meiden lekker les nemen op een andere manege, zodat zij en de paarden allebei plezier kunnen beleven Lachen

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:13

Splash_ : klopt maar daar kan lieke niks aan doen, en deze 2 paarden zien er nog goed uit. vergeleke wat er nog meer rond loopt daaro. maar nogmaals lieke geefd deze meiden zo goed mogelijk advies.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:15

ik vind het leuk dat je die 2 meiden les wilt geven. zo met 2 man is het beter qua aandacht dan soms 12/13 man in 1 les Ja
wel vind ik de pony's ( vooral de grote bruine) er erg slecht uitzien. ongeacht dat ze met de kop omhoog lopen, ze zijn zeer arm bespierd, zitten niet goed in de vacht en ogen niet echt gelukkig/gezond.

Ik zou als ik jullie was, ook bij een andere manege huren, of kiezen voor dieren die wel gezond zijn, want dit is niet bepaald fijn om naar te kijken. ( geen commentaar op de ruiters verder hoor, die kunnen er niets aan doen dat de dieren er zo uitzien)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:23

De paarden zien er inderdaad slecht uit en midnight krijgt last van huidschimmel waar de halve stal mee rondt loopt. Ik zelf vind midnight er beter uitzien dat Turbo want deze heeft een erg doorgezakte rug en is dun, heel dun.
Maar het is fijn dat er nou normaal commentaar word gegeven,
Bedankt Lotte Knipoog

diiLauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:49

hum, ik vind de paarden er ook niet echt goed uitzien

volgens mij zie je dit wel vaker in nederland hoor, dat er maneges zijn die vooral in zomervakanties paarden verhuren en dan laten rond hobbelen (met of zonder toezicht) niet bepaald geweldig..

maarja, verder wel een ervaring rijker. gezien de gezichten met BIGsmile aardig geslaagd. haha Knipoog