Spoorgebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: Spoorgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 16:54

Zal ik zelf ook maar even antwoorden Knipoog

- rijd jij met sporen?
Zelden, en dan 1 x om Ascot wat allerter op mn hulpen te maken. En dan laat ik ze heel lang weer af

- waarom wel of juist niet?
In princiepe rijd ik niet graag met sporen omdat ik daar niet de goede beenligging voor heb. En ik heb gezien wat het met een paard doet om altijd met sporen gereden te worden; dit paard was nogal afgestompt op beenhulpen.

- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Goede beenligging! Een paard waarbij sporen echt nodig zijn, dus niet omdat het er zo stoer uitziet

- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?
Kleine aanwijzing met spoor te verfijning van je hulpen, of kleine tik wanneer het paard niet op beenhulp reageerd

- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste?
De vriendelijkste is een glad draaiend wieltje; dit omdat deze over het lichaam glijden, porren is wat moeilijker
De gemeenste is de stompe sporen, die lekker uitsteken en het liefst vierkant eindigen...auw

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:12

- rijd jij met sporen?
Nee

Ik draag ze niet, ik heb ze niet nodig volgens mij.

- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Ik vind niet dat je sporen moet gebruiken met reden omdat je paard te sloom is, je paard voorwaarts rijden doe je op een andere manier en niet door middel van sporen. De ruiter moet zijn benen goed stil houden en hele lichte hulpen geven. En sporen zie ik als een hulpmiddel voor nog lichtere hulpen te kunnen geven.

Hele lichte aanraking, eigenlijk is dat niet eens nodig maar als je ze dan toch moet gebruiken dan zou ik het doen met een zachte hulpen.

De spoor zelf is niet vriendelijk of gemeen het is maar net hoe de ruiter hem gebruikt.
Vriendelijk; Lichte hulpen
Gemeenste; Aanschoppen

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:19

- rijd jij met sporen?
Soms
Om haar dan wat beter voor mijn been te krijgen.
ALs je erg maar normaal mee omgaat. (Goede beenligging! Een paard waarbij sporen echt nodig zijn, dus niet omdat het er zo stoer uitziet)
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik.
Kleine aanwijzing met spoor te verfijning van je hulpen, of kleine tik wanneer het paard niet op beenhulp reageerd
Ik denk niet dat er echt gemeene sporen zijn zolang er er maar normaal mee om gaat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:02

- rijd jij met sporen?

eigenlijk op ieder paard, mits ze jong zijn. van mijn zusje mag ik bijv niet op haar paard met sporen. voor de rest stap ik vaak op paarden met de kleinste maat sporen

vind het fijner, de hulpen zijn duidelijker. en je kan ze even wakker prikken, zonder spoor heb je alleen maar een kuit, met mijn laarzen voelt dat ook heel vervelend!

een rustige beenligging en correct spoorgebruik

niet bij iedere stap spoor geven, dus alleen als het nodig is!

kleine knopjes, die ik eigenlijk altijd gebruik. gemene sporen.. tja inprincipe zijn alle sporen gemeen als je ze verkeerd gebruikt, of zijn ze juist helemaal niet gemeen omdat ze goed gebruikt worden. verschillend dus. met iedere spoor kun je hetzelfde veroorzaken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:08

- rijd jij met sporen?
Western wel dressuur niet
Waarom wel bij western. Ze reageert heel latig op de hulpen en bij engels heb ik een zwepje om haar atent te maken en bij western niet dan heb ik het spoortje maar meestal hoef ik hem niet te gebruiken.
Ruiter moet er mee om hebben leren gaan en een goede beenligging. Voor het paard als je voor het 1st met een spoor gaat rijden rij dan op een paard dat niet meteen wegspringt als je hem aanraakt want het is een hele andere manier van rijden vindt ik.
Niet, Maar alleen als je het met je stem en normaal beengebruik niet kan oplossen gebruiken.
Vriendelijkste: klein wieltje dat makelijk draait Met stompe punten
Gemeenste Groot wil die moeilijk draait met scherpe punten

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:02

* Ja
* Ik ben het gewend, en zo hoef ik minder met mijn hele hak te duwen.
* Je moet er mee kunnen rijden(niet aan ieder willkurig persoon geven/verkopen)
* Correct spoor gebruik is de spoor inschakkelen als het paard niet goed naarhet been is,
verder heb je de sporen nodig voor coriceren en verder niet.Niet schoppen of de heletijd e sporen in de maag van je pony duwen.
* een vriendelijke spoor is een kopje van ong 1 tot 2 centimeter. Vingers aflikken
éen van de gemeenste sporen zijn, harde/schrepe sterretjes of punten. Huilen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:12

Juut schreef:
- rijd jij met sporen?
Ja

Omdat ik het een correctere hulp vind om bij geen reactie op het been alsnog met een beenhulp (spoor) te corrigeren dan bij te tikken met een zweep. Is duidelijker en makkelijker te volgen voor het paard.

De ruiter moet de benen stil kunnen houden en weten wanneer hij met de kuit raakt en wanneer met de sporen, het paard moet weten wat een beenhulp inhoudt.

De spoor pas gebruiken als het paard niet op het been reageert, paard moet op de spoor reageren en daarna houdt de ruiter het been er weer vanaf en zeker de spoor. Bij overgangen nog een herhaling om te checken of het paard inderdaad weer voorwaarts denkt.

De vriendelijkste: de dummyspoor Clown en dan een klein knopspoortje
De gemeenste: showsporen (sterren ed.)

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:13

- rijd jij met sporen?
meestal wel

ivm de wedstrijden en verfijnen van mijn hulpen

mooi stille been liching en tenen naar binnen{ziet er zo veel met kapstokken rijden en dikke sporen Boos! }

om hebben maar niet hoeven te gebruiken zo wel een klein porretje

De vriendelijkste is een glad draaiend wieltje en knop de gemeenste {maar licht weer aan de ruiter}welke het vrindelijkste is
want wij hebben ze om en gebruiken ze ook toch

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:49

Ik rij sinds kort met sporen omdat het MOET vanaf de A-proeven. Volgens het FEI reglement zijn sporen niet verplicht, maar elk land heeft zijn eigen bijkomende reglementen, dus...pech.
De ruiter die sporen draagt moet al wat ervaring hebben in het doseren van de hulpen, hij moet zijn benen goed onder controle hebben.
Een spoor is maar zo vriendelijk als je zelf wilt. Ik heb nog maar weinig westernpaarden gezien die open liggen op hun flanken, terwijl de ruiters met kleine pizzaborden van wielen rijden met scherpen punten. Terwijl je heel veel spring- en dressuurruiters ziet met zelfs kleine sporen die hun paard tot bloedens toe met de sporen mishandelen.

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:06

sorry mensen maar voor de duidelijk heid sporen zijn voor exstra hulpen te geven niet om je pony door te laten lopen want ik zie hier ngoal wel dat wat mensen ze daarvoor gebruiken

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:54

Ik gebruik idd sporen een zeldzame x om Ascot weer attend op mn beenhulp te maken. Juist doordat het met spoor anders aan voelt, heeft hij weer zoiets van 'oja'
Wat ook leuk is, is de meningsverschillen tussen de western en engelse ruiters. Beide groepen beschuldigen elkaar er van zulke gemene sporen te dragen.
Wat vinden jullie van de western en engelse sporen? Wat zijn volgens jouw de voordelen en nadelen?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:29

Juut schreef:
Nu ben ik niet vies van een discussie, maar in een fototopic lijkt me dat ook niet helemaal leuk voor desbetreffende bokker, dus hier komt ie;
- rijd jij met sporen?
ja ik rij met sporen
om mijn hulpen te verfijnen, en meer verschillende hulpen te kunnen geven
stille benen hebben, die niet de hele tijd met de spoor tegen de buik aan komen.
Ik vind het correcte gebruik van sporen, als je de basis er ook zonder mee kan rijden. Als je neit de hele tijd je sporen gebruikt, en als je er vriendelijk mee om gaat en ze er niet flink in gaat steken
Ik weet niet wat ik de gemeenste spoor vind, en wat ik de vriendelijkste vind, het gaat me er meer om hoe je met die sporen om gaat!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:53

rijd jij met sporen?
ligt eraan wat ik ga doen, als ik ga springen heb ik altijd sporen aan, als ze un keer terug komen of iets dan heb ik net wat meer bij me.
met dressuur 1 paard wel andere niet.

1 paard heeft heel erg de neiging als ie een moeilijke oefening moet doen zich als ware te blokkeren of heel langzaam gaan doen.
andere paard niet nodig reageert goed

dat je je benen stil genoeg kan houden, niet constant door wiebelende benen in paard zijn buik port!!

benen stil en met kuit drijven, met spoort drijven als nodig is en niet steeds blijven prikken, hoe meer je dat doet je minder het paard op een gegeven moment gaat reageren.

ik vind dat het eraan ligt wat het paard nodig heeft en hoe je ermee omgaat.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:29

- rijd jij met sporen?
+ niet meer, wel een tijdje gedaan
+ mijn benen moeten eerst nog stiller gaan liggen, toen ik ze nog wel gebruikte drijfde ik ook verkeerd aan, dus meteen met sporen erin(ook al waren het knopspoortjes), Nu wil ik mijn beenligging eerst goed voor elkaar hebben.
+ Dat je benen stil liggen en correct aanspoort
Gebruken wanneer je ze moet gebruiken en niet constant porren
de vriendelijkste(als je onbewust heel de tijd aanspoort) een knopspoortje, spoor je on bewust aan dan vind ik sporen met wieltjes het gemeenst.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:36

- rijd jij met sporen? Op mijn manege niet, maar op mijn bijrijdpaard wel.
- waarom wel of juist niet? Op de manege is het niet toegestaan (wat ik ook echt snap!) En op mijn bijrijdpaard ter verduidelijking van de hulpen.
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? Dat de ruiter ermee weet om te gaan.
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? Het beste is natuurlijk gewoon niet, maar als je het dan doet geen porren,trappen,schoppen.
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste?[/quote]

Ikzelf rijd met aardig lange niet echt scherp maar ook niet stomp.
Mij 'lijkt' de spoor met het bolletje het vriendelijkst en het wiel het 'gemeenst', maar ik hoor vaak dat lange scherpe een heel stuk gemener zijn Knipoog

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 23:37

- rijd jij met sporen?
nee
niet, omdat ik het zonde vind van wat er bereikt kan worden met beenhulpen, tot nu toe heb ik nooit sporen nodig gehad
- wat zijn de eisen die jij stelt voor het dragen van sporen aan ruiter en paard?
Ruiter moet een rustige beenligging hebben en hebben geleerd hoe de sporen gebruikt moeten worden, sporen moeten alleen gebruikt worden bij paarden die wat alerter gemaakt moeten worden op beenhulpen
Af en toe aansporen met spoor als je merkt dat het paard niet goed op de beenhulpen reageert, en nooit keihard met spoor gaan schoppen (wat ik op de manege vaak genoeg heb gezien.. zielig!!!!)
nooit echt in verdiept, heb ooit 1x met knopsporen gereden... maar weet niet wat de 'vriendelijkste' en 'gemeenste' zijn

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 04:15

Ik rij met sporen,

Mijn bijrijdpaard, heeft soms weinig respect voor je been, en gaat ook vaak hangen terwijl ze prima recht is!
Ik gebruik het dus niet om haar voorwaarts te houden maar meer voor buigen e wijken e.d!
Ik rij met sporen van 1cm lang

Ik kan haar ook makkelijker in mijn handen drijven met sporen!!!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:57

Ik rij alleen met sporen als hij moeite heeft bij de zijgangen. Gewoon een klein prikje kan soms wonderen doen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:38

rijd jij met sporen? Neen
waarom wel of juist niet? Doodgewoon omdat ik ze niet nodig heb Lachen.
wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? Correct benen kunnen stilhouden + ze op de juiste manier gebruiken (bv niet om je paard beter aan het been te krijgen).
wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? Niet blijven plakken met de spoor. Ze gebruiken als verfijning bij moeilijkere oefeningen, maar niet om je paard vooruit te stampen of beter een het been te krijgen.
wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste? ik heb geen flauw idee wat voor soorten er bestaan!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:43

- rijd jij met sporen?
ja sinds kort een paard
aangeraden door baas, gezien hij niet genoeg op been reageert, op de kleine hulpen zegmaar...
het paard moet er niet overmatig op reageren, maar ook niet te weinig. Dan heeft sporen geen zin en ga je ze alleen maar verkeerd gebruiktn
stille beenhouding, zodat het paard niet iedere stap een enorme por tussen zijn ribben krijgt.
ligt aan de reactie van het paard. als een paard niet op knop reageert, maar wel op een wieltje. kan je beter een wieltje gebruiken en subtiele hulpen dan en knopje met enorm veel (en/of hard) beengebruik. DAt vind ik namelijk gemener!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 21:44

Sonador schreef:
Ik rij met sporen,

Ik kan haar ook makkelijker in mijn handen drijven met sporen!!!

dat voelde ik inderdaad ook

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:13

zal ik ook maar ff invulle zkr Knipoog:
- rijd jij met sporen? ja, maar nog niet zolang
- waarom wel of juist niet? het paardje waar ik op reed wou nooit in galop aanspringen, gewoon effe lekker doordraven in draf...! nu ik met sporen rijd gaat aanspringen al gemakkelijker
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? je moet er zeker van zijn dat je paard écht spoeren nodig heeft en je moet constant kunnen rijden zonder je hak naar binnen (of tippen naar buiten) te draaien zodat je sporen niet constant gaan prikken!
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? weten waarvoor ze dienen en hoe je ermee moet omgaan
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste? vriendelijkste: een druppel, gemeenste: western?
grtzz en ng veel suc6 met je topic! Knipoog

_Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:22

- rijd jij met sporen?
Af en toe
Omdat als ik met zweep rijd ze er erg zenuwachtig van wordt en als het nodig is dat ik dan net iets beter bij haar achterbeen kan komen
Je moet weten hoe je ze met gebruiken.
Af en toe als het nodig is gebruiken
Ik rijd met een knopspoortje maar alle sporen kunnen gemeen zijn, hangt ervanaf hoe je ermee omgaat.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:22

- rijd jij met sporen?ja

- waarom wel of juist niet? Omdat het verplicht is, ga met knopspoortjes Z dressuur starten, dus vind dat we goed bezig zijn.

- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? Paard moet goed 'rittig' zijn,er op los schoppen zonder reactie is zielig en nutteloos in mijn ogen.

- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'? Als mensen te veel met hun spoor moeten werken, is de reactie 99%: scherpere sporen aanschaffen.
Dat vertik ik dus, moet ik mijn kuiten maar sterker maken en m'n paard beter aan het been.

De knopspoor is zeker de vriendelijkste in mijn ogen, of ze nou van 1.5 cm of 3 cm zijn. De hamerspoor en de fijne wiel zijn sporen waar ik niet eens mee in m'n handen wil staan. Maar dat is persoonlijk Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:31

- rijd jij met sporen?ja
- waarom wel of juist niet?verfijning van de hulpen en als je op een bepaald niveau zit kom je er niet onderuit Ach gut
- wat zijn de eisen die jij steld voor het dragen van sporen aan ruiter en paard? je moet er goed mee om kunnen gaan en het moet nodig zijn...
- wat is volgens jou 'correct spoor gebruik'?ze gebruiken als je ze nodig hebt, en niet bij iedere pas
- wat is volgens jou de vriendelijkste spoor, en wat de gemeenste?met welke spoor je rijd maakt volgens mij niet super veel uit, maar wel de manier van omgaan