Probeer het gewoon te zeggen. Het is JOUW pony en jij staat er bij te kijken hoe zij hem aan het mishandelen is zo ongeveer. Het is voor je pony ook niet leuk, dus probeer er iets van te zeggen.
Succes!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zaterdag is de NRPS-Subli-cup in Ermelo, vandaar dat ik graag van te voren wat hulp wilde... Nou, lekker is dit... Ik hoop dat ze zaterdag weer een beetje vertrouwen in me heeft...
.
Alleen góed worden met bruut geweld?
chamleona schreef:En sowieso een goede lesgeefster hoeft nooit een paard te rijden om goed les te kunnen geven..toch

Hij vertrekt wel op het been maar niet altijd gelijk en ook niet altijd actief van achteruit. En ja, toen hem aan zijn verstand werd gebracht dat been ook echt voorwaarts is en wel NU, werd hij ook even boos, kwam hij omhoog en dan kreeg hij ook een flinke spoor bovenop die beenhulp. Vroegah had ik dat allemaal heel sielugh gevonden, tegenwoordig denk ik dat hij ook gewoon met 4 voeten op de grond moet blijven.
Ja, paard was over de emmer natuurlijk maar dat was niet de schuld van de amazone, dat is mijn fout omdat ik zelf te snel vind dat het goed is. En voor het L en M1 kan het zo nog wel he, maar als je verder wilt moet hij gewoon beter aan de hulpen. Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Met flink gezaag in de mond liep die pony wel met een boogje in haar nek, maar het was absoluut niet nageeflijk. Het zag er gespannen uit. Ik wijk natuurlijk wel wat ver af van het onderwerp, maar bij ons is ze zonder pardon de deur uit gezet. Nu doet die pony het trouwens keurig met een instructrice die alles rustig aan doet. Urielle schreef:Ik kan er niet echt een beeld van krijgen want ik ben er niet bij geweest. Er zijn mensen die ruw rijden maar ook mensen die vinden dat een paard dat aangepakt wordt, gelijk mishandeld wordt. Dus dat is afhankelijk van het perspectief.
Ik heb vorige week voor het eerst -en laatst trouwens want ik vind het niet leuk als er iemand anders op zit- iemand anders (Grand Prix) op Wrangler laten rijden. Ik rij nl. veel te lief - en dus eigenlijk niet lief voor hem want ik ben nog te weinig consequentHij vertrekt wel op het been maar niet altijd gelijk en ook niet altijd actief van achteruit. En ja, toen hem aan zijn verstand werd gebracht dat been ook echt voorwaarts is en wel NU, werd hij ook even boos, kwam hij omhoog en dan kreeg hij ook een flinke spoor bovenop die beenhulp. Vroegah had ik dat allemaal heel sielugh gevonden, tegenwoordig denk ik dat hij ook gewoon met 4 voeten op de grond moet blijven.
Ja, paard was over de emmer natuurlijk maar dat was niet de schuld van de amazone, dat is mijn fout omdat ik zelf te snel vind dat het goed is. En voor het L en M1 kan het zo nog wel he, maar als je verder wilt moet hij gewoon beter aan de hulpen. Gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden
![]()
Ik weet dus niet of het verhaal van TS is dat de amazone werkelijk liep te schoppen en sleuren of dat het paard in verzet ging omdat hij voor de eerste keer in zijn leven echt aan het werk moest.

Intervarno schreef:Nou, viel dat even tegen... Na een half uurtje les, bood ze aan om er even op te gaan, gewoon om te voelen hoe ze loopt. Ik heb serieus nog nooit iemand zó lomp zien doen... Trekken, schoppen, totdat mijn pony uit paniek omhoog komt. Ze klapte bijna achterover, en daar lag ze bijna op de grond (zonder cap!). Maar dat was niet alles... Het ging gewoon door, ze vond dat de pony niet luisterde, zette de pony stil, deed haar handen omlaag en trok het bit van links naar rechts door haar mond heen. De paniek was in de pony haar ogen af te lezen. Ik stond daar gewoon met tranen in mijn ogen te kijken en zij was nog steeds in de veronderstelling dat ze mij ermee hielp.
Ik weet dat ik er iets van had moeten zeggen, en ik ben ook heel boos op mezelf dat ik dat niet heb gedaanIk ben niet zo'n held en daar maken mensen handig gebruik van.
Ik weet ook dat het onverantwoord is om zomaar iemand zonder cap op mijn paard moet laten (ik rijd zelf áltijd met cap), maar dit heeft vrees ik ook te maken met mijn gebrek aan lef...
Reacties achteraf door anderen waren dat ik te soft was en dat het goed is dat ze een keer aangepakt werd. Naar mijn idee is er een verschil tussen consequent en lomp...
Tegenwoordig worden er ook steeds meer foto's gepubliceerd (denk aan de foto's van PP, LDR enz.) waarbij topruiters (naar mijn idee) niet bepaald eerlijk met hun paard omgaan.
Vandaar deze discussie: Is de top alleen boor je weggelegd als je een paard ziet als een soort machine zonder gevoel? Ik dacht dat paardrijden ging over wederzijds respect...

lotjj92 schreef:ik zou echt woest worden als iemand zo met mijn paard zou omgaan! echt dan wordt ik blind van woede. daarnaast vind ik geweldig geen goede optie. tuurlijk moet je consenquent zijn, maar je moet geen dingne eisen. hij moet dingen samen met jou willen doen, tuurlijk moet je hem soms ff streng naar voren rijden, of toch ff flink prikken. maar nooit te hard in de mond! en zeker niet zo
opaal schreef:Ik ben er niet bij geweest dus kan er niet helemaal eerlijk op antwoorden vind ik. Weet wel dat soms een wat hardere aanpak even nodig is om een paard ergens doorheen te krijgen. Dit meestal het geval als degene die er normaal op rijd dit punt niet helemaal behaald. Ik ben dus wel benieuwd hoe jou paardje aan het einde van deze rit liep en de dag erna voor jou aanvoelde?
LiNdA1986 schreef:Nou alleen goed worden door bruut geweld is gewoon bullshit, kijk maar naar Monty Roberts e.d. dan zie je dat het ook anders kan, heel anders...