Probleem: Paard werkt tegen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Probleem: Paard werkt tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:16

Preston schreef:
Misschien helpt een scherper bit?
En idd, als ze net gewisseld heeft kan ze ook nog wel eens haken op haar kiezen hebben.. kan ook erg gevoelig zijn..
Veel succes nog met je merrie!

Een scherper bit en gevoelig zijn zal niet zo goed samengaan vrees ik Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat het idd het wisselen is, dat het bit daardoor erg vervelend word.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:25

heb je al eens iemand erop gehad die western rijd (met zachte hand ivm haar gevoeligheid)? Misschien vind ze dat gewoon stukken leuker en wie weet ga jij het ook wel leuk vinden als je het eens probeert? is het proberen waard toch?

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:17

Western.. lijkt me wel leuk ja.. ik ben zoiezo nooit een echte dressuur ruiter geweest, ik ben meer van het springen. Het probleem met western is dat niemand dat rijdt, niemand die ik ken en voor zover ik weet is dat ook niet echt in de buurt.

Ik begin gewoon weer met longeren om haar weer helemaal relaxed te krijgen en dan ook weer met wat vrijere hand te rijden, en natuurlijk overgangen oefenen met name halthouden, stappen en draf. gallop is probleem voor later en wie weet tegen de tijd dat ze weer rustig loopt en het dan ineens wel vloeiend gaat lopen. Een scherper bit vind ik sowieso niets, misschien een bit met een speeltje? heeft ze vroeger ook wel eens in gehad maar dat lijkt mij het juist allemaal te stimuleren.
Ook is me een rubber bit aangeraden maar of dat werkelijk nut heeft ????

Nog even over de comment van midgie; ik zeg ook niet dat ik een geweldige ruiter ben... maar anyway iets wat ze leuk vind doet ze ook met plezier. er stond laatst een hindernisje.. ikke verlaagd..20/30 cm zoiets, hoef ik erover ging was te grappig voor woorden, ik niet echt opletten, paard springt niet vaak zeker niet met mij erop, ze sprong ook alsof het 120 was, dus je hebt vast een idee. maar toen ze eenmaal erover was, was ze zo blij! ze bleef galloperen, ik kreeg haar niet "stil" wel rustig dmv me stem, maar echt blij, oortjes naar voren en als ze de kans kreeg liep ze zo weer op de hindernis af. Mijn punt, misschien heeft ze gewoon een hekel aan dat dwang matig dressuur gedoe? :|

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:58

Hmm... Wie weet Chaosgirl..

Je zou het natuurlijk best kunnen testen of dat echt waar is. Springen uitbouwen? Vaker buiten rijden? Tijdelijk helemaal geen dressuur meer doen en dan weer eens wel?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:01

Typisch geval van een rug probleem..
Haal er een osteopaat bij..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:58

zie dat je uit tilburg komt, zitten toch wel wat western stallen in de buurt, zoek anders hier eens in het western gedeelte naar een goede trainer bij jou in de buurt en neem eens een proeflesje

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:57

Chaosgirl schreef:
Mijn punt, misschien heeft ze gewoon een hekel aan dat dwang matig dressuur gedoe? :|

Daar heb je grote kans op.
Misschien geeft ze hiermee ook aan meer afwisseling te willen in haar werk.

Mijn paard vind het ook niet leuk als ik dagen achter elkaar dressuur oefeningen aan haar vraag.
Dan gaat ze op een gegeven moment ook haar best niet meer doen.

Misschien moet je het werk meer afwisselen voor haar.
Aangezien je net aangeeft dat je weer gaat beginnen met longeren.
Dat is ook weer eens iets anders.
Dressuur, sprongetje, longeren, buitenritje of gewoon een ritje in de bak, maar niets vragen, dagje vrij.

(dit valt overigens ook onder je paard niet begrijpen. Dagelijks dressuren en je paard die dan bijvoorbeeld aangeeft het niet zo leuk te vinden en dat je dan gewoon door zou blijven gaan, omdat het dier het nu eenmaal moet doen. Knipoog )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:02

Iets heel anders:
Kan het een hormonale kwestie zijn ?
ik ken een merrie die gewoon gefrustreerd was omdat haar hele hormoonhuishouding van streek was. Erg lastig, niet met been te rijden, meteen zwiepen en slaan...ook van zich afpiesen etc.
Dit paard is behandeld bij Eric Laarakker met veel succes.
Je kunt haar laten checken of ze wel in orde is wat de "binnenkant"betreft, lever, nieren, eileiders etc

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:02

Ik denk niet dat het paard je wil tegenwerken. Ze probeert je gewoon iets duidelijk maken. Kijk of het zadel past, laat haar rugje nakijken, kijk haar tanden na, probeer eens een ander bit (zeker geen zwaarder bit) of probeer eens zonder bit te rijden.
Veel succes

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:03

Lees dat je de dierenarts een keer bij haar hebt gehad, omdat je dacht dat ze koliek had, maar dat het "alleen maar" haar hengstigheid was. Kan dat niet een deel van het probleem zijn? Dat ze hormonaal niet zo fijn is en daarom prikkelbaar is; reageert nijdig op je been en bij druk op haar flank slaat ze. Misschien kun je 'ns opschrijven wanneer ze fijn en wanneer ze zo prikkelbaar doet. Als je daar dan regelmaat in ziet tov. haar hengstigheid is lijkt het me waarschijnlijk dat haar "merrie zijn" er ook in mee speelt. Verklaart natuurlijk niet het steigeren en bokken als er een ander op zit.

Tessaa_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:06

Ik zou je paard gewoon is na laten kijken! Het richt geen schade aan, en je weet meteen waar je aan toe bent. Zoals je het nu verteld lijkt het mij eigenlijk meer dat ze pijn heeft.. Wanneer je haar teugels erbij pakt gaat ze schudden met haar hoofd, en als je ze dan wat langer laat heeft ze er waarschijnlijk nog wel eventjes last van. Tot ze dan weer eventjes heeft gelopen, dan gaat het allemaal wel weer, en daar maakt ze dan dus eigenlijk wel even gebruik van, en dan gaat ze hoeken afsnijden bv. Maar als je dan dus je teugels korter pakt krijgt ze weer pijn en gaat ze weer heftig lopen schudden!
Wanneer de dierenarts nou niks kan ontdekken (wat ik me haast niet voor kan stellen, maar toch...) dan zou je ook eens een tideman kunnen proberen, dat kan ze heel ontspannen blijven lopen, maar zodra ze met haar hoofd gaat schudden wordt ze wel eventjes gecorrigeerd!!
Je kunt ook zelf eens kijken of ze iets mankeert. Probeer aan haar tanden te voelen of je misschien scherpe puntjes voelt, of ga een klein stukje rijden, haal het zadel er dan af en ga dan eens overal op haar rug voelen, het paard zal vanzelf wel ineen krimpen wanneer hij ergens pijn heeft!!

Ik wens je veel succes met je paard, en ik hoop voor je dat ze niet weg hoeft, maar dat je een oplossing kunt vinden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:07

femmefatale1 schreef:
Typisch geval van een rug probleem..
Haal er een osteopaat bij..

Idd.

Ook al is er al aangegeven dat het niet aan de rug ligt en daar al naar gekeken is, vraag ik me dan af WIE er naar gekeken heeft. Een DA? Die zien minder dan een Osteopaat.
Je paard geeft door haar reactie duidelijk aan dat ze pijn heeft. Ga op zoek naar de oorzaak van die pijn, en je kon er weleens een heel ander paard voor terugkrijgen.

Stap 1: Osteopaat!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:12

Rhodos schreef:
Het valt mij op dat je de schuld bij het paard zoekt in plaats van bij je zelf. Je paard doet het niet, luistert niet etc. etc..

Waarschijnlijk snapt jouw paard je niet en ben jij niet duidelijk genoeg of geef je geen goede hulpen. Is dat ook een optie? Eerst bij jezelf te raden gaan, zou ik zeggen.

Ja precies.

En geen gekke fratsen van scherper bit of handen vastzetten op zadel. Wat zijn dat voor tips jongens????

Iemand opzoeken die verstand van zaken heeft en die je fatsoenlijk kan begeleiden met dat paard. En dan bedoel ik niet 1 keer in de week wat dressuuroefeningen eruit persen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:14

Ik sluit me bij de meesten aan. Je paard geeft tekenen van pijn.

De stappen die je kunt nemen, zijn:
- zadelmaker, want het zadel past wellicht niet goed (meer);
- tandarts (gebit- en/of mondproblemen);
- osteopaat of holistische dierenarts.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 14:15

dit doe me heel erg denken aan het oude paard van mn zusje. Die had het head shacking syndrom. Daar kunnen ze niks aan doen, ze hebben dan gewoon hele erge hoofdpijn en daar proberen ze van af te komen door met het hoofd te gaan schudde. Dit is vooral in de zomermaanden het ergst. Ik zou er dus even mee naar de DA gaan, je weet maar nooit.

Hoofdschudden is trouwens bijna altijd een teken van pijn en protest, het lijkt me dus eerst belangrijk dat je zeker weet dat ze 100% gezond is voordat je andere maatregelen gaat nemen.

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:07

Idd eerst medische oorzaken uisluiten.
Als ze geen pijn blijkt te hebben, misschien wat meer op je zit gaan rijden.
Ook al heb je het zelf niet door, het kan zijn dat je toch teveel druk op de teugels legt.
Succes! Ach gut

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:13

Dit hoor je heel vaak bij 5 jarige paarden.
De meeste paarden stoppen in deze leeftijd echt met groeien (ik bedoel dan in de hoogte)
De spieren ontwikkelen wel door, doordat je blijft rijden.
De verhoudingen worden nu gewoon heel anders. Paarden kunnen hier erg last van hebben en vertonen vaak dit verzettende gedrag uit.
Ze proberen jou te verplaatsen in het zadel en anders op te vangen, zodat ze hun lichaam kunnen wegdrukken en het gemakkelijker voor zichzelf kunnen maken.
Probeer niet te veel te trekken en te sjorren, maar gewoon recht op je paard blijven zitten. Zorg dat je ter alle tijden in het midden zit en overal eigenlijk even veel druk uit oefend.
Verder gewoon door gaan met je oefeningen en doen of je gek bent en het niet merkt.
Blijf je zelf telkens corrigeren, dat jij recht in dat zadel blijft, benen gelijk, handen gelijk, schouders recht, ellebogen juist. niet te strak, maar wel de constante gelijke druk aan beide kanten op het bit.
Rijd voltes links en rechts om, houd haar soepel en los (ook al voelt dit niet altijd zo).
succes.
echt proberen niet te veel te trekken en sjorren, ook al ben je tog zo boos, jou paard heeft hier alleen maar meer last van, het werkt averrechts en je maakt haar schever.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:18

Je zegt dat ze het bij het longeren beter doet. Wat gebeurt er als je haar met een elastieken halsverlenger longeert? Er wordt dan wel steeds wat van haar gevraagd....
Verder kun je ook een dierenfysiotherapeut raadplegen. Heb ik ook gedaan en na het losmasseren van de spieren liep ie meteen stukken beter.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:19

Paard werkt tegen???? Of werkt je paard niet mee met jou...?

Paard wat tegenwerkt:
- heeft ergens pijn of
- moet aangepakt worden

Situatie 1 moet je eerst uitsluiten. In situatie 2 zou ik hulp vragen van iemand. Heb je les of is er iemand anders die je kan helpen? Paard werkt niet mee omdat ze of pijn hebben of ze zien jou niet als leider. Beide is een probleem wat je op moet lossen, anders wordt het erger!
Ik hoop dat je dit gauw oplost en dat het dan snel beter gaat!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:26

Misschien denkt dat paard wel: probleem: ruiter werkt tegen / ruiter luisterd niet Knipoog

Voor je je paardje de schuld geeft Knipoog kijk dan even naar de volgende dingen:
* zijn de tanden in orde?
* past het zadel fatsoenlijk?
* zijn er andere problemen die in de rug zitten?
* zou ze eventueel een soort van oormijt of ander medisch iets kunnen hebben?

Als dat allemaal geen probleem is... dan is er misschien iets wat jij zelf doet waardoor je je paard belemmerd... ik heb vanuit je verhaal ook ietwat het idee dat je paardje er nog helemaal niets van snapt... (bijv. het benen geven, en je paard wordt boos... probeer hem anders eens met longeren te leren luisteren op stemcommando's zodat je die kunt combineren met een zeer rustige kuitdruk... ook als je paard te hard wil gaan... zou je van je teugels af moeten blijven... je zit is je rem... (eventueel in het begin nog met een stemcommando erbij...) je hebt zelf nu al gezien dat aan de teugels leuren geen zin heeft want je paard schudt het hoofd alleen maar harder en remt daarbij ook nog eens niet af... kortom op zoek naar een goede instructrice Knipoog

Succes ermee!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:38

TS heb je al een afspraak gemaakt met de paardentandarts ?
Anders heb ik wel een goeie voor je, voor het nr moet je maar even pb'en.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:45

Ik lees nergens hoe lang je bezig bent met dit dier? Op voorwaarde dat het dier gezond is, helpt rustig dooroefenen vaak heel goed. Twee maanden minstens 5 dagen per week volhouden zonder te vechten. Bekijk dan pas de situatie opnieuw, veel problemen blijken dan vaak niet meer te bestaan.

Kintagi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 13:43

Wow wat een berichten allemaal Lachen even snel tussen door (moet nog werken...) maar met longeren als ik dat doe is dat gewoon met hoofdstel en met pessoa. Niet altijd of lang maar gewoon om te zorgen dat ze wel wakker blijft. Ze reageerd daar heel goed op zodra ze alleen in galop aanspringt, dit gaat niet gemakkelijk maar oefenen we ook. begint dat schudden weer.. Als ze relaxed is gaat dat met veel soms met veel schudden en trekken, als ze gewoon niet wil staat ze ineens stil en steigert ze. Wat ik dan doe is als ik het haal, naar haar achterkant rennen anders valt ze om... Dit gebeurd niet tot zelden met pessoa om. Ze schud dan met longeren ALLEEN als ze in gallop aan springt.

Ik ga ook zorgen voor meer afwisseling. ipv alleen dressuurmatig. Ze hoeft dus niet perfect te lopen als ze maar vloeiend vooruit loopt. Ze krijgt overigens wel afwisseling maar niet genoeg uitdaging. Het kan ook haar hormoon huishouding zijn natuurlijk.. ik ben dan ook vervelender! Tong uitsteken maar over het algemeen heeft ze er niet veel last van als in slaan, trekken, bijten etc. oops ik moet ff verder .........