Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar in de toekomst wil ik dat wel weer gaan doen. Maar omdat dit zo genoemd werd, had ik wel zoiets van: Tja, ergens is het logisch, maar dan had ik het toch allang moeten weten?? JoviBan schreef:Behalve dat je zitbeenknobbels rechtsreeks in de rug van het paard drukken en de druk van je gewicht niet over de paarderug verdeeld wordt, zit je zonder zadel dus ook rechtsreeks op de wervelkolom. En ja, dat is schadelijk wanneer je dit vaak en/of lang doet.
midgie schreef:Je kan ook heel goed lichtrijden zonder zadel hoor.
Judje schreef:Daarnaast kan je niet lichtrijden wat je met zadel wel doet voordat je je paard los hebt. Als je zonder zadel begint, begin je bij de eerste drafpas al met doorzitten en dat doe je normaliter pas als je het paard ontspannen en los hebt lopen.
nienke_92 schreef:midgie schreef:Je kan ook heel goed lichtrijden zonder zadel hoor.
Maar dan moet je toch meer klemmen met je knieën om jezelf omhoog te krijgen. Tenminste zo probeer ik het dan. En is dat wel goed? Ik bedoel, als je in de les met zadel rijdt krijg je altijd te horen dat je niet met je knieën mag klemmen. En dan ga je zonder zadel en dan klem je met je knieën. Het liefst blijf ik ,als ik zonder zadel rijd, doorzitten.
Ik heb altijd geleerd dat je moet lichtrijden omdat dat minder zwaar is voor je paard én voor de ruiter. Maar kan me niet echt voorstellen dat lichtrijden nou zo fijn is voor een paard. En eerlijk gezegd vind ik lichtrijden voor mezelf ook niet echt relaxt...
) zullen zeker niet prettig zijn voor een paard om lang mee rond te hobbelen, en als je dat vaak doet zal dat op den duur zeker niet goed zijn voor de rug. Maar goed, genoeg mensen die zeer regelmatig zonder zadel rijden en paarden die nergens last van hebben... Yamcha schreef:Ik vind het wel logisch ook. Ik las het artikel ook, tja zonder zadel krijg je puntdruk, kan niet goed zijn....
En nee ik heb geen puntbillen ). Dus ik dacht dat je met die zitbeenknobbels niet op de wervelkolom zit, maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.
Yamcha schreef:Het is ook schadelijk. En het kan idd wel even om een en ander beter te voelen maar gezond is het niet...
En als het zo schadelijk is, waarom rijden er dan nog zo veel mensen zonder zadel? nienke_92 schreef:En als het zo schadelijk is, waarom rijden er dan nog zo veel mensen zonder zadel?