zappa@home week zadelmak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zappa@home week zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:44

rowo schreef:
Nou er zijn ook paarden die zo hoog springen omdat ze zo voorzichtig zijn, nog nooit in je op gekomen?

Voelt iemand hier zich soms aangevallen? Haha!

En ja, dat is ook in me opgekomen.. maar bij een jong paard dat nog amper onder het zadel is geweest (een week pas) weet ik wel zeker dat de reden is dat hij moeite met zijn balans heeft en met de ruiter op zijn rug tijdens het springen, en niet de voorzichtigheid om zijn benen (edit: laat deze opmerking die hier eerst stond maar zitten, dat was niet zo netjes. Maar wees gewoon voorzichtig met een dier dat nog volop in de groei is Lachen Da's alles wat ik wil zeggen. )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-07 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:45

bedankt voor je positieve kritiek wildwings. het paard springt met vrijspringen ook zo extreem. Het is een heel braaf en werkwillig paard. (jammer van je 2e kommentaar!)

en voor alle anderen, mijn manier van zadelmak maken is eerst een maandje ofzo longeren, ca 3 á 4 keer in de week, zodat ze al lekker mak worden aan het zadel en goed op de stem zijn. Dan ga ik er op en dat 5 dagen achter elkaar. Ik rijdt dan een klein maandje door (ca 5 keer in de week) totdat ze echt goed zadelmak zijn en aan de hulpen. Dan geef ik ze een tijdje rust of zeer extensief rijden.
Laatst bijgewerkt door malloesje op 06-10-07 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:45

leuk paard, ziet er ook goed uit wel ben ik het er mee eens dat ik het een beetje 'apart' vind dat je na 1 week in het zadel al gelijk een sprongetje van 50 cm springt, je moet het natuurlijk zelf weten en ik was er dan ook niet bij maar ik zou eerst eens wat meer vertrouwen in het zadel krijgen en wat meer balans, bespiering en dan eens aan springen gaan denken

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:45

rowo schreef:
Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet? ROFL
Zelf wel eens paarden zadelmak gemaakt?
En ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken. De 1 doet er 4 weken over (incl longeren, hangen etc) sommigen leggen er een zadel op en diezelfde dag stappen ze erop en gaan er direct mee het bos in. En ja ik ken mensen die dat laatste doen. Wat is dan overantwoord?

Toevallig heb ik die van mij ook zelf zadelmak gemaakt. En nee, ik heb na een week niet gesprongen. en nee, het gaat ook niet om de hoogte of het vermogen waarmee het paard springt waardoor het onverantwoord zou 'lijken'. ík vind het onverantwoord om met een paard te gaan springen dat een week zadelmak is. Punt uit. Een paard dat een week zadelmak is heeft genoeg indrukken om aan te wennen, genoeg dingen om te zien, en vooral moeite genoeg om gewone, normale rechte lijnen te lopen. Laat staan te springen met iemand op zijn rug.

En of mensen hier nu meer of minder ervaring hebben dan jullie doet er in dit geval niet toe. als iemand iets onverantwoord vind, mag men dat best zeggen. Bovendien zet je een topic op haw, commentaar kan je verwachten, daar is HAW voor, kan je daar niet tegen moet je de foto's voor jezelf houden. Klaar.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:47

rowo schreef:
Ze heeft 2x het kruisje gesprongen en 1x het stijltje, zo belastend is dat niet.
Heb je enig idee wat 2 en 3 jarige hengsten al moeten doen voor de keuring? Dat gaat toch wel ff heel wat verder dan dit hoor...

Die paarden zijn over het algemeen dan ook al wat langer als een week zadelmak. Daar zit in ieder geval een goede bevestigde rem en gas op. Bovendien hebben deze toch al behoorlijk wat meer balans omdat ze al wat langer bezig zijn.

Appels met peren dus.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:49

PollyB schreef:
Ik was een keerb ij een clinic van iemand die paarden zadel mak maakte en die sprong al de allereerste keer dat er iemand op zijn rug zat. En dat vond iedereen toch geweldig en mooi. Ik vind niet dat het kwaad kan. Als je ziet wat voor een sprongen paarden maken in een wei dan is dit niets daarbij. Ik vind het een mooui paard. Ik zou alleen een paard na een week nog niet zo rond rijden.

De clinics van Gert van den Hof vind men ook mooi en geweldig, want man o man wat kan die vent rijden! NOT. maar of het verstandig is vraag ik mij af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:50

Mijn 2e commetaar (het niet zo nette gedeelte) had ik gelukkig al verwijderd, sorry Haha!

malloesje schreef:
bedankt voor je positieve kritiek wildwings. het paard springt met vrijspringen ook zo extreem. Het is een heel braaf en werkwillig paard. (jammer van je 2e kommentaar!)

en voor alle anderen, mijn manier van zadelmak maken is eerst een maandje ofzo longeren, ca 3 á 4 keer in de week, zodat ze al lekker mak worden aan het zadel en goed op de stem zijn. Dan ga ik er op en dat 5 dagen achter elkaar. Ik rijdt dan een klein maandje door (ca 5 keer in de week) totdat ze echt goed zadelmak zijn en aan de hulpen. Dan geef ik ze een tijdje rust of zeer extensief rijden.

En brave en werkwillige paarden belast je al gauw te zwaar, dat is iets waar je echt heel goed op moet letten met die leuke types.. een beetje tegen henzelf beschermen Lachen

Nu moet ik zeggen dat ik om eerlijk te zijn jouw methode van zadelmak maken en inrijden ook veel te belastend en haastig vind, maar dat is persoonlijk Lachen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:51

Ben het niet helemaal met je eens dresslover, want die hengsten worden als 2,5 jarige uit de wei getrokken (jaar eerder en minder ontwikkeld dus) en 5 keer in de week een half uur tot een uur gelongeerd en mee gesprongen. Als ze er dan door komen moeten ze hals over kop zadelmak gemaakt worden voor de verrichtingstest (zit een maand tussen) en direct het jaar erop de hengstencompetitie. En dat is wel verantwoord? Volg je de discussie tussen de hengstenhouders en fokkers wel eens?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:51

rowo schreef:
Ik snap niet dat sommige van jullie het lef hebben commentaar te hebben op haar manier van aanrijden van haar paard. Als ik sommige van jullie profielen zie zie ik dat soms nog niet eens wedstrijd ervaring of wat dan ook en dan wil je haar gaan vertellen hoe het moet? ROFL
En ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken. De 1 doet er 4 weken over (incl longeren, hangen etc) sommigen leggen er een zadel op en diezelfde dag stappen ze erop en gaan er direct mee het bos in. En ja ik ken mensen die dat laatste doen. Wat is dan overantwoord?

Oh en omdat dat pas écht onverantwoord is kan dit ineens wel? Nee, das logica! Echt top bezig! Omdat het een slechter is als het ander zou dit wel kunnen. Wát een bullshit. Maargoed, als je werkelijk achter deze uitspraak staat, en dit werkelijk jouw denkwijze is, snap ik het verhaal nu wel Ja Ga hier dan ook verder geen moeite voor doen. Hopeloos geval als je het mij vraagt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:51

wat leuk zeg dat je paard zo braaf is Lachen
springt ook al goed zeg ! je springt al hoger met je paard als ik met mijn 4 jarige paard wahah Vork

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:52

Citaat:
En brave en werkwillige paarden belast je al gauw te zwaar, dat is iets waar je echt heel goed op moet letten met die leuke types.. een beetje tegen henzelf beschermen Lachen

Nu moet ik zeggen dat ik om eerlijk te zijn jouw methode van zadelmak maken en inrijden ook veel te belastend en haastig vind, maar dat is persoonlijk Lachen

idd dat is persoonlijk.. Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:53

malloesje schreef:
Ben het niet helemaal met je eens dresslover, want die hengsten worden als 2,5 jarige uit de wei getrokken (jaar eerder en minder ontwikkeld dus) en 5 keer in de week een half uur tot een uur gelongeerd en mee gesprongen. Als ze er dan door komen moeten ze hals over kop zadelmak gemaakt worden voor de verrichtingstest (zit een maand tussen) en direct het jaar erop de hengstencompetitie. En dat is wel verantwoord? Volg je de discussie tussen de hengstenhouders en fokkers wel eens?

Ik zeg ook niet dat ik dat wel goedkeur Knipoog Ik sta er ook echt niet achter.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:55

DresslOver schreef:
rowo schreef:
Ze heeft 2x het kruisje gesprongen en 1x het stijltje, zo belastend is dat niet.
Heb je enig idee wat 2 en 3 jarige hengsten al moeten doen voor de keuring? Dat gaat toch wel ff heel wat verder dan dit hoor...

Die paarden zijn over het algemeen dan ook al wat langer als een week zadelmak. Daar zit in ieder geval een goede bevestigde rem en gas op. Bovendien hebben deze toch al behoorlijk wat meer balans omdat ze al wat langer bezig zijn.

Appels met peren dus.

Ik wil verder niet eigenwijs doen hoor Tong uitsteken maar al is bij eurocommerce hengstenshow geweest Knipoog daar zat no way een goede bevestigde rem en gas op...bij de 3 jarige Berlin nakomelingen
mja ieder zijn eigen manier inderdaad:)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 20:56

laten we het er maar op houden dat iedereen het anders doet.
Ik zou nooit 4weken over het zadelmak maken doen en ook nooit aan de longeerlijn, maar ja das mijn mening Knipoog
Eerst een week lang elke dag hangen en dan week lang elke dag erop zitten dan een week lang elke dag stappen pfff wordt al moe als ik eraan denk Dromen

Dit geeft bij mij het beste resultaat en ik ben echt wel zuinig op mijn beestjes en doe er echt voorzichtig mee aan. Mijn huidige wedstrijdpaard is 5,5 jaar en loopt net zijn eerste B-parcoursen rond..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:57

ik zeg ook: over het algemeen. Lezen aub.

@ Malloesje; je moet het ook zelf weten hoor, ieder zijn manier. 't zou niet mijn keuze zijn, en ik vind het onverantwoord. Maargoed, dat is jouw keuze, jouw paard, jouw verantwoording.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:59

rowo schreef:

Snap niet hoe jij erbij komt om dit te zeggen Nors opkijken

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:01

Dresslover als ik zie dat jij met een 4-jarige al elke week op concours gaat begint het bij mij toch ook wel te kriebelen..

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:03

Dat doet ie goed voor 1 weekje onde het zadel! En wat grappig, hij heeft dezelfde naam als mijn kat.. Tong uitsteken

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:04

Nog een klein tipje: Werk aan je lengte en aan de ontspanning. Een goede basis is erg belangrijk!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:04

hey moet het vast ook een superlieve poes zijn Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:05

@Malloesje, Correctie, 4,5 jarige toen ik startte met wedstrijden.. dus dat scheelt weer. En dat is dan jouw mening, ze was 3,5 toen ze ingereden werd, en een jaar later is ze voor het eerst in de B gestart. Heb een paard met heel veel lol in het werk en minstens zo veel lol in de wedstrijden.

Edit; bovendien had ik daarvoor al heel wat wedstrijden HC gereden en was ze al vaak op vreemd terrein geweest. Paard kende het ritme en het hele gebeuren er omheen wel al hoor.
Laatst bijgewerkt door DL_ op 06-10-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 21:06

nou die van mij is ook 3,5 jaar.. dus what's the point??

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:07

En zo hoort het Dresslover!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:08

die van jouw is 3,5 een week onder het zadel en je springt. Die van mij was 3,5 en in de eerste week zadelmak heb ik er 3 keer op gezeten. Aan de longe. pas in de tweede week zadelmak ging ze los. Dus dat tempo lag nogal wat anders Ja

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 21:12

Uiteindelijk komt ze er zelf achter dat je beter wat rustiger aan kan doen. Vervelend dat het al gebeurend geleerd moet worden, maar uiteindelijk wordt ze er wel het wijste van. Iedereen maakt fouten.
Hopelijk gaat het verdere beleren beter en worden jullie een mooie combinatie.