Rambo voor het eerst sinds jaren weer eens los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Rambo voor het eerst sinds jaren weer eens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:49

Laten ruinen is denk ik een veel betere optie en zeker beter voor het paard. Daarbij zijn er zoveel goede dekhengsten dat deze niet echt voor nakomelingen hoeft te zorgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:59

aerdenhout1 schreef:
Persoonlijk zou ik uitkijken naar een andere instructrice.
Zorg eerst dat je paard netjes over de rug loopt en ga dan pas eens denken aan wijken en travers.( ook al doe je dat aan de hand) Op de foto trekt je instructrice het paard met het hoofd zoveel naar binnen dat hij eigenlijk alleen maar over zijn schouder weg kan lopen. Een betere manier is dan nog om het langs het hek te doen om haar te leren wat een eenzijdige kuithulp is. Keertwending om de voporhand is ook een manier. Maar nogmaals, eerst ontspanning en over de rug laten lopen voor je dit soort "kunstjes" gaat doen.

ik denk dat ik jou instructrice bent, maar ben het hier niet mee eens, ik ben aan de hand bezig met schouderbinnenwaarts, juist vanwege dat ik hem wil leren zijn achterhand meer te gebruiken, leniger te worden, bekken te kantelen, laterale buiging aan te nemen, etc. Kunstjes gebruik ik ook, een buiging op alles even te bollen, om me heen buigen om laterela buiging aan te nemen, de berggeit etc. Op het moment dat ik zijn hooft iets meer naar binnen doe en zelf even een seconde stilsta zwaait hij wat meer uit met achter ipv over de schouder weg te lopen en kan hij daarna weer meer met zijn hoofd ervoor. Ik wil hem ook niet laten wijken zoals in het proevenboekje beschreven want zie daar niet veel nut van in, maar meer richting de schouderbinnenwaarts. Dat hij het nu zo moeilijk vond kwam waarschijnlijk door het zadel maar ook de niet meewerkende (eerder wat tegenwerkende) hulpen van de ruiter. Aan de hand ben ik al zover dat hij het ook geheel los kan, met dus alleen hand en zweep (+stem) aanwijzingen. Voordat ik een paar pasjes schouderbinnen had gevraagt liep hij heel moeilijk sloom, opgekrult en zeer erg vasthoudend in de achterhand, deze foto's heb ik dus ook niet geplaatst, daarna een stuk beter.

Wat betreft het laten ruinen, ik zie daar niet het nut van in, hij staat nu prima met andere hengsten en ruinen en daarnaast heeft hij dit jaar 6/7 merrie's gedekt waarvan maar een van mijzelf. Je kunt het vermeerdere noemen, ik zie het als dat hij zijn kosten eruit haalt, en of hij ooit een brave ruin zal worden is nog maar afwachten. Het is niet zo dat hij alleen maar op stal staat, maar gewoon in een groep met een jaarlinghengstje, een hengstveulen, een half blind mini hengstje een fjordenruin, een konik ruin een 3 jarige hengst en straks misschien nog een jaarling hengst en hengstveulen. Ik mag allang blij zijn dat ik weer thuis mag wonen als ik dan ook nog eisen ga stellen is dat helemaal ondankbaar, daarom ben ik opzoek naar een wei voor mijn eigen mannen, probleem opgelost.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:02

Oja hij is nu veel gelukkiger als dat hij altijd afgezondert stond op een eigen weiland en was dan vaak nog magerder dan dat hij nu is (had alleen zijn bespiering nog maar dat is een ander verhaal), maar zet hem niet in een wei met een hengstige merrie en een aantal ruintjes, dan zou iedere hengst gek worden toch (behalve mijn 3 jarige je zou denken dat het een ruin is, maar is echt nog hengst).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:10

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:11

Nou, inderdaad, jij zou mij nog een hele hoop kunnen leren.
Succes nog verder met je paardje.
(misschien even in mijn profiel kijken??)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 21:21

Nee dat heb ik nooit gezegt, ik zeg alleen hoe ik erover denk, net als jij. Je kent iets niet, en vraagt dan niet om uitleg, maar het is per direct fout. Als TS ben je geweldig of veselijk fout, en ben je fout moet je jezelf maar verdedigen, niet dat het zin heeft want het is zowiezo fout. Uiteraard mag iedereen zeggen dat iets fout is, maar doe dat niet bij voorbaat, maar als je weet waar je over praat. Uit ervaring weet ik dat veel mensen niet eens weten wat werk aan de hand is, maar er wel veel commentaar ophebben, dat is hetzelfde als ik in een eventing, spring oid topic ga zeggen ik vind het er niet goed uit zien, maar verder het niet kan onderbouwen omdat ik er eigelijk geen verstand van heb. Dat doe ik dus ook niet, en als ik daar wat zeg, zeg ik dat ik er geen ervaring mee heb en dat ik iets denk maar niet weet of het zo is, dan leer ik daar ook weer van als iemand daarop reageert. Je bent nooit te oud om te leren toch?

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:11

Ik weet niet of het al gezegd is, maar misschien kun je bij de zadelmaker eens kijken voor een tweedehands kunststof zadel.Misschien een wintec zodat je de boom nog kan verwisselen etc.
Die zadeltjes kosten niet veel zeker tweedehands niet en dan heb je toch een goed passend zadel voor je paard.
Verder vindt ik je paardje erg leuk!
Succes ermee!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 07:19

Ik vind het er eerlijk gezegd wél goed uitzien. Oké, paardje is te iel maar TS heeft uitgelegd hoe dat komt. Verder vind ik het rijden er best vriendelijk uitzien en een stukje wijken in stap kan echt geen kwaad.

Pas op dat je niet te hard van stapel loopt, maar volgens mij had je dat zelf ook al door, en verder succes met de training !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:27

Kan het dat ik hem op 22 cm kan meten kwa breedte voor de boom. Heb dat gedaan met mijn ijzerdraadje van ? cm lang.(weet niet meer precies, hoeveel cm, maar heeft een zadelmaker mij toen gevraagt te doen bij mijn fjord) En dan over zijn schoft gemeten. Heb op zolder nog wel een heel smal zadel liggen, zal eens kijken of hij die past.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:45

lailapri schreef:
Kan het dat ik hem op 22 cm kan meten kwa breedte voor de boom. Heb dat gedaan met mijn ijzerdraadje van ? cm lang.(weet niet meer precies, hoeveel cm, maar heeft een zadelmaker mij toen gevraagt te doen bij mijn fjord) En dan over zijn schoft gemeten. Heb op zolder nog wel een heel smal zadel liggen, zal eens kijken of hij die past.

Het is moeilijk te zien vanachter de pc. Laat een goede zadelmaker komen of ga zonder zadel rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 17:05

Het zadel wat ik op zolder heb liggen is een 23/24cm brede boom, maar de zitting is wel lang voor hem, kwa breedte licht hij al een stuk beter.
Nu een goede zadelmaker, dan moet ik over 2 maanden weer. Zonder zadel zal nu idd kunnen nu hij gewoon reageert.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:21

Ik vind het netjes worden gedaan!
heel erg netjes dat je alles zo goed uit legt!
Ik ben het volledig met jou eens, na de hand van je uitleg.
Ik zou zeggen ga zo door en veel succes met hem, maar dat gaat zeker lukken Ja

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:10

Beter nu een goede zadelmaker laten komen en over een paar maanden weer, dan een verpeste rug lijkt mij zo, of ga eerst eens met goed longeren aan het werk Lachen

Ik zou ook zeker overwegen om een goede instructrice te gaan zoeken.
Leuke pony!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-09-07 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:16

ik geef je 1 tip: zorg dat je paard eerst op zijn eigen benen loopt en over de rug voordat je zijwaartse gangen gaat vragen... als hij al geen balans heeft vooruit, dan kan hij het ook moeilijk opzij hebben...

en met op eigen benen bedoel ik dus ook ónder je, het lijkt of hij nu behoorlijk onder je uit loopt....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 21:06

Goede instructrice heb ik al.
Zijwaarts kan juist helpen met de balans en natuurlijk voorwaarts neerwaarts, aan de longe wil hij dat wel, op halster, maar zodra hij een bit in krijgt (ookal staat hij stil) kropt hij zich gelijk op. Bitloos liep hij op het laatst ook met zijn neusje over de grond, maar hij moet eerst voorwaarts zijn (en dus niet loperig) voor hij neerwaarts kan.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:23

Mijn eerste gedachten:
Rijd dan niet zorg eerst gewoon voor een goed passend zadel via mp voor 3 tientjes al een oude wintec te koop (bijv.).
Juist bij zo'n iel diertje, zou ik echt niet een te groot zadel leggen, lekker voor het knellen en schuiven op de botjes!
Ik vind het er maar raar uitzien, mja dat vind ik van meerdere topics van jou ook al.
Jij hebt iig een heel andere manier van trainen dan ik.

En over dat zijwaarts gaan, zorg eerst maar dat je pony in balans is.

Je uitleg klinkt prachtig over je voorwaart neerwaarts maar zolang hij geen voldoende vetweefsel heeft, valt er weinig aan spieren te trainen.

En mijn vraag waarom zet je bitloos neer in je topic als iedereen kan zien dat hij een bit in heeft? Clown
tja het kan aan mij liggen hoor Lailapri...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 22:31

ja ik bedoel dan teugels niet aan het bit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 22:41

Hoe bedoel je dat met voldoende vetweefsel en spieren kweken? Hij is altijd al een gespierde spijker geweest, maar nu dus naast vet ook alle spieren kwijt geraakt. Ze komen wel weer terug hoor, maar langzaam. Eerst wilde hij amper lopen en alleem met zijn hoofd omhoog, nu loopt hij lekker ontspannen door met hoofd laag.

Wat betreft het zijwaarts, ik heb bij een van mijn pony's gemerkt dat als ik hem vanuit de schouderbinnenwaarts op de volte de volte voor longeren op stuur hij wel neerwaarts wil en anders alleen met zijn hoofd omhoog loopt. Ik denk dus dat het ook zeker een positief effect heeft ook voor het op eigen benen leren lopen, voorwaarts neerwaarts gaan.

idd rijden was niet zo slim, maar ga ik voorlopig ook niet meer doen, je hebt namelijk we gelijk wat betreft knellen op botjes enzo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 03:13

Je praat over voorwaarts neerwaarts, maar je zet hem zijwaarts. Waar is het voorwaarts gedeelte volgens jou?

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:50

Leuk paardje alleen zou ik eerst eens gaan zorgen voor een goed passend zadel voordat je gaat rijden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:20

Ik vind het een erg leuke pony, kan lekker bewegen ondanks de spanning.
Ik vind zelf een wintec (met verwisselbare boom) erg fijn. Zijn niet heel duur en het aanpassen gaat makkelijk. Zelf heb ik een wintec pro 2000 veelzijdigheidszadel en een wintec 500 dressuurzadel, beide 15". Let erop dat de schouder vrij blijft liggen, hij zal dan waarschijnlijk ook makkelijker buigen en stelling aannemen.
Als je een goed passend zadel hebt, zal denk ik de aanleuning ook een stuk beter worden.
Verder zou ik een ruitertje zoeken met een goede balans. Je pony is niet heel sterk en een ruiter die hem uit balans haalt, maakt het hem nog moeilijker. Ik denk dat hij dan ook ontspannen gaat lopen en vanzelf de hand opzoekt.

Succes !!

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:49

Citaat:
ik geef eerlijk toe dit kan zo niet, zal eens graven op zolder.

Citaat:
zou dit zadel een kans hebben van passen op hem?
http://thumbs.marktplaats.nl/kopen/thum ... 058697.jpg
prestige
spring
15 inch
breedte onbekend, heb ik om gevraagt

waarom kan je niet gewoon met pony en al naar een zadelmaker en laat je daar een passend zadel aanmeten en kopen? Het gaat om een zadel hoor, niet een paar maan elastiekjes waar je wel oude half-kapotte voor kunt gebruiken! Zeker bij zo'n smal paardje moet je gewoon een perfect passend zadel hebben en niet een al gebruikt 2-dehands ding.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:51

Zonder vet kan je geen spieren trainen, je heb vet nodig dat word dan omgezet in spieren. Persoonlijk zou ik hem laten casteren en dan even lekker bij laten komen, daarna weer lekker gaan rijden met hem. Ze hebben vast wel op marktplaats een goed zadel of misschien heeft een ruitersportzaak er nog 1 liggen?

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:01

hoi leuke pony! absoluut

maar mischien in het een idee om gewoon lekker vooruit te rijden met hem
gewoon lekker recht aan recht uit beetje tempo wisselingen voltes op 2 teugeltjes en dan gewoon beginnen met een volte te sluiten

in plaats van hem meteen op zij te zetten met de hulp van iemand er naast
mijn ervaring hier mee is dat je ze alleen maar leert voor het been te vlucht (opzij) terwijl je wilt dat ie ook de voorwaartse drang houdt

en ja het zadel ligt niet lekker maar dat weet je zelf ook al doe er alsjeblieft snel iets aan want ja kan niet van een paard verlangen soepel en voorwaart te zijn terwijl hij last heeft van een zadel

groetjes nathalie

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:53

sorry, maar ik vind dit ook geen positieve fotos.
hij is nog te mager en op een pony met zo weinig spieren en dan ook nog met zon slecht zadel gaan rijden kan echt niet.
en dan moet hij ook nog zijwaarts endergelijke?
ga met zon beestje eerst eens aan het gewicht werken en aan zijn spieren, dus lekker relax rijden, zoals buiten of veel longeren, een paard kan idd geen spieren kweken als her geen vet heeft, en regel een passend zadel.
het is wel een hele gave pony en ik weet zeker dat als hij op gewicht komt en in de spieren dat het helemaal goed komt! Knipoog
ik zie ook in de vorige topics dat hij niet altijd zo was, wat jammer dat hij zo vermagerd is dan?
over het algemeen ben ik ook van mening om een hengst geen hengst te laten als het niet gaat, maar vind dat als het karakter het toelaat dit gewoon moet kunnen, want ik geloof dat hij zo best heel braaf is.
maar op het moment dat hij zich dus onnodig druk maakt verliest hij veel energie en dan vraag ik me af of het voor de pony wel goed is om hengst te blijven, aangezien hij niet is goed gekeurd geloof ik he? Clown
ik zou een zachter bit inhangen, zodat hij iets meer de hand gaat op zoeken in plaats van erachter te krullen.
ook zou ik zeker voor een zadel met een kortere zitting gaan kijken, deze drukt teveel op de lendenen endergelijke.
persoonlijk zou ik eerst eens aan de voorwaarts neerwaartse ontspanning gaan werken voordat je met wijken endereglijke gaat beginnen, en zorg nogmaals eerst voor een goed zadel.
wijken en dat soort oefeningen zijn voor paarden die genoeg balns hebben en over voldoende beginnende bespiering beschikken, dit heeft hij simpelweg gewoon niet!
ik denk dat je op deze manier strax verzet en pijn gaat krijgen bij rambo.
maar als dit jou manier is van trainen wie zijn wij dan om dat af te kraken Knipoog
ik vind de rest niet verkeerd, het is een jong meisje wat erop zit en kan nog van alles leren en ik denk dat veel van de punten inmiddels wel genoemd zijn en ik vind het niet nodig om deze te blijven herhalen!

nogmaals heel veel succes verder met rambo en ben benieuwd naar de volgende fotos Haha!
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 20-09-07 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt