Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PolosportJ schreef:Idra schreef:Ben ik niet met je eens Bets (van het langer worden), het is ook een beetje een samengedrukt beeld geworden, misschien daarmeeAls je de middendraf-foto's bedoelt, dan is het ook logischer dat hij langer wordt, want het hele kader moet ruimer worden dan.
Ik moet inderdaad letten dat hij niet gaat verkantelen in de zijgangen, vaak is het bij Licor heel subtiel, als het ene achterbeen wat sterker stuwt als het andere merk je dat meteen in die aanleuning. Ze zijn zo gevoelig, die Spaanse mannen, maar dat maakt het net zo fijn om ze te rijden
Maar bij de middendraf is het niet de bedoeling dat hij langer wordt in zijn lijf en zijn halshouding! Zijn houding moet hetzelfde blijven en zijn passen moeten ruimer worden. Middendraf en uitgestrekte draf is zóó veel meer dan alleen maar ruimer draven!
Dus ik ben ook van mening dat ik hem graag geslotener zou willen zien, vooral als de klasse waarin je rijdt gelijk staat aan het Z1.
Teigetje schreef:
op deze tekeningen is duidelijk te zien dat zowel in de middendraf als in de uitgestrekte draf het paard iets langer wordt in de hals en in het lichaam.
Waarmee uiteraard niet bedoeld wordt uit elkaar vallen maar wel in een ruimer kader rijden.
PolosportJ schreef:Ik heb dat serieus nooit geleerd! Ik heb altijd geleerd dat je paard gedragen en compact moet blijven in de gewone gang en dat deze in principe niet mag veranderen in de middendraf en vooral niet de uitgestrekte draf. Hij moet dan van achter naar voren ruim door lopen en niet ruim worden in zijn lopen door langer te worden in zijn lichaam. Natuurlijk is dit voor de klasse B en L nog niet zo van toepassing, maar van een klasse die gelijk staat aan het Z vind ik dat toch niet kloppen. Maar goed misschien zijn daar voor jullie in Belgie andere regels voor.
Teigetje schreef:http://www.ridingart.com/balance.htm
de laatste tekening toont een uitgestrekte draf waarbij het kader niet kunstmatig klein gehouden wordt zoals bij foto twee.
The hind legs of the horse in the free open frame still have some bend, giving them upward spring power as the horse pushes off, while the hind leg of the horse in the artificially collected frame has fully extended – the spring has sprung – and has no more upward thrust to contribute. Moreover, the constrained neck blocks the full forward swing of the hind legs.
Het achterbeen van paard nummer drie is veel meer gebogen dan dat van paard nummer twee, waardoor paard nummer drie zijn achterbeen bij het neerzetten veel sterker als een veer kan werken waardoor het de massa van het paard veel meer kan gaan dragen.
Lotte1990 schreef:Kan me wel voorstellen dat je benen niet opgevallen zijn bij de jury want die zit af en toe zo moeilijk tegen de zon in te kijken