Steigeren! :S Please Tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Steigeren! :S Please Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:36

Ieder paard kan op de zit worden terug gereden, dit moet je alleen leren. Ik ken het, heeft me jaren gekost. Maar je doet echt iets verkeerd als het zo is, maar dat snap je gelukkig zelf ook al..

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:41

RianneH schreef:
Ieder paard kan op de zit worden terug gereden, dit moet je alleen leren. Ik ken het, heeft me jaren gekost. Maar je doet echt iets verkeerd als het zo is, maar dat snap je gelukkig zelf ook al..

Ja, mijn instructrise zegt ook dat dat haast niet kan omdat ze zo schieterig is.
zelfs met haar erop vliegt ze overal heen. zij rijd zz-licht. ze geeft niet op ze blijft doorgaan net zolang tot jij op gheeft maar dat doe je niet zomaar dus wij belonen ook al doet ze 2 stappen normaal heeeeeeeeeel uitbundig want naar je stem luisterd ze nog wel aardig dus echt supersupersuper veel praten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:45

Hmm.. tja ben het er niet helemaal mee eens. Maar wens je wel heel veel succes, zal nog wel een lange weg worden, maar je hebt begeleiding Haha!

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:58

RianneH schreef:
Hmm.. tja ben het er niet helemaal mee eens. Maar wens je wel heel veel succes, zal nog wel een lange weg worden, maar je hebt begeleiding Haha!

ja gelukkig wel! ben der egt super blij mee want zonder haar weet ik dus echt niet wat ik moet. en die lange weg ben ik volkomen met je eens. dit los je niet zo makkelijk op.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:16

probeer hem eens te longeren met dubbele lijnen, kan je ook ophoudingen maken en zelfde dingen vragen als je er op zit, gaat hij dan niet uit zen bol dan, is het meer een combinatie van ruiter, drijven en teugel gebruik.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:16

Misschien moet je eens een week lang alleen maar voorwaarts draven, als ze ook maar iets doet wat lijkt op protesteren meteen harder voorwaarst rijden. je moet ze gewoon niet de kans geven om te donderen. Dat protest lijkt er trouwens op dat je veel te veel aan de teugels hebt getrokken.... misschien zou je dat moeten laten...

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:19

103362 schreef:
RianneH schreef:

Ja, mijn instructrise zegt ook dat dat haast niet kan omdat ze zo schieterig is.
zelfs met haar erop vliegt ze overal heen. zij rijd zz-licht. ze geeft niet op ze blijft doorgaan net zolang tot jij op gheeft maar dat doe je niet zomaar dus wij belonen ook al doet ze 2 stappen normaal heeeeeeeeeel uitbundig want naar je stem luisterd ze nog wel aardig dus echt supersupersuper veel praten

Het zegt echt niks of een instructrise zzlicht rijdt, want ik zie zoveel instructrise die hoog rijden en dus denken dat ze het weten en kunnen.... laatst nog een instructrise gezien die ook ergens int z rondreed die een jong paard niet eens normaal voorwaarst kon rijden omdat ze alleen maar aant sjorren en trekken was... zonde, dat zulke mensen een paard zo mogen verpesten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:28

Als het bit goed is, is de mond misschien niet goed? Misschien past je zadel wel, maar heeft ze iets in wei gedaan dat het zadel daardoor pijn doet? (iets wat je niet ziet, verschoven wervel etc.)
Ze heeft echt wel een reden waarom ze zo doet, als ze dat eerst niet deed.
Inderdaad, misschien een keertje bitloos proberen?

En ieder paard kan op zit gereden worden, maar de 1 is wat meer 'afgestomd' als de ander. De 1 is er meer gevoelig voor, misschien reageerd hij wel, maar heel twijfelend, als je de kleinste dingen al beloond, komt het vanzelf wel. Knipoog

Succes!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:49

Ziezo_X schreef:
Het zegt echt niks of een instructrise zzlicht rijdt, want ik zie zoveel instructrise die hoog rijden en dus denken dat ze het weten en kunnen.... laatst nog een instructrise gezien die ook ergens int z rondreed die een jong paard niet eens normaal voorwaarst kon rijden omdat ze alleen maar aant sjorren en trekken was... zonde, dat zulke mensen een paard zo mogen verpesten.

Klopt, je kan nog zo hoog rijden, dat zegt niet dat je ook les kan geven.

Ik hoop dat je snel de oplossing vind Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:56

wanneer is het precies begonnen?

ik zou een andere fysio en de dierenarts er eens naar laten kijken, klinkt mij in de oren als pijn, rugprobleem oid..

dat je instructrice zz rijd wil niet zeggen dat ze een verreden paard kan corrigeren..

er zijn genoeg mensen die niet eens in de sport rijden, maar wel heel goed verreden paarden terug in het gareel kunnen krijgen.

ik zou er eens over nadenken het paard eens een week of 2 naar zo iemand toe te brengen,
iemand die er met een blanco geweten naar toe gaat,iemand die weet wat ongeveer de problemen zijn, maar er opstapt alsof hij of zij er niks van weet.
jouw instructrice weet wat hij doet, en gaat er bevooroordeeld op, dus wss met een bepaalde spanning.

ik zou ervoor kiezen het paard eerst door de medische molen te halen, en als alles oke is ( evt zelfs foto's van de rug, denk aan kissing spines etc ) haar naar een goede correctie-ruiter of amazone te brengen,
dus nee niet iemand die bekend staat omdat ie zo hoog in de wedstrijden rijd, nee iemand die ongeacht welk niveau, bekend staat om het goed corrigeren van zulke paarden
want als er medisch niks aan de hand is, is het een verreden paard, een verkeerd gereden paard.

en laat dan die ene uitzondering zijn een paard met een rotkarakter...maar dat kan ik uit jouw verhaal niet halen..

wat heeft het paard eik voorheen gelopen?
of heb jij hem of haar opgeleid?

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:02

Ziezo_X schreef:
Misschien moet je eens een week lang alleen maar voorwaarts draven, als ze ook maar iets doet wat lijkt op protesteren meteen harder voorwaarst rijden. je moet ze gewoon niet de kans geven om te donderen. Dat protest lijkt er trouwens op dat je veel te veel aan de teugels hebt getrokken.... misschien zou je dat moeten laten...

Aan de teugels ttrekken kan niet eens want dan word ze pissig. alleen als je der teugels helemaal los gooit doet ze redelijk normaal maar dat moet niet.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:03

RZDLover schreef:
Ziezo_X schreef:

Klopt, je kan nog zo hoog rijden, dat zegt niet dat je ook les kan geven.

Ik hoop dat je snel de oplossing vind Knipoog

zij wel hoor;) Zij kan super, helpen en lesgeven ik sweer:P

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:06

crossmonster schreef:
wanneer is het precies begonnen?

ik zou een andere fysio en de dierenarts er eens naar laten kijken, klinkt mij in de oren als pijn, rugprobleem oid..

dat je instructrice zz rijd wil niet zeggen dat ze een verreden paard kan corrigeren..

er zijn genoeg mensen die niet eens in de sport rijden, maar wel heel goed verreden paarden terug in het gareel kunnen krijgen.

ik zou er eens over nadenken het paard eens een week of 2 naar zo iemand toe te brengen,
iemand die er met een blanco geweten naar toe gaat,iemand die weet wat ongeveer de problemen zijn, maar er opstapt alsof hij of zij er niks van weet.
jouw instructrice weet wat hij doet, en gaat er bevooroordeeld op, dus wss met een bepaalde spanning.

ik zou ervoor kiezen het paard eerst door de medische molen te halen, en als alles oke is ( evt zelfs foto's van de rug, denk aan kissing spines etc ) haar naar een goede correctie-ruiter of amazone te brengen,
dus nee niet iemand die bekend staat omdat ie zo hoog in de wedstrijden rijd, nee iemand die ongeacht welk niveau, bekend staat om het goed corrigeren van zulke paarden
want als er medisch niks aan de hand is, is het een verreden paard, een verkeerd gereden paard.

en laat dan die ene uitzondering zijn een paard met een rotkarakter...maar dat kan ik uit jouw verhaal niet halen..

wat heeft het paard eik voorheen gelopen?
of heb jij hem of haar opgeleid?

Rustig is ze nooit geweest. ik heb haar nu 2 jaar en eerst reed er een wat bredere grote jongen op. die dus zwaar en sterk was. ik ben ook niet kicht maar hij kan bij mij wel meer flikken toen ik haar net kreeg was ze al wel druk maar dat ligt aan het ras maar dat klote dat is meer van de laaste tijd en dat begon met kloooie me der koppie dat moet je er dus uitrijden omdat ze dat anders tegen je gaat gebruiken maar dat accepteerd ze dus niet haar wil is wet! terwijl dat mijn wil moet zijn ik ben de baas en niet zij.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:09

montyjansen schreef:
probeer hem eens te longeren met dubbele lijnen, kan je ook ophoudingen maken en zelfde dingen vragen als je er op zit, gaat hij dan niet uit zen bol dan, is het meer een combinatie van ruiter, drijven en teugel gebruik.

Goed idee.. 'We moeten alles uitproberen om der normaal te krijgen. We hebben der ook al over gehad om der naar klokman te brengen. voor 2 weken ofzo. en als die der niet goed krijgen dan ja!:S Verdrietig

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 09:11

Ze heeft zo iets van zonder teugeldruk kan ik mooi me gang gaan. Zodra je ook maar doet alsof je de teugels oppakt gaat ze al dom doen.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 11:35

Zo denkt jouw paard niet, waarsschijnlijk heeft ze pijn of last als jij teugeldruk pakt, paarden vluchten voor pijn of last.
Kunnen ze niet vluchten, dan gaan ze andere manieren proberen om het jou te vertellen.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:39

RZDLover schreef:
Zo denkt jouw paard niet, waarsschijnlijk heeft ze pijn of last als jij teugeldruk pakt, paarden vluchten voor pijn of last.
Kunnen ze niet vluchten, dan gaan ze andere manieren proberen om het jou te vertellen.

het ging al beter vandaag ze heeft geen pijn dat weten we zeker!

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:48

als je paard omhoog komt tik tussen de oren geven, niet te hard natuurlijk.
of met een ongekookt ei, dan denk je paard dat ie z'n hoofd stoot.
hopelijk werkt het, ik weet nl hoe irritant het is.

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:54

wwr schreef:
als je paard omhoog komt tik tussen de oren geven, niet te hard natuurlijk.
of met een ongekookt ei, dan denk je paard dat ie z'n hoofd stoot.
hopelijk werkt het, ik weet nl hoe irritant het is.

Ja irii is het zekr:S

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:15

103362 schreef:
RZDLover schreef:

het ging al beter vandaag ze heeft geen pijn dat weten we zeker!

als jij heel zeker bent van je zaak dan is dat mooi, wat hebben jullie vandaag gedaan dat het al beter ging?

103362

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:19

het ging al beter vandaag ze heeft geen pijn dat weten we zeker![/quote]

als jij heel zeker bent van je zaak dan is dat mooi, wat hebben jullie vandaag gedaan dat het al beter ging?[/quote]

nou samen met men instructrise gewoon heel consequent rijden geen gedram gewoon luisteren ze heeft in iedergeval niet zo gekloot als gister toen ze dus ook een stukje braaf was geweest zijn we meteen gestopt zodat ze gaat denken dat rijden helemaal niet erg is en je kan beter eindigen met een fijn laaste eind dat met een r.o.t. eind.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:25

onley schreef:
ik zou eens een stap terug nemen en weer lekker gaan longeren je paard geeft duidelijk aan dat ze het er niet mee eens is

Inderdaad, wou ik ook schrijven, ik heb ook een pensionpony gehad die dat deed, een paar keer heb ik haar voor het rijden een 20-tal minuten gelongeerd en dan klierde ze niet meer... Misschien toch eens proberen? Veel succes he Haha!

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:00

misschien is ze gewoon gestrest of heeft ze gewoon door van al komt er druk op me teugels en ik doe raar gaat de druk er vanaf! misschien doe je dat nu niet maar misschien dee je het wel 1 of 2 keer en misschien wilt ze net zo lang blijven vechte tot dat zei wind!

Kan er ook naast zitten natuurlijk ik blijf dit topic wel even in de gaten houden Lachen

heel veel succes er nog mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:48

Blijven proberen Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:50

103362 schreef:
ik heb eigenlijk al best lang problemen met der. daarom heb ik de fisho en tandarts en alles erbij gehaalt bij de tanden hebben ze wel dingen gedaan dus daar heeft ze warschijnlijk wel last van gahad ik rijd al 4 maanden minstens geen wedstrijden omdat dat gewoon niet gaat. ze heeft net anderhalve week op rust gestaan njaah gewoon geen bit! dus houd in aan het halster longeren en beetje werken ze gaat gewoon de wei in en aan haar eten is ook niks veranderd ze verzet zich zo super erg tegen die teugels. zodra je der los gooit gaat ze wel naar benenden. en dan steigeren heb zoon idee dat ze denkt als ik steiger dan moet ze me wel los laten. en ja anders klapt ie achterover. oefeningen kan ik niet eens meer rijden als ik stap gaat se raar lopen doen. als ik draaf gaat ze Rennen en galoperen begin ik niet eens aan.

Wat heeft de fysio gedaan dan?
Mijn pony deed dit ook, die begon als een gek te bokken, tot ik eraf lag... ze had geen rugproblemen.. maar zadeldwang.
Steffie vd Laarse heeft mij heel goed geholpen, met accupuntuur, en we hebben een zadel op maat laten aanmeten.
ook heeft mijn pony 3 maanden rust gekregen.
Nu gaat het een stuk beter, en is er bijna geen spanning meer met opstappen.