Teveel middendraf bij b proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Teveel middendraf bij b proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:44

anneve schreef:
Alleen een B ruiter mag met een Z paard in de B starten! Die laat daar geen verzamelde draf zien, dus ook geen uitgestrekte draf!!! (zie boven)
Bovendien hebben wij als juryleden met elkaar afgesproken dat je, in de proeven waarbij niet zowel middendraf als uitgestrekte draf wordt gevraagd, het maximale uit je middendraf mag halen (de jury van TS heeft toen blijkbaar niet zo goed opgelet).

Oh, kan een B ruiter geen verzamelde draf laten zien bij een Z paard? Beetje kort door de bocht.

Er zijn B ruiters die qua rijden verder zijn dan Z ruiters, maar eerder nooit de kans gehad hebben wedstrijden te rijden. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn!

Zo ken ik een paard die heeft echt een enorm imponerende uitgestrekte draf, maar het is geen middendraf dus gewoon niet goed. Middendraf en uitgestrekte draf zijn 2 verschillende dingen en als de één gevraagd wordt moet je niet de ander rijden.

Ik weet natuurlijk niet wat dit was, ik zie geen foto/filmpje dus kan niet zeggen of het midden draf was of strekken.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:19

Nogmaals, ik ben jury en wij hebben tijdens de nascholing afgesproken dat je niet te veel kan verruimen bij middendraf in de B en de L. Helaas is de nascholing niet verplicht, maar de jury van TS is in de kleine minderheid, dat blijkt ook overduidelijk uit de meerderheid van de reacties hier. Het voorbeeld (B ruiter beter dan Z ruiter) wat jij hier aanhaald Quir is behoorlijk vergezocht.

Ik zeg nergens dat B ruiters slecht zijn, ik zou niet durven, ik zeg alleen maar dat ze niet te goed kunnen zijn. Wie is hier kort door de bocht?

Ik blijf iedereen aanraden het beste uit zijn paard te halen tijdens de dressuurproef, en je vooral niet in te houden!!! Dan krijg je de meeste punten.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:26

Ik denk dat het gewoon een domme jury was. Het is toch juist geweldig als iemand een goede middendraf rijdt??
Waarschijnlijk heeft deze jury zelf nog nooit een goede middendraf gereden!!!! Hamer

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:42

anneve schreef:
Nogmaals, ik ben jury en wij hebben tijdens de nascholing afgesproken dat je niet te veel kan verruimen bij middendraf in de B en de L. Helaas is de nascholing niet verplicht, maar de jury van TS is in de kleine minderheid, dat blijkt ook overduidelijk uit de meerderheid van de reacties hier. Het voorbeeld (B ruiter beter dan Z ruiter) wat jij hier aanhaald Quir is behoorlijk vergezocht.

Ik zeg nergens dat B ruiters slecht zijn, ik zou niet durven, ik zeg alleen maar dat ze niet te goed kunnen zijn. Wie is hier kort door de bocht?

Ik blijf iedereen aanraden het beste uit zijn paard te halen tijdens de dressuurproef, en je vooral niet in te houden!!! Dan krijg je de meeste punten.

Ik ben het niet echt met je eens dat je in de B zoiezo geen uitgestrekte draf kan rijden, omdat er nog niet genoeg verzameling is. Genoeg mensen die jaren gewoon voor hun plezier trainen, zonder ook maar één wedstrijd te rijden. En ja, ook die mensen, hoe goed ze hun paard ook voor elkaar hebben, moeten in de B beginnen. Ze zijn misschien in de minderheid, maar goed, ze zijn er wel.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat je in de B niet kan/mag afgestraft worden op een middendraf die wordt uitgevoert als uitgestrekte draf. Zolang niet zowel de middendraf als de uitgestrekte draf gevraagd worden kan de jury ook niet weten of het paard/pony nu een uitgestrekte draf laat zien ipv een middendraf.

Wel zou ik graag eens het filmpje van de proef bekijken. TS zegt namelijk dat de middendraf super was, maar ik heb al zovaak mensen horen zeggen dat de middendraf super was, terwijl het paard zichzelf gewoon voorbij liep. Te veel vragen waardoor het paard gewoon 'over tempo' loopt is ook niet juist. Wie zegt dat zoiets niet bedoeld wordt met "te veel"?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:05

Het verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf zou toch echt wel zichtbaar moeten zijn: bij een correcte middendraf verruimt het paard aan de voorkant niet meer dan hij achter onderkomt, de driehoekjes moeten daar gelijk zijn.
Bij uitgestrekte draf mag de driehoek aan de voorkant groter zijn zolang het paard achteren wel actief blijft en zijn voorvoet plaatst waar hij heenwijst (dus geen steekdraf).
Dus ook in de B zou dat verschil zichtbaar moeten zijn.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 20:49

Je ziet het hier op bokt ook,de meningen zijn verdeeld.Zo is het waarschijnlijk ook bij de jury.Ik sprak vandaag iemand die ook op die wedstrijd was en die vertelde ook dat er veel commentaar was omdat er erg streng werd gejureerd in de b en de klasse L.
Helaas kan ik het filmpje niet op de computer krijgen(weet helemaal niet hoe dit zou moeten).
Maar verschillende mensen hebben me zien rijden en die hadden hetzelfde oordeel als ikzelf.
De volgende keer rijd ik weer gewoon zoals de vorige keer want het voelde gewoon super.En dat is toch het belangrijkste dat ikzelf tevreden ben.

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:02

Jah pcies! Gewoon lekker doorgaan! Jij hebt het naar je zin, met erg leuke dieren, en je komt er echt wel hoor Knipoog

@ Anneve; Wanneer heb jij de jurycursus gevolgd? tot welk niveau? En wat is jouw hoogst uitgebrachte niveau?

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:52

Ik was gisterenavond naar een clinic van anky,imke ,tineke bartels en edward gal.
Edward gal vertelde over het probleem met de jury,s.Hij zei zelf gewoon rijden waar je jezelf het lekkerste bij voelt.Dat je dan niet de punten krijgt die je eigenlijk verdiend is jammer,maar volgens hem gaat het er eerst over wat je zelf lekker vind rijden.
En dat is nou precies zoals ik nu denk over mijn middendraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:57

dwertje schreef:
Ik was gisterenavond naar een clinic van anky,imke ,tineke bartels en edward gal.
Edward gal vertelde over het probleem met de jury,s.Hij zei zelf gewoon rijden waar je jezelf het lekkerste bij voelt.Dat je dan niet de punten krijgt die je eigenlijk verdiend is jammer,maar volgens hem gaat het er eerst over wat je zelf lekker vind rijden.
En dat is nou precies zoals ik nu denk over mijn middendraf.

ben ik ghet mee eens .. Knipoog Sigaar

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:39

Ja, daar ben ik het ook mee eens. k_i_m ik heb de jurycursus B-L gevolgd en daar hebben we dit voorbeeld uitgebreid besproken. Het is geloof ik 7 jaar geleden. Ik jury bijna nooit, maar ik ben nogal een leergierig typje en daarom heb ik o.a. deze cursus gedaan. Ik wordt dus ook elk jaar voor de nascholing uitgenodigd, die wordt gegeven door Frits Nijskens of Wim Ernes. Heel interessant, en normaal ook openbaar, dus ik vind dat veel meer ruiters na die avonden toe zouden moeten gaan. Ik jury te weinig, daarom mag ik niet naar de M cursus (dan moet je minstens 10 x per jaar jureren). Ik rijd liever zelf.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:25

hoeveel punten had je

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 10:48

Ik had 177 punten,dus toch tevreden voor het begin.Maar stoorde me gewoon aan die opmerking.
Ik ben benieuwd de volgende keer want dan heb ik een jury die juist wat meer wil zien,kijken wat het dan opleverd.

Soraydaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:34

k heb dat ook want mijne gaat altyd strekken
maar daar moet je je niks van aantrekken want jij bent dan al veel verder dan de rest.!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:50

goeed toch Knipoog

gewoon lekker doorgaan hoe je bezig bent hoor Haha!