Jurdy fries x kwpn ruin @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Jurdy fries x kwpn ruin @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:35

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Toen ik hem kreeg liep hij dwars door je heen, normaal aan een halster lopen had hij niet van gehoord, en dat soort dingen.

Grondwerk in de zin van longeren zal vast niet goed gaan, doordat hij is mishandeld is hij erg bang van de zweep, en begint er naar te trappen en na het een paar keer te hebben geprobeerd vind ik dat veel te link.

Dan zou je je eens moeten verdiepen in grondwerk want longeren is absoluut niet wat ik bedoel met grondwerk. Waarom zou je een zweep nodig hebben met longeren trouwens? Kom op, beetje creatief denken. Ga hem aaien met de zweep, maak hem gewend aan de zweep. Kortom, geef hem goeie herinneringen aan de zweep en de slechte zullen op de achtergrond blijven.

Bitloos kan ik hem wel rijden, maar op een gewoon stalhalster reageert hij net niet genoeg, ik kan wel gewoon stap,draf,galop en stoppen natuurlijk, sturen gaat ook redelijk en een pasje wijken lukt ook, maar ben daarom opzoek naar een fatsoenlijk bitloos hoofdstel.
En waarom zou ik er alleen op kunnen stappen als ik hem bitloos helemaal onder controle kan houden, omdat er nu een hype is van bitloos rijden hoeft nog niet iedereen dat te doen.

Het gaat er niet om dat je hem bitloos onder controle hebt. Het gaat erom dat je het paard niet hóeft te stoppen op een scherp bit maar dat hij gewoon doet wat jij vraagt zonder dat jij daarvoor een scherp inwerkend middel nodig hebt.

Ga eens zoeken op internet en koop het boek van Inge Teblick, Grondwerk met Paarden.
Ga met dat boek eens aan de slag met je paard, hardstikke interessant.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:43

Vind het er heel erg ontspannen en raar uitzien om eerlijk te zijn, waar jij af en toe met je handen zit, hoe je paardje loopt..

Werk meer aan de ontspanning, dus het échte laag rijden ik denk dat je daar die beeld wel mee oplost.

Ik kán fout zitten, het zijn momentopnames..
Verder vind ik het een heel erg mooi/leuk paard *LOL*

Succes verder!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 09:47

Ik merk idd wel dat het laag rijden moeilijker gaat, of ja moeilijker gaat, ik denk zelf dat ik het idee heb dat het nu moeilijker gaat, tijdens de lessen ging het eigenlijk altijd wel goed en liep hij lekker laag, ontspannen, dus ga er zelf weer erg mee aan de slag.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:48

Ziet er niet verkeerd uit hoor! Vingers aflikken
Het is een leuk paardje Ja
Je moet maar denken: Het zijn moment opnames! Lachen
Succes verder.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:58

Het is nog al wat dat hij mishandelt is en nu best rustig oogt op de foto's. Een goede klik kan nog komen natuurlijk, omdat hij niet 1-2-3 volledig wilt vertrouwen.
Verder vind ik het erg erg leuk uitzien op de foto's, maar ik denk dat je met de benen wel wat kort zit. Je drukt je benen als het ware naar voren, en je rug mag ook iets rechter.
Leuke combi verder Knipoog!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:02

Probeer eens met je benen naar je handen toe te rijden ipv met je handen je paard naar beneden te rijden. Dat laatste lijkt natuurlijk heel goed te gaan (zeker met zo'n bit) maar is erg slecht voor de rug en de nek van je paard. Heb je goede les? Lachen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 12:12

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee, ik heb idd geen les op dit moment, maar hoop binnen nu en een maand weer aan het lessen te zijn Lachen

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:23

ik vind dat je een leuk paard hebt en dat het er helemaal niet zo raar uit ziet. iedereen heeft zijn verbeterpunten. ik vind dat iedereen hier wel erg 'woef' regaeerd, jij kent je paard immers beter dan alle mensen hier denk ik zo! vind het knap van je dat je met een mishandeld paard aan de slag gaat. mijn complimenten!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 12:28

Ik snap de reacties wel, ik denk dat ik zelf misschien ook wel zo zou reageren , maar toch is het makkelijk gezegd, en probeer toch langzaam aan weer een beetje te verbeteren.
Zodra k weer een paar lessen achter de rug heb, plaats ik wel wat foto's weer Lachen

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:12

Hey Jennifer!
Ik vind toch dat het er al stukken beter uitziet dan een tijdje geleden (toen je nog op Vaesrade stond), want toen werd je nogal eens door de bak geslingerd.. Bloos Tong uitsteken
Er zijn inderdaad nog wat verbeterpuntjes, maar dat heeft iedereen wel.
Denk er wel aan om rechtop te zitten. Knipoog

xx Isa. Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:30

@ TS: je zegt dat je niet steng inwerkt met het pessoa bit tijdens het springen, maar ook dat ie op een gewoon bit tijdens het springen niet te houden is... denk je nu werkelijk dat je dan niet pittig aan het inwerken bent met de pessoa?? 1 en 1 is 2...

Over een tijdje kun je ook met de pessoa niets meer....

Grondwerken is iets anders als longeren, het heeft eigenlijk bijna geen overeenkomsten... Ga werken aan jullie verstandhouding. Eerst op de grond, en dan volgt het onder het zadel als vanzelf. Super dat je met een vroeger mishandeld paard bezig bent, maar door met een scherp bit te gaan rijden maak je het aantal positieve ervaringen van het paard nou niet echt meer....

Ik heb gelezen dat je meerdere normale bitten hebt hangen, maar ook dat je het teveel werk vind om deze even te wisselen voor het rijden....

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:41

Eigenlijk ben ik het wel met angela eens. Helemaal als je weer helemaal overnieuw begonnen bent met hem moet het mogelijk zijn om hem op een gewoon gebroken trensbitje te rijden.
Ik denk dat je hem niet met pessoabit rijdt omdat hij sterk is, maar omdat hij niet luistert en dat komt weer doordat de klik er niet is.
Oefen wat grondwerk, laat hem eens een paar keer vrijspringen, en als je hem dan nog niet kan houden begin dan de hindernis als een beloning te gaan gebruiken.
Voor hij van jou die beloning krijgt moet hij eerst normaal luisteren en op een normale manier op de hindernis af, dan pas mag hij.
Nu zal hij zijn best doen om door het bit heen te komen. Als hem eenmaal hebt geleert dat hij alleen mag springen als hij braaf is, dan zal hij zijn best doen om te mogen springen.
En denk ook na,
+ WAAROM gebruik je dat bit?
- Omdat ik hem op een gewone trens niet kan houden voor een hindernis.
+ WAAROM hou je hem wel op een pessoa? Omdat het scherper en dus strenger inwerkt.

Iedere ruiter kan met zo´n bit rijden, maar een goede ruiter heeft zo´n bit helemaal niet nodig.

Vind het overigens wel een prachtig paard, en als de klik er eenmaal is kunnen jullie samen echt wel iets bereiken.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:11

Tatort schreef:
Eigenlijk ben ik het wel met angela eens. Helemaal als je weer helemaal overnieuw begonnen bent met hem moet het mogelijk zijn om hem op een gewoon gebroken trensbitje te rijden.
Ik denk dat je hem niet met pessoabit rijdt omdat hij sterk is, maar omdat hij niet luistert en dat komt weer doordat de klik er niet is.
Oefen wat grondwerk, laat hem eens een paar keer vrijspringen, en als je hem dan nog niet kan houden begin dan de hindernis als een beloning te gaan gebruiken.
Voor hij van jou die beloning krijgt moet hij eerst normaal luisteren en op een normale manier op de hindernis af, dan pas mag hij.
Nu zal hij zijn best doen om door het bit heen te komen. Als hem eenmaal hebt geleert dat hij alleen mag springen als hij braaf is, dan zal hij zijn best doen om te mogen springen.
En denk ook na,
+ WAAROM gebruik je dat bit?
- Omdat ik hem op een gewone trens niet kan houden voor een hindernis.
+ WAAROM hou je hem wel op een pessoa? Omdat het scherper en dus strenger inwerkt.

Iedere ruiter kan met zo´n bit rijden, maar een goede ruiter heeft zo´n bit helemaal niet nodig.

Vind het overigens wel een prachtig paard, en als de klik er eenmaal is kunnen jullie samen echt wel iets bereiken.

Het eerste vind ik niet kloppen, ik rijd hem dus wel met pessoabit omdat hij sterk is, heb vaak genoeg overwogen om een pessoabit erin te hangen, en was eerlijk gezegd blij dat ik toen geen in de kast had hangen. Maar voor het springen gebruik ik die nu wel.
Vrijspringen zal ik misschien eens kunnen proberen, denk dat hij dat wel doet Lachen

Waarom ik het bit erin hang, dat klopt, omdat ik hem dus niet normaal op een hindernis af kan rijden met een gewoon bitje.
Ik houdt hem dus wel met pessoa omdat die idd strenger inwerkt.

En ook dat laatste klopt idd, dat een goede ruiter het niet nodig heeft, helaas ben ik geen 'goede' ruiter en zoek ik wel wat hulp met een pessoabitje.

@ _angela_ :
_angela_ schreef:
Ik heb gelezen dat je meerdere normale bitten hebt hangen, maar ook dat je het teveel werk vind om deze even te wisselen voor het rijden....

Ik heb helemaal nergens gezegd dat ik het teveel werk vind om deze bitten te verwisselen Dromen
Zal ook helemaal niet nodig zijn want die hangen aan mijn 'gewone' hoofdstel.

@ XAmigo Het gaat ook al stukken beter dan toen, nja dan heb ik het voornamelijk over de galop Clown Hij raced helemaal niet meer en kan nu tenminste een gewoon beheerst galopje doen, zowel binnen als buiten
( En ja, ook zonder het pessoa bit Knipoog , niet aan jou gericht he Isa Knipoog )

Ik kom nog wel eens bij jullie rijden van de winter want hij komt over 2 weken in Hoensbroek op de wei te staan Lachen

LINN_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:20

mooi paard!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:29

Ziet er netjes uit hoor! Alleen mag je best wel wat meer je voorgevel naar voren gooien hoor. Dat toont gelijk veel netter. Je ziet nu een beetje in elkaar gedoken.

Gewoon lekker rechtop zitten. Haha!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 07:25

Ja idd, rechtop zitten is echt een probleem bij mij, in de les ook, als ik, voor mijn gevoel, in de galop naar achter ging zitten, zat ik net bijna recht.
Dus nu tijdens het rijden gewoon een bandje afspelen voor mezelf, buitenteugel, recht blijven zitten, buitenteugel en recht blijven zitten Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:52

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Bedankt voor de reacties, de meeste heb ik wat aan Lachen
Ik heb trouwens wel een enkel en dubbelgebroken bit, maar die hangen dus aan mijn gewone dressuurhoofdstel. .

Je hebt een ander bit, maar hangt hem niet even om voor je gaat springen?? ik noem dat toch het teveel werk vinden...

Daarnaast: Je geeft geen reactie op het scherp inwerken met de pessoa. Je geeft aan dat je tijdens het springen prima mee kunt gaan met je handen en je dan niet streng bezig bent, maar wel dat ie op een ander bit niet te houden is. Conclusie: je werkt behoorlijk streng in met de pessoa tijdens het springen... ga terug naar de basis. Eerst zorgen dat je je paard wel kunt houden op een normaal bit, en dan pas weer fanatieker gaan springen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 08:23

_angela_ schreef:
Tr3z3l_l0v3r schreef:
Bedankt voor de reacties, de meeste heb ik wat aan Lachen
Ik heb trouwens wel een enkel en dubbelgebroken bit, maar die hangen dus aan mijn gewone dressuurhoofdstel. .

Je hebt een ander bit, maar hangt hem niet even om voor je gaat springen?? ik noem dat toch het teveel werk vinden...

Daarnaast: Je geeft geen reactie op het scherp inwerken met de pessoa. Je geeft aan dat je tijdens het springen prima mee kunt gaan met je handen en je dan niet streng bezig bent, maar wel dat ie op een ander bit niet te houden is. Conclusie: je werkt behoorlijk streng in met de pessoa tijdens het springen... ga terug naar de basis. Eerst zorgen dat je je paard wel kunt houden op een normaal bit, en dan pas weer fanatieker gaan springen.

Met springen rijdt ik extra met dit hoofdstel, en ik ga niet tijdens het rijden wisselen van hoofdstel, omdat ik zowieso al van plan ben met pessoa te rijden dan.
En nee ik ben niet te lui om te wisselen van bit, gebeurt vaak genoeg.

En met springen, ik zal vast scherper inwerken met pessoa, anders was hij niet normaal te rijden, anders hoefde ik ook geen pessoa Lachen
En ik spring niet fanatiek, en voor die keer dat ik spring, gebruik ik dus een pessoabit.
Het is echt niet zo dat ik altijd met pessoa rijd hoor :S
Van de 7 x rijden, rijd ik 6 x met een dubbelgebroken bitje.

En grondwerk, jullie zijn vrij om het met te komen proberen Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:43

mensen ik vind dit wel af en toe beetje kort door de bocht gaan..
de ts geeft aan waarom ze met het bitje rijd, en dat hij vooreens met S&T gereden is, is dit wel een vooruitgang vind ik dan Knipoog
en oké van een foto kun je niet altijd evenveel zeggen omdat het idd maar een moment opname is,
maar dan nog..
er zullen heus wel nog wat dingen te veranderen zijn, maar de ts heeft ja ook al gezegd dat er verandering in zit vanaf dat ze Jurdy heeft.
en ik denk ook wel, dat als dr eens iemand anders op zou kruipen waarschijnlijk 't dr net zo moeilijk mee zou kunnen hebben als de ts zelf ook...

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:04

Zit daar een fries in? Echt er niet aan te zien Bloos
een beetje meer ontspanning en het komt goed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:19

Oke, genoeg over het bit door mij, je weet hoe ik erover denk.

Nu wat tips voor je eigen houding:

Probeer jezelf meer op te richten. Je schouders meer naar achteren (maar dan zonder te spannen, in boeken als centrered riding of basis rijkunst (van Anne Muller) kun je leren hoe dat moet).

Je handen dragen vanuit je ellebogen. Daarmee 1 rechte lijn maken van elleboog naar bit. Je bovenarmen horen losjes recht onder je schouders te hangen (ook tijdens het springen, doordat je je bovenlichaam tijdens het springen meer naar voren komt, zijn je armen ook verder naar voren. Tijdens de sprong is het wel verstandig om je handen meer mee te geven, waardoor je ellebogen niet recht onder je oren zijn. Het is echter wel de uitgangspositie voor en na de sprong. Op de springfoto zie je je ellebogen ver achter je schouders komen. Dit is niet zo fijn voor je paard, probeer tijdens de sprong meer mee te komen met je handen. Wegrennen gaat niet in de lucht, dat kan alleen voor en na de sprong... Geef dus ook ruimte tijdens de sprong, en neem na de sprong pas terug.

Om jezelf te leren hoe je recht zit tijdens het rijden kun je voor het rijden sporttape door iemand op je rug laten aanbrengen. 1 lijn van nek tot onderrug, en 1 lijn van schouder naar schouder. Als je je schouders naar voren laat vallen (zoals op de foto's) dan voel je de tape trekken en ga je weer terug naar de rechte houding.

Ben je bang dat je je paard niet goed kunt houden tijdens het rijden op die manier (doe maar tijdens dressuren, niet tijdens springen..), laat iemand je paard dan aan de longe vasthouden terwijl je aan het rijden bent. na 1 uurtje voel je het verschil echt wel.

Je hebt je hoofd nu naar voren. Probeer deze tussen je schouders te houden, en kijk vooruit (voor een mooi uitzicht kun je ook foto's van je paard op ooghoogte hangen Clown )

Je benen horen verder naar achteren te liggen. (rechte lijn van heup naar enkel). Ga veel met je verlichte zit oefenen, en laat ook daarbij iemand letten op de lijn van je benen. Waarschijnlijk span je iets in de heup of bilspieren aan, waardoor je benen naar voren komen. Dit met het been is trouwens niet op alle foto's.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 13:36

_angela_ : Hier heb ik idd veel aan, ga er echt aan werken, morgen gaat een vriendin weer mee en ga ik veel aan deze punten werken.
Dat met die tape is idd wel een slim iets, je gaat vanzelf wel rechtop zitten.
Misschien mijn beugels een gaatje langer, dan kan ik ze ook beter recht houden Lachen

Bedankt Knipoog

@Evih : Ja het is half fries, je ziet het wel aan zijn bouw een beetje, tenminste als je weet dat het een kruising fries is, en hij heeft een beetje een ramshoofd Tong uitsteken

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:48

Wat een leuke kruising, zeg. Je ziet het Fries er toch wel goed in (als je het weet Haha! ).
Knap dat je doorzet, ik denk dat je er nog wel een fijn paard aan krijgt, maar zal idd zijn tijd nodig hebben, maar dan is het ook echt jouw paard. Goed dat je lekker gaat wandelen en zo.
Als je straks weer gaat lessen zal dit zeker z'n vruchten afwerpen.
Waar ga je naartoe verhuizen met je paardje, als ik vragen mag (ik woon in de buurt).

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 14:10

Ja ik hoop dat we er samen fijn doorheen komen, en die lessen zullen vast weer goed doen Haha!

We gaan naar een wei in Hoensbroek, bij et kasteel, verhuizen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:41

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Misschien mijn beugels een gaatje langer, dan kan ik ze ook beter recht houden Lachen

Bedankt Knipoog

Ik denk dat je je beugels geen gaatje langer moet maken. Meestal gaat de ruiter (jij dan dus Knipoog ) nog meer spannen, of op de tenen staan. Een gaatje korter is meestal beter. Helemaal om de verlichte zit te oefenen, en dan losse benen te houden. Met korte benen is dat gemakkelijker als met lange benen.