nieuw verzorgpaard@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Re: nieuw verzorgpaard@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:56

Leuk paardje, maar kan je niet beter eerst beginnen met ontspannen rijden (jij en het paard) en dan pas daarna met schouderbinnenwaarts enzo beginnen of ben ik nou gek.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:57

Tja, alle begin is moeilijk en het is altijd even wennen aan een nieuw paard rijden. Maar misschien wil je ook te snel en teveel al ineens?

Vanuit mijn visie;
Dat je met pelham rijdt hoeft helemaal niet een ramp te zijn. Jammer genoeg zie ik ontzettend veel hefboomwerking ervan.

Zou je voor jezelf gezamenlijk niet liever even de kat uit de boom kijken? Spanning voorkomen, laag en voorwaarts werken aan de overgangen en figuren. Totdat je met weinig inwerking van de hefboom, het paard netjes en zonder spanning rond kan sturen?

Probeer verder ook naar halsstrekken en weer oppakken te werken. Een paard dat gevoelig is voor spanning en opkroppen heeft weinig profijt van om zo veel aan de voorkant ingehouden te worden.

Als dan jullie wat beter op elkaar ingespeeld zijn is het een logischere stap om mogelijk spanning veroorzakende oefeningen te gaan starten.

Succes nog in ieder geval.

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:01

Mooi paard,
Meer commentaar heb je al gekregen zie ik,

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:16

Je kunt wel zeggen dat ze gespannen is, maar spanning maak je! Daar ben ik heilig van overtuigd.
En dat je met dit bit moet rijden van de eigenaar betekend niet dat je het zó hoeft te gebruiken, je maakt het paard zo sterk als je zelf wilt. Mijn paard is ook ontzettend sterk, en ze wordt met de dag lichter in mn hand. Ik rijd haar op een dubbel gebroken bit van Monty Roberts, zo zie je maar dat dit nergens voor nodig is

Ik heb hier geen woorden voor

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:14

Mijn vraag aan de TS; Als jij zelf al vind dat het niet lekker gaat waarom sla je dan gelijk de basis over en ga je aan SB beginnen?
Waarom niet eerst ontspannen voorwaarts neerwaarts en dán pas aan de oefeningen beginnen als jullie er ook echt aan tóe zijn, i.p.v hem de oefening krampachtig in te trekken?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:20

oei oei oei....ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de eigenaar van dit paard zelf dan wel niet rijd??

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:23

aerdenhout1 schreef:
oei oei oei....ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de eigenaar van dit paard zelf dan wel niet rijd??

Dat vind ik een goede vraag.
Zou ik wel eens willen weten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:24

Dit is geen stang en trens?
Verwacht niet zoveel van als het paard al te sterk is om op een trensje bereden te worden

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:30

Karoliefje_ schreef:
Dit is geen stang en trens?
Verwacht niet zoveel van als het paard al te sterk is om op een trensje bereden te worden

Het is een pelham Ja

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 10:01

gewoon nog even voor de duidelijkheid, want anders ga ik hier misschien nog door voor een onverantwoorde dierenbeul...

ik heb deze weinig flatterende foto's geplaatst omdat ik vond dat ze echt duidelijk aantoonden wat er zoal mis gaat. en duidelijke foto's lokken rake commentaar uit... En tussen al deze opmerkingen heb ik heel wat nuttig materiaal bij elkaar gesprokkeld dat me als leidraad kan dienen voor het werk dat komen gaat! Ik heb me bewust door de modder gesleurd (en eerlijk gezegd, sommige van jullie opmerkingen kwamen toch een beetje hard aan) maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit nu eenmaal deel uitmaakt van het leerproces...

en als dit jullie kan gersutstellen: ik was zowiezo van plan om met haar vanaf nul te beginnen. voorwaarts-neerwaarts, cirkels, overgangen... zelfs galop gaat even in de koelkast...

afspraak binnen enkele maandjes om de vooruitgang te bewonderen?

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:04

Waarom rijdt je met stang en trens als de basis nog niet eens bevestigd is!

Ga weer met een normaal bit rijden.. (trens) en zoek instructie!

Melissa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:04

mustangbokt schreef:
gewoon nog even voor de duidelijkheid, want anders ga ik hier misschien nog door voor een onverantwoorde dierenbeul...

ik heb deze weinig flatterende foto's geplaatst omdat ik vond dat ze echt duidelijk aantoonden wat er zoal mis gaat. en duidelijke foto's lokken rake commentaar uit... En tussen al deze opmerkingen heb ik heel wat nuttig materiaal bij elkaar gesprokkeld dat me als leidraad kan dienen voor het werk dat komen gaat! Ik heb me bewust door de modder gesleurd (en eerlijk gezegd, sommige van jullie opmerkingen kwamen toch een beetje hard aan) maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit nu eenmaal deel uitmaakt van het leerproces...

en als dit jullie kan gersutstellen: ik was zowiezo van plan om met haar vanaf nul te beginnen. voorwaarts-neerwaarts, cirkels, overgangen... zelfs galop gaat even in de koelkast...

afspraak binnen enkele maandjes om de vooruitgang te bewonderen?

Rare manier.... maar oke je zal er vast nuttige tips /comentaar uit hebben gehaald.
Ben zeker benieuwd naar de foto's over een paar maandjes.
We zien ze graag verschijnen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:51

doe je dan ook gelijk een rijbroek aan bij de volgende foto's
ik rijd mijn paard ook pelham maar wel als we naar buiten gaan omdat hij me al 3 x de kletter is opgegaan
binnen rijd ik lekker op een dubbel gebroken trensje
als de eigenaar dan al wil dat je met pelham rijd dan doe er in godsnaam pelham riempjes aan zodat je nog maar met 1 teugel rijd

wil je het helemaal goed doen dan leg dat ding in de koelkast net als de galop
en begin mooi van het begin af aan
ga niet direct draven maar zorg eerst dat de stap ook nageevelijk is en in orde zodat je het langzaam kan opbouwen naar de draf
veel met je zit rijden en die teugels een heel stuk losser gooien

als je zo op mijn paard zou rijden zou ik je direct weer eraf sleuren

maar goed ik zou je dan ook niet weg sturen met zo een bit Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:53

Nu maak je me ook benieuwd naar de andere gemaakte foto´s tijdens je rijsessie trouwens dan. Bokt is een bron van informatie inderdaad, maar de goede foto´s mogen ook gewoon geplaatst worden hoor Lachen Ook daarvan kun je leren en ook daarop kun je zinvol commentaar krijgen Knipoog

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:08

Hey

Ten eerste een heel leuk paardje. ten 2de zal niet over je houding beginnen maar ik wil je meegeven om vooral grondwerk te gaan doen dus veel overgangen en voltes enz, en haar goed begrenzen zodat ze minder scheef wordt. Probeer met een rustige hand te rijden. Verder goed je been er aan houden en zeker je handen lager.

Het bit ik vind dat iedereen zelf moet weten met welk bit het paard gereden wordt het ene paard reageerd goed op een trens en het andere paard reageerd goed op een pelham.

Probeer haar een beetje ontspannen te rijden en te zorgen dat je stap draf en galop een leuk plaatje is om naar te kijken en niet zo heel erg gespannen is. Als de basis erin zit dan pas beginnen met lang en laag naar beneden te rijden. Ook zou ik veel op haar moeilijke hand proberen te rijden is voor jezelf misschien frustrerend maar dat moet dan maar Haha!

Ik wens je heel eel succes en zou graag vervolg foto's willen zien.
Oja hoe oud is ze??

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:26

ik vind het opzich niet 'erg' om ook juist zulke foto''s te zien op bokt. Waarom moeten er altijd van die perfecte plaatjes op komen?
Tuurlijk heb ik zoals iedereeen me bedenkingen bij de rijwijze (bit en manier van werk, SB)

Maar niet iedereen rijd Z. Alle begin is moeilijk en iedereen heeft 't moeten leren.

BTW, ik keur dit dus niet goed, zou zelf die pelham eruit donderen en een normaal bitje (dubbelgebroken werkt bij mij moeilijk te rijden paard beter dan enkelgebroken) erin hangen. En bij het begin beginnen.

Dit gevecht ga je never nooit winnen! (spreekt uit ervaring)

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:28

Fianne schreef:
Vaker met stang en trens gereden..?

Idd zo ziet het niet echt uit Bloos

Lees net dat het geen stang is SORRY !

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:44

tsjonge jonge zeg....sommige reacties hier.....TS: Hulde aan jou dat je het lef hebt deze foto's te plaatsen. Mijn eerste reactie was heel eerlijk gezegd ook Verward Bloos
Maar ik vind dat je heel volwassen met het commentaar omgaat. Tips w.b. voorwaarts neerwaarts rijden heb je denk ik al voldoende gekregen. Misschien is het verder mogelijk de 2e teugel van het bit gewoon niet te gebruiken? Gewoon een knoop erin en alleen op de 1e ring rijden. Eigenaar blij, jij blij en vooral paard blij!
O ja, en onley...Nog nooit een geribte rijbroek gezien?! en van stappen alleen wordt een paard natuurlijk nooit soepeler en rechter, het gaat om beheerst rijden met beleid...misschien ook een idee voor jou als ik je post zo lees.