Nobel voor het eerst voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2Morrow

Re: Nobel voor het eerst voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:49

enigste wat ik op de foto's zie is een paardje wat er plezier in heeft

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:54

wat ik zie ik een gevaarlijke onbezonnen situatie
een touw wat los hangt over de hals om foto's te maken dat is al een voorbeeld dat ik alles betwijvel
en al helemaal uit je andwoorden

ik ben de rest van mijn leven getekend door zo'n situatie en als jij de gevaren er niet van wil inzien
bevestigd dit mijn vermoeddens

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:56

En al gelijk de weg op, waarom niet eerst op het land oefenen.
Een paard onder zadel, en een paard voor de kar zijn 2 verschillende dingen. Mijn paard is totaal verschillend, voor de kar of onder het zadel.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:56

Ik weet dat het vervelend kan zijn om commentaar te krijgen,alleen is dat wel het geval op bokt als je foto's plaatst.
Ik ken jou niet,en ik ken jou paard niet maar ik begrijp uit je verhaal dat je paard één keer een band gesleept heeft en nu voor het eerst voor de kar loopt.
Oké, ze is waarschijnlijk dan wel gewend aan het tuig,maar een band slepen en een kar trekken is kwa gewicht natuurlijk een behoorlijk verschil.
Je zegt dat je paard absoluut bomproef is, geen enkel paard is bomproef.
Misschien schrikt hij/zij niet snel en is goed betrouwbaar maar het blijt een feit dat elk paard, hoe braaf die ook is alsnog kan schrikken, weg kan rennen en een ongeluk kan veroorzaken.
Er word hier door meerdere mensen aangekaard dat het verstandiger is om eerst is in de bak of op omheind terrein te gaan oefenen.
Door gelijk de weg op te gaan met een paard dat nog niet gewend is om te mennen breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook je paard en de medeweggebruikers.
Ik heb deze fout zelf ook gemaakt door een paard te beleren op de weg bij gebrek aan bak omheinig etc.Bij mij is uiteindelijk alles nog wel goed gegaan, maar ik ben door een andere situatie anders gaan nadenken over rijden/mennen op de weg terwijl het paard nog niet helemaal goed beleerd is.
Ik zeg niet dat jij niet kan mennen of dat je paard niet 95% bomproef is, het enige wat ik probeer mee te geven is dat een paard ten alle tijden een vluchtdier is en blijft.
Het kan 1000 keer goed gaan,tot die ene keer.En dan kan je maar beter goed voorbereid zijn en een paard voor je wagen hebben die wel naar de rem luistert.
Succes verder met je paardje,ik vindt het een leuk dier om te zien!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:08

Ik ben je absoluut niet aan het afkraken. Probeer je te waarschuwen.
Mijn paard is ook 99% bomproof. Maar hij schrikt van de meest onbenullige dingen. Een plastic flesje in de berm, een snoep papiertje, allemaal dingen wat je zelf nauwlijks ziet.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:02

Wow jeetje.. wat een drama maakt iedereen hier van...

Ik weet zeker dat wij veel beter voorbereid zijn dan de meeste boeren hier in de buurt. Die hun onbeleerde paard zo voor de kar zetten en even een schop verkopen als hij niet luistert...

Er is een groot verschil tussen ruiters en boeren. En wij hebben nou eenmaal meer weg van boeren.

Maar ik wil iedereen uitnodigen zelf voor te komen doen hoe zij mijn tuigpaarden voor de kar zouden laten wennen..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:05

Ik ben ook een boer? Wat heeft dat er nou weer mee te maken. Beetje een vooroordeel of niet.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:18

Nee jij bent juist een ruiter..

Veel voorbereidend werk doen om je doel te bereiken. Boeren daar in tegen doen het gewoon en zien wel wat er van komt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:07

en hoevaak hoor je wel niet dat het fout gaat

ik ben ook een boeren ruiter maar heb teveel mee gemaakt om dingen maar vanzelfsprekend te te gaan zien

het gene wat we proberen duidelijk te maken is is dat dit een verre van briljante actie is en dat je niet alleen jezelf maar je paard en je begeleider maar ook nog eens de mede weggebruikers in gevaar brengt
dit schijnt de ts nogal moeilijk te begrijpen en jij dus ook

en als je wil weten wat er kan gebeuren als je dat niet doet wil ik de foto's van mijn verwondingen opzoekken (verwondingen waar ze zelfs van in het ziekenhuis van schrokken)
en wil ik ook nog wel foto's maken van mijn lidtekens maken als dat nodig is om het duidelijk te maken wil ik dat best doen

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 17:00

Ieder heeft gewoon zo zijn eigen manier.
Ik ben hierin opgegroeit dus ik weet niet beter zolang het paard jou vertrouwt en jij het paard is er niks aan de hand.
En ik kan niet het verkeer in gevaar brengen want er is geen verkeer er woont hier hooguit 10 mensen die wij allen ken en hun ook zo het paard. Wij houden hier rekenig met elkaar wat blijkbaar niet overal zo is.
Maar ik weet niet waaruit deze heisa is ontstaan. Om de reden dat we met een gewoon hoofdstel 1malig rijden?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:36

Mijn mening is dat jullie onverantwoord bezig zijn.
Er kunnen dan nog 10 mensen wonen, maar er hoeft maar 1 niet op te letten, of er moet toevallig een vreemde rijden.
Je moet het zelf weten, het is jou verantwoordelijkheid, ik geef alleen mijn mening.
En dat is de bedoeling van bokt. Anders moet je geen topic plaatsen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:49

Werkfoto's horen op HAW, daarom heb ik dit topic verplaatst.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 23:10

gwen1222 schreef:
ziggy_janet schreef:
Heb jij haar zo voor de kar gezet zonder het voorbereidende werk? Heb je haar niet eerst laten slepen, dubbele lijnen enz?
Ik zou toch zeker een hoofdstel met oogkleppen aanraden. Zeker als je met een grotere kar gaat rijden.

Nee ik had al ruim een jaar geleden een tuig op gehad en 1 keer de bak aangesleept dus dat ging allemaal goed.
..
Ik ben er niet mee eens dat een paard met oogkleppen niet schrikt en zonder wel . Mijn shetlander raaakte juist helemaal in paniek met oogkleppen en die reden we ook zonder , maar wel met utrechtse stang/

Dat meen je toch niet.... was dat je voorbereiding?

Volgens mij heb je ontzettend veel geluk met dit paardje....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 22:00

Tsja... heb hier eigenlijk geen woorden voor.

Ben je levensmoe, dan is dit dé manier om voor het eerst met je aangespannen paard op pad te gaan Clown

Ronduit belachelijk dit, en zééér gevaarlijk.
Boeren of niet. Ik noem dit egoistisch (ooit gedacht aan andere weggebruikers?!), zelfingenomen en gemakzuchtigheid.

Een staaltje onverstandigheid van de bovenste plank, ik neem niet eens de moeite om uit te leggen waarom.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 20:56

volgens mij ben jij zelf levensmoe .
Of mag ik dat niet zeggen omdat op een paard zitten zonder cap heel niks met dit te maken heeft?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:06

Ik heb afgelopen donderdagavond dus een ongeluk gehad met mijn aanspanning (pony loopt al 6 jaar in 't span) en andermans wagen (die dus achteraf niet goed bleek), dus sla niet zo'n toon aan als je niet weet waar je het over hebt.

jij bent gewoon heel onverstandig bezig, dat is wat ik zeg. Ik rijd al lange tijd niet meer ohz. maar dan nog, dat doet er nu niet toe, ik heb dit topic niet geopend en al zou iemand van zijn paard vallen zonder cap, is nog altijd zijn eigen probleem.

Als er een aanspanning op hol slaat of weet ik veel wat, is dat NIET alleen jouw probleem, dat heb ik afgelopen donderdag ook maar weer eens lekker meegemaakt!

Terwijl ik er een ben die altijd haar tuig en haar kar qua veiligheid súper voor elkaar heeft en niet zomaar op pad ga met een onervaren knol voor de wagen.

Dus tsja, het klinkt hard, maar dit is wel eens moeilijk te slikken voor mensen zoals ik, die ondanks dat ze hun zaakje goed voor mekaar hebben, tóch een ongeluk krijgen.
En mensen die egoistisch en onverstandig bezig zijn, zoals jij, en geen advies willen aannemen van mensen die het nu wel even BETER WETEN, géén ongeluk krijgen.

Tsja, rest mij alleen te 'hopen' dat als je onze dringende adviezen in de wind slaat, het zelf ooit zult leren door zo'n ongeluk te krijgen, dan piep je echt wel anders.

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:12

Onzin dat een paard persee met oogkleppen zou moeten lopen. Ligt er maar net aan hoe betrouwbaar en makkelijk je paardje buiten is. We hebben onze pony (NRPS) op 16-jarige leeftijd zelf beleerd zonder oogkleppen, omdat ze met oogkleppen niet meer durfde te lopen. Ze doet het voortreffelijk, zonder oogkleppen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:23

Dat is inderdaad onzin ja. Al heb ik persoonlijk liever met. Maargoed, da's ieders eigen keuze. Net als dat ik zelf liever een stang er in heb hangen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:26

Ik was laatst bij een marathon wedstrijd, daar liep een shet 4 span allemaal zonder oogkleppen en met een gewoon hoofdstel!
Dus het kan wel hoor!

Ik vind het leuk om te zien hoor! Niet elk paard hoef je een stang in de mond te gooien!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:27

Daar gaat het hier ook helemaal niet om.

Het gaat er hier om, dat TS zéeer onverstandig gewoon een onbeleerde pony voor de wagen heeft geknupt en er mee op pad is gegaan...

dan ben je een aardig potje getikt, toch?

'een keer tuig er op gehad en een keertje gesleept'. Tsja, wat je voorbereiding noemt...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:29

Je kan heel goed zonder oogkleppen mennen, ik men met. Eigen keus.
Je kan best met een trensje mennen, ik met stang. Ook eigen keus.
Dat moet je allemaal zelf weten.
Maar mede weggebruikers en andere in gevaar brengen dat doe je niet.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:31

ziggy_janet schreef:
Maar mede weggebruikers en andere in gevaar brengen dat doe je niet.

??? Ach gut

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:32

ik ben serieus geneigd om, als ik zo'n aanspanning op de weg zou aantreffen, ter plaatse de mensen van de weg af te sleuren, zó kwaad kan ik hier om worden.

Je gaat toch ook niet op een niet ingereden paard even één keertje hangen, direct hupsa zadel erop, hoofdstel erin en over de weg ermee??!

Funky mistic: als je je even inleest in dit topic, snap je waar dat op slaat.

TS is met een onbeleerde pony zomaar met wagen en al de weg op gegaan.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:33

Hoe zij op de openbare weg aan het mennen is, vind ik andere in gevaar brengen.
Zonder voorbereidingen ga je niet zomaar een paard voor de kar knopen en op de openbare weg mennen.
Dan kan het paard nog zo verkeersmak zijn. Mennen en OHZ kan je absoluut niet vergelijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 23:35

Dat je dat niet kan vergelijken, ben ik met je eens, snap ikzelf als menner zijnde ook heel goed Knipoog maar meer even voor de TS ter illustratie, die vergelijking met een onbeleerd paard voor de wagen op de weg, en een niet ingereden paard op de weg... Knipoog