Waarom word er op het buitenbeen licht gereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Waarom word er op het buitenbeen licht gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:44

Ik ben blij dat mijn lesgeefster het me gewoon vertelde toen ik leerde lichtrijden, het is idd de bedoeling dat je op het binnenachterbeen zit. Wanneer dit been dan omhoog gaat in een wending, brengt het paard deze richting het midden van zijn buik + naar voor, wat belastend is, en door dan te staan ontlast je dat been.
Altijd lichtrijden op hetzelfde been lijkt me zeer ongezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:54

Eigenlijk is het triest dat dit soort simpele vragen hier gesteld moeten worden.
En dat bedoel ik niet kwaad voor de TS, maar juist voor diegene die les geeft.
Meer basis dan basis kan niet en zelfs dat wordt al niet geleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:04

Idd. Ik sta er soms van versteld hoe mensen dingen doen zonder te weten wat het inhoudt...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:22

Maar dat zegt natuurlijk meer over de kwaliteit van de instructie he? Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:30

Ja maar ook over hoe mensen dingen soms klakkeloos aannemen ...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:32

Maar dat gaat zo'n beetje op voor alles wat je leert, is t niet?
Of heb jij alles ooit op waarheid gecontroleerd, wat je op school is verteld, bijvoorbeeld?
om van godsdiensten nog maar te zwijgen Knipoog

MAar da's allemaal off-topic Haha!
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 26-09-07 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:33

Toen ik 6 was vroeg ik al hoe Sint-Maarten nou door die dunne kachelbuis kon kruipen Clown Haha!
Onwetendheid is de dag van vandaag toch echt geen excuus meer, mogelijkheden genoeg om aan info te raken toch?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 07:57

Eens met voorgaande, al wil ik er nog bijzeggen dat wel degelijk het binnenbeen ook ontlast wordt: paarden dragen zelf al het meeste gewicht op hun voorhand, komt nog een ruiter (die wellicht iets naar voren zit ) bij, plus rondjes waarbij binnenbeen iets meer belast wordt: flinke belasting voor het binnenvoorbeen. (en dat terwijl je eigenlijk het paard meer op de achterhand wilt krijgen!)

Over over het scheve:

Een paard dat je duidelijk op 1 been zet met lichtrijden is scheef (zoals inderdaad heel veel paarden en ruiters)
Het zal ook duidelijk de voorkeur hebben voor 1 galop als het zelf mag kiezen (bv buiten).

Voorbeeld:
Linksgebogen paard, kijkt liever naar links dan naar rechts, grofweg kan je zeggen dat zo'n paard een ) vorm heeft, korte sterke kant links, langere slappere kant op rechts (dus voelt vast op rechts omdat hij stugger aan de linkerkant dus minder makkelijk naar rechts kijkt)

Dit paard heeft een voorkeur voor linkergalop, want het linkerachterbeen draagt makkelijker (rechterachterbeen zet makkelijker af)

Dit paard heeft een voorkeur dat je in draf zit op de diagonaal LA-RV, dus staat bij zwakkere combi RA-LV

Het paard zal jouw zadel en jou als ruiter ook scheef zetten, bij een linksgebogen pard zal de ruiter wat naar rechts zitten (soms heb je het zelf niet eens door) wat alle scheefheid instand houdt...

Dus: paard rechter proberen te maken, hoe? Alle oefeneningen die het RA stimuleren! (lichtrijden op de "zwakke diagonaal" rechter galop oefenen, zorgen dat je niet meer naar rechts zit, en in de bak (of buiten) nog wat wijken en schoudervoor dingen)

Uiteraard alles andersom voor een rechtsgebogenpaard

patries88r

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 09:18

dank nu weet ik ook waarom

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:28

Mij is inderdaad verteld dat het lichtrijden op het buitenbeen het binnenachterbeen ontlast, maar dat het net als het opsteigen is ontstaan in de cavalerie, de soldaten moesten lange tijd draven en veranderden dan regelmatig met zijn allen van been om het paard te ontlasten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:02

Met lichtrijden kun je ook een been actief maken, op de makkelijke kant op de rechte stukken bijvoorbeeld op het verkeerde been en dan actief lichtrijden kan helpen om het been voor de moeilijke kant langzaam aan wat te trainen.

Even iets anders, nu we het met elkaar eens zijn dat we het binneachterbeen willen helpen/ontlasten met lichtrijden waarom geven zoveel mensen been op het moment dat ze zitten, op dat moment is dus binnenachter die moet ondertreden oid op de grond en kun je die dus niet beinvloeden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:15

Overigens helpt het lichtrijden op het binnen-achterbeen/buiten voorbeen ook om aan te springen in de goede galop. Handig bij paarden die beleerd moeten worden of die problemen hebben bij het aanspringen in de goede galop.

Volgorde van het neerzetten van de voeten in de draf is altijd diagonaal
Volgorde van het neerzetten in de galop: de benen die in de draf tegelijkertijd de grond raken zijn dezelfde als de benen die tegelijkertijd in de galop de grond raken, dus in dit geval ook diagonaal. Om een net te beleren paard vanuit de draf in de goede galop te laten springen ga je gewoon versneld lichtrijden in de goede draf en laat je het paard als het ware in de galop vallen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:35

Mij is altijd geleerd dat je dan meer meegaat in de bochten.
Even logische redenering.
Je paard doet zijn buiten -voorbeen naar voren. Je gaat tegelijk met dat been staan. Je wordt dan meer naar binnen omhoog geduwd doordat je vanaf buiten omhoog geduwd wordt. Hierdoor ga je mee in de bocht (naar binnen toe dus)
Wanneer je dus met het binnenvoorbeen gaat staan wordt je naar buiten "gegooid" en ga je niet met de bocht mee.

Om het te merken tijdens het rijden:
Ga op het goede been (buitenvoorbeen/binnenachterbeen) lichtrijden en doe je ogen net voor de eerste hoek dicht. Wissel na de eerste hoek van been en voel het verschil. (Natuurlijk op een braaf paard doen en niet op een rodeostier met je ogen dicht gaan zitten....)
Je voelt dan duidelijk het verschil tussen naar binnen en naar buiten gaan staan.

Hierdoor heb ik al menig mens leren VOELEN hoe ze licht moeten rijden omdat er genoeg zijn die het gewoon niet voelen of niet weten wat ze moeten voelen....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:14

Je weet het onmiddelijk als je op een zeg maar net zadelmak paard, op het verkeerde been gaat lichtrijden. Deze jonge dieren hebben nog geen/weinig balans en zullen dan ook problemen hebben om hun evenwicht te vinden. Dus wat poes uitlegt is juist. Zo maak je het je paard makkelijker.