Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kit_for_ever

Re: Waar kun je mee beginnen bij een 2,5 jarige ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:09

Laat dat paard maar even lekker paard zijn. Je kan vast oefenen met het lopen aan een touwtje, voetjes geven, beetje poetsen.... maar voor de rest lekker wachten tot ie een grote jonge is!

joyvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:16

wachten tot hij 3 jaar is en dan gaan inrijden, als je hem nu al gaat longeren kan dat misschien al schade aanbrengen aan je paard omdat hij nog niet sterk genoeg is. daarnaast is het veel handiger later bij het inrijden als je hem nog NOOit gelongeerd hebt waarom? dan heeft je paard namelijk nog geen konditie, en als je dan het zadel erop legt en dan 15 minutjes gaat longeren dan zal hij wel moe zijn, en dan kan je er 5 minutjes op gaan zitten, dat is dan veel handiger omdat ze waarschijnlijk minder behoefte hebben om je er dan af te gooien omdat ze moe zijn

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:07

joyvando schreef:
wachten tot hij 3 jaar is en dan gaan inrijden, als je hem nu al gaat longeren kan dat misschien al schade aanbrengen aan je paard omdat hij nog niet sterk genoeg is. daarnaast is het veel handiger later bij het inrijden als je hem nog NOOit gelongeerd hebt waarom? dan heeft je paard namelijk nog geen konditie, en als je dan het zadel erop legt en dan 15 minutjes gaat longeren dan zal hij wel moe zijn, en dan kan je er 5 minutjes op gaan zitten, dat is dan veel handiger omdat ze waarschijnlijk minder behoefte hebben om je er dan af te gooien omdat ze moe zijn

Aiiiii......mag hopen dat je dat niet serieus meent.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:20

joyvando schreef:

hahaha ja dat klinkt logisch...... Clown
Hopelijk neemt niemand dit serieus

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:55

Ik ben van plan ook een 2,5 jarige te gaan kopen, een merrie. Vind dit wel een interessant topic. Lachen Ik wil ook graag veel gaan wandelen, langs de weg enzo. Maar natuurlijk langzaam opbouwen. Wil verder ook gaan doen wat jij (startster van dit topic, kan even naam niet zien Knipoog) beschrijft. Lachen

shirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:46

je kan een paard van 2,5 eigenlijk al gewoon inrijden hoor
dat word vaak genoeg gedaan bij de wedstrijdpaarden.
maar bij sommige rassen (BV arabier, haflinger) is het wel
weer beter om langer te wachten.
als je maar wel rustig begint, met (BV) longeren

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:43

shirl schreef:
je kan een paard van 2,5 eigenlijk al gewoon inrijden hoor
dat word vaak genoeg gedaan bij de wedstrijdpaarden.
maar bij sommige rassen (BV arabier, haflinger) is het wel
weer beter om langer te wachten.
als je maar wel rustig begint, met (BV) longeren

En waar baseer je dit op? Omdat het met meerdere paarden gedaan wordt is het goed? Nee dus. Waarom wordt het gemiddelde sportpaard in nederland nog maar 8 (of was het 7). Mede door teveel belasting op jonge leeftijd. Een paard is pas rond zijn 6de jaar of later uitgegroeid (groeischijven). Voor die tijd het paard te zwaar belasten is gewoon niet goed. Daarom moet je ook nog niet gaan longeren, teveel eenzijdige belasting. Waarom niet een jaartje wachten, het is voor het paard alleen maar beter. Je wilt neem ik aan dat het paard zo oud mogelijk wordt en gezond blijft. Als je geen geduld hebt moet je naar mijn mening geen jong paard kopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:44

met een 2,5 jarige kan je nog niks.............. helemaal niks!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:53

joyvando schreef:

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Wil je zeggen dat het laatste wat je zegt niet belastend is voor de rug? In 1 x 15 minuten longeren en er dan op gaan zitten omdat ze dan te moe zijn om je eraf te gooien? Dat is niet schadelijk denk je?

Mensen die niet zeker weten hoe het moet; laat je paard lekker met rust betreft de longe, en huur iemand in als ze oud genoeg in. En begin dan onder proffesionele begeleiding met trainen en inrijden Knipoog.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:09

Ik heb mijn pony pas beleerd met 4 jaar...
Daarvoor heb ik er 2x een zadeltje en hoofdstel om gehad en misschien 3x gelongeerd.

Hij kende de stemcommando's halt, stap en draf namelijk al van het wandelen.

Ik ben geen voorstander van zo vroeg al binnen met longeren e.d. Op een volte lopen is belastend voor de pezen en gewrichten van een jong paard in de groei. Ze bouwen al conditie op, wat niet nodig is en als je pech hebt met een sterk karakter paard word dat ernstig tegen je gebruikt tijdens het verder beleren.

Dus waarom wacht je niet tot het voorjaar om te beleren en na een aantal keren longeren kun je er al op gaan. Een maandje of 2/3 doorrijden een aantal keer per week 20 á 30 minuten en dan weer vanaf juni/juli een aantal maandjes de wei weer op om het te verwerken en verder te groeien... In de herfst pak je hem dan weer op...

Tenminste zo zou ik het doen in elk geval Lachen

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:06

je kan beter eerst beginnen met een halster omdoen en lekker poetsen leer hem dat als je ze halster touw losjes ergens over heen legt dat die stil moet staan je kan wel al gaan hangen over de rug van je paard dan leert die dat er gewicht op hem rust en dat rustig opbouwen longeren zal ik wel gaan doen maar dan alleen met een halster dan kan je hem commando's leren maar alles heel rustig opbouwen...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 22:11

Alle basis zit er bij mijn paardje al in hoor. Dus meelopen, wandelen luisteren halthouden enz. Dat leerde hij als veulen al. Daar zijn ze veel mee bezig geweest omdat waar hij gefokt is hem eigenlijk hengst wilden laten. Maar omdat ze te weinig tijd voor hem hadden mocht ik hem kopen. En ik kan wel met hengsten om gaan maar kon hem bijna niet kwijt ergens en dan moet hij binnen blijven vaak. Zonde van zijn leven. Maar hij heel snel leerden wandel al een heel stuk langs de weg gewoon aan het halster en longerlijn. HIj hangt daarin heel erg aan mij en vind het ook super leuk. Speel met hem weleens los in de bak. Gaat super dan zie je hem gewoon achter mij aanlopen. Ik ga dit weekend met een bitje beginnen en hoofdstel. Verder niets gewoon spelen afentoe. En soms een dekje los op zijn rug dan is het straks allemaal makkelijker omdat hij het al kent. En daarbij als je alles op 3 moet beginnen til je ze makkelijk over de top heen omdat ze dan ineens alles moeten doen...dus waarom niet zo? Hij is er super relaxed in. En nee ik ga niet eerder rijden dan dat hij goed volwassen is.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:07

Toen die van mij twee was heb ik er veel mee gewandelt, aan de ene kant het zadel erop, aan de andere kant er weer afpakken, bitje in, bitje uit. Peesje om peesje af, deken op deken af, weer wandelen en beetje grondwerk (puur voor de lol, paard had meer plezier dan ik). Dit gemiddeld 10 minuten per dag, das genoeg.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:50

Ik ben er niet in principe op tegen dat een 2,5 jarige zadelmak wordt gemaakt. Dat is het niet. Het verschilt ook per paard. Ze moeten er mentaal en fysiek wel aan toe zijn en je hebt latertjes en vroegertjes. MAar afgezien daarvan, ik heb iets tegen longeren. Het longeren van jonge paarden is erg belastend voor de pezen. Ik zie het dan ook als een noodzakelijk kwaad in het begin. En als je dan dus zo'n jong paard longeert (maar dat geldt nog lang, ook nog voor 3,5 jarigen), hou het dan kort. (eh, qua tijd he, niet de longeerlijn!)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 23:20

Longeren gaat niet zeker niet omdat onze bakbodem erg zwaar is. En ik dat nog wel te vroeg vind. Ik speel nu los met hem in de bak en stop na 10 minuten en laat hem even lekker zijn eigen gang gaan daarna. Het moet wel leuk blijven voor hem. Longeren ga ik pas doen op het moment dat hij richting 3 jaar gaat ook omdat hij aardig aan de maat is en zowiezo nog flink aan het groeien is. Wil hem niet kapot hebben. Ik ben gewoon voor fun met hem aan het afwisselen. ZOdat het straks niet ineens allemaal nieuw is en eng is. Hij krijgt als ik er een kan vinden nu een skippybal. De basis verder gaat super. Bitje in doen ga ik deze week mee beginnen. Gewoon op stal voor 10 minuten in laten enz. Zonder teugel. Ik weet inmiddels wel wat een paard aan kan. Zelf vaak genoeg voor andere mensen gedaan. Weet wanneer een paard wel iets kan hebben en wanneer nog niet. Dus ik ga er wel komen. En hoop hem op 3 jaar zelf in te rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:56

waarom zou je ze over de top tillen als je pas begint als ze 3 zijn? Dan kan je het net zo goed opbouwen alsdat ze jonger zijn, dus dat maakt niet uit

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:54

Het is de bedoeling dat je vanaf z'n derde met alles rustig aan begint inderdaad. Niet in 1 week erop willen zitten, maar rustig aan zodat je op 3,5 ongeveer er op zit. Dan overhaast je niks voor een paard. Je doet precies hetzelfde alleen een half jaar later. Op 3,5 erop is al vroeg zat!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 09:55

Trouwens, als die bak inderdaad te zwaar is, dan is die ook nog te zwaar als hij 3 of 4 jaar oud is hoor. Ik zou dan liever zoeken naar een betere bodem of een andere bak om in te rijden. Om het behoud van je paard. Verder is een zware bak ongeschikt om goed dressuurmatig te kunnen trainen. Ik rijd zelf pertinent NOOIT in zo'n bak.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:09

ik zou als ik jou was gewoon alleen nog maar wat poetsen, wandelen en als hij bang is voor water ook vaker zijn benen ofso afspuiten. k heb zelf een ijslander van 2.5 jaar en die mag je pas met 5 jaar inrijden dus doe k die dingen nu ook alleen met haar maar niet al te vaak k wil dat ze nog kan genieten op de wei. wat ik nu wel ook aan het proberen ben is haar als handpaard te gebruiken naast mijn welsh maarja dan moet je eerst een andere pony hebben en k weet niet of je dat wel hebt :p ma k zou ook nog niet egt longeren enzo

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 19:23

Tjonge tjonge we maken er maar wel glazen kooi paarden van! In de natuur zijn ze veel slechter af! Dan is het meteen rennen voor je leven. En wij zijn zo droog dat we bang zijn dat ze van porselein zijn! Nee ik over belast mijn paard echt niet. En een zware bodem. Ja dat is op passen als je met hem bezig bent. Maar ook goed voor een normale been ontwikkeling. Alleen niet over drijven en gelijk 20 uur bezig zijn. HEt zijn geen watjes. In de natuur zijn ze nog harder af...kijk maaR in engeland met de wilde paarden in de bergen. en de mustangs die ik in amerika gezien heb in wat voor omstandigheden die in het wild leven...daar wil ons paardje niet mee ruilen! Daar moeten ze zelfs knokken om elke dag eten te krijgen! Wij verwennen ze al heel veel. Maar het zijn wel de sterkste paarden die je kunt vinden. Dus simpel.......ik weet wat ik doe en er is nog nooit een paardje slechter van geworden. Er lopen er zelfs een aantal goed sport die ik ook getraind heb. Geen probleem dus hier.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:33

In verhouding met wilde paarden zijn onze paarden wel wat meer van porselein ja..... Ze zijn niet meer zo gehard. Zijn gefokt op andere eigenschappen. Trouwens, de paarden in de natuur halen het ook niet allemaal. MAar daar rouwt niemand om als daar iets mee gebeurt. Ik zou wel rouwen als mijn paard iets overkwam.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:01

Kostolany schreef:
Tjonge tjonge we maken er maar wel glazen kooi paarden van! In de natuur zijn ze veel slechter af! Dan is het meteen rennen voor je leven. En wij zijn zo droog dat we bang zijn dat ze van porselein zijn! Nee ik over belast mijn paard echt niet. En een zware bodem. Ja dat is op passen als je met hem bezig bent. Maar ook goed voor een normale been ontwikkeling. Alleen niet over drijven en gelijk 20 uur bezig zijn. HEt zijn geen watjes. In de natuur zijn ze nog harder af...kijk maaR in engeland met de wilde paarden in de bergen. en de mustangs die ik in amerika gezien heb in wat voor omstandigheden die in het wild leven...daar wil ons paardje niet mee ruilen! Daar moeten ze zelfs knokken om elke dag eten te krijgen! Wij verwennen ze al heel veel. Maar het zijn wel de sterkste paarden die je kunt vinden. Dus simpel.......ik weet wat ik doe en er is nog nooit een paardje slechter van geworden. Er lopen er zelfs een aantal goed sport die ik ook getraind heb. Geen probleem dus hier.

Als je het allemaal zelf blijkbaar zo goed weet, waarom vraag je het dan? En nee het is bewezen dat het niet goed voor ze is te jong te beginnen. (Pezen, gewrichten, groeischijven etc.) Paarden hebben tegenwoordig erg veel gebreken en worden gemiddeld niet oud meerm dat komt mede door te vroeg te zwaar aan het werk. Kijk het maakt mij niet uit, maar je vraagt om onze mening en die geef ik. Ik vind 3,5 een mooie leeftijd om is rustig te beginnen met rustig beleren. En dat heeft niks te maken met glazen kooi paarden maar met de anatomie van een paard.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:09

Paarden in het wild worden ook gemiddeld lang niet zo oud als dat ze in gevangenschap worden. En vergeet niet, in het wild worden ze niet dagelijks door een mens bereden Knipoog

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:10

En ze worden daar net zo goed wel eens kreupel of ziek maar daar hebben ze dan pech gehad want er lopen geen dierenartsen rond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:47

persoonlijk zou ik helemala niets doen met een 2,5 jarige
bij mij blijven ze sowieso tot vier in het land, daarna op mijn gemak eens kijken hoe en wat ze aankunnen
maakt me ook niet uit welk ras het is arabier, kwpn of zoals ik tegenwoordig zelf heb ijslander
voor vier jaar gaan ze niet aan het werk , opgroeien is al werk genoeg