Lange beugels en dan.. (nu even over het zadel!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:38

Zonder beugels rijden is denk ik heel slim. Mijn moeder reed naar mijn idee ook te kort en klemde met haar benen. Toen heb ik haar 2 lesjes aan de longe (welliswaar met zadel want anders want zonder durfde ze niet) laten rijden zonder beugels en ze vertelde dat ze daarna stukken beter zat (na 2x al dus!). Dus probeer je instructeur over te halen of kijk op een andere manege of je daar misschien een paar zitlesjes kunt volgen. Ik denk trouwens dat je beugels wel 1 gaatje langer kunnen, je zit nu wel behoorlijk kort.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 21:43

Ik heb er nu een les en een dressuur op zitten en ik heb gereden met 1 gaatje aan deze kant langer (de andere kant niet, maar het bleek goed te zitten Verward )

Dat gaat al wel beter maar echt, er blijft echt een gigantische ruimte (2 handen) zitten als ik mijn benen rustig laat hangen in de goede houding. Oke, ik heb met erbij neergelegd dat daar dus nu niet veel aan te veranderen is.

Nou was ik vandaag weer op de manege en was er een mevrouw aan het rijden. Die moest even weg en vroeg of ik even erop wilde stappen. Dus ik helemaal blij en heb mijn cap gepakt en erop gestapt.
Bleek die een dressuurzadel te hebben! Daar had ik dus nog nooit in gereden en ik moet zeggen, HET ZAT HEERLIJK! De beugels waren ongeveer op de maat die ik altijd zou hebben genomen. Maar nu wilde ik ze gewoon langer hebben! (niet gedaan want het was niet mijn paard he en het zat ook zo wel goed) Maar echt, het zat echt geweldig en mijn benen sloten ook gelijk goed aan.

Toen kwam ze terug en zei dat ik ook wel mocht draven en ook eens doorzitten. Wow wat een gevoel zeg! Het paard leek wel een trampoline, zo gemakkelijk ging het en het doorzitten was zelfs nog makkelijker dan het lichtrijden! Bleef zo fijn zitten!

Toen mocht ik zelfs nog even de galop proberen, ook die was fijn, net als het doorzitten en ik bleef echt zo fijn zitten.

Nu weet ik het zeker, als ik later ooit een eigen paard koop, dan koop ik echt ook een dressuurzadel!

Ik wist niet dat het zoveel scheelde als het om een zadel gaat, maar hier wilde ik gewoon langer rijden en toen ik daarna op shalan weer reed wilde ik juist weer de gewone maat maar vond het wel minder zitten!

Is dat normaal dat het bij mij zo veel verschil uitmaakt?

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:17

mandymonica schreef:
Voor een mooie houding in de dressuur zijn je beugels denk ik een tikkie te kort. Ik denk dat je eens moet oefenen zonder beugels, dan kan je daar niet stiekum steun bij zoeken op de momenten dat je dat wel zou willen, maar niet zou moeten doen. De bewegingen van je paard leer je uiteindelijk wel uitzitten, ook in zo'n hoge draf en in galop.
Helemaal perfect zouden een paar goede zitlessen zijn natuurlijk: gewoon op een chabrak (dus zonder zadel) of liever nog met zo'n schapenbontje (zit super). Eerst eens een keer aan de longe en als je je zeker genoeg voelt, gewoon los en zelf rijden. En blijven volhouden: gewoon af en toe een les zonder zadel rijden en deze ook echt helemaal uitrijden!
Als je zonder zadel net zo goed (beter?) wil rijden als met, dan leer je vanzelf om niet met je benen te klemmen of ze op te trekken en rechtop te zitten, zonder in overgangen naar voren te kukelen. Moeilijk, maar het is echt de moeite waard!

Succes!

Oh ja, nog 1 dingetje....eh, waarom je knieën aan het zadel Verward ? Volgens mij moet je je meer concentreren op het mooi lang maken van je benen. Als ik mijn best ga doen om m'n knieën tegen het zadel te leggen, dan steken mijn voeten vervolgens van het paard af. Ik hoor vaker dat mensen hun knieën aan het zadel proberen te houden, maar ik heb dat nooit begrepen. Een los en ontspannen bovenbeen en een door het uitdrukken van je hak enigszins aangespannen kuit: daarmee geef je beenhulpen. Je knieën doen er niet zoveel toe geloof ik. Wat vinden anderen daarvan?

Mandy

Volledig met je eens Mandy, ik had het niet beter kunnen verwoorden ! Alhoewel ik vind dat een beginnenling wel een gaatje korter mag zitten tot hij zijn gemak goed heeft gevonden, het oogt niet mooi maar om geen verkeerde houdingen aan te nemen (zoals inderdaad klemmen met de knieën) is het volgens mij beter eerst wat te kort te rijden. Naarmate een rustige zit verzekerd is kunnen de stijgbeugels langer gemaakt worden

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 22:53

Ik voel me niet echt een beginner, ik rijd dan wel maar 1 keer in de week maar na 6 jaar denk ik niet dat je een beginner bent!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 21:17

k vind zelf dat ze wel een gaatje langer kunnen... heb je je instructeur ook al eens gevraagd of ze zo goed zitten?? (ik weet niet of dat er al instond want ik heb niet al;le berichtjes GOEd door gelzen!!! Knipoog )

Vraag anders eens of jullie een keer in de les oefeningen kunnen doen zonder beugels ofzo... dat deden wij altijd wel!!!! Vooral als we erom vroegen!!! *LOL*

Ik heb zelf (nuy nog af en toe) gehad dat ik niet goed door kon zitten enzo... bokkertje heeft me een keer een zitles aan de longe gegeven en heb zelf een paar keer geoefend... ook gewoon zonder beugels enzo...

En inderdaad... je krijgt les om te leren rijden!!!