Tr3z3l_l0v3r schreef:Toen ik hem kreeg liep hij dwars door je heen, normaal aan een halster lopen had hij niet van gehoord, en dat soort dingen.
Grondwerk in de zin van longeren zal vast niet goed gaan, doordat hij is mishandeld is hij erg bang van de zweep, en begint er naar te trappen en na het een paar keer te hebben geprobeerd vind ik dat veel te link.
Dan zou je je eens moeten verdiepen in grondwerk want longeren is absoluut niet wat ik bedoel met grondwerk. Waarom zou je een zweep nodig hebben met longeren trouwens? Kom op, beetje creatief denken. Ga hem aaien met de zweep, maak hem gewend aan de zweep. Kortom, geef hem goeie herinneringen aan de zweep en de slechte zullen op de achtergrond blijven.
Bitloos kan ik hem wel rijden, maar op een gewoon stalhalster reageert hij net niet genoeg, ik kan wel gewoon stap,draf,galop en stoppen natuurlijk, sturen gaat ook redelijk en een pasje wijken lukt ook, maar ben daarom opzoek naar een fatsoenlijk bitloos hoofdstel.
En waarom zou ik er alleen op kunnen stappen als ik hem bitloos helemaal onder controle kan houden, omdat er nu een hype is van bitloos rijden hoeft nog niet iedereen dat te doen.
Het gaat er niet om dat je hem bitloos onder controle hebt. Het gaat erom dat je het paard niet hóeft te stoppen op een scherp bit maar dat hij gewoon doet wat jij vraagt zonder dat jij daarvoor een scherp inwerkend middel nodig hebt.
Ga eens zoeken op internet en koop het boek van Inge Teblick, Grondwerk met Paarden.
Ga met dat boek eens aan de slag met je paard, hardstikke interessant.

!!
Hij raced helemaal niet meer en kan nu tenminste een gewoon beheerst galopje doen, zowel binnen als buiten