Wat doe je met een paard wat dressur niet ''leuk'' vindt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat doe je met een paard wat dressur niet ''leuk'' vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:32

Ik zorg gewoon voor veel afwisseling Lachen

Maargoed, dressuur is natuurlijk wel de basis van veel dingen .. Ik probeer gewoon telkens als hij iets goed doet hem heel goed te belonen Lachen Daar word hij trots van en vind hij het leuker Ja (dat is dan natuurlijk met mijn paard Knipoog)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:08

fiekhe schreef:
Alytje schreef:
ja en wat dan als je bv. gaat springen? Moet je de dressuur dan ook maar achterwege laten omdat je paard dat niet leuk vindt? Moet je dan maar alle dagen springen? Zonder dressuur kom je er echt niet hoor...
Je kan het natuurlijk leuker houden voor je paard om niet te vaak te dressuren en veel af te wisselen, maar helemaal stoppen met dressuur lijkt me niet slim.. Dressuur hoort er toch bij vind ik.
Neen dat bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon: waarom dressuurwedstrijden rijden als je paard er niets aan vindt? Dressuur is natuurlijk de basis, maar volgens mij heeft de TS het hier niet over de basis. Ze wilt verder gaan in het dressuurwedstrijd rijden. Je moet af en toe dressuur rijden, da's waar maar ik zou het -als je paard het niet leuk vindt- zeker niet overwegend gaan doen. En als je je meer met springen gaat bezig houden (omdat je paard dat wel leuk vindt) maar toch dressuurwedstrijden doet zal j'r niet komen (omdat je niet genoeg traint). Dus lijkt me dat ze oftewel zich moet verdiepen in een tak van de paardensport (maar bij alle andere takken staat uiteraard de dressuur -basis dressuur- er nooit buiten echt buiten) die haar paard wel leuk vindt ofwel haar paard moet verkopen.

nee oke zo is het duidelijk Haha! Dan ben ik het met je eens, als je paard de dressuur echt niks aan vindt, moet je er ook niet verder mee gaan dan de basis, vind ik.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 14:18

Toen ik mijn paard net had, had ik ook het idee dat hij dressuur niets aan vond. Hij liep braaf zijn rondjes, maar je moest het echt diep weghalen bij hem. Ik bleef dus maar bezig met de basisdingetjes omdat dat gewoon weg nog niet goed gegoeg lukte.
Op een gegeven moment begon ik om iets moeilijkere oefeningen een beetje spelenderwijs mee te nemen in de training en sindsdien is hij echt heel erg verandert. Hij miste gewoon de uitdaging. Nu is hij hartstikke vrolijk en moet ik hem met dressuren soms zefs afremmen, wat ik nooit had durfen dromen een jaar terug... Lachen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:03

Mijn paard is ook niet zo gek op dressuur Clown , maar als ik gewoon voor een beetje afwisseling zorgt, vind ie het helemaal niet zo erg.
(Dit werkt bij mij in ieder geval wel Knipoog . )

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:05

Heel herkenbaar.
Ik had toen gelukkig de mogelijkheid om een ander paard erbij te kopen. Daarna ben ik ook direct gestopt met dressuur rijden, want voor beide is dit niet erg leuk en frustrerend.
Hij staat nu trouwens voor de wagen, en dat vind hij geweldig Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:07

Ik denk dat als je paard geen plezier in zijn werk heeft je nooit ver met hem / haar zult komen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:56

vind je paard het in de bak niet leuk, of vind het de dressuur niet leuk? Mijn pony vond dressuur oefeningen niet zoveel aan, maar toen ik western met haar ging rijden veranderde ze compleet in de bak. Met western laat je veel meer los, dat sprak haar veel meer aan. Ook het speelse element in de lessen vinden we beiden geweldig. Ze is niet echt een bakpony, 7 dagen per week met haar in de bak doe je haar geen plezier mee. Dus ik train 2x in de week om haar soepel te houden, heb eens in de 2 weken les, en voor de rest ga ik naar buiten, maak een sprongetje etc.

Als jij persee verder wil in de dressuur, maar je paard niet, tja.. dan kun je er voor kiezen om je paard te verkopen. Of je kunt iets zoeken wat leuk is voor jullie beiden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:41

Heel veel afwisseling.
Misschien kan je in het bos wel even sirieus rijden?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 22:29

Midasje schreef:
Ik denk dat als je paard geen plezier in zijn werk heeft je nooit ver met hem / haar zult komen.

Dat is gelukkig ook niet mijn ambitie. In het bos trainen vindt hij geweldig, maar de koeien staan elke zomer langs het pas naar het bos en aangezien die bijten komen we daar never nooit niet langs Haha!

Ik probeer nu in de trainig veel afwisseling te geven en als het goed gaat las ik vaker een stap rondje in en dat lijkt wonderen te doen. Ook doe ik weer uitstappen in het kleine bos hier naast de deur en dat vindt ie ook prachtig. Allemaal kleine dingen, maar hij waardeert het enorm

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:49

Een dressuurmatige training, puur voor gehoorzaamheid en bepaalde begippen (stuur, rem, gehoorzaamheid etc.) moet je toch altijd wel doen. Maar ik vind het wel wat anders dan puur een paard houden voor dressuur(sport). Daarmee train je gewoon meerdere dagen per week intensief met als doel om VERDER te komen (in de sport).
Ik ken inderdaad wel paarden die het inderdaad écht niet leuk vinden.

Als ik zo n paard zou treffen, zou ik óf mijn doelen bijstellen, dus een andere tak gaan zoeken, waar mijn paard wél plezier in heeft óf het paard verkopen aan iemand anders die andere ambities met het dier heeft.

Ik zou het paard in ieder geval niet op die manier bijna iedere dag gaan vervelen met dressuurmatige verbeteringen. Natuurlijk ben je altijd wel aan het sleutelen maar recreatief bijvoorbeeld is in mijn ogen iets héél anders dan echt voor de sport.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:54

WinBinChes schreef:
Titel lijkt me duidelijk. Aanleiding ervan is dat mijn paard dressuur naar mijn idee echt geen bal aan vindt. Hij loopt zijn rondje om mij te plezieren. En daar houdt het mee op. Ik heb buiten en tijdens het springen (waar ik echt geen held in ben) echt een ander paard onder mijn kont,

Zou jij tegen willens en weten toch doorgaan omdat je zo nodig dressuur wedstrijden wil rijden?

Nee, zou ik absoluut niet doen. Ik vind dat je goed moet blijven kijken naar wat je paard aangeeft. Ik zou niet willen dat mijn paard geen plezier zou hebben in datgene wat we samen doen. Helaas zie ik om me heen vaak dat mensen vast blijven houden aan hun eigen 'plezier'. Voor zover je het nog plezier kan noemen, zo'n dagelijkse strijd. Ik begrijp dat echt niet. Mensen hebben hun voorkeuren, paarden ook. En ik vind dat je absoluut rekening met je paard moet houden, anders ben je in mijn ogen een egoist, die alleen maar aan zichzelf denkt.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:55

mijn paard vond dressuur ook geen bal aan

nu rijden we western en hij heeft t super naar zijn zin en ik ook!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 07:45

Zouden jullie iig het topic willen lezen. Ik heb al een aantal leuke tips toegepast en dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Nu worst er nog alleen op het eerste post gereageerd, terwijl de sitiuatie al weer heel anders geworden is

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:33

ik zou veel afwisselende dingen gaan doen en de dressuur misschien iets leuker proberen te maken.
Zo te lezen gaat t al iets beter.Wat vind hij van springen enzo?

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:54

dan zou ik zelf er niet mee door gaan..
ik vind dat het toch leuk moet zijn voor ruiter én paard..
als je recreatief en buitenritten enz. ook leuk vind en je paar ook zou ik dat doen..
maar als je persé wedstrijden wil rijden naar een nieuw of 2e paardje kijken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 21:19

Moonlightje schreef:
ik zou veel afwisselende dingen gaan doen en de dressuur misschien iets leuker proberen te maken.
Zo te lezen gaat t al iets beter.Wat vind hij van springen enzo?

Ja het gaat al een stuk beter. Springen vindt hij geweldig, maar daar ben ik al een flink aantal jaren uit geweest en ik waag er me niet aan zonder begeleiding. En dat is moeilijk te vinden. Wat ik nu ook wel doe is gewoon wat balken in de bak smijten. Letterlijk en dan erover en eromheen rijden. Vindt hij ook prachtig.

Maar nu ik minder op druk rijdt is hij aal een stuk verbeterd en nog meer ontspannen geworden. Het zal nooit zijn favo onderdeel worden, maar met de afwisseling begint hij zowaar lol erin te krijgen. Ik verras hem steeds weer. Dan wil ik verruimen, maar ga dan toch maar een overgang terug rijden. Dat soort spelletjes vindt ie geweldig, als kan hij er ook lekker brutaal van worden. Maar daar heeft ie de leeftijd ook naar!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:36

kijk aan das mooi om te horen. Hopelijk vind je goede begeleiding ervoor Ja misschien kan je ooit daarin gaan starten Haha!

Kijk aan das goed om te horen dat hij er lol in begint te krijgen.
Das al een hele vooruitgang!

Veel succes ernog mee en ik blijf je topic volgen met vooruitgangen Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 22:18

Moonlightje schreef:
kijk aan das mooi om te horen. Hopelijk vind je goede begeleiding ervoor Ja misschien kan je ooit daarin gaan starten Haha!

Kijk aan das goed om te horen dat hij er lol in begint te krijgen.
Das al een hele vooruitgang!

Veel succes ernog mee en ik blijf je topic volgen met vooruitgangen Haha!

hartsikke leuk! Ik hem juist gekocht omdat ik weer wou gaan springen, maar ben nogal een scheiters en hij was 3. Dus heb toen daar bewust niks mee gedaan. Nu zijn we er wel klaar voor, maar kunnen we nog niet echt een goede instructeur vinden. Ik ga niet zelf aankloten. Hij moet het ook nog leren. Heb al wel een aantal lessen gehad en zelfs een onderlinge gereden. Daar staan nog foto's van in mijn profiel