M1 Haflinger Azra (Matador x Atoll) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: M1 Haflinger Azra (Matador x Atoll) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:18

- Binnenteugel los laten
- Armen ontspannen
- Niet in elkaar duiken

Er is nog veel om aan te werken maar er zitten momenteel ook hele goeie stukken tussen, de pech is dat deze vanaf de foto's moeilijk te zien zijn.

Ik heb heel snel de neiging om gelijk mijn binnenteugel erbij te pakken, het is heel moeilijk om iets wat je al jaren doet weer af te leren. Maar sinds ik bij mijn huidige instructrice les zijn we al met sprongen vooruit gegaan.

Mijn slechte houding komt mede doordat ik te zwaar ben (70 kg, woog voorheen altijd 55 kg) maar ook daar ben ik mee bezig.

Over een maandje zal ik weer eens foto's plaatsen dan kunnen jullie zien of er al verbetering in zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:28

conclusie: Verkeerde momentopnames geplaatst, deze geven dus een onjuist beeld, maar ook deze momenten komen dus voor in een les en die momenten moeten kleiner worden en later zo goed als verdwijnen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:31

Deze foto's zijn mede uitgekozen omdat deze het scherpste en fototechnisch het mooiste waren. Er zitten inderdaad veel verkeerde foto's tussen terwijl dit in het echt wel mee viel, maar alleen de goede foto's plaatsen geeft ook geen reeël beeld.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:32

Hé Charlotte,
Ik vind Azra een leuke haf, en denk dat je zelf je verbeterpunten wel weet zo aan je reacties te lezen. Je bent er ook hard mee bezig, lessen enzo, en dat is toppie toch?

Ik vind de foto's ook mooi gelukt. Mooie timing, mooi scherp!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:32

Charlotte, ik weet hoe Azra is (knap he van 2 keer rijden Knipoog ) en ik vond der ook niet echt makkelijk. Snap dus dat jij ook moeilijke momenten met der hebt. En ze is nog altijd eigenwijs haha Tong uitsteken
En het probleem dat jij hebt, met je teugels. Heb ik ook. Ik pak altijd mijn linkerteugel vast en rechts is een waslijn. Ben er dus ook veel mee bezig.

Azra is en blijft een stoere en leuke haf. En dat setje ! *smelt*

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:36

hahah jezelf rechtrichten dus.

Wat betreft een reeel beeld. Het is maar wat je wilt, je zult dan heel ander commentaar krijgen. Maar je kunt natuurlijk de hele slechte weglaten en naast de matige foto's wat goede momentjes plaatsen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:42

mooi setje zeg, staat erg leuk!

kan aan een mulle bak liggen, maar de haf mag best wat actiever (voor het been). veel (schijn)overgangen rijden en tempowisselingen, goed aan het werk zetten en spannender maken door veel figuren te rijden.
de ruiter heeft een onconstante houding vind ik. benen en handen swieberen zeg maar in het rond. als daar aan gewerkt wordt zal het een rustiger plaatje zijn, en zal de pony eerder ontspannen en beter over zijn rug blijven lopen in alle gangen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:48

wat betreft blokkades, veel paarden zitten vast en dan vaak in de achterhand, in de natuur kunnen ze er prima mee leven, maar moeten ze een ruiter gaan dragen kan dit problemen opleveren, misschien komt het eigenwijs deels uit niet kunnen en eventueel niet begrijpen. Heb zelf ook fjord en andere fjorden en hafs gereden/getraint. Vaak begrepen ze dingen gewoon niet of zagen er niet de nut van in het te doen. Ze laten merken dat ze er beter van worden was dan vaak de juiste oplossing.

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:06

Mooie haf heb je Ja
En dat setje staat 'm zeker goed Lachen
Commentaar heb ik verder niet meer, dat is hier al gegeven.
Je mag alleen wel wat vrolijker kijken hoor Haha!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:14

alsik jou zie rijden zie ik mezelf met mijn vaste binnenhand
ik ben tegen een reeks problemen aangelopen met conclusie een stijf en vast paard

ik ben terug gegaan naar de basis en veel voorwaarts en neerwaarts met een losse teugel dat werpt zijn vruchten af en ben weer een stapje verder maar ik moet mezelf nog vaak genoeg op de vingers tikken wat me terugwerkende binnehand betreft

dus vaker loslaten Bloos

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:41

om even op het verhaal van Lailapri in te gaan:
ik zie ook een paard dat verzet toont, maar vanuit mijn optiek komt dit omdat het zadel duidelijk veel te ver naar voor ligt waardoor haar schouder beklemt worden, haar voorbeen vrijheid dus beperkt wordt en ze vandaaruit niet ontspannen kan zakken.
Probeer niet gelijk te zeggen dat alles is nagekeken (wat wellicht wel zo is) maar kijk even kritisch naar die foto die precies van opzij is genomen. Je moet met een denkbeeldige lijn het schouderblad door kunnen trekken naar beneden en dan zie je duidelijk dat je zadel erop ipv erachter ligt. Nog zeker 10/15 cm naar achter schuiven, totdat je het schouderblad vóelt en het voor het zadel zit, kan echt al en hele hoop helpen.
Verder, wat rijtechnisch betreft heeft het denk ik weinig zin om vanaf de computer te willen 'helpen'. Je zegt dat je begeleiding krijgt die goed aan de basis wil werken, nou dat is in mijn ogen al heel wat! Lekker veel overgangen blijven doen, volte openen-sluiten, schijnovergangen, slangenvoltes etc., puur om je paardje beter voor het been en meer ontspannen te krijgen.
Maar je zadel is echt even prioriteit nummer 1, een veel gemaakte fout wat voor je paard bijzonder onplezierig is. Zeker *en dit bedoel ik absoluut niet negatief* als het gewicht van de ruiter ook nog is toegenomen, zal zo'n beklemmend zadel niet makkelijk zijn.
Succes!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:45

Ik vind dit er niet echt uitzien als M1,veel te gespannen en veel verzet. En die openingen vn je beugels moeten toch aan de buitenkant ?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:51

Epona_ schreef:
Ik vind dit er niet echt uitzien als M1,veel te gespannen en veel verzet. En die openingen vn je beugels moeten toch aan de buitenkant ?

Nee ik ben ook pas gestart in het M1 en ben ook nog meer op L2 niveau dat klopt. De openingen van mijn beugels zitten prima zie www.safestyle.nl

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:54

Ik vind het een erg leuke haf; ze lijkt erg op die van mijn vriendin wiens haflinger ook een kort kapsel heeft doordat het onderin zo dun was. Ik vind het wel stoer staan Haha!
Het eerste wat mij ook opviel was je zadel , dat vanaf de foto's te zien te ver op de schouder ligt. Om nu meteen te roepen dat er blokkades in je pony zitten waag ik me niet aan, daar heb ik geen verstand van. Ik ben best benieuwd naar je andere foto's, waarom plaats je er niet een paar bij voor een wat reeler beeld?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:55

obiwan schreef:
ik zie ook een paard dat verzet toont, maar vanuit mijn optiek komt dit omdat het zadel duidelijk veel te ver naar voor ligt waardoor haar schouder beklemt worden, haar voorbeen vrijheid dus beperkt wordt en ze vandaaruit niet ontspannen kan zakken.
Probeer niet gelijk te zeggen dat alles is nagekeken (wat wellicht wel zo is) maar kijk even kritisch naar die foto die precies van opzij is genomen. Je moet met een denkbeeldige lijn het schouderblad door kunnen trekken naar beneden en dan zie je duidelijk dat je zadel erop ipv erachter ligt. Nog zeker 10/15 cm naar achter schuiven, totdat je het schouderblad vóelt en het voor het zadel zit, kan echt al en hele hoop helpen.
Verder, wat rijtechnisch betreft heeft het denk ik weinig zin om vanaf de computer te willen 'helpen'. Je zegt dat je begeleiding krijgt die goed aan de basis wil werken, nou dat is in mijn ogen al heel wat! Lekker veel overgangen blijven doen, volte openen-sluiten, schijnovergangen, slangenvoltes etc., puur om je paardje beter voor het been en meer ontspannen te krijgen.
Maar je zadel is echt even prioriteit nummer 1, een veel gemaakte fout wat voor je paard bijzonder onplezierig is. Zeker *en dit bedoel ik absoluut niet negatief* als het gewicht van de ruiter ook nog is toegenomen, zal zo'n beklemmend zadel niet makkelijk zijn.
Succes!

Toevallig heb ik het nog vandaag aan mijn instructrice gevraagd wbt. mijn zadel omdat ik juist het idee had dat mijn zadel wat ver naar achteren lag (wss gezichtsbedrog doordat ik nu met teruggesneden dekje reed).
Als ik naar de foto's kijk lijkt het zadel op een aantal foto's inderdaad onprettig te liggen, maar op andere foto's ligt het wel goed. Imo ligt mijn zadel gewoon correct.

De rest van je reactie zijn we op dit moment mee bezig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:56

anniee schreef:
Ik vind het een erg leuke haf; ze lijkt erg op die van mijn vriendin wiens haflinger ook een kort kapsel heeft doordat het onderin zo dun was. Ik vind het wel stoer staan Haha!
Het eerste wat mij ook opviel was je zadel , dat vanaf de foto's te zien te ver op de schouder ligt. Om nu meteen te roepen dat er blokkades in je pony zitten waag ik me niet aan, daar heb ik geen verstand van. Ik ben best benieuwd naar je andere foto's, waarom plaats je er niet een paar bij voor een wat reeler beeld?

Die fototechnisch mooie foto's heeft mijn zusje er tussen uit gegooid, ik zal morgen of overmorgen vragen of ze nog wat plaatjes wil schieten als ik zelf aan het rijden ben.
Dan is er wss. ook wat minder verzet (wat met het rijden echt heel erg mee viel) te zien, we waren nu met moeilijke dingen bezig voor Azra.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:50

Hoi char! Ik vind het er al veel netter uit zien dan toen op ons concourss.. Knipoog jullie trainen gewoon lekker door!
Nette foto's hoor mad! je mag bij mij ook wel een keer komen schieten..Haha!
char mij viel ook op dat het zadel ver naar voor lijkt te liggen
bij het opzadelen ruim 2 vingers achter de schouder en na het rijden controleren of dat nog zo is..
nou als ik terug ben kom ik snel langs ook bij mic kijken!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 09:13

Mooi setje!
Leuke haflinger ook Haha!
Er blijven wel wat puntjes, maargoed dan heb je ook een uitdaging tijdens het rijden Knipoog

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:54

Jammer dat het zo'n gespannen beeld geeft Charlotte!
Maar met veel oefenen komt dat vast wel goed, ik weet dat haflingers niet altijd de makkelijkste zijn Knipoog
En je mag idd welk wat meer lachen met zo'n leuk hafje onder je kont Haha!!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:36

Ik denk dat er nu wel genoeg commentaar gegeven is.
Ruiter is zich duidelijk bewust van haar fouten en geeft aan ermee bezig te zijn, wat willen we nog meer?
Ik vind 't een ontzettend leuke Haflinger, lekker blijven lessen dan komt 't helemaal goed!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:29

Commentaar is eigelijk allemaal al gegeven, ik heb nog één puntje: je tenen steken nogal naar buiten Knipoog

Leuke haf, alleen je mag wel wat meer lachen haha, je kijkt aldoor een beetje boos. Veel succes verder Lachen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:45

Charaz schreef:
obiwan schreef:
Succes!

Toevallig heb ik het nog vandaag aan mijn instructrice gevraagd wbt. mijn zadel omdat ik juist het idee had dat mijn zadel wat ver naar achteren lag (wss gezichtsbedrog doordat ik nu met teruggesneden dekje reed).
Als ik naar de foto's kijk lijkt het zadel op een aantal foto's inderdaad onprettig te liggen, maar op andere foto's ligt het wel goed. Imo ligt mijn zadel gewoon correct.

De rest van je reactie zijn we op dit moment mee bezig.

Je zadel ligt helemaal niet correct. Op iedere foto ligt het zadel te ver naar voren. Op de een erger als op de andere, maar overal te ver naar voren. Je zadel schuift dus en dat mag nooit.

Ik vind het er gigantisch gespannen uitzien, ook zie ik niet een pony die over de rug loopt. Probeer ECHT terug te gaan naar de basis. Stel haar lager in zodat ze haar rug moet gaan gebruiken. Niet met je hand maar laat haar gewoon zelf naar jouw hand toekomen. Zolang ze haar rug wegdrukt zal je nooit een goede nageeflijkheid krijgen. Ze zet namelijk ook haar kaak vast, dus echt even terug naar de basis en lekker ontspannen. Het hele plaatje ziet er erg gedwongen en onplezierig uit.

Doe dus even een paar stapjes terug en hou het leuk voor jullie allebei. Paardrijden hoort leuk te zijn namelijk! Haha! Veel succes nog met je stoere haflinger.

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:37

Citaat:

dat is jammer dat je dat denkt, maar zoals ik al zei, een veel gemaakt fout...
Zowel jij als je instructrice zien je zadel niet anders op je paard liggen waardoor het beeld een gewenning wordt. Laat eens onbekende paardenmensen (bv een andere instructrice van iemand bij je op stal) naar jou zadel kijken en hoor wat zij (eerlijk!) denken van de ligging van je zadel.
Daarnaast geloof ik trouwens niet dat als je met een eerlijk oog naar deze foto's kijkt, je dan nog kan zeggen dat het op sommige foto's wel goed ligt. Als dat serieus wél het geval is zou ik me toch eens heel goed verdiepen in de ligging van het zadel.
in dit topic kan je zien hoe een zadel hoort te liggen, áchter de schouder!
viewtopic.php?f=10&t=832354

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:34

Ik heb het al een aantal keer gezegd, maar we zijn echt bezig met de basis. De truucjes doen we in de les niet of zelden.

Mijn pony houdt inderdaad gigantisch vast in haar kaken en dat is alleen op te lossen als ik los laat.

Ik weet wat ik fout doe en ben daar ook absoluut mee bezig, wbt mijn zadel. Binnenkort komt de zadelmaker weer en ik zal hem eens laten kijken, een slecht passend zadel is zeker niet mijn bedoeling.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:03

wat betreft het zadel, daar hebben jullie gelijk in, ik zag wel dat hij wat naar achter kantelde en vond van voren dat hij zo raar lag, maar dat komt idd doordaat hij tever naar voren ligt, stom had ik meoten zien.
Nou hoop dat de zadelmaker duidelijkheid kan geven, zou voor de haf erg fijn zijn.
succes