wat is het nut van een slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: wat is het nut van een slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:53

Pensionnetje schreef:
Het enige nut dat ik me kan bedenken om de slof te gebruiken is voor paarden die inmiddels zoveel truukjes hebben geleerd om het bit niet aan te willen nemen (lees verkeerd afgericht) dat ze alleen op botte spierkracht te rijden zijn. In dat geval kan er tijdens het her-africhten van een paard een slof prettig zijn. Maar dan alleen op momenten dat het paard de truukedoos opentrekt. Dan gaat men niet voortdurend "hangen" aan de slof (zoals zovelen) maar staat de slof op een bepaalde lengte afgesteld en pas als het dier te sterk tegen de hand komt treed de slof in werking.

Uiteindelijk dient een slof slechts tijdelijk in de africhting te worden geruikt, met veel beleid, eerlijkheid en mildheid. Zelf ben ik er geen voorstander van en zie het gebruik van een slof als een tekortkoming of luiheid van de ruiter.

Hier ben ik het HELEMAAL mee eens!

Al moet ik zeggen dat de manier waarop Yamcha de slofteugel gebruikt wel interessant vindt. Dan gebruik je het alleen als begrenzing, zodat je leert een paard niet over de buitenschouder weg te vallen. Maar dan nog denk ik: als je als ruiter goed genoeg bent, moet het ook zonder kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:01

Als je op mijn manier de slof gebruikt, als begrenzing, is dat puur bij hele scheve paarden. Maar dan nog op een hele zachte manier hoor Ja En als ondersteuning voor de diagonale hulpen.

En dan gebruik je hem puur voor het rechtrichten... en puur als ondersteuning (zie het als een dubbele buitenteugel) maar dan moet je nog het meeste met je benen en zit doen... Echt alleen maar steun...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:29

Yamcha schreef:
Als je op mijn manier de slof gebruikt, als begrenzing, is dat puur bij hele scheve paarden. Maar dan nog op een hele zachte manier hoor Ja En als ondersteuning voor de diagonale hulpen.

En dan gebruik je hem puur voor het rechtrichten... en puur als ondersteuning (zie het als een dubbele buitenteugel) maar dan moet je nog het meeste met je benen en zit doen... Echt alleen maar steun...

Sterker nog, als je de slof op deze manier gebruikt en je houdt hem te strak, dan kan je paard niet meer buigen en heb je dus een averechts effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:52

Exact. Dus je kunt niet anders dan heeeeel lief zijn... en heel aardig voor je kuikentjes...

osiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:10

Geen nut. Het is een hulpmiddel, maar je moet er juist mee omgaan.
Dus rijdt er alleen maar mee onder toezicht of op advies van je instructrice.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:56

Ik heb laatst nog een topic geopend omdat ik dacht dat m'n paard de slof tussen der oren had zitten, naar verder onderzoek is gebleken dat zij hier pijn van had, dus ben overgeschakeld op een martingaal, kan veel minder kwaad imo en is veel paardvriendelijker.

Imo zie ik dus geen nut in een slof, enkel miserie...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:01

Ik heb de slof gebruikt om mijn paard rechter te maken, ik hield vast en zij hield vast; gevolg we reden op één teugel. Toen ik de slof ben gaan gebruiken hield ik niet meer vast en kon ik haar goed rechtrichten en had ik soms iets meer te zeggen over haar, ze was zo ontzettend sterk geworden op de linkerhand dat ik echt last van mn schouders kreeg.

Heb de slof enkele maanden gebruikt, en nu is mijn paard echt 10 keer vooruit gegaan. Ze loopt al zo veel meer rechter en pakt minder vast, het begin van op 2 teugels rijden is er zelfs

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:11

Ik vind het rijden met een slof niet heel erg, maar wel als hij verkeerd gebruikt wordt!! Zelf reed ik ook wel eens met slof, omdat mijn paard erg strak was en ik hem er niet goed oorheen kreeg. De slof erbij gepakt en zo gereden dat de slof op een gegeven moment er los aan hing. Toen eraf gehaald en zo ging het steeds een stukje beter.

Wat je heel veel ziet, is dat heel veel mensen hun paard OP de slof rijden. Dat vind ik persoonlijk een verkeerd gebruik van een slof. Een slof dient ertoe je paard misschien wat losser te krijgen, ook in de beginfase.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:13

DAt is nu net het euvel Bonnie. Hoevaak zie je dat de slof goed gebruikt wordt dan En hoe vaak op de verkeerde manier? Ik denk dat de verhouding behoorlijk scheef ligt, en dan ook nog eens de verkeerde kant op. Ik ben mentaal lichtelijk allergisch voor de slof. MAar ik veroordeel het gebruiken ervan niet bij voorbaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:03

Ik ben helemaal geen fan van hulpteugels.
Maar als ik er toch een nodig heb, dan graag de slof.

Je kunt hem zelf instellen, en dat kan een nadeel zijn idd, maar bijvoorbeeld een Thiedemann kun je niet even losser laten, een slof wel Ja
Ik ben niet anti-hulpteugel, maar ik heb er gewoon geen nodig Lachen
En als ik er een nodig ga hebben wil ik een slof.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:17

Een slof gebruik kun je gebruiken om verschillende redenen. Als je je paard wat meer wil sluiten kun je ermee voorkomen dat hij naar boven toe uitbreekt en er zo tussenuit piept.
Ook als je paard erg onrustig in in de aanleuning kan het een fijn hulpmiddel zijn (lees 'kan')
Omdat je hem iets makkelijker kunt begrenzen kun je je handen stiller houden (mits je al beschikt over een goede zit/balans en je paard goed aan het been is) wat het voor je paard weer prettiger maakt.

Voorwaarde om verantwoord met een slof te rijden is dat je dus in goed balans zit en je de slof op lengte kunt houden. De slof moet alleen werken als dat nodig is verder hangt hij slap. Je moet het principe van een ophouding maken en direct weer loslaten als ruiter goed begrijpen. Dan kan een slof een toegevoegde waarde hebben. Bij ruiters die hun paard in hun hand laten denderen en hun paard niet aan het been hebben kan een slof het probleem alleen maar verergeren.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:21

zou een slof een optie zijn voor een pony die buiten niet goed te beteugelen is? In stap kan ik hem nog aan de teugel rijden maar zodra hij in draf komt gaat naarmate hij versneld de neus ook naar voren en gaat hij dom lopen racen en heb ik hem niet meer in de hand. Hij word zo grof tegen de hand dat ik na een buitenrit 4 dagen spierpijn heb gehad om hem toch aan de teugel te proberen te houden. 1x met elasthiek gereden en die heeft hij helemaal opgerekt dat schuifje dus die deed op gegeve moment ook nix meer... Hij maakt zich dus gigantisch sterk.. Daar werkt een slof ook niet tegen denk ik?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:34

woeliej schreef:
zou een slof een optie zijn voor een pony die buiten niet goed te beteugelen is? In stap kan ik hem nog aan de teugel rijden maar zodra hij in draf komt gaat naarmate hij versneld de neus ook naar voren en gaat hij dom lopen racen en heb ik hem niet meer in de hand. Hij word zo grof tegen de hand dat ik na een buitenrit 4 dagen spierpijn heb gehad om hem toch aan de teugel te proberen te houden. 1x met elasthiek gereden en die heeft hij helemaal opgerekt dat schuifje dus die deed op gegeve moment ook nix meer... Hij maakt zich dus gigantisch sterk.. Daar werkt een slof ook niet tegen denk ik?

Misschien eens gaan lessen bij een goede instructeur, heb je een hoop meer aan dan er domweg een slof aanhangen! Gewoon even helemaal terug naar de basis, onder begeleiding van een goede instructeur! Succes Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:37

zijn we mee bezig maar hij boek zeer langzaam vooruitgang. hij is echt een gigantisch heet hoofd! Soms word hij zo pissig van het feit dat ik van hem verlang dat hij op mijn tempo loopt dat hij gaat bokken Nagelbijten / Gniffelen

ik probeer nu een hulpmiddel te vinden die me een beetje helpt, zodat ik niet meer met koelelement in mijn handen hoeft te gaan zitten Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:17

Je moet denk ik idd dit met een instructeur oplossen... een slof eraan hangen is geen optie. Dat lost je probleem niet op.
Ik zou eens goed laten kijken naar het zadel, of dat wel past, dat wil soms ook racen uitlokken....

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:32

past goed, is net gekocht en iemand heeft z'n ruggetje opgemeten en gedaan en zo goede maat erbij gezocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:01

Ga toch even naar een goede zadel maker (van Triest of Kootstra ofzo) veel mensen doen alsof ze het goed kunnen en uiteindelijk ligt er een niet passend zadel op, met alle gevolgen van dien...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:05

voor dit zadel lag er een voor hem op maat gemaakt zadel op en toen deed hij het ook, en met mijn boomloos zadel net zo goed dus dat zal het niet zijn. Ik zoek het probleem meer in zijn koppie, dattie het gewoon erg leuk vind om hard te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:18

Oké als je het zeker weet... dan is het goed Lachen
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een goede instructeur, dit moet je niet met slof op willen lossen...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:25

heb ondertussen een erg goede instr. en we zijn aan het werken hem op zit terug te krijgen maar daar luisterd hij niet super goed naar, ook omdat ik vrij licht ben en niet super duidelijk door kom. Mijn pa die zwaarder is krijgt hem al ietsje sneller terug maarja heb ik wienig aan.. :p Achjah het is een lastig ding, en dat nog wel terwijl het een new forest is, die zijn normaal zo braaf Nagelbijten / Gniffelen

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:25

Ik gebruik de slof weleens om mijn neus te beschermen. Hij heeft zijn periodes. Ene keer is hij super super braaf, andere keer gooit hij zijn kop in de lucht (richting neus inderdaad Knipoog ) en gaat ie alle kanten op behalve de goede. Op zulke momenten pak ik de slof uit de kast en stel m dan zo in dat als hij met zn hoofd horizontaal is hij begint in te werken en zo dus niet tegen mijn neus aankomt. De rest los ik op met been.

En inderdaad, slof is absoluut niet geschikt voor sterke paarden, worden ze alleen maar sterker van. Ook niet geschikt voor paarden die soms te los in de mond worden, want die kruipen er weer achter (daar heeft ie van mij nogal een handje van). Ik gebruik m zo'n 2 keer achter elkaar 1 keer in de 2 maanden hooguit.

Vind het fijner omdat je zelf kan instellen wanneer je hem gebruikt en je hem ook makkelijk weer losgooit. Bijvoorbeeld de tiedeman, waar tegenwoordig erg veel mensen voorstander van zijn (en zelfs legaal te gebruiken zijn bij het inrijden bij wedstrijden...) heeft constant erg veel druk op de mond.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:38

woeliej schreef:

Een slof gebruiken bij paarden die heel sterk zijn helpt idd niet. Dan zou je het echt op kracht gaan doen en mensenkracht wint het echt niet van paardenkracht en bovendien zou je de slof verkeerd gebruiken. Een vrouw bij ons op stal dacht dat ook ff op te lossen met een slof (terwijl er meerdere zijn geweest die hebben gezegt dat ze het echt niet op die manier kan oplossen) maar helaas, het paard is helemaal naar z'n sodemieter gereden. (zie ook topic "artose door slofteugel?")

Heb je weleens aan een gebitsprobleem gedacht? Misschien dat ie daarom zo hard gaat, mijn pony deed dat ook toen bleek er een knobbel op d'r kies te zitten en een aantal flinke haken.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:11

ik rij er soms 10 minuutjes mee, dit op dagen dat ze vast houdt en niet meer lijkt te weten waar ze los kan laten, ik rij er tien minuten mee, niet met haar kin op haar borst maar gewoon ontspannen en haal hem er dan af en ze lijkt het weer te weten.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:55

charlotte1 schreef:
Een slof gebruiken bij paarden die heel sterk zijn helpt idd niet. Dan zou je het echt op kracht gaan doen en mensenkracht wint het echt niet van paardenkracht en bovendien zou je de slof verkeerd gebruiken. Een vrouw bij ons op stal dacht dat ook ff op te lossen met een slof (terwijl er meerdere zijn geweest die hebben gezegt dat ze het echt niet op die manier kan oplossen) maar helaas, het paard is helemaal naar z'n sodemieter gereden. (zie ook topic "artose door slofteugel?")

Heb je weleens aan een gebitsprobleem gedacht? Misschien dat ie daarom zo hard gaat, mijn pony deed dat ook toen bleek er een knobbel op d'r kies te zitten en een aantal flinke haken.

tandprobleem kan het niet zijn, vorig jaar eind oktober is hij naar de tandarts geweest en nog geen maand erna liep meneer al vrolijk als een kip zonder kop rond te knarren.. Ik zoek er niet echt een lichamelijk probleem achter. In de bak kan hij super lopen en kan hij ook goed ontspannen, maar zodra je naar buiten gaat en dan nog eigenlijk alleen op de terug weg gaat hij racen. Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat hij helemaal verliefd is op zijn merrie, en dat kan (en ga) ik hem niet afnemen Nagelbijten / Gniffelen

maargoed, het punt is duidelijk, slof komt er bij mij niet in! Ik dacht dat het niet zoveel kwaad kon wat een stel meiden van de rijvereniging (niet zo heel erg ervaren) rijden er ook mee om het paard naar beneden te trekken als het stijgert en voor als het te sterk word, dus vandaar dat ik dcht dat het mischien een optie was, maar niet dus Bloos

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:28

Een slof word gebruikt voor als je paard er nog wel eens vandoor vliegt. Het paard zet zichzelf zeg maar klem en kan er niet vandoor gaan. Ik heb laatst ook nog met gereden maar je moet wel heel erg wennen.. Knipoog