Stang&trens als statussymbool-discussie op Horse Event

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Stang&trens als statussymbool-discussie op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:43

Volgens mij zien we in de openingspost een erg "gekleurde" en vrije weergave van de middag/avond Haha!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:34

Ik begrijp Imke's standpunt, maar ook dat van de TS.
Ik denk dat het beter was geweest als Imke het iets anders had gezegd. Nu komt het over alsof mensen die met een trens in de hogere klasses rijden, niet met S&T om kunnen gaan; wat natuurlijk niet zo is.
Maar dat je niet met S&T moet rijden als je dat nog niet kan, daar ben ik het 100% mee eens. Maar alles kan geleerd worden hè Lachen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:02

Ach ja, ik rijdt B en als 1 van de weinige zonder spoor. Ik weet donders goed hoe je een spoor dient te gebruiken en waarvoor je een spoor dient te gebruiken. Dat is dan ook de reden dat ik hem niet gebruik. Geen Imke die me aan een spoor oid kan krijgen. Als je snapt en begrijpt waarom, dan zul je zelf er ook niet zo snel naar grijpen. Dan weet je ook wel hoe je ermee om dient te gaan.

Beetje rare opmerking...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:23

slimmerik schreef:
Volgens mij zien we in de openingspost een erg "gekleurde" en vrije weergave van de middag/avond Haha!

Denk het ook, vind juist netjes wat er gezegd word, mensen die niet met stang om kunnen gaan moeten er zoveel mogelijk weg van blijven. Daar zie ik nergens in, iedereen die lang met trens rijd kan niet rijden. Dat is natuurlijk te absurd voor woorden.
Kan me ook herinneren dat zij juist tegen het gebruik van aller middelen is? Zou ik juist positief benaderen inplaats van negatief
Vind eigelijk weinig respect naar imke toe wat hier geschreven word, en zou eigelijk niet waarderen als er zoiets over mij geschreven stond.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:40

Arabesk schreef:
Toen heb ik de microfoon gevraagd en gezegd dat je het ook anders kunt benaderen, dat sommige mensen gewoon liever op een trens of zelfs bitloos rijden. Ruiters die alle dressuuroefeningen met een trens of bitloos kunnen rijden met hun paard zou je niet op die manier moeten afschilderen zoals Imke deed vind ik. Ik vind het jammer dat er niet een positievere benadering werd gehanteerd.

En wat was het antwoord van Imke op jouw vraag?

Ik vind het overigens wel erg ver gezocht dat je als onderwerp voor dit topic het over statussymbool-discussie hebt.
Is er op de Horse-event dan een discussie uit voort gekomen?
En daarbij heeft Imke het bij het rechte eind.
Er zijn genoeg ruiters en paarden die niet fijn (kunnen) rijden met S&T.
Dat het eens status zou zijn is jouw eigen interpetatie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:26

Ik zie het eigenlijk als een beginnetje. Klein, maar het is er.
Toen ik pakweg 12/13 jaar geleden begon met die 'nieuwe' dubbelgebroken trensjes was het normaal om het tijdens inrijden te doen, maar toen ik er een paar jaar later NOG mee reed, heb ik wel wat negatieve reacties gehad hoor.
Tot en met een bijrijdster en haar instructeur die er zo nodig een normale trens in moesten hangen 'want een africhtingsbit hóórt toch niet Verward '

Nu is het vrij normaal om op dubbel gebroken trens te rijden.

Verder ervaar ik de familie Bartels als erg positief, want zij waren wel de eersten die de deur open wilden zetten voor 'figuren' als Emiel Voest.
Misschien was het ook een handige publiekstrekker voor ze, maar zo kan je blijven zoeken naar iets negatiefs.

Dat het toevallig in jouw ogen rot uit haar strot kwam (ik heb het gemist) wil niet zeggen dat het zo bedoeld is misschien.
En als iemand zo belang hecht aan 'status' en zich misschien een kneus voelt zonder S&T, moet diegene dat lekker doen.
Zulke mensen zullen namelijk sowieso niet voorop lopen bij de positieve veranderingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 03:17

Imke en haar moeder staan er trouwens bekend om, om in de training veelal gewoon op een trensje te rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 05:41

Ik snap de gevoelige reacties niet: als je prettig op een trensje rijdt, waarom zou je dan over gaan op s&t? Omdat je er soms opmerkingen over krijgt? Ik luister naar opbouwende kritiek, maar al die zeurende opmerkingen luister ik al jaren niet meer na.
Omdat ik met mijn pony bij de paarden start, heb ik het luisteren naar zeurders al lang geleden opgegeven. haha en ik voel me er wel bij.

Ik vind dat Imke het goed zegt. Ik hoor dat het woord Loser niet in. Als het voor de combinatie niet werkt, dan moeten ze het vooral niet doen. Prima toch.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:01

Over het huilen van Imke: ik ben zondag geweest en toen hadden ze (Monty Roberts en Imke) het er daar tijdens een clinic nog over, maar wat ik begrepen was was niet niet omdat ze verdrietig was oid, maar omdat ze een clinic met Monty Roberts gaf en daar van onder de indruk was / uit ontroering.

En het is toch juist goed dat Imke zegt dat het mogelijk moet zijn om met trens te rijden als je niet met stang om kan gaan? Wat heb je daar op tegen? Ze zegt toch niet dat mensen die liever met trens rijden niet kunnen rijden, da's maar net hoe jij dat interpreteert. En ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord van Imke.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:03

Jeetje, en daarom wordt ze afgekat omdat ze ontroerd was? Verward

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:10

Cayenne schreef:
Jeetje, en daarom wordt ze afgekat omdat ze ontroerd was? Verward

Wat sommige mensen toch hard kunnen zijn en situaties verkeerd in kunnen schatten. Kan me er wel iets bij voorstellen dat men ontroerd raakt bij de manier van werken van Monty. Ooit iemand hier gehad die volgens zijn methode werkte (Annemarie v.d. Toorn). Gewéldig wat die in korte tijd met onze dwarsligger presteerde. Toen stond ik ook met tranen in mijn ogen.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:15

hopla schreef:
Arabesk schreef:
Toen heb ik de microfoon gevraagd en gezegd dat je het ook anders kunt benaderen, dat sommige mensen gewoon liever op een trens of zelfs bitloos rijden. Ruiters die alle dressuuroefeningen met een trens of bitloos kunnen rijden met hun paard zou je niet op die manier moeten afschilderen zoals Imke deed vind ik. Ik vind het jammer dat er niet een positievere benadering werd gehanteerd.

En wat was het antwoord van Imke op jouw vraag?

Ik vind het overigens wel erg ver gezocht dat je als onderwerp voor dit topic het over statussymbool-discussie hebt.
Is er op de Horse-event dan een discussie uit voort gekomen?
En daarbij heeft Imke het bij het rechte eind.
Er zijn genoeg ruiters en paarden die niet fijn (kunnen) rijden met S&T.
Dat het eens status zou zijn is jouw eigen interpetatie.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Het gaat helemaal niet over de status. Het gaat erover hoe je paard zich erbij voelt. Dat geeft de doorslag om te kiezen voor S&T of T. Ik denk dat jij het misschien verkeerd begrepen hebt van Imke!?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:51

janouk schreef:
Ik snap de gevoelige reacties niet: als je prettig op een trensje rijdt, waarom zou je dan over gaan op s&t? Omdat je er soms opmerkingen over krijgt? Ik luister naar opbouwende kritiek, maar al die zeurende opmerkingen luister ik al jaren niet meer na.
Omdat ik met mijn pony bij de paarden start, heb ik het luisteren naar zeurders al lang geleden opgegeven. haha en ik voel me er wel bij.

Ik vind dat Imke het goed zegt. Ik hoor dat het woord Loser niet in. Als het voor de combinatie niet werkt, dan moeten ze het vooral niet doen. Prima toch.

In mijn ogen krijg je altijd commentaar, dat is gewoon de paardesport. Wat voor beslissing je ook maakt, rij je op stang en trens krijg je commentaar, rij je gewoon op trensje rijd krijg je commentaar, met bit zonder bit. De mensen die commentaar geven, doen dat wat voor keuze je ook maakt. Maar als je achter je beslissing staat, maakt dat volgens mij ook weinig uit.

Ik snap inderdaad niet de reden dat imke afgekapt word, ik zou juist zeggen dat er iets heel zinnig uit dat mondje van haar komt.
Ken genoeg Z ruiters die nog in de mond zitten prutsen, nou liever op gewoon zacht bitje dan met stang en trens.
Naar mijn gevoel, word hier op bokt juist opgekeken naar de ruiters op hoog niveau, die op trensje trainen of rijden. Toch aan de reacties gezien dat ze op hun haw krijgen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:09

Ik kan helemaal niks uit het bericht van de TS op maken dat Imke de Stang/Trens als statussymbool ziet? Clown Ben ik nou zo gek of?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:16

Arabesk schreef:
Tijdens het seminar ''paardenwelzijn in de basissport" op de zondag van het Horse Event, zei Imke dat 'nu zo fijn is dat in de hogere klasses de trens nu ook is toegestaan, en dat mensen die niet om kunnen gaan met stang en trens dat ook vooral niet moeten doen en dus met een trensje moeten blijven rijden'

Da's toch juist een goede ontwikkelling? Misschien had ze het anders kunnen verwoorden, bijvoorbeeld dat mensen die niet met stang en trens willen of kunnen rijden, nu de mogelijkheid hebben om met een gewone trens te rijden. Maar ik denk ook dat ze dat wel bedoelde. En hopelijk scheelt het een hoop gevallen waarin de stang en trens verkeerd gebruikt of zelfs misbruikt wordt wegens onkunde, nou des te beter toch? Voor de paarden en de sport alleszins.

Met een trensje rijden is niets om je voor te schamen hoor, integendeel. Nu je de mogelijkheid hebt om in hogere klasses ook met trens te rijden, verliest de stang en trens eerder iets van zijn status denk ik! (omdat het niet meer onlosmakelijk is verbonden met hogere klasses)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:19

Arabesk schreef:
Tijdens het seminar ''paardenwelzijn in de basissport" op de zondag van het Horse Event, zei Imke dat 'nu zo fijn is dat in de hogere klasses de trens nu ook is toegestaan, en dat mensen die niet om kunnen gaan met stang en trens dat ook vooral niet moeten doen en dus met een trensje moeten blijven rijden'

Wat is hier negatief aan?
Ik lees eigenlijk alleen maar positieve dingen!
Namelijk dat een trensje nu ook in de hoger klasse is toegestaan.

Sommige paarden lopen niet fijn op S&T en sommige ruiters kunnen niet zo fijn rijden met S&T.
Voor deze cominaties was de overstap naar het ZZ-L moeilijk omdat ze daar wel verplicht werden met S&T te rijden, wat de aanleunig dan niet ten goede kwam.
Nu kunnen ze gewoon verder rijden op een trensje.
Dat is toch juist fijn?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:20

De TS heeft de opmerking van Imke helemaal verkeerd begrepen, denk ik zo.

Het is juist in het voordeel van het paard dat mensen die niet met een S&T overweg kunnen, met een trensje moeten blijven rijden. En ik ben ervan overtuigd dat Imke het dan ook positief bedoelde, en niet negatief. Ik zie het dan ook als een verademing dat je op een trensje mag blijven rijden op het hogere niveau.

Ik heb meer respect voor iemand die wijs op een trensje blijft rijden, dan iemand die gaat lopen plukken aan een S&T, omdat dat "hip" is..

Misschien moet je je verkleurde bril ten opzichte van dressuurruiters eens afzetten Arabesk, voordat je dit soort topics opent die, met name in de beginpost, toch vrij kort door de bocht zijn.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:20

Ik denk dat het eerder aan de toehoorder ligt dat het negatief opgepakt wordt dan aan Imke. Als ze aangeeft dat het goed is dat er in de hogere klassen ook met enkel een trens gereden mag worden is dat volgens mij juist positief. Er zijn ook paarden die niet fijn lopen op stang en trens én er zijn ruiters die zoveel teugels niet prettig vinden, dan is het toch mooi dat het niet verplicht is?
Ik zie regelmatig mensen rijden met de stangteugel in een boog en denk dan ook wel eens, als je er niet aan kan komen kan je net zo goed op alleen een trens rijden, dan heeft dat paard ook niet heel zijn mond vol met ijzer. En er zijn vast wel mensen die stang en trens of een hoedje als statussymbool zien, nou, da's dan toch hun gebrek? Knipoog

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:29

tja, als je graag wil kun je echt alles scheef uitleggen.. TS je lijkt er echt op uit om Imke zwart te maken. Ik vind het juist een super goede opmerking van Imke. Ze bedoelt toch juist dat het fijn is dat je niet meer gedwongen wordt om met zoveel ijzer te rijden als je ern iet van houdt. Ik kan hier echt niet uit opmaken dat ze S&T tot statussymbool verheft. is ts soms gefrustreerd ofzo?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:41

Heleen1988 schreef:
tja, als je graag wil kun je echt alles scheef uitleggen.. TS je lijkt er echt op uit om Imke zwart te maken. Ik vind het juist een super goede opmerking van Imke. Ze bedoelt toch juist dat het fijn is dat je niet meer gedwongen wordt om met zoveel ijzer te rijden als je ern iet van houdt. Ik kan hier echt niet uit opmaken dat ze S&T tot statussymbool verheft. is ts soms gefrustreerd ofzo?

Jij hebt vast nog niet in haar profiel gekeken? Knipoog

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:46

ik snap het probleem niet zo...
Hoeveel mensen zie je niet met stang en trens rijden die er echt niet mee om kunnen gaan?
Als Imke zegt dat die mensen er tenminste niet meer mee hoeven te rijden zegt ze toch niets nadeligs tegen de mensen die optomingsloos rijden?

Je voelt je iets teveel aangesproken naar mijn mening terwijl dit helemaal niet nodig is.
Heb laatst ook al in je setjes topic gereageerd waar je naar mijn mening ook al van een mug een olifant maakte.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:02

Arabesk schreef:
Rhodos schreef:
Aberesk: wat wil je nu met dit topic?

Met name je laatste opmerking over Imke kan ik niet helemaal plaatsen.

Het is jammer dat ze zo neerbuigend deed naar mensen die op een trens rijden en zonder sporen. Ze deed net alsof die mensen dat doen omdat 'ze niet met SenT en sporen kunnen omgaan'. Terwijl het imo ook gewoon zo kan zijn dat een ruiter er gewoon geen behoefte aan heeft. Maar door haar opmerking wordt SenT weer verheven tot een statussymbool 'kijk ik kan er wél mee omgaan en mensen die met trensjes rijden zijn kneuzen'

Ik denk dat je de opmerking van Imke verkeerd hebt opgevat, zo steekt ze helemaal niet inelkaar.

Het is toch ook positief dat je langer op alleen een trens door mag? Als je paard net zo makkelijk op trens loopt, waarom zou je dan met S&T gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:40

Als er top ruiters zijn die niet denigrerend zijn naar andere "mindere" ruiters zijn het Tineke en Imke wel.
En als er ruiters zijn die open staan voor andere manieren dan de dressuur zoals we het van nu kennen zijn hun het ook wel Ja

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:48

hopla schreef:
Heleen1988 schreef:

Jij hebt vast nog niet in haar profiel gekeken? Knipoog

Is daar iets mis mee dan?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:28

LilianR schreef:
Is daar iets mis mee dan?

TS denkt dat HAAR overtuiging/manier van rijden/'geloof in' de juiste manier is, en dat er geen enkele andere goede vriendelijke manier is.

Zoiets? Alle mensen die een bit in een paard zijn/haar mond hangt is meteen een mishandelaar. (als jij kunt overdrijven, TS, kan ik het ook. Vork )