Huifbedrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silverlea

Re: Huifbedrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:11

Dit is zeer leuk om dit eens te bekijken! Je geeft een goede uitleg weer.. Zijn de meeste kinderen immobiel? Of doen jullie dit ook bij mentale beperkingen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 09:50

Enkele van onze gebruikers (ouders) hebben ooit een stukje voor onze nieuwsbrief geschreven. Oa van Marijn:
http://www.huifbedmaasland.nl/HUIFBED/g ... &tabid=388

Zelf ben ik vanaf 2002 betrokken bij onze stichting. Toen ik daar kwam hadden we 1 huifbed en 2 pony's en eentje die erg ziek was op dat moment. Daarom werd een andere pony beleerd en waren er 2 aangekocht, mede omdat we van plan waren (gezien de vraag naar huifbedrijden) om een nieuw huifbed aan te schaffen. Ik heb dus de training van de pony's van dichtbij meegemaakt. Evenals de bouw van het huifbed. Heb het van een stuk staal zien veranderen in wat het nu is. In overleg de bouwtekeningen aangepast, en vaak gaan kijken bij de lassers hoe het er voor stond. Dat was een geweldige ervaring en heeft me veel geleerd. De pony's moesten wennen aan de nieuwe constructie.
De lift werd sterker gemaakt zodat er ook zwaardere personen mee getild konden worden (het systeem draait op zonweringsmotor. Een huifbed heeft 1 motortje, de andere 2).

We kregen daarna nog een professionele tillift van een instelling om de gebruiker uit de rolstoel op het in hoogte verstelbare liftbed te tillen. Dat scheelde ons een hoop pijn in de rug. Veel volwassenen zijn toch wel zwaar en ze geven vaak niet echt mee.
Het bed wordt dan naar het huifbed gereden en gaat om hoog tot ongeveer de hoogte van het bed. Dan komt de tillift van het huifbed er boven te hangen en wordt de gebruiker als een dolfijn omhoog getild. De lift gaat vervolgens weer op zijn plek en de gebruiker kan gaan "zakken". Hij of zij ligt door dit systeem precies in het midden.
Het is een eigen vinding van een van onze vrijwilligers. Waarschijnlijk werken andere huifbedstichting dus met een andere methode. Maar het werkt perfect.

Het ligdoek wat op de paarden ligt, is in hoogte verstelbaar. Hierdoor dragen de pony's nooit het volle gewicht. Dat is ook niet de bedoeling. het gaat om de massage werking en dus een lichte aanraken van de pony-heupen.
Onze pony's zijn eigenlijk een redelijk ideaal formaat.
Niet te klein en daarmee kort van rug zodat ook lange mensen baat hebben bij het huifbedrijden, maar ook niet te groot zodat juist ook kleine kinderen lekker kunnen liggen. Daarbij worden kleine kinderen zo op het bed gelegd en is het ook wel fijn dat de pony's niet groot zijn.

In de winter rijden we altijd door. We hebben dan warme kruiken die we in dekens wikkelen en langs de gebruikers leggen. alleen de menner zit kou te lijden. Daarom zijn we weer blij dat we van een sponsor lekker warme winterjassen hebben gekregen. Op de bovenbenen liggen dan ook warme kruiken (als het echt koud is) en we wisselen elkaar om het half uur af.

Welke mensen bij ons komen rijden?
Veelal echt zwaar gehandicapten. Het gros heeft geen benul waar ze zijn (helaas). Soms zijn ze heel gespannen als ze aankomen. Na een paar rondjes zie je ze dan ontspannen en komt er een lach op de gezichtjes. Geweldig ... daar doen we het dus voor.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 09:58

Hier wat foto's van ons zelfbedachte "laad en los" systeem (zoals we het wel eens gekscherend noemen Knipoog ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:07

Citaat:
HCA heeft een nieuw model huifbed op de markt gebracht. Het model kent een zodanig vernieuwde constructie, dat gesproken kan worden van een revolutionaire verbetering. Belangrijkste voordeel van dit huifbed is de paard- en koetsiersvriendelijkheid. Het nieuwe model wordt tijdens de komende beurs Paard en Koets deze herfst in ´s Hertogenbosch geïntroduceerd.

Huifbedrijden, een therapeutische vorm van paardrijden voor mensen met een lichamelijke beperking, neemt in Nederland en Europa een steeds grotere vlucht. Met het nieuwe huifbed wil HCA deze groeiende markt een alternatief bieden voor de huidige typen huifbed. De modellen die nu gebruikt worden, zijn zeer belastend voor de paarden, zijn moeizaam te besturen en kennen beperkingen in het comfort voor de cliënten. De nieuwe constructie ondervangt deze nadelen. Testen op verschillende maneges wijzen uit dat het nieuwe huifbed veel vriendelijker is voor paarden, veiliger en wendbaarder is en veel prettiger ligt voor de cliënten.

HCA is het bedrijf van rijtuigbouwer Andries Veeneman uit Klarenbeek. Hij heeft, in nauw overleg met Johan Roelofsen van de Manege zonder Drempels in Bennekom, het nieuwe prototype ontwikkeld. Veiligheid en comfort voor zowel cliënt, paarden als koetsier waren uitgangspunten. De paarden lopen dan ook los onder de constructie, zonder de belemmeringen van tuigage voor cliënt en paard. Met borst en schouder duwen zij de constructie voort. In geval van nood kan de koetsier vanaf de ‘bok’ de paarden onmiddellijk loskoppelen. Voor het besturingsgemak zijn draaipunt en gewicht naar achter verlegd. De gangbare kleine wieltjes aan de voorzijde, die het wenden voor de paarden zo bemoeilijkten, zijn vervallen. Het bed zelf is vervaardigd van een gemakkelijk te reinigen kunststof en aan de voorzijde voorzien van een doorzichtige strook, zodat de koetsier het gedrag van zijn paarden goed in de gaten kan houden. Een kleurige flexibele overkapping schermt de cliënt af van invallende zonneschijn en zorgt voor rust. De wagen is bovendien zeer toegankelijk voor begeleiders. Pluspunt is ook dat het bed zodanig verstelbaar is dat het optimaal kan worden afgestemd op de bouw van de paarden, de koetsier en de individuele cliënt.

Huifbedrijden is een manier van paardrijden, waarbij de, vaak meervoudige gehandicapte, cliënt in een soort hangmat ligt die op de paardenruggen rust. Door de masserende bewegingen en de warmte van de paarden verbetert de doorbloeding in het lichaam en treedt totale ontspanning op. Hierdoor werkt onder andere de darmfunctie beter, epileptische aanvallen kunnen verminderen en longen kunnen vrij van slijm worden. Huifbedrijden is daarmee een therapeutische vorm van sporten, met als bijzonder voordeel dat de cliënt beweegt zonder dat er iemand aan hem zit. De ritten duren ongeveer een half uur.

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 20:00

Klopt, ik had al over dit type huifbed gehoord.

Onze oudste huifbed heeft 2 kleine wieltjes voor en autobanden achter en stuurt en trekt daarmee veel zwaarder (voor de paardjes) dan ons nieuwe model met 1 groot zwenkwiel voor en marathonbanden achter.

Dit nieuwste model heeft dus voor helemaal geen wieltjes meer. Voor ons lijkt het wel een nadeel dat de paarden dit type huifbed niet trekken, maar duwen met de borst. Welshen hebben een minder grote borst dan deze tinkers.

wij houden het daarom nog op het gangbare trekken met borsttuig en strengen.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:15

GEWELDIG gewoon om zo`n topic te zien, de stichting dupla ook vast wel bekend??
1 van de welsh pony`s heb ik daar 10 jaar van verzorgd ik begon er mee toen ik 4 was Dromen en daarna nog 3 jaar een fjord verzorgd die er nu helaas niet meer is Verdrietig deze paarden van de stichting dupla staan allemaal bij mijn opa, + vee wagen, en huifbedden. neem even een kijkje op www.bucephalus.nl de hal was vorrig jaar afgebrand en ze zijn nu weer druk bezig met de nieuwe monique hal te openen!

Met vriendelijke groet Nicole

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:17

Heel gaaf dat je dat doet joh! Op mijn school ( in Barneveld ) had k gelezen dat je daar ook zo'n cursus voor kunt doen! echt heel dankbaar werk lijkt het me

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 08:22

Er zijn inderdaad ook cursussen voor te volgen. Erg duur en waarschijnlijk ook meer voor de professionele instellingen.
Je leert oa ook hoe je met een rolstoel moet rijden en dat soort dingen. Voor ons niet van toepassing, want wij stellen als een van de eisen dat er altijd een ouder of verzorger aanwezig is voor de "medische" kant van het verhaal.

Wel worden we regelmatig bijgeschoold wat het mennen betreft. Een aantal van ons is nu bezig voor het koetsiersbewijs (oa ikzelf) en we krijgen daarnaast tweespanlessen in de manege voor de gewone wagen.

Het beleren van de jonge pony's echter zit even op een dood punt. We zoeken hier een vrijwilliger voor, maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Tienermeiden die willen komen poetsen zijn wel aan te komen, maar mensen die echt een jong paard van A tot Z kunnen trainen, zijn niet vindbaar.

En 14 dagen geleden had 1 huifbedpony koliek, en dan merk je toch weer hoe belangrijk de paardjes zijn. We hebben echt een goede reserve pony nodig. Dus als iemand zin en tijd heeft Haha! ... altijd welkom.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:26

Isapaardje schreef:
Eindelijk een topic over "huifbedrijden" gevonden, mag ik niet meer reageren omdat het ouder dan 2 weken is Haha! ....

Dat moet mijn topic geweest zijn?? Ik ben ook degene die met jullie gemaild heeft over huifbedrijden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 08:30

Ja mede nav jouw mail ging ik eens zoeken of wij nog via google te vinden waren sinds we onze nieuwe website hadden gelanceerd en de oude was komen te vervallen. Wij staan ver weg (zoekend op huifbedrijden), maar een topic op bokt kwam wel redelijk bovenaan en wel dit:
viewtopic.php?f=10&t=625047

Maar daar mocht ik dus niet meer reageren Clown

Pagina verder op google staat jouw topic:
viewtopic.php?f=91&t=836818

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:06

Isapaardje schreef:
Klopt, ik had al over dit type huifbed gehoord.

Onze oudste huifbed heeft 2 kleine wieltjes voor en autobanden achter en stuurt en trekt daarmee veel zwaarder (voor de paardjes) dan ons nieuwe model met 1 groot zwenkwiel voor en marathonbanden achter.

Dit nieuwste model heeft dus voor helemaal geen wieltjes meer. Voor ons lijkt het wel een nadeel dat de paarden dit type huifbed niet trekken, maar duwen met de borst. Welshen hebben een minder grote borst dan deze tinkers.

wij houden het daarom nog op het gangbare trekken met borsttuig en strengen.

Ook bij het 'trekken' met een borsttuig duwt het paard eigenlijk. Je kan dit zien als een borsttuig waarbij de constructie de strengen zijn. Des te breder het borsttuig des te comfortabeler. In dit geval echt goed breed. HCA heeft er zelfs 1 gebouwd waar shetlanders in lopen

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 14:37

Wat leuk om hier eindelijk eens wat aandacht aan te besteden.
Ik werk zelf met verstandelijk gehandicapten men MCG ( = meervoudig complex gehandicapten) als je ziet hoe onze deelnemers genieten van een rit in een huifbed ; ze worden als het ware gemasseerd door de warme paardenruggen...je ziet een glimlach verschijnen op hun gezichten ....
Kortom : je weet dat het goed is !!!!! En dat maakt je blij !!!!
Helaas draait dit alles op vrijwilligers en daar zijn er nooit genoeg van ....
in onze manege zijn we HEEL ERG op zoek naar mensen die onze deelnemers willen helpen , niet alleen huifbed rijden , maar ook gewoon naast het paard lopen ...
Woon je in West Brabant ( omgeving Bergen op Zoom)en heb je een paar uurtjes vrij per week ...
Wil je ook een lach op die gezichten toveren ?
Mail dan naar
andrea@dutchmail.com
hier is de link naar onze manege
http://www.sdwzorg.nl/index.php?pagina_id=61
Bedankt namens alle ruiters met een beperking

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:03

het blijft geweldig, dit! Lachen
mijn zoon is ook een keer met zijn groepje naar huifbed rijden geweest, ouders mochten mee, en dat laat ik me geen twee keer zeggen!
het was een super leuke en interesante ervaring om het een keer in het echt te zien!
ik heb er zelf ook even op gelegen, om te voelen hoe het voelt,
vooral die konten van de pony's he, om de beurt omhoog en omlaag, het geeft een leuk effect!
ook de paarden die dan zo dichtbij zijn, heeft effect op ze,
in elk geval mijn zoon, die zette ik naderhand met zijn rolstoel dicht bij de pony's, en reikte met zijn handjes naar de pony's, en hij was helemaal blij en uitgelaten! Lachen
de kinderen van de groep waren MCG, en het was echt super om te zien hoe ze zich lichamelijk konden ontspannen...
mijn zoon zelf kan ook gewoon zitten, dus reed toendertijd ook wel gewoon mee met het paardr gehandicapten, maar het huifbedrijden was voor hem ook super leuk,
als hij op een pony zit wil hij ook altijd gaan liggen, wordt zittend wat angstig.
in het klein hoefblad lees ik ook vaak over huifbedrijden, en nogmaals, het was super om het een keer in het echt te zien!

oja, het was, vond ik, wel wat gehannes om de kids erop en af af te doen,
dit waren wat jongere kids, die werden er nog op en af getilt..

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:12

Isapaardje schreef:
Het beleren van de jonge pony's echter zit even op een dood punt. We zoeken hier een vrijwilliger voor, maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Tienermeiden die willen komen poetsen zijn wel aan te komen, maar mensen die echt een jong paard van A tot Z kunnen trainen, zijn niet vindbaar.

Is hier niet iemand die mencursussen geeft voor te porren? Die waar jullie lessen, of iemand in de omgeving? Neem aan dat die mensen daar wel ervaring mee hebbben, en het voor 'het goede doel' willen doen.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:42

Het is echt geweldig dat dit bestaat
Het is ook erg mooi om te zien dat die kinderen genieten.
Leuk dat je er een topic over heb gemaakt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:58

Anne_0 schreef:
Is hier niet iemand die mencursussen geeft voor te porren? Die waar jullie lessen, of iemand in de omgeving? Neem aan dat die mensen daar wel ervaring mee hebbben, en het voor 'het goede doel' willen doen.

Ja wij dachten ook dat we wel iemand konden vinden. Niet dat het direct storm zou lopen, maar we hebben overal advertenties uitstaan, van marktplaats tot plaatselijke maneges en supermarkt, maar helaas ... niets.
Degene waar wij nu menles van krijgen zou wel willen, maar heeft er geen tijd voor op dit moment.

Over het erop en eraf halen ...
Bij ons is het ook wel eens "gehannes". Zeker als we ons vergissen in de zwaarte van een kind. Ze lijken soms klein, maar vaak zijn ze zwaarder dan je denkt. Zeker van het huifbed af, zijn ze zo "slap als een vaatdoek" (door ontspanning) en moet je goed vasthouden.

Vandaar dat wij eigenlijk tegenwoordig bijna altijd met de tillift werken.

De constructie van HCA ziet er trouwens wel heel goed en doordacht uit. Zeker een verbetering tov het oude model met de kleine wieltjes.
Daar moet bij ons althans, de binnenste pony echt tegenaan duwen om hem de bocht om te krijgen (vandaar dat we regelmatig van hand veranderen, zodat beide pony's gelijk belast worden).
Dus eh ja ... ze duwen inderdaad ook.

Wij werken ook met vrijwilligers zoals al eerder gezegd. Gelukkig krijgen we regelmatig leuke sponsoraanbieding zoals schoolkinderen die koekjes bakken en de opbrengst die dan voor ons is, of zoals vorige week, de verkoop van de cd van de plaatselijke prins Carnaval die ook lekker gelopen heeft en waarvoor wij weer veel kinderen kunnen laten rijden.

Afbeelding

Hieronder nog foto tijdens de motorrun van vorig jaar. Er staan 2 rolstoelen voor de pony's met kinderen die graag even wilde aaien, terwijl er links en rechts mensen langs staan om oa iemand op het huifbed te kunnen leggen. De pony's vinden het allemaal eigenlijk wel best, al zijn ze dan helemaal ingebouwd op deze foto:

Afbeelding

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:45

Maya schreef:
Hartstikke bedankt voor de uitgebreide toelichting, erg mooi en duidelijk om te zien Lachen

Misschien is dit ook iets wat je zou kunnen aankaarten om een Bokt-Wiki artikel van te maken? Incl. wat begeleidende foto's Lachen

Vind het prachtig om te zien Lachen

Ik ben nu aan het afstuderen op het onderwerp huifbedrijden. Dus wellicht dat ik iets aan kan dragen in het wiki-artikel? Midden november is het zeker klaar.

Evaaa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:30

Wat leuk om te zien!
Ik doe SPW4 dus ik leer nu ook er voor om later met mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap te werken.
Maar op mijn stage plek werk ik dus ook met paarden en met mensen die een geestelijke beperking hebben. We gebruiken daarbij Fjorden en we hebben een aantal groningers. Maar het is echt zo leuk en dankbaar werk! (:
Ik vind dit ook echt super om te zien!!

Lauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:11

Ik vind het super dat er zoiets is uitgevonden voor deze mensen/kinderen. Ik heb zelf 3 maanden in een revalidatiecentrum gezeten, en daar waren ook veel van zulke kids. Ze hadden daar geen huifbed, maar vonden het heerlijk om de paarden aan te raken, of te borstelen.

Groetjes

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:18

Ik vind het echt géwéldig dat jullie dit voor die kinderen doen!
Het ziet er heel fijn uit en ik denk dat de kinderen het ook leuk vinden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 09:21

Ja de gebruikers genieten zeker.
Kijk alleen al naar deze lach van één van onze rijdsters ....
daar worden wij zelf ook vrolijk van en daar doen we het voor.

Afbeelding

Velen kijken uit naar hun vaak wekelijkse ritjes op het huifbed. Het is soms het enige dat de kinderen hebben aan "buitenschoolse" activiteiten.
Veelal opa's en oma's, vroegen ons of ze niet een rit konden sponsoren voor hun kleinkind. Daarom zijn we eens begonnen met zgn. kadokaarten voor 1 of meerdere ritten. En er wordt inderdaad veel gebruik van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 10-10-07 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:54

ik doe zelf vrijwilligerswerk op een manege waar mensen met een handicap kunnen paardrijden ( zittend rijden ) en huifbedrijden.
ik vind het erg leuk werk om te doen. En inderdaad de lach van deze mensen DAAR DOE JE 'T VOOR.

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:41

Wauw wat indrukwekkend zeg! Leuk om te zien dat zoveel kinderen zo'n plezier kunnen hebben door zoiets!

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:32

Wat ontzettend leuk om hier op bokt ook eens iets te lezen en te zien over het huifbedrijden. Vind het echt geweldig dat dit voor deze kinderen word gedaan. En dit is zeker een wiki-onderwerp waardig!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:35

Dit vind ik ook echt geweldig. Die kids genieten ervan dat zie je echt! Respect voor jullie en jullie inzet Knipoog.