Galop ging niet lekker vanavond...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uphill

Re: Galop ging niet lekker vanavond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:00

mystery1980 schreef:
oeps niet gezien dat het een 14e les was, vind het dan ook best knap voor een 14e les. Wij geven beginners niet zo'n fris, druk paard.

Dat was ook mijn eerste indruk. Je kunt best al aardig sturen na 14 lessen, en wat ik ook heel goed vind is dat jij tracht de paarden te begrijpen.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 09:51

Uphill schreef:
mystery1980 schreef:
en wat ik ook heel goed vind is dat jij tracht de paarden te begrijpen.

Als ik zo eens om me heen kijk op verschillende manege's dan zouden meer mensen dat moeten doen.

Ik zie m'n paard niet als een "machine" van vlees en bloed, maar als een levend wezen met gevoel en emotie, waar ik iets van verlang. En dat hij/zij ook daadwerkelijk doet wat je velangt kan alleen maar bereikt worden met respect en geduld.

Zo vaak zie ik het anders... mensen die hun paard schoppen (ook met sporen) en slaan met de zweep, en schreeuwen met verheven stem.

Dat lijkt mij niet de manier om goed te leren rijden, en een vertrouwensband met het paard op te bouwen.

Maar goed, wie ben ik.... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:27

Musicjohn schreef:
Maar goed, wie ben ik.... Verward

O dat kan ik je wel vertellen denk ik Haha! Een ruiter die SAMENWERKING met z'n paard zoekt ipv dat 'ie wat probeert af te dwingen. Wat mij betreft OK dan! dus Knipoog

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:06

merk idd dat het moeilijk is een manege te vinden waar ze je goed kunnen opleiden en ook paarden hebben 'zonder gebruiksaanwijzing" manegepaarden hebben idd vaak meerdere kwaaltjes en dat is jammer. Vaak gaat het met privelessen met een eigen paard (of verzorgpaard) al stukken beter. Super van je dat je zo met paarden omgaat trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:53

Galopperen in groepen vidn ik zowiezo niet bevorderlijk voor paarden met
zulke problemen, ze fokken zichzelf alleen maar op om op het moment supreme
er een paasei zooi van te maken....

Kan je niet bespreken met je instrctrice of dit niet anders kan?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:04

Musicjohn schreef:
Uphill schreef:
Ik had nog meer begrip gehad bij de instructie : "laat maar even gaan John in verlichte zit en straks proberen terug te nemen op een volte ".

Dat was dus ook mijn idee. Ik heb dit eerder gehad met Morena (zie mijn profiel) die na een aantal dagen stil te hebben gestaan behoorlijk fris was. Tijdens het instappen kreeg ze de kolder in d'r kop en besloot met een bloedvaart te gaan galopperen. Niks aan de hand; ik raak daar niet van in paniek. Ik dus in verlichte zit de bak een paar keer rond zodat ze d'r energie kwijt kon. Roept m'n instructrice: "Zitten John, zitten, zitten, zitten in dat zadel.

Achteraf bleek dat ik helemaal niet in verlichte zit mocht van haar omdat ik nog te onervaren ben. Maar ik heb zelf meer het gevoel het paard en mezelf onder controle te hebben in verlichte zit dan dat ik in het zadel moet blijven zitten op zo'n moment. Nadat ik haar een paar rondjes had laten galloperen was ze haar energie kwijt en was ze zo mak als een lammetje voor de rest van de les. Clown

Ik ben het op dit punt gedeeltelijk met je instructrice eens. Als dat paard er opeens vandoor gaat en jij laat haar lopen, dan keur je het eigenlijk dus goed dat ze opeens weg schiet. Het beste kun je haar terug nemen en dan op het moment dat het van jou mag aangalopperen en haar laten uitrazen. Want dan ben jíj de baas en niet zij.

Over dat trekken in de mond.. Het is niet goed om in de mond te trekken, maar ik vind dat als een paard er van door gaat, terwijl 'ie nergens van schrikt o.i.d., maar echt met het doel om je er af te rennen of uit brutaalheid, dan ben ik er absoluut niet op tegen om je handen eens wat strenger te gebruiken. Als een paard niet voorwaarts genoeg gaat en hierbij gaat vervelen, is niemand er op tegen om een tik te geven, want dan blijf je de baas. Maar als een paard gaat rennen zonder jouw toestemming en zonder omdat 'ie ergens bang voor is, dan is het opeens zielig om streng op te treden en maakt het niet uit dat 'ie niet luistert? Daar kan ik me niet echt in vinden. Dan is het ook zielig om met sporen en zweep te rijden.

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:13

Als dit over Gucci gaat.
Gucci is gewoon een moeilijker paard. En vind het eigenlijk ook een beetje raar dat jij erop zat John (niet stom bedoeld) maar het paard is nog niet heel ervaren, en jij ook niet. Lijkt me niet echt de goede combi.
Voor de volgende keer: Je moet bij gucci vanuit een heeeeel rustig drafje (bijna stappend) aan te springen en dan een heel lichte beenhulp geven. Als ze niet aanspringt een duidelijkere beenhulp en desnoods op de volte blijven.
En ja bij ons op de manege is het nou eenmaal zo dat alle paarden naar achtere willen als daar veel paarden zijn.
Sporen en zweep zijn bij dit beestje echt niet nodig. Iedereen rijd ermee op haar. Maar ik heb het (bijna) altijd zonder gedaan. Zonder ging het even lekker als met. Dus ik reed altijd zonder zweep en sporen op haar.

Ik wil ook weer op haar rijden Huilen ik mis haar! het is echt een tof paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:19

Sonja schreef:
mystery1980 schreef:
heb ook even het filmpje in je profiel bekeken, vind veel paarden in deze les scheef over de buitenschouder weglopen, doen jullie in de les wel eens iets aan rechtrichten en verzamelen? krijg vraagtekens bij de kwaliteit van de les. en idd niet trekken, hooguit ophouding maken, meer aan de teugel rijden (schieten ze ook wat minder snel de andere kant op) en voltes rijden. Succes

Tijdens iemands 14e les werken aan verzameling en rechtrichten? Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik me in dat geval eerder afvraag: tijdens een 14e les wijken en achterwaarts? Nagelbijten / Gniffelen

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 15:22

Nouks schreef:
Wat ik me in dat geval eerder afvraag: tijdens een 14e les wijken en achterwaarts? Nagelbijten / Gniffelen

Waarom niet?

Zoals eerder gezegd, het is een gemengde volwassenen groep. Sommigen rijden al heel lang. Dan moet het geen saaie les voor ze worden omdat ik er toevallig als beginner tussen zit.

Overigens gaan dat soort oefeningen bij mij al echt wel lekker hoor; schouder binnenwaards, wijken voor het been, paar passen achterwaards, middendraf, verruimde stap, etc.

Ik zie het zo: doordat de groep al wat gevorderd is leer ik sneller. Haha!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:45

Ging het inderdaad om Gucci John?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 09:04

Lisetjj schreef:
Ging het inderdaad om Gucci John?

Jah... Haha!

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:39

Doe haar de groeten van mij Haha! ik mis haar Huilen
misschien ga ik vrijdag nog even naar d'r toe Haha!