Paard dat zich "op de muur stort" - hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 20:12

Voor de moment ziet het ernaar uit dat we: thiedeman + meelopen in beginnersles als ik erop zit.
Omdat ze toch echt wel rustiger is als er een ander paard in de bak staat.

Moest dat echt niet helpen gaat dat slofje eraan, maar hopelijk zal dat niet nodig zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:07

heel veel succes

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:38

En als je nu eens een ruimte opzoekt zonder muur, bv afgezet met band of zo?
Je zou ook een meter van de muur een ring kunnen uitzetten van band oid.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 21:30

Andere ruimte:

Gewoon los op de weide ... ooooh zo'ne draad doet toch geen pijn hoor! Er zit verdorie prikdraad tussen! loopt ze dus gewoon tegen

Afspannen ... dat veert allemaal netjes met mevrouw mee Lachen.

Echt wel heel gek beest

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 00:12

Bijkomend vraagje:

Zijn jullie echt wel zeker dat ik er nog op KAN/MAG kruipen? Ik zat gisteren op de boktchat, omdat ik wel wilde weten hoe ik zowel een thiedeman als slof correct 'eraanhang" en toen kwam de vraag: "waarom zou je dat gebruiken".

De aanwezigen daar verklaarden me voor gek dat ik het nog zou proberen omdat het volgens hen garantie betekende dat ik mijn nek ooit wel eens zou breken, of dat er op zijn minst ongelukken zouden gebeuren.

Dus zou ik heb uberhaupt wel doen?

Sorry dat ik de boel nu weer ophaal ... stoute kleine lieve ik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:13

huh

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 00:57

ik zou er voorlopig eerst aan de longeerlijn opgaan!

ik hoor aan je manier van praten dat je zelf een beetje twijfelt, dat merkt het paard ook, en zal dus juist dan weer tegen de muur aanlopen

ik zou eerst flink longeren als ik jou was, en dan er zonder hulpteugels, maar aan de longeerlijn erop gaan, zorg voor een goede cap, en eventueel een bodyprotector, kan altijd van pas komen!

maar rij voorlopig alleen aan de longeerlijn dus op een volte, probeer daarna eens te rijden, door heel de bak heen terwijl ze dus wel aan de longeerlijn vastzit, maar dat die lijn loshangt, dus dat diegene die haar vasthoud een beetje meeloopt, niet vlak ernaast, maar n beetje in t midden van de bak meelopen, kom je langs de muur of langs een hoek en dreigt ze zich weer tegen de muur aan te storten, kan diegene de longeerlijn er strakker bijpakken, haar omtrekken en met de longeerzweep erachter haar naar voren jagen

probeer het op deze manier, dat is nog het veiligst!

ga niet met een slof oid lopen uitproberen of het werkt enz want als ze zich ook nog eens tegen de hulpteugel gaat verzetten kan het helemaal gevaarlijk worden!

ff vraagje, heb je er de laatste tijd nog opgezeten?sinds je dit topic bent gestart, of niet meer?

groetjes renske

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 09:22

Ze staat nog steeds stil ... ik heb nu twee weken "vrij" dus of nu beginnen of wachten tot miijn volgende vakantie. Kwestie van echt wel elke dag een paar uur met haar bezig te kunnen zijn, maar dan ook veel knuffelen poetsen enzo.
Denk dat dat misschien ook wel beetje bevordelijk voor de band werkt.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:43

En wat ik ook al op de chat zei, leer m longeren, daar heb je gewoon zoveel profijt van...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 14:08

Jama jackie Lachen hoe leer ik haar dat? Lachen

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:48

Ehm dat moet je vragen aan mensen die er wel verstand van hebben Tong uitsteken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:49

longeren leren?heel simpel

pak een longeerlijn+longeerzweep

doe hoofdstel om, maak longeerlijn vast, loop naar midden van de bak, en dan stuur je haar stukje van je af, eerst loop je zelf kleine rondjes mee, houd zweep achter haar, blijf zelf ter hoogte van haar schouder staan, en laat de longeerlijn steeds langer

snappen ze vanzelf hoor!!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:45

Ehm, beetje cru misschien, maar ik zou les nemen!
Daar leer je echt veel meer van als dat wij je over internet kunnen vertellen.
Iig heel veel succes met je paardje!

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:01

gewoon koppie naar de muut trekken als ze der weer op af reesd dan heeft ze maar een zere kop maar mechien leert ze het zo wel

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:32

heeeeeel goede verantwoorde en inzichtelijke tip skysari.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 11:05

Ik weet niet waarom iemand dat hier terug ophaald; maar zogauw ik er weer op zit kom ik vertellen hoe het gaat.
En haar tegen de muur laten lopen, expres dan nog is zeker GEEN optie! Ik ben niet helemaal gek hoor!

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:18

mijn lerares liet em ook doorlopen en die reed haar paard dus zo dood

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:39

Met zo een paard zou ik eens naar een soort "paardenfluisteraar" of zo gaan (Emiel Voest bvb). Zo mensen brengen zulke paarden tot andere gedachten. Een slof heeft totaal geen zin, een paard dat wegloopt zet zich op een slof ook vast en dan gan je aan de slof sleuren en heb je veel kans om ook de rug te forceren ! In zo een geval denk ik dat alleen professionele hulp baat kan brengen. Ofwel laat het paardje gewoon fungeren als gransmachientje hé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:00

Er is eigenlijk bijna altijd iets gruwelijk mis met dat soort paarden. Ze doen niet voor niets zo. Ik zou me eerst nog eens afvragen of je überhaupt wel tijd en energie in zo'n dier wilt gaan steken.

Verder zou ik niet zelf gaan klooien, maar het aan een professional overlaten. Wij hadden niet zo lang geleden een paard staan dat zo gruwelijk staakte. Die zocht echt dingen om te staken. Op een gegeven moment is hij in de dekenbeugel die in de hoek hangt geklommen (en hij wilde er niet uit, de muur is daar dicht). Eigenlijk zou je hem dat lekker moeten laten doen en hem dan zo gruwelijk op z'n flikker geven dat ie zich dat wel 3x bedenkt. maar ja, de kans is vrij groot dat ze dan een been breken...

De meeste problemen komen voort uit lichamelijk ongemak of slechte communicatie. De juiste proffessional kan die communicatie iig recht trekken en tegelijkertijd kun je dat lijf proberen te onderzoeken.

Ga niet je eigen nek wagen aan zo'n paard, dat is het niet waard. Ik zou me echt nog eens grondig afvragen of het de tijd, de energie en het geld waard is. Steek dat allemaal in een gezond paard dat graag mee wil werken, daar heb je op termijn veel meer plezier van. En laat die merrie lekker in de wei, want daar heeft zij veel meer plezier van.