bewust vermageren voor paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: bewust vermageren voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:34

idd, je hoeft je niet te verdedigen....
die reactie vind ik domdomdom...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:09

Afvallen is natuurlijk nooit slecht als je overgewicht hebt en misschien is dit juist wel een hele goede stimulans om het vol te houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:16

ik ken eerlijk meer mensen de een paard kopen naar hun gewicht denk dan aan flinke haf of tinker.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:48

Visconti schreef:
Ik heb wel een grens, als ik boven de 75 kilo kom klim ik niet meer op mn paard

Gelukkig doet iedereen dat niet, want dan was er bijna geen man die nog zou paardrijden Clown

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:50

lailapri schreef:
ik ken eerlijk meer mensen de een paard kopen naar hun gewicht denk dan aan flinke haf of tinker.

Ik heb een flinke tinker.
(ze weegt ruim 700 kilo,en is 1.60 hoog)
Maar toch wil ik niet met 80 kilo op haar zitten.
Ik ben dus bewust aan het afvallen,ook al zou ze het waarschijnlijk best kunnen dragen.
(ik rij boomloos)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:51

Ik wil ook niet meer dan 55 kilo wegen, maar als ik straks internationaal wil gaan rijden moet ik 70 of 75 kilo wegen (afhankelijk van de klasse), dus moet ik lood mee

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:52

Ja ik ben bezig met afvallen voor mn pony, Niet omdat ze me niet meer aan zou kunnen, maar omdat ze ook ouder word en ik haar zo veel mogelijk wil ontlasten (en nee het is geen shetlander maar een brede D-pony Clown ).

Dus dan eet ik maar eens wat minder.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:16

beantsje schreef:
Visconti schreef:
Ik heb wel een grens, als ik boven de 75 kilo kom klim ik niet meer op mn paard

Gelukkig doet iedereen dat niet, want dan was er bijna geen man die nog zou paardrijden Clown

Die grens heb ik gesteld voor onze combinatie, ik rij op een iel paardje die net de 1.60 haalt. Ik nijg een beetje naar "te dik" en ben ook niet de kleinste (1.76) en je ziet het zo vaak. Mensen die vrij normaal beginnen met in de jaren flink uitdijen en vervolgend veel te zwaar zijn voor hun paard. Ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben als mijn paard rugproblemen zou krijgen omdat ik zonodig van ongezond eten hou. Maar dat wil niet zeggen dat mensen die boven de 75 kilo zijn te zwaar zijn om paard te rijden, maar als je wat dik bent zou ik misschien beter een paard kunnen kopen die dat kant tillen, een flinke fjord ofzo.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:59

Ik vind dat zowiezo meer ruiters wel eens wat mee aandacht aan hun fysieke gesteldheid mogen geven. We verwachten wel van onze paarden dat zij lenig en soepel en sterk worden, maar als jij in slechte conditie bent en overgewicht hebt kan je nooit goed en fijn rijden op je paard. Een stijf of stram lichaam, te dikke bovenbenen etc. hebben zeker een negatieve invloed op je houding. Een een goede houding is een eerste voorwaarde om 'paardvriendelijk' te kunnen rijden.

Buiten het feit dat je te zwaar zou zijn voor je paard/pony vindt ik dus dat je met (matig tot flink)overgewicht niet op een paard moet gaan zitten. Ten eerste kun je nooit fijn meekomen met je paard en ten tweede is het gewoon geen gezicht.

Wees eerlijk tegen je paard; als je sport met je paard moet je zelf ook in shape zijn (en recreatie rijden is ook paardensport)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:11

ik denk dat je niet eens een paard/pony moet aanschaffen ndie jou niet kan dragen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:08

lailapri schreef:

Ik vind het zo rot dat mensen die wat zwaarder zijn gelijk maar verwezen worden naar de zware warmbloeden en koudbloeden. Met andere woorden: als je zwaar bent, schrijf de sport maar op je buik.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:24

Zie jij graag een ruiter van 100 kilo op een dressuur wedstrijd?
Of erger nog,op een springwedstrijd?
Als ik dat zie denk ik toch echt..oef,arm paard..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:31

Urielle schreef:
Ik vind het zo rot dat mensen die wat zwaarder zijn gelijk maar verwezen worden naar de zware warmbloeden en koudbloeden.

Ik vind het dus voor paarden rot als ze met een te zware logge ruiter moeten rondsjouwen... En ik denk dat het zo zou moeten zijn dat het welzijn van het paard boven het plezier van de ruiter zou moeten staan. Ook een zware warmbloed of een koudbloed verdient een ruiter die in zoverre in shape is dat zijn ruiter fatsoenlijk kan zitten.

Urielle schreef:
Met andere woorden: als je zwaar bent, schrijf de sport maar op je buik.

Dat is niet wat ik gezegd heb. Als je respect voor je paard hebt dan zorg je dus dat jouw fysieke gesteldheid ook acceptabel is. En een ruiter hoeft echt niet het afgetrainde sportlijf van bijvoorbeeld een voetballer, een zwemmer of een schaatser te hebben. Maar een beetje soepel in lijf en ledematen, enige conditie en een normaal gewicht in verhouding met je lengte lijkt me niet teveel gevraagd. Maar als een ruiter te lui is om daar aan te werken dan kan die beter uit respect voor het paard de sport op je buik schrijven dus...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:35

Ik vindt dat als je jonge paarden in gaat rijden je zeker niet zwaarder mag zijn dan 63 kg ongeacht je lengte.
Ben je zwaarder pech dan moet je afvallen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:36

jasmijn78 schreef:
Urielle schreef:
Ik vind het zo rot dat mensen die wat zwaarder zijn gelijk maar verwezen worden naar de zware warmbloeden en koudbloeden.

Ik vind het dus voor paarden rot als ze met een te zware logge ruiter moeten rondsjouwen... En ik denk dat het zo zou moeten zijn dat het welzijn van het paard boven het plezier van de ruiter zou moeten staan. Ook een zware warmbloed of een koudbloed verdient een ruiter die in zoverre in shape is dat zijn ruiter fatsoenlijk kan zitten.

Urielle schreef:
Met andere woorden: als je zwaar bent, schrijf de sport maar op je buik.

Dat is niet wat ik gezegd heb. Als je respect voor je paard hebt dan zorg je dus dat jouw fysieke gesteldheid ook acceptabel is. En een ruiter hoeft echt niet het afgetrainde sportlijf van bijvoorbeeld een voetballer, een zwemmer of een schaatser te hebben. Maar een beetje soepel in lijf en ledematen, enige conditie en een normaal gewicht in verhouding met je lengte lijkt me niet teveel gevraagd. Maar als een ruiter te lui is om daar aan te werken dan kan die beter uit respect voor het paard de sport op je buik schrijven dus...

je hebt helemaal gelijk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:45

Midasje schreef:
Ik vindt dat als je jonge paarden in gaat rijden je zeker niet zwaarder mag zijn dan 63 kg ongeacht je lengte.

Ik vind dat niet echt in exacte kilo's uit te drukken. De gemiddelde man weegt echt geen 63 kilo en toch zijn het vaak mannen die de paarden zadelmakmaken (en daar ook erg goed in zijn). Het gaat om het totaalplaatje; gewicht moet in verhouding met lengte zijn. Een man van 1,95 en 100 kilo moet natuurlijk niet op een fijn damespaardje van 1.55 gaan zitten. Maar op een doorsnee jong paard liever een ervaren lange ruiter van 80 kilo dan een onervaren sprietje van 55 kilo.

Het is een beetje te kort door de bocht enkel en alleen van gewicht uit te gaan. Het gaat ook op de verhouding/het postuur. Een ruiter van 75 kilo en een lengte van 1.80 zal waarschijnlijk een beter postuur hebben om netjes paard te kunnen rijden dan een ruiter van 75 kilo met een lengte van 1.65.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:05

Het gaat er niet om of het er netjes uit ziet, Knipoog het paard moet niet te veel belast worden ik rijd ook renpaarden en weeg niet meer dan 63 kg omdat er ook jonge paarden tussen zitten.
Ik vindt dat je dat gewoon niet kunt maken voor die beesten.

En als je een paard ingaat rijden moet je gewoon goed kunnen rijden en niet te zwaar zijn Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:03

Tinkerloos schreef:
Zie jij graag een ruiter van 100 kilo op een dressuur wedstrijd?
Of erger nog,op een springwedstrijd?
Als ik dat zie denk ik toch echt..oef,arm paard..

Veel lange mannen zitten al snel aan dat gewicht hoor Knipoog
Ik weet ook niet of je weet hoe 100 kilo eruit ziet maar even een fotootje:

Dit is 90 kilo, paard was hier ongeveer 1.62 denk ik en dit zijn foto's dat ik er voor de derde keer opzit en rijd en de vijfde keer ofzo (sorry ik heb alleen bewogen foto's, maar zoals je weet is het een smal bloederig paardje en ik vind en vond het toch 100% meevallen het beeld!):
Afbeelding
Afbeelding

Is dat nou zo'n ongelofelijk 'het spekdriltaanallekantenenpaardkannietmeerlopenomdathijbedolvenisondervet'-foto?
Ik kan je iig vertellen dat het paard absoluut geen moeite had om mij te dragen. Ik weeg nu 70 kilo en het beeld en het gemak van lopen is nog steeds hetzelfde (paard is uiteraard rijtechnisch verder nu).

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:19

Visconti schreef:
Die grens heb ik gesteld voor onze combinatie, ik rij op een iel paardje die net de 1.60 haalt. Ik nijg een beetje naar "te dik" en ben ook niet de kleinste (1.76) en je ziet het zo vaak. Mensen die vrij normaal beginnen met in de jaren flink uitdijen en vervolgend veel te zwaar zijn voor hun paard. Ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben als mijn paard rugproblemen zou krijgen omdat ik zonodig van ongezond eten hou. Maar dat wil niet zeggen dat mensen die boven de 75 kilo zijn te zwaar zijn om paard te rijden, maar als je wat dik bent zou ik misschien beter een paard kunnen kopen die dat kant tillen, een flinke fjord ofzo.

Zoals ik dus...

@Urielle: nee, ik vind het helemaal geen storend beeld. Absoluut niet.

Toch vind ik dat ik moet afvallen. Zo wie zo voor mijn gewicht (medisch) als voor mijn kleding (begint ook steeds lastiger te worden, het wordt altijd Miss VrEtam) als voor mijn paard. Nu nog doen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:23

Redrumfox schreef:
Yinari schreef:
Als je toch al wat te rond bent vind ik dit wel een mooie stimulans op op gewicht te komen én te blijven. Als je gewoon slank bent is het natuurlijk geen goede zaak en moet je gewoon op een wat grotere gaan zitten. Verder zie ik er geen kwaad in.

Mijn gedachte. Lachen

Hier idem dito..
ik vind vaak wel dat als je heel erg zwaar bent je niet echt netjes zit op een paard.
je zit er dan echt op inplaats van in.
(en nou heb ik het niet over mensen die iets gezet zijn of dergelijke)
als je iets slanker bent heb je inprincipe meer lengte en zit je je paard minder snel in de weg.

Nou vind ik inderdaad dat je dat op een verantwoorde wijze moet doen.
en het alleen moet doen als je echt te zwaar bent.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:24

@ urielle die plaatjes kunnen nog prima, maar ik zie hier nog steeds een ruiter die in het paard zit en niet erop doordat je ook wat lengte hebt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:28

Midasje schreef:
Ben je zwaarder pech dan moet je afvallen

63 kg precies? Is dat mss net jouw gewicht? Clown

OK: MANNEN mogen geen paarden meer inrijden, dat is MISHANDELING!! (of ken jij volwassen mannen die lichter zijn dan 63 kg?)

Maar nu even weer on-topic:
Als jullie willen discussieren over hoe zwaar je mag zijn voor het paardrijden, dan zijn daar al genoeg topics over!
Dus hier even weer de beginpost:
Citaat:
...
Nu vroeg ik mij af hoeveel mensen bewust willen afvallen en dit allemaal voor hun paard/pony

Niemand heeft het hier dus over logge/lompe/stijve/luie ruiters. Of ruiters die nog een paard/pony gaan kopen.
We hebben het hier over iemand die iets te zwaar gebouwd is en bewust bezig is met het welzijn van haar pony. Zo bewust, dat ze er zelfs voor wil afvallen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:36

Ik heb geen lengte, en het lukt me ook niet om af te vallen. Ik vreet me niet vol en ik ben niet lui. Toch wil ik graag paardrijden. Ik doe mijn best het paard een beetje sterk in zijn rug te krijgen door regelmatig dressuurmatig te oefenen, ondanks dat dat niet onze hobby is. Ik heb niet het idee dat hij moeite met mij heeft, ondanks dat ik toch echt veel te zwaar ben. Ik stap ook niet op een klein/smaller paardje.
Afbeelding
wat vinden jullie van de combinatie?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:38

dan is het toch prima...
Als jij je lol hebt, je paardje kan het aan (zo te zien wel)
zou ik mijzelf niet zo pijnigen om persee af te willen vallen.
Ik zou gewoon lekker gezond blijven eten en lekker doorgaan met je paardje en het afvallen misschien wel even vergeten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:45

Eerlijk gezegd vind ik het dapper om die foto hier neer te zetten.
Het komt me bekend voor, ik heb een vergelijkbaar postuur en ik rijd dus op een tinker.
Eerlijk gezegd heb ik mijn hele leven al moeite gehad om op gewicht te blijven en ik ken alle dieten. Nu ben ik boven de 40 en wordt het een stuk moeilijker. Ik eet heel gewoon en snoep weinig. Natuurlijk kan ik ook wel een crash-dieet gaan doen en 5 kg afvallen ofzo, maar de ervaring leert dat er dan na verloop 6 weer bijkomen.
Om maar te roepen dat je dus superlicht moet zijn, is niet reeel en voor veel mensen niet haalbaar. Ik zou overigens alle slanke 20-jarigen hier over 20 jaar weleens terug willen zien.

Ik vind het een passende combinatie. (fjordje moet trouwens ook niet dikker worden Haha! )