Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:Een touwhalster vind ik hele gemene venijnige dingetjes.
Ze doen meer pijn dan mensen willen geloven, op de keuringen zijn ze verboden.
Het is wel zo dat ieder paard met een grote mond, handtam wordt na het snijden van het nulon en de heerlijke knopen op de juiste punten van het hoofd.
Sorry, een touwhalster is geen middel voor paarden, wel voor mensen die graag 'de baas' willen zijn en dat anders niet zouden kunnen.
Wil niemand beledigen, maar ik vind het akelige rotdingen, typisch Amerikaans.
Denk je trouwens dat paarden geen verschil zien tussen een veuklen en een mens?
Citaat:Maar als er veel is om van te schrikken in jullie omgeving (veel hard rijdende auto's/tractors, schreeuwende jongeren etc.), zou ik toch iets anders gaan uitzoeken om te wandelen.
Maanling schreef:Mijn Josie had in het begin bij het aan de hand lopen de neiging om voorlangs me te springen als ze ergens van schrok. Dat wilde ik niet hebben dus dat heb ik haar met succes afgeleerd. Dit heb ik gedaan door haar eenmaal een tik op haar neus te geven toen ze weer te ver schuin voor me kwam. En vervolgens door mijn linkerhand met bundel halstertouw omhoog te brengen en voor haar te houden. Ze kon er dus gewoon niet langs. Dit hielp goed. En nu doet ze het niet meer.
Maar.....
Nu echter, gaat ze naar boven als ze schrikt. Ze steigert dus. Op zich, in haar gedachten, best logisch. Ze heeft een uitbarsting, kan niet naar voren, dus de energy gaat naar boven. Al hoe begrijpelijk ook: ik wil het natuurlijk niet hebben.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen/afleren? Ik heb al een touwhalster besteld, zodat ik iets meer over haar te zeggen heb bij het wandelen. Dat is echter nog niet binnen.
Straffen als ze weer op de grond staat lijkt me niet de goede manier. Maar hoe geef je op het steigermoment aan: dit wil ik niet hebben? Ze is dan ook zo hoog! (en best stoer maar dat mag ik niet laten blijken natuurlijk)
Kan iemand me verder tips geven?
Ik weet nu al dat het advies gaat komen: grondwerk. Dat doe ik al. Ik heb het boek van Inge Teblick, maar ik hoop dat iemand me nu even een tip kan geven.