Geen zweep ok, maar hoe dan wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen zweep ok, maar hoe dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:53

WinBinChes schreef:
Je moet het zien als een aanwijs stok. ergens in het artikel zei hij dat het niet nodig is om te slaan, omdat ze een vlieg al kunnen voelen zitten, oftewel paarden zijn heel gevoelig. Je kan dan je zweep aanleggen ipv een tikje te geven. Als je de achterhand wil activeren dmv een zweep is aanraken of aanleggen ook voldoende. Een tikje is dan nergens voor nodig. Als je in je omgang met paarden in je achterhoofd hoofd houdt dat ze heel gevoelig op de huid zijn zul je merken dat bij alles wat je doet een lichte aanraking nodig is.

Ja, dat stond er inderdaad en dat is heel fijn maar ... wat als je paard daar niet op reageert?
Ik ga echt geen tik of weet ik wat geven als het paard op een kleinere aanwijzing ook reageert, daar zit net het hele probleem... Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:25

Een paard reageert daar wel op. Het is aan de ruiter om daar wat mee te doen en geduld te houden. Sommige paarden zijn er ''doof'' voor. Daarom leid ik liever zelf mijn paarden op. Dan weet ik wat ermee gebeurd. Een paard wat nog geen tik van de zweep heeft gehad zal echt voldoende regeren op aanleggen of langs strijken.

Dus de fout ligt dan wederom bij de mens...

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:27

een paard moet voorwaarts gaan op het been,en niet op de zweep of op de sporen Knipoog
dus gewoon aandrijven lijkt mij het beste Lachen .en als er dan niet gelijk een reactie komt.gewoon nog een keer aandrijven,i.p.v gelijk de zweep erbij pakken Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:30

tuinkabouter schreef:
een paard moet voorwaarts gaan op het been,en niet op de zweep of op de sporen Knipoog
dus gewoon aandrijven lijkt mij het beste Lachen .en als er dan niet gelijk een reactie komt.gewoon nog een keer aandrijven,i.p.v gelijk de zweep erbij pakken Lachen

Zo doe ik het ook altijd! Maar niet iedereen heeft dat geduld, helaas

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:33

fijn dat we het met elkaar eens zijn Haha!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:35

tuinkabouter schreef:

Indd zo doe ik het ook zweep heb ik 9 van de 10x niet eens bij me met rijden ik vindt alleen maar onhandig ik pak de zweep er alleen maar bij als hij echt niet vooruit te branden is, en dan nog hoef ik alleen maar de voorkant(achterkant wat je het wil noemen) op zijn manen kam te leggen en hij loopt door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:50

Tja, niet ieder paard is hetzelfde en niet ieder paard is door jezelf opgeleid ... Kan best wel een menselijke fout zijn, maar ondertussen zit je er wel mee. Wat moet je dan?

Gewoon been aanleggen en wachten tot ie vooruit gaat, sorry, maar dit vind ik even heel grappig Haha! Mogen jullie eens op de pony komen zitten als je aan het buitenrijden bent en hij heeft er ineens tijdelijk de pest in. Dan kan je daar uuuuuuuuuuuren staan geduld hebben, misschien gaat ie dan uiteindelijk wel vooruit ja, ik heb het nog niet geprobeerd, kan het niet zeggen...

En neen, ik sla hem niet constant hoor, maar als hij even tijdelijk staakt (enkel als we alleen zijn en vaak ook nog rond dezelfde plaats, en de laatste keren zelfs niet meer) dan krijgt hij wel een mep ja. Geen tik, een mep .. Maar dit maar 1x want dan komt er reactie, wordt hij beloond en heb ik het de rest van de tijd niet meer nodig (tenzij hij een slechte dag heeft, dan kan het nog wel eens voorkomen voordat we thuis zijn).

Maar als iemand de oplossing heeft om daar geen gebruik van te moeten maken: graag ... Maar ik heb hier al eens een topic over geopend en toen kwamen er amper reacties, dus dat lijkt mij dat er niet veel mensen zijn die weten wat je er dan aan kan doen op zo'n moment ...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:27

Heb gewoon geduld. juist geen zweep gebruiken. Mij is het 3 jaar gelden ook gelukt. dat was een 6 jarig paard wat vanaf zijn 3e met spoor en zweep is gereden. Dan pak ik er juist niks bij. Je bent dan wel goed een paar maand verder, maar dan heb je wel een paard dat op het been is zoals het hoort.

En ook met je kuit kan je je paard een tik geven....

En met een ander paard dat gewoon stil ging staan en dreigen met omhoog komen heb ik de zweep gepakt en er langs gewiept. Het geluid van het zwiepen en het dreigen met slaan was voldoende omdat eruit te krijgen. En dan vooral hand naar voren en gas geven, en pas als daar op gereageerd wordt pak je hem er weer bij. Gaat het weer mis doe je een stap terug.

Of je laat iemand in de bak staan en neemt zelf niks in de hand.

Of je gaat helemaal terug naar het begin en gaat longeren en hem aan de stemhulpen maken.

Dus oplossingen genoeg.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:43

ja dat is leuk voor in de bak, maar zij heeft het over een situatie buiten.
In de bak is de mijne verschrikkelijk sloom met grondwerk opgewekt en buiten in zijn element. Die goeroe's weten het inderdaad allemaal beter IN DE BAK, maar hoe zit dat buiten? Ik rijd altijd buiten, puur omdat ik een hekel aan de bak heb en de bak ook op 10 min afstand rijden ligt. Zelfs als hij met grondwerk de liefste is en alles doet wat ik vraag/zeg enz. Buiten is hij dan toch anders, maar hoe je dat moet oplossen zeggen ze niet want dat weten ze niet.
(Niet dat ik problemen heb met buitenrijden hoor)

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:53

ik rij eigenlijk altijd met zweep maar heb mn paardje echt nog nooit afgeranseld ermee, als ze niet aan mn been is tik ik haar aan om aan te geven wat ik bedoel. we zijn nu bezig met wijken wat ze echt helemaal niet snapt maar met een zweep je tegen haar kont begrijpt ze wel wat ik bedoel. ik denk dat je aan een paard heel goed kunt merken of een zweepje goed gebruikt word, als een paard echt bang is voor een zweep is hij denk ik verkeerd gebruikt maar zolang het gebruikt wordt als een verlenging van een been of als extra hulpje zal een paard er niet bang voor zijn.
met sporen geld hetzelfde denk ik. als ze verkeerd gebruikt worden denk ik dat het averechts werkt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:56

Ik rij altijd buiten. Mijn ervaring is dat je er geen punt van moet maken, dus ook niet straffen. Die keren dat ze weigerde, ben ik afgestapt en er, na een stukje lopen, weer opgegaan. Straf je je paard, dan zal het averechts werken, dan wordt het namelijk een strijd welke alleen maar verliezers kent. Zo durft mijn paard bijv. niet zomaar over een spoorwegovergang. Ik stap af en leidt haar wanneer ze weigert, de keren erop gaat het steeds makkelijker totdat ze er weer zelf overheen durft zonder dat ik hoef af te stijgen. Het vraagt geduld en beheersing, maar het is wel de makkelijkste weg.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:01

Sonja schreef:
Dat is toch het kenmerk van een Goeroe, zoals een Roberts of een Voest? Wel zeggen hoe het niet moet, maar een beetje vaag blijven over hoe het dan wel moet, om zo te zorgen dat mensen wel naar je blijven luisteren, je boeken blijven kopen, je lessen blijven volgen etc etc.
Als je je 'geheim' (dat ze pretenderen te hebben) ineens prijsgeeft, is dat commercieel minder interessant.

dit vind ik beetje vreemd...paardrijlessen nemen kan allemaal wel, dat mag dan wel wat kosten, en alternatief denken/rijden zoals het aanbod van voest,parelli, etc.... mag niets kosten...ook daar zit toch jaren ervaring en training achter. Ieder zijn vak en ja...daar betaal je tegenwoordig voor.

heb zelf ook zo'n "vage" reactie die misschien antwoord kan geven... Clown
maar WAAROM maak je gebruik van je zweep. Omdat jij (wij)niet anders hebt geleerd of dat jouw paard daar ook wat leert?? Voor mij PERSOONLIJK werkt het genoeg het om druk (been,teugel) uitteoefenen en belonen zodra gewenste gedrag wordt bereikt, wel consequent en duidelijk blijven
(ja sorry ff off-topic heb net voest cursus gedaan en ben zoooooo enthousiast,eindelijk gevoel een manier en veel tips gevonden te hebben die aansluiten bij mijn gedachten, ik heb drie dagen lopen zweten en keihard lopen werken,niets vaags aan hoor Knipoog )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:31

IndianLady schreef:
ja dat is leuk voor in de bak, maar zij heeft het over een situatie buiten.
In de bak is de mijne verschrikkelijk sloom met grondwerk opgewekt en buiten in zijn element. Die goeroe's weten het inderdaad allemaal beter IN DE BAK, maar hoe zit dat buiten? Ik rijd altijd buiten, puur omdat ik een hekel aan de bak heb en de bak ook op 10 min afstand rijden ligt. Zelfs als hij met grondwerk de liefste is en alles doet wat ik vraag/zeg enz. Buiten is hij dan toch anders, maar hoe je dat moet oplossen zeggen ze niet want dat weten ze niet.
(Niet dat ik problemen heb met buitenrijden hoor)

Buiten hoort het niks anders te zijn. Ik rijdt mijn paard buiten net als in de bak. Geen probleem en juist veeeeeeeel fijner omdat je dan meer ruimte hebt om bijv gas te geven af te wijken zonder dat de hoek in zicht komt. Ik train dan ook liever buiten dan in bak, maar je zal wel moet als je eens een wedstrijd wil rijden

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:54

stef_1993 schreef:
spoortjes????

Hahaha, daar denk ik dan ook aan, maar dat keurt Monty ook niet goed hoor. (ik heb de Bit ook).

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Zeg dan maar eens hoe het WEL moet. Want ik heb ook een merrie die plakt aan mijn been en soms boos doet omdat ik mijn been aanleg. MAar ja, hoe rij ik een paard voorwaarts als ze niet op mijn benen reageert?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:03

Juist je been eraan houden tamorka en altijd je hand voor

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:07

Vroeger kon ik ook niet zonder zweep, nu rijd ik eigenlijk nooit meer met sporen of zweepje. Ik ben gewoon consequent, been en geen reactie = wat meer druk, krijg ik nu nog geen reactie dan geef ik een tikje met mijn teugel. Dit heb ik eigenlijk nooit nodig, alleen als ze hengstig is, is ze niet vooruit te krijgen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:07

WinBinChes schreef:
Juist je been eraan houden tamorka en altijd je hand voor

Die basisfouten maak ik niet meer dus dat doe ik wel correct. MAar misschien is het een moment om een ander topic te beginnen. Daar kun je mijn probleem lezen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:09

Is goed hoor, als ik iemand kan helpen (of andersom)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:23

opala schreef:
Ik rij altijd buiten. Mijn ervaring is dat je er geen punt van moet maken, dus ook niet straffen. Die keren dat ze weigerde, ben ik afgestapt en er, na een stukje lopen, weer opgegaan. Straf je je paard, dan zal het averechts werken, dan wordt het namelijk een strijd welke alleen maar verliezers kent. Zo durft mijn paard bijv. niet zomaar over een spoorwegovergang. Ik stap af en leidt haar wanneer ze weigert, de keren erop gaat het steeds makkelijker totdat ze er weer zelf overheen durft zonder dat ik hoef af te stijgen. Het vraagt geduld en beheersing, maar het is wel de makkelijkste weg.

Dan heb je " geluk " dat dit bij jouw paard werkt. ik deed dit vroeger ook met mijn merrie, en ze ging steeds minder ergens langs lopen als ik erop zat, zodra er maar " iets " was ging ze staken.
Nu heb ik haar erdoor gereden, en met zweep in begin en nou loopt ze bijna overal langs, wil ze nog niet is een simpele roep als DENK ERAAN, DOORLOPEN roepen genoeg, maar wil ze echt niet kom ik toch weer even met de zweep eraan. Als zij niet wil stopt ze en loopt niet meer verder, been geven geeft als reactie in de achteruit ( zelfs met hele lange teugel ), meer been krijg je als reactie dat ze gaat steigeren, een tikje met de zweep en ze loopt door..

Duidelijk dus dat ik niet tegen de zweep ben. Ik vind het maar onzin dat iedereen die hypes volgt, wat voor een paard werkt, werkt niet voor alle paarden. Ben het wel eens dat veel paarden verkeerd gestraft worden waardoor ze niet meer begrijpen wat je nu eigenlijk wilt. Dit heeft niks met een methode te maken, maar meer met het respect voor het dier vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:35

opala schreef:

Dat is heel fijn voor jou, maar werkt daarom niet bij elk paard.
De pony stopt niet als er iets engs is, maar gewoon omdat .. hij dan niet meer wil. Als hij alleen moet lopen vind hij dat maar niks, heeft hij geen concurrentie waartegen hij zich moet bewijzen en vind hij het dus geen zin hebben om te lopen.

Soms staan we daar ineens, gewoon vanuit draf ofzo ineens stil. Niks engs in zicht ofzo (want hij reageert nergens op, zelfs van straaljagers of bommen bij het militair domein vlakbij trekt hij zich niks aan). Ik heb dit in het begin geprobeerd met lief zijn, vragen, hulpen geven, teugels los .. tot zelfs afstappen aan toe. Afstappen is fijn, maar ik stond er dan langs en hij bewoog nog geen centimeter. Dus wat dan?

Uiteindelijk werd ik er best wel ontmoedigd door, stond daar namelijk in de middle of nowhere met een pony die niks meer wilde doen. Had in mijn achterhoofd de stem van de eigenaresse ("je bent veel te lief voor hem, soms heeft hij dat gewoon nodig") en omdat ik toch wat moest heb ik nogmaals mijn hulpen geven, mijn stem gebruikt en toen dat niet hielp sterke beenhulpen, harde stem en een enorme mep. En zowaar, we gingen vooruit ... Ik voelde me enorm schuldig maar wat moest ik? En sindsdien denkt hij ook wel 2 keer na voordat hij zomaar gaat stilstaan en is vaak mijn stem ook genoeg. Niet altijd, en dan komt die zweep er nog eens bij .. 1 mep .. dat is het.

Dus ik blijf erbij: het is allemaal makkelijk om te zeggen dat een zweep slecht is, en dat anders kan. Maar hoe het anders kan moet ik nog ontdekken. En dan heb ik het ook over dingen die mensen zeggen die bij hun paarden werken want dan toevallig bij mijn pony niet werkt ...