Licor (PRE Hengst) op wedstrijd (L9 =Z1)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoeyBabe

Re: Licor (PRE Hengst) op wedstrijd (L9 =Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:54

Jammer van de kwaliteit, maar toch fijn dat we even mee mogen genieten van je knappe paard en je knappe prestaties.
Het ziet er goed uit, volgende keer hopelijk meer punten naar jullie werk!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:01

Wat een leuke foto's weer Lobke, lang geleden dat ik Licor nog aan het werk zag, heel mooi.
Ik heb inderdaad ook al meer 'gesloten' foto's gezien maar momentopnamen zijn er natuurlijk altijd en het ziet er nog steeds erg netjes uit!!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:38

PolosportJ schreef:
Idra schreef:
Ben ik niet met je eens Bets (van het langer worden), het is ook een beetje een samengedrukt beeld geworden, misschien daarmee Knipoog Als je de middendraf-foto's bedoelt, dan is het ook logischer dat hij langer wordt, want het hele kader moet ruimer worden dan.
Ik moet inderdaad letten dat hij niet gaat verkantelen in de zijgangen, vaak is het bij Licor heel subtiel, als het ene achterbeen wat sterker stuwt als het andere merk je dat meteen in die aanleuning. Ze zijn zo gevoelig, die Spaanse mannen, maar dat maakt het net zo fijn om ze te rijden Lachen

Maar bij de middendraf is het niet de bedoeling dat hij langer wordt in zijn lijf en zijn halshouding! Zijn houding moet hetzelfde blijven en zijn passen moeten ruimer worden. Middendraf en uitgestrekte draf is zóó veel meer dan alleen maar ruimer draven!
Dus ik ben ook van mening dat ik hem graag geslotener zou willen zien, vooral als de klasse waarin je rijdt gelijk staat aan het Z1.

Het zijn niet alleen de passen die langer worden in de middendraf of uitgestrekte draf, de ruiter moet het paard iets meer lengte in de hals en in het kader toestaan.

Afbeelding
op deze tekeningen is duidelijk te zien dat zowel in de middendraf als in de uitgestrekte draf het paard iets langer wordt in de hals en in het lichaam.
Waarmee uiteraard niet bedoeld wordt uit elkaar vallen maar wel in een ruimer kader rijden.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:45

Jeetje, wat een expressieve uitstraling heeft ie zeg! Heb ook effe in je profiel gespiekt. Ben jaloers joh, en ik ben zeker niet de enige! Enige dat ik kan zeggen over deze foto's zijn inderdaad je hakken, maar dat had je zelf ook al aangegeven... *zucht* nog maar een keer Knipoog...

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:50

@Cayenne: wel alles op de jury afschuiven dat doen we helemaal niet. Alleen zou je zelf eens een kijkje moeten komen nemen op de wedstrijden en dan zou je vanzelf merken hoe slecht er gejureerd wordt.

Ik zie sommige weken combinaties die niet hoger komen dan 55 procent en dan plots scoren ze 1 keer 65 procent om dan terug te vallen naar 55 procent.
Er is ook altijd 1 combinatie die alles wint. Steeds dezelfde (hier op deze westrijd meer als 10 % als de tweede combinatie). Deze combinatie rijdt sinds kort ook M3 (Z2) en laat daar andere ook zeer goede combinaties die deze proef al enkele seizoenen rijden met 7 procent achter zich. Hierdoor krijg je echt vraagtekens bij het jureren.

Ik heb zelf ook in deze proef meegereden en er stonden opmerkingen op mijn protocol die helemaal niet kloppen en ook mijn percentage lag veel te laag. Maarja de jury heeft nou eenmaal altijd gelijk ook al kan ik me helemaal niet vinden in de opmerkingen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 18:13

Inderdaad Ilona, dank je voor de bijval, deze week was het erg gesteld met de jury Haha!

Ik heb ook altijd begrepen dat een paard ruimer moet worden in het kader bij de midden en uitgestrekte gangen. Mijn paard heeft overigens erg veel moeite met ruimte nemen, als ik hem korter in de hals wil houden dan gaat hij overijld lopen en neemt hij helemaal geen ruimte. (en dan staat er op mijn protocol: kader moet ruimer, terecht uiteraard Knipoog )
Nu sta ik hem toe zijn hals te verlengen en gaat hij zich meer dragen in die middendraf en daadwerkelijk zijn paslengte verlengen. Hij komt daar ook niet tegen de hand oid, nee, hij krijgt gewoon de ruimte om zijn neus voor de loodlijn te brengen.
Het kan natuurlijk nog veel beter, maar er is al een begin Lachen

En zoals ik ook al meldde, geven deze stills een beetje een vertekend beeld, we zijn als het ware platgedrukt, dus Licor heeft een langer lijf en kortere beentjes hier dan in werkelijkheid Haha!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:51

Teigetje schreef:
Afbeelding
op deze tekeningen is duidelijk te zien dat zowel in de middendraf als in de uitgestrekte draf het paard iets langer wordt in de hals en in het lichaam.
Waarmee uiteraard niet bedoeld wordt uit elkaar vallen maar wel in een ruimer kader rijden.

Ik heb dat serieus nooit geleerd! Ik heb altijd geleerd dat je paard gedragen en compact moet blijven in de gewone gang en dat deze in principe niet mag veranderen in de middendraf en vooral niet de uitgestrekte draf. Hij moet dan van achter naar voren ruim door lopen en niet ruim worden in zijn lopen door langer te worden in zijn lichaam. Natuurlijk is dit voor de klasse B en L nog niet zo van toepassing, maar van een klasse die gelijk staat aan het Z vind ik dat toch niet kloppen. Maar goed misschien zijn daar voor jullie in Belgie andere regels voor.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:53

Netjes zeg! Is dit op Young Stables? Superaccomodatie, de kur vind daar ook plaats doe je die mee? Dan kan ik Licor eens echt zien Knipoog hij was me nog nooit opgevallen, super dat je nog op een trensje rijdt btw

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:55

gaaf beest Knipoog

Ziet er goed uit hoor! " Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:59

PolosportJ schreef:
Ik heb dat serieus nooit geleerd! Ik heb altijd geleerd dat je paard gedragen en compact moet blijven in de gewone gang en dat deze in principe niet mag veranderen in de middendraf en vooral niet de uitgestrekte draf. Hij moet dan van achter naar voren ruim door lopen en niet ruim worden in zijn lopen door langer te worden in zijn lichaam. Natuurlijk is dit voor de klasse B en L nog niet zo van toepassing, maar van een klasse die gelijk staat aan het Z vind ik dat toch niet kloppen. Maar goed misschien zijn daar voor jullie in Belgie andere regels voor.

Niks andere regels voor België Haha! Knipoog de foto's komen van een internationale site over klassieke dressuur
http://www.sustainabledressage.com/coll ... on-the-bit

zelfde uitleg over het ruimer worden in het kader en het toestaan in de hals, staat in het boek over klassieke rijkunst van Stefan Radtke. Meer dan waarschijnlijk zal er in het Gymnasium van Steinbrecht ook een stuk over staan maar vermits ik nu ons avondeten aan het klaarmaken ben en dat boek boven naast mijn bed ligt, kan ik niet gaan neuzen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Balte op 18-09-07 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:02

http://www.ridingart.com/balance.htm

Afbeelding
de laatste tekening toont een uitgestrekte draf waarbij het kader niet kunstmatig klein gehouden wordt zoals bij foto twee.

The hind legs of the horse in the free open frame still have some bend, giving them upward spring power as the horse pushes off, while the hind leg of the horse in the artificially collected frame has fully extended – the spring has sprung – and has no more upward thrust to contribute. Moreover, the constrained neck blocks the full forward swing of the hind legs.

Het achterbeen van paard nummer drie is veel meer gebogen dan dat van paard nummer twee, waardoor paard nummer drie zijn achterbeen bij het neerzetten veel sterker als een veer kan werken waardoor het de massa van het paard veel meer kan gaan dragen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:04

Ik stoor me ook aan je beenligging, maar verder ziet het er wel super uit..
Kan me wel voorstellen dat je benen niet opgevallen zijn bij de jury want die zit af en toe zo moeilijk tegen de zon in te kijken Tong uitsteken

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:13

Teigetje schreef:
http://www.ridingart.com/balance.htm

Afbeelding
de laatste tekening toont een uitgestrekte draf waarbij het kader niet kunstmatig klein gehouden wordt zoals bij foto twee.

The hind legs of the horse in the free open frame still have some bend, giving them upward spring power as the horse pushes off, while the hind leg of the horse in the artificially collected frame has fully extended – the spring has sprung – and has no more upward thrust to contribute. Moreover, the constrained neck blocks the full forward swing of the hind legs.

Het achterbeen van paard nummer drie is veel meer gebogen dan dat van paard nummer twee, waardoor paard nummer drie zijn achterbeen bij het neerzetten veel sterker als een veer kan werken waardoor het de massa van het paard veel meer kan gaan dragen.

Maar op plaatje 3 wordt het paard toch echt niet langer in zijn lijf hoor!

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:28

Prachtig paard Pling , het ziet er netje uit Knipoog !
Succes nog Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:28

Afbeelding
Extended Trot
The extended trot is a trot where the horse lengthens its stride as much as possible in an extended shape.

Many think that this exercise also demands that the horse should move faster, but the horse should only "move" very little faster. Since it takes longer strides it will cover more ground and move further in a shorter time, but it should not increase its cadence.
In this picture we can see that the horses hindleg is grasping forward amongst other things, which shows us that the horse is supple, well balanced and has not been forced on its frontlegs. If it had been forced on its frontlegs the frontleg would be behind the girth in this precise moment of the extended trot.
The extended trot can also be called a flying passage, in other words a passage that is extended.

http://www.akademiskridkonst.se/eng/mov ... l#okadtrav

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 23:07

Lotte1990 schreef:
Kan me wel voorstellen dat je benen niet opgevallen zijn bij de jury want die zit af en toe zo moeilijk tegen de zon in te kijken Tong uitsteken

Zo erg zal het wel niet zijn, want ik krijg wel vaker een 7, ook als het bewolkt is Knipoog
Het ligt gewoon aan mijn langere beugels, op het filmpje heb ik gewoon een verende voet, geen opgetrokken hakken (dan zou ik ook mijn beugels kwijtraken).

Haha, apart dat hier mensen denken dat er in België andere regels zijn van hoe dressuur eruit moet zien dan in Nederland Haha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:40

Hij blijft erg gaaf! En wat een mooie accomodatie!

Ik zou hem in zijn aanleuning (ook in galop) iets meer erdoor heen willen zien, heb het gevoel dat hij zich er ook in de galop uitdrukt. Misschien kun je er wat mee. Lachen

Jammer dat je punten wat laag uitvielen, maar toch nog netjes. En Licor is altijd leuk om te zien. Schijnheilig

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:53

leuk paardje hoor, appart om te zien Vork

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:02

Hoi!!
Vind je een prachtig paard hebben...waaaaaaw Tong uitsteken .
Ook het rijden ziet er super uit.

Had nog n vraagje : las dat je UDR rijd. Zelf rijd ik momenteel Trens. Vroeg me af hoe UDR je bevalt? Hoor zeggen dat de wedstrijden een pak minder druk zijn dan die bij de Trens. Ik hoor dan ook weer wel commentaren dat je vaak heel hoge procenten scoort ook al verdienen sommige combi's het niet...Dus het is zo'n beetje afwegen. Het blijkt ook goedkoper te zijn dan de wedstrijden bij Trens.
Ben niet meteen van plan om over te schakelen maar als ik bijvoorbeeld 2 proeven wil rijden zit er vaak meer dan 4u tussen en dat is voor de paarden ook helemaal niet leuk natuurlijk...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 14:18

Neem anders eens een kijkje op de website van de UDR (www.udr.be) en bekijk de timings eens een keer? Dan zie je vanzelf hoeveel deelnemers er per proef zijn en hoeveel tijd er tussen de proeven ligt.
Dat van die hoge percentages, daar heb ik nog niks van gemerkt hoor.
Goedkoper is het zeker en vast wel (70 euro per jaar inschrijving/immatriculatie en verzekering en 5 euro per proef) en de sfeer tussen de ruiters onderling vind ik ook heel fijn Ja

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 14:20

dubbelpost

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:22

Ik rijd Trens momenteel, ook aangenaam maar idd, minder sfeer. Hoe zit het met de accomodaties van UDR? Was dit de top of is het altijd zo?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:21

Laten we zeggen dat dit de topwedstrijd was qua accomodatie. Er zijn er nog enkele mooie maar over het algemeen is het wel iets minder. De pistes liggen meestal wel vrij goed, dit seizoen nog maar een keertje in de echte blubber moeten rijden en in de winter gaat normaal alles binnen door wat op zich ook weer voordeliger is. Helaas ontstaan hierdoor dan weer wel langere wachttijden maar persoonlijk ben ik over de accomodatie zeer te spreken.

Since1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:05

Hier is de mooie Spanjaard Knipoog
Wat een muggeziftende commentaar geven sommigen...
Ik heb ook enkele "niet-warmbloed" paarden bij de UDR gestart en je krijgt zowiezo minder punten. De jury is vaak minder bekwaam dan de ruiters en waarderen vaak de kwaliteiten van een niet-warmbloed totaal niet.
Waarom kom je niet bij ons rijden in de Masters? Daar ga je met je pre zeker hogere scores krijgen.
Ik ben aant pleiten voor een meer Vlaams bestuur en vaker evenementen op Vlaamse bodem.
Zeker 19-20-21 okt naar de Ruiterschool komen, misschien kan je meedoen aan de qualificado keuring Haha!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:20

Ziet er goed uit! Vind alleen wel dat je je handen verder van je buik af mag zetten en rechtop houden hea! Knipoog Voor de rest vind ik de middendraf er ook netjes uitzien!