Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_fleur

Re: Altijd rijden met een thiedemanteugel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:57

Ik rij zelf ook met Thiedemanteugel maar ook uit noodzaak omdat mijn pony anders niet te rijden is. Ik denk dat ik hem nu zeker zo een vijf jaar gebruik en ze heeft niets er aan over gehouden. Geen slechte rug, nek of wat dan ook. Af en toe probeer ik wel zonder maar dan moet ik er een heel sterk bit in zetten wil ik haar kunnen rijden, dus het is het een of het ander en dan kies ik liever voor de thiedeman met een zacht bit. Nu rij ik niet zo fanatiek maar ik denk dat als je de teugel normaal gebruikt en niet misbruikt dat je paard er niets aan hoeft over te houden. Toch is het idd een hulpmiddel voor als het niet anders kan want het liefst zou ik ook zonder rijden Huilen

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:02

@ Joyce: jouw manier van rijden vind ik ook niet echt denderend, met het verschil dat jouw paard (uit dit verhaal) geen medische problemen heeft.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:03

Helaas is de KS niet te verhelpen. Er zit botoplossing en botwoekering bij. Dit zit er al heel lang volgens de dierenarts ze heeft een weke rug. Heb op de kliniek (b'graven) ook moeten rijden en ze is helemaal doorgelicht. Kan er volgens hen nog op rijden de pijn is acceptabel volgens de dierenarts. Ik rijd nu 3x per week dressuur en longeer ze 1 a 2 x per week . Rust heeft ze al veel gehad (ook longeren zonder bijzet e.d.) daar gaat alles helaas nog vaster mee zitten dus dat lost e.e.a. ook niet op. Fijt is gewoon dat ik echt mijn best doen maar ben gewoon geen Z ruiter. Les iedere week maar kom niet veel verder dus tja wat moet je dan??? De keus was of serieus rijden door de rug heen of helemaal van dr af blijven maar daar is ze volgens de da nog te goed voor en met rust word ze heel zuur.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:06

Je hoeft geen Z ruiter te zijn om een paard normaal nagevelijk te kunnen rijden. Dat is natuurlijk onzin maar ik zou me weleens achter de oren krabben en verder kijken naar een andere instructeur Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:06

Heb er al verschillende gehad.... Verder moet je goed en consequent kunnen rijden om een paard met deze klachten goed te kunnen houden. Heb je al eens een paard met KS voor en achter het zadel gehad?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:08

Dan rijdt je door op deze manier

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:08

Nee, wat je zegt, helemaal op rust is ook niet echt denderend, daar wordt ze alleen maar super stijf van, dus dat klopt zeker wat je zegt Ja Maar dit stukje vind ik minder

gouda schreef:
Kan er volgens hen nog op rijden de pijn is acceptabel volgens de dierenarts.

Met andere woorden: ze heeft toch pijn, maar het is acceptabel. Als ik pijn heb aan mijn voet/rug/schouder wat dan ook, ga ik liever op de bank liggen dan dat er me gevraagd wordt een wandeling te doen. Snap je? Van de ene kant, rust roest, van de andere kant: ookal is pijn acceptabel, het is natuurlijk wel pijn.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:09

Heb weinig keus inerdaad op dit moment ben ik bang, zie geen uitweg namelijk ken mijzelf en mijn paard helaas te goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:09

Ik heb met thiedeman gereden, 2 a 3 weken!
Maar echt niet voor het aan de teugel rijden hoor! Dit moet je niet oplossen met thiedeman. Ik reed ermee omdat mijn pony er toen weleens vandoor schoot, met thiedeman kon ik hem beter houden. Nu is de thiedeman eraf en het gaat nog steeds goed.

Maar ik ben nog steeds van mening om geen thiedeman voor het ´aan de teugel te rijden´ niet goed is. Áls je het dan toch doet, doe het dan voor een kortere tijd en niet voor altijd. Scheve mond

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:14

loeckie schreef:
Nee, wat je zegt, helemaal op rust is ook niet echt denderend, daar wordt ze alleen maar super stijf van, dus dat klopt zeker wat je zegt Ja Maar dit stukje vind ik minder

gouda schreef:
Kan er volgens hen nog op rijden de pijn is acceptabel volgens de dierenarts.

Met andere woorden: ze heeft toch pijn, maar het is acceptabel. Als ik pijn heb aan mijn voet/rug/schouder wat dan ook, ga ik liever op de bank liggen dan dat er me gevraagd wordt een wandeling te doen. Snap je? Van de ene kant, rust roest, van de andere kant: ookal is pijn acceptabel, het is natuurlijk wel pijn.

Weet ik ben ik mij ook van bewust. Is ook wel logisch botoplossing en botwoekering moet pijn doen. Volgens de da is er helaas niets aan te doen. Proces/verloop is ook niet te voorspellen. Kon haar wel een keer laten behandelen door een kraker om het haar makkelijker te laten maken maar was niet echt nodig.

In bodegraven kreeg ik het advies door te rijden en ze zeiden dat ze acceptabel was. Tuurlijk vreet het aan mij dat ze wellicht (af en toe) pijn heeft houd ze ook goed in de gaten. Maar ga toch op het advies van b'graven in om door te gaan heb er zelf immers geen studie voor gevolgd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:18

Ik vraag me af of de meeste mensen hier een ander verhaal lezen dan ik.
Een paard met KS is meestal minder goed te rijden dan eentje die volledig goed in zijn lijf zit.
En juist voor dit paard is het funest als hij bovenin loopt. Zolang zijn hoofd laag is is de ruimte tussen de doornuitsteeksels het grootste en heeft dit dus een positieve uitwerking zelfs als hij niet loslaat.

Als je hem er helemaal doorheen hebt hangt je thiedemann dan duidelijk los?

Hoe is hij als je eerst een kwartier of 20 minuten longeert (bijgezet) voor je erop gaat zitten?
Ik heb daar wel goede ervaringen mee met paarden met rugproblemen. Ze warmen vaak makkelijker op zonder ruitergewicht.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:19

Ik blijf van mening ongeacht wat voor een aandoening een paard heeft, afdwingen van een bepaalde houding nooit ten goede kan zijn van het paard.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:20

Neem id contact op met steffie van de laarse. Zij kan je goed verder helpen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:23

MISTRAL94 schreef:
Ik blijf van mening ongeacht wat voor een aandoening een paard heeft, afdwingen van een bepaalde houding nooit ten goede kan zijn van het paard.
Misschien nuttig om je eens wat meer in bepaalde afwijkingen te gaan verdiepen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:23

Katja schreef:
Ik vraag me af of de meeste mensen hier een ander verhaal lezen dan ik.
Een paard met KS is meestal minder goed te rijden dan eentje die volledig goed in zijn lijf zit.
En juist voor dit paard is het funest als hij bovenin loopt. Zolang zijn hoofd laag is is de ruimte tussen de doornuitsteeksels het grootste en heeft dit dus een positieve uitwerking zelfs als hij niet loslaat.

Als je hem er helemaal doorheen hebt hangt je thiedemann dan duidelijk los?

Hoe is hij als je eerst een kwartier of 20 minuten longeert (bijgezet) voor je erop gaat zitten?
Ik heb daar wel goede ervaringen mee met paarden met rugproblemen. Ze warmen vaak makkelijker op zonder ruitergewicht.

Ja de thiedeman hangt los. Alleen als ze haar hoofd in de lucht houd (een flink end dus) dan komt hij strak te staan. Als ik van te voren longeer (had de da ook geadviseerd) dan is ze met rijden wel iets losser maar dan is het kwartje veel eerder op helaas. Met longeren moet ik ze ook bijzetten (en het longeertouw door de ring van de singel heen naar mij toewerken) ze wil gewoon niet graag aan de teugel. Ze is nu bijna 16 jaar en wel redelijk voorwaarts maar ook weer niet te.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:25

gouda schreef:
Sinds kort rijd ik mijn paard met een thiedemanteugel. Krijg ze nu veel sneller en makkelijker aan de teugel. Normaal gesproken kreeg ik dit pas na een minuut of 20 voor elkaar. Nu stap ik ze 10 minuten goed los en haak ik de thiedeman op zijn strakst. Hier loopt ze ontspannen op naar beneden. Is dit nu slecht dat ik hier nu altijd mee rijd?

Lijkt me niet echt lekker alles op zijn strakst vooral niet met een paard wat een aandoening heeft Bloos

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:26

MISTRAL94 schreef:

Maar is het nu eigenlijk dwingen dan? Ik heb mij laten vertellen dat na de martingaal dit de vriendelijkste hulpteugel is. Als het echt zou dwingen dan zou ze toch helemaal in de stress moeten gaan? Het is een 'echte' merrie die gauw schrikt en beledigd is dus zou ik dat dan toch moeten merken?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:27

Maar kun je de conditie niet wat meer opgebouwd krijgen als je met flinke regelmaat voor het rijden longeert.
Kwartje eerder op is vaak een teken dat ze het lichaam beter gaan gebruiken en daardoor sneller moe worden.

Somebitch: zolang je de maat van de thiedemann ten opzichte van het paard niet weet kun je daar niets zinnigs over zeggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:27

Katja schreef:
MISTRAL94 schreef:
Misschien nuttig om je eens wat meer in bepaalde afwijkingen te gaan verdiepen.

Dat is mijn mening afdwingen heeft nog nooit effect gehad. Misschien eens na gaan denken waarom iemand het zonder hulpteugels niet voor elkaar krijgt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:28

^ Helemaal mee eens! Als een thiedemanteugel het kan moet je het zelf ook kunnen, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen Ja

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:29

Somebitch schreef:
gouda schreef:
Sinds kort rijd ik mijn paard met een thiedemanteugel. Krijg ze nu veel sneller en makkelijker aan de teugel. Normaal gesproken kreeg ik dit pas na een minuut of 20 voor elkaar. Nu stap ik ze 10 minuten goed los en haak ik de thiedeman op zijn strakst. Hier loopt ze ontspannen op naar beneden. Is dit nu slecht dat ik hier nu altijd mee rijd?

Lijkt me niet echt lekker alles op zijn strakst vooral niet met een paard wat een aandoening heeft Bloos

Op het 1e ringetje had de teugel geen nut dan hing ie los op het strakste (3e ringtje) begon hij pas te werken. Het is een full maat en heb voor het vastmaken aan de singel ook gaten moeten bijmaken dus wellicht valt ie gewoon ruim. Verder heb ik het ding laten afstellen door mijn instructrice die het paard kent dus ga er vanuit (ook het feit dat ze er goed op loopt) dat ie goed afgestelt is.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:30

Nah, voor eventjes kan het wel maar je kan het beter niet te lang doen Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:30

MISTRAL94 schreef:
[
Dat is mijn mening afdwingen heeft nog nooit effect gehad. Misschien eens na gaan denken waarom iemand het zonder hulpteugels niet voor elkaar krijgt.

Vertel het mij maar, graag zelfs ik heb in mijn ogen alles gedaan wat ik kon en nog steeds. Je bent immers nooit uitgeleerd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:31

Somebitch schreef:
^ Helemaal mee eens! Als een thiedemanteugel het kan moet je het zelf ook kunnen, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen Ja

Ik doe er alles voor wat ik kan maar wat niet lukt dat lukt niet he Huilen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:31

Daar heb je goed les voor nodig, dat is uiteraard zo achter een pc niet te verhelpen.