Een dipje met rijden....Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Re: Een dipje met rijden....Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:35

Praat er eens over met je moeder, als ik dit zo lees helpt het niet echt dat ze je probeert te motiveren.
Ik had ook een pa die wat zat te pushen terwijl ik er niet zoveel zin in had en dat had tot gevolg dat ik er helemaal zat van was en gestopt ben met rijden.
Nou zal je moeder niet de oorzaak zijn, maar probeer dat in ieder geval te voorkomen.
Is er een reden waarom je het rijden niet leuk vind? Gaat het rijden wel goed of loop je tegen problemen aan? Of wordt je aandacht afgeleid door andere dingen die je zou willen doen zoals het grondwerk? Het is niet erg om een tijdje wat minder te rijden hoor, daar moet je je niet schuldig over voelen. De verzorging laat verder niets te wensen over, toch?! Doe gewoon lekker waar je zin in hebt en zorg dat je paardje voldoende beweging krijgt. Of je er nou op zit of naast staat, maakt in mijn ogen niet zoveel uit. Lekker afwisselen, succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:42

@Flew: Daar ben ik momenteel hard voor aan het oefenen.
Silence vind het allemaal nog reuze spannend buiten Knipoog

@_Rapido_: Ik zal het woensdag eens bij mijn instructeur op het woord gooien.
Bedankt.

@Derma: Ik denk dat ik stiekem meer naar buiten wil, maar dat gaat nog niet helemaal goed dus dat moet ik niet overhaasten.
De verzorging probeer ik in ieder geval zo goed mogelijk te doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:46

Ik heb dit ook een tijdje gehad. Ben gestopt met de priveles en wou ook een tijdje stoppen met wedstrijden.

Helaas werd het verplicht stoppen want mn paard raakte geblesseerd en 5 weken niks gedaan. Nu heb ik me voorgenomen om alleen nog maar te gaan genieten. Lekker buitenrijden en als het een keer niet wil in de bak dan proberen ontspanning te krijgen en stoppen.

Echte tips heb ik niet voor je, maar maak het gewoon niet te moeilijk en doe waar je zin in hebt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:47

Dank je wel Vriendjes zijn?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:48

Als je al hard aan het oefenen bent voor de endurance blijf je toch lekker daarmee oefenen als je dat wel leuk vindt? Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:50

Ja, maar zoals ik al zei, gaat het buitenrijden nog niet 100% goed dus dat bouwen we rustig op. Knipoog

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:50

Ik weet meschien een oplossing Knipoog
ik heb namelijk ook wel eens zo'n dag.. dit is zelden maar toch Tong uitsteken
ik ga dan altijd iets afwisselends doen.. zoals bijv een x naar de bossen met een vriendin..of een parcourje springen.. cross country rijden.. of een kur rijden .. zomaar gewoon ff voor de lol Knipoog
lekker ontspannen
dat is ook leuk voor de pony Knipoog

ow sorry ik zie net dat je zegt dat het buitenrijden niet zo goed gaat Bloos
excuses

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 18:52

Dat geeft niks hoor.
Hebben we wel iets om aan te werken natuurlijk als het mooi weer is.

Helaas ben ik nu ook op de avonden aangewezen ivm. nieuwe studie en dat verminderd de mogelijkheid voor buitenrijden dus flink.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:52

Je geeft aan dat je graag meer zin zou willen hebben in het rijden (voor jezelf en voor je paard). Je geeft ook aan dat je wél plezier hebt in het les-rijden, maar niet in het vrij-rijden.
Waar zou dat aan kunnen liggen moet je jezelf afvragen. Ben je inspiratieloos? Vind je het niet leuk om alleen bezig te zijn? Zit je paard rijtechnisch in een dipje?

Wanneer je gaat vrijrijden moet je jezelf doelen stellen. "vandaag wil ik overgang stap-gallop gaan oefenen" o.i.d. Je werkt je paard lekker een half uurtje goed los en besteeds vervolgens een klein kwartier aan deze oefening (kan ook wijken, of weet ik wat anders zijn, waar je vastloopt). Je probeert de overgang/oefening te perfectioneren, door consequent voor je paard, maar ook voor jezelf te zijn! En wanneer je dan klaar bent, kun je nog 10 minuutjes "cool-downen" en heb je er weer drie-kwartier/uurtje opzitten.

Eventueel kun je een oefening met je les bespreken met je instructrice, zodat zij je goed kan uitleggen hoe het moet. Je kunt dan de hele week oefenen en dan de week erna het resultaat "showen".

Succes ermee!

P.s. kun je niet vaker les nemen? Als je dat zo leuk vind?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 16:39

Bedankt voor je reactie.
Misschien werkt de door jou genoemde opbouw inderdaad.
Ik zal eens kijken of dat lukt.

Vaker les nemen zal helaas niet lukken, mijn instructeur zit een beetje vol Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:59

Het buitenrijden gaat nog niet 100% goed?? Schrikt hij van veel dingen??
Dan is het juist leuk om allerlei dingen te gaan verzamelen die je in de bak neer kunt leggen en hangen.
Flapperende lintjes en vlaggen,matras of stuk vloerbedekking,paraplu...noem maar op.Ga je eerst opbouwen door er aan de hand met je pony doorheen te lopen en als dat goed gaat klim je erop engaat een parcours lopen.Das hartstikke leuk en spannend,kun je ook gewoon je dressuurreutels ertussendoor doen Ja
Gewoon grondwerken is ook enorm leuk,ik pak dat mee met longeren.De lijn laat ik achterwege en tussendoor of aan het einde wat VD oefeningen...of balkje neerleggen.Aan de hand kun je ook meer dan genoeg doen om hem in conditie te houden.
Lange lijnen is ook zoiets...als je mams zegt dat het zonde is van je lessen omdat je daarbuiten je paardje niet rijd....schuif haar op een stoel en laat haar de spaanse rijschool in Wenen zien...of films over VD en Parelli Knipoog
Lekker tutten met je paardje is ook heerlijk....er is echt genoeg te doen Knipoog

Veel plezier!!

Groetjes,Tinky

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:02

Dank je wel voor je reactie.

Wat betreft dat buitenrijden.
Dat zit eigenlijk heel raar in elkaar.
Van dingen die langs die weg te zien zijn (landelijke omgeving, dus electriciteitskasten, kadaverbakker, wapperend lint, zwembaden enz) dat doet hem helemaal niks. Hij is rustig totdat we of:
1) Langs paarden moeten (daar word hij helemaal hyper van)
2) Totdat we een auto tegenkomen die niet afremd (al gaat dat ook steeds beter)

Dus echt oefenen met atributen is eigenlijk niet echt nodig.

sandravanr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:03

geniet lekker van je paard ga anders met vriendinnen die ook een paard hebben leuke dingen doen er is altijd wel wat te verzinnen.
doe gewoon waar je zin in hebt dat dipje gaat heus wel weer over .

groetjes.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 17:04

Dank je.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:32

Niet jezelf gaan dwingen en het is helemaal niet erg als je (even) geen zin hebt om te rijden. Je bent er wel iedere dag en je pony krijgt aandacht en zijn beweging aan de longe. Je hoeft je niet schuldig te voelen.
Verder zou ik je moeder morgen nog mee laten gaan naar de les en daarna even een tijdje alleen gaan. Ze zal het wel goed bedoelen, maar jij vind het niet fijn en voelt je lijkt me dan ook niet echt gemakkelijk.
Mocht je zin hebben in een buitenrit (misschien gaat het in een groepje beter), 13 en 14 oktober gaan wij rijden met een paar mensen en het is niet zo ver bij jou vandaan. Zie topic: viewtopic.php?f=16&t=825643&hilit=
Succes verder!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:19

Ik zou inderdaad graag een tijdje alleen willen, maar ons mam wil persé mee.

Ik ga eens in het topic kijken. Hartstikke bedankt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:23

Silence schreef:

Wat betreft dat buitenrijden.
Dat zit eigenlijk heel raar in elkaar.
Van dingen die langs die weg te zien zijn (landelijke omgeving, dus electriciteitskasten, kadaverbakker, wapperend lint, zwembaden enz) dat doet hem helemaal niks. Hij is rustig totdat we of:
1) Langs paarden moeten (daar word hij helemaal hyper van)
2) Totdat we een auto tegenkomen die niet afremd (al gaat dat ook steeds beter)

Dus echt oefenen met atributen is eigenlijk niet echt nodig.

Ah....dan moet je eens kijken of je niet met wat anderen uit de buurt wat kan regelen...samen op pad,daar gaat je paardje wat van leren en jij ook Ja
Auto's die niet afremmen zijn ook lastig,misschien kun je volgend jaar je paardje ergens in een weitje zetten aan een weg.Zijn ze er ook zo aan gewend Knipoog
Een atribuuten parcour is altijd leuk om te doen...is weer eens heel wat anders dan een kale lege bak Clown
Er zijn zelfs wedstrijden in Ja ...variatie is leuk en maakt alles plezierig.Ik heb ook een enorme hekel aan in een bak rijden en mijn paarden ook...dus zijn we altijd buiten Haha! daar gebeurt genoeg.

Veel plezier!! en plezier om in de bak te rijden komt ook vast wel weer...niet teveel op blind staren Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:26

Hartstikke bedankt.
Er is sinds vorige week een nieuw meisje op stal (toevallig ook een bokker, zij is ook in Maarheeze komen wonen Knipoog ) dus misschien kunnen we samen wat gaan optrekken. Dan komt het plezier vast wel weer terug.
En ik wil me toch echt gaan richten op dat buitenrijden.
Alhoewel, de winter komt er weer aan natuurlijk...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:51

Silence schreef:
Hartstikke bedankt.
Er is sinds vorige week een nieuw meisje op stal (toevallig ook een bokker, zij is ook in Maarheeze komen wonen Knipoog ) dus misschien kunnen we samen wat gaan optrekken. Dan komt het plezier vast wel weer terug.
En ik wil me toch echt gaan richten op dat buitenrijden.
Alhoewel, de winter komt er weer aan natuurlijk...

Watjuh!! Haha!

Maar een rijmaatje is geweldig...meteen afspreken met met haar...zondag is een mooie gelegenheid...vaak wat minder verkeer Haha! .Snel doen want met z'n 2en rijden in de bak kan ook leuk zijn Ja
Beetje springen...kan je mams mooi de balkjes terugleggen Knipoog of spelletjes doen...
Gymkhana... Tong uitsteken Bv tegen elkaar zaklopen met je pony aan de hand of in draf met een aardappel op een lepel naar de overkant hobbelen.Wie de minste punten heeft moet op een ijsje/warme choco tracteren.
Geweldig,je opent hier weer een hele nieuw kast met leuke ideeën Haha!

Jij komt straks nog tijd tekort Haha!
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 02-10-07 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:54

Haha, waar zo`n dipje-topic al niet goed voor kan zijn.

Enne...ik ben geen watje, maar als de grond keihard is moet ik natuurlijk ook oppassen Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:56

Silence schreef:
Haha, waar zo`n dipje-topic al niet goed voor kan zijn.

Enne...ik ben geen watje, maar als de grond keihard is moet ik natuurlijk ook oppassen Knipoog

Zo zie je maar weer Haha! en met een te harde bodem moet je inderdaad oppassen...zal nog even duren hoop ik Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 18:57

Dat hoop ik ook, maar als ik nu veel tijd steek in het wennen aan buitenrijden, kunnen we het er niet in houden de winter door.
Vandaar dus mijn opmerking...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:03

Gave pony heb je trouwens...net even in je profiel gespiekt Bloos

Maar dat maakt helemaal niet uit...binnen is binnen zeg ik altijd maar.Zodra de boden weer goed genoeg is om te rijden pak je het gewoon weer lekker op.Wie weet vriest het helemaal niet zo hard deze winter en kun je de hele winter gewoon naar buiten.
Gewoon doen,maak gebruik van de mogelijkheden die je worden aangeboden...een endurace paard moet tenslotte ook veel naar buiten Knipoog
Dus hup...meteen rijmaat opsnorren en ermee afspreken...vooral niet mee wachten Haha!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:04

In de winter kan je best buitenrijden toch? Clown Ik doe dan soms niet anders omdat wij een gruwelijk slechte bak hebben die al gauw niet meer te gebruiken is. (of je moet van modderbaden houden)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 19:38

@Tinky12:
Citaat:
Gave pony heb je trouwens

Dank je wel Haha!

Dat rijmaatje word geregeld hoor. Knipoog
Zaterdag gaan we kijken of de paardjes samen op de wei kunne zodat hun elkaar al goed leren kennen.
Dus dat gaat helemaal goedkomen.

@Flew: Ik wil het ook zo veel mogelijk blijven doen inderdaad, het buitenrijden.