"Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KSB

Re: "Kant en klaar" paard altijd makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:12

deze discussie heeft echt al 2000 pagina's gevuld.. Tong uitsteken

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:17

ik vind het wel makkelijker in de zin van: je leert van een kant en klaar paard hoe het allemaal moet voelen,je hoeft niet bang te zijn dat je ze overvraagd(zoals bij een jong paard die het allemaal aanbied),je hoeft niet te stressen over hoe hij reageert op concours,etc etc.

ik wil geen echt jong paard meer,maar ook liever geen paard dat al z of hoger heeft gelopen.het liefst een 6 jarige ofzo die eventueel wat b of l wedstrijdjes heeft gelopen.bij een jong paard heb je toch snel de twijfel of je ze niet overvraagt,of dat ze je alsnog uit gaan proberen etc.mja,het is ook gewoon hoe je er zelf over denkt,wat je zelf al kunt,wat voor begeleiding je hebt etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:28

Ja, ik vind een 'kant en klaar' paard zeker gemakkelijker dan een groen paard. Een groen paard kan net zo sensibel zijn als het kant en klare paard, een intelligent paard heeft zeker net zo'n grote trucendoos voor je klaar staan en daarbij zit je nog met hetgeen het paard door gebrek aan kracht en balans niet kan of door gebrek aan ervaring niet durft. Een groen paard is moeilijker in te schatten, moeilijker te rijden en moeilijker door een proef te loodsen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:38

Een kant een klaar paard heb je als grote voordeel dat hij alles al een keer gezien heeft, wedstrijden is met een jong paard toch altijd weer spannend. Aan de andere kant kun je een groen paard helemaal "kneden" naar je eigen rijstijl, terwijl een kant en klaar paard door zijn vorige eigenaar gewoontes heeft aangeleerd waar je misschien wel niet zo blij mee bent. En soms zijn die gewoontes heel hardnekkig en niet af te leren.

Ik zelf heb liever een groen paard, lekker zelf beleren en helemaal zelf africhten. Het enige nadeel is, dat alles wat fout gaat ook echt je eigen schuld is Bloos Makkelijker is het zeker niet, want met een groen paard is het niet opstappen en wegrijden. Maar het eindresultaat en de weg er naar toe kan veel makkelijker zijn (als je het goed doet tenminste)

paardenfocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:01

Het is een prima leerschool. Zeker niet makkelijk, maar als je het niet goed doet, dan doet je paard het ook niet. Dan moet je dus bij jezelf te raden wat je verkeerd hebt gedaan.

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:23

dat hoeft niet want jij als ruiter moet nog altijd leren met een paard te rijden dat alles al kent. vooral paarden die op heel hoog niveau gereden zijn luisteren naar de kleinste hulpjes en het is erg moeilijk om dan op zo'n paard te rijden het duurt dan altijd een tijd voordat je aan elkaar gewend bent. je weet ook niet wat er allemaal met dit paard is gebeurd misschien zijn er rare dingen uitgespookt met het paard. Een jong paard kun je naar je eigen hand zetten dat is een groot voordeel maar je moet wel met een jong paard om kunnen gaan. een beginner op een groen paard zetten gaat fout. beiden hebben dus voordelen en nadelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:45

Je weet iig dat je paard het kan, je hoeft 'alleen' nog maar te zorgen dat je het zelf goed doet. Bij een jonkie kun je alles nog zo correct doen, dat betekent nog niet dat hij het dan ook al uitvoert. Het zal niet altijd makkelijker zijn, maar je weet wel dat je het zelf in de hand hebt.

Ben het dus helemaal met Urielle eens. Ik krijg hier nog wel eens het gevoel dat een 'kant-en-klaar- paard moeilijker zou zijn dan een groentje, en dat vind ik eigenlijk gewoon onzin.

/edit
typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-09-07 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:49

Ik ook. Ik zie soms van die meisjes die net van een ook al eerder kant-en-klare pony afkomen en op een kant-en-klaar paard gaan zitten. Soms is de rijkunst om te huilen maar het dier doet wel braaf zijn kunstje. Dit geldt uiteraard niet voor iedereen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:39

Lielle schreef:
Ik krijg hier nog wel eens het gevoel dat een 'kant-en-klaar- paard moeilijker zou zijn dan een groentje, en dat vind ik eigenlijk gewoon onzin.

Ja

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:34

Hm niet moeilijker dan een groentje maar ook niet veel makkelijker tenminste de mijne niet Knipoog bovendien licht het toch altijd aan de ruiter want doet het paard het niet goed doet de ruiter toch iets fout.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:38

Dus iedereen die een kant en klaar paard moeilijker vind, die kan wel een groen paard netjes inrijden en naar de Z rijden?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:41

een paard mag dat t aller hoogste nivo hebben gelopen maar als je zelf niet kunt rijden of het gevoel niet hebt is een "Kant en klaar" paard zeker niet makkelijker.
deze paarden hebben al zeker de ervaring in t uitproberen, alleen misschien bij de vorige ruiter onderdrukt maar dat wil niet zeggen dat ie ze vergeet, langzaam aan komt het toch wel naar boven.

ik vind zelf bij een jong paard dat je deze zelf naar je hand kan zetten en je weet psies wat er mee gebeurd (is)

en ik heb zelf ook nooit een kant en klaar paard gekregen, alleen jonge ponys en paarden die ik zelf maar moest opleiden, hier leer je wel een hele hoop van.
natuurlijk heb ik wel eens paarden gereden die veel verder in de africhting waren, das ook zeker goed ook om alles eens aan te voelen!

maar dat is ieder zijn eigen keus natuurlijk, ik vind het alleen jammer als je kijkt hier op de plaatselijke pc club, kinderen komen van de manege krijgen een eigen paard wat al een hoger nivo heeft gelopen (vooral t z spr en z dr is hier op t moment in) dat ze gelijk menen alles te kunnen en opscheppen tegen de kinderen die t gewoon met een normale prijsklasse pony moeten doen en zelf nog veel werk aan hebben.
ook deze mensen zullen er van leren dat aan een ervaren pony ook gewerkt en getraint moet worden maar daar komen ze zeker wel achter als t mis is gegaan helaas

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:41

Lielle schreef:
Ben het dus helemaal met Urielle eens. Ik krijg hier nog wel eens het gevoel dat een 'kant-en-klaar- paard moeilijker zou zijn dan een groentje, en dat vind ik eigenlijk gewoon onzin.

Moeilijker? Nee.
Anders? Ja, natuurlijk.
Ze hebben beiden hun voordelen en nadelen. En het ligt er maar net aan wat de ruiter kan. Ik ken ruiters die de sterren van de hemel rijden met hun eigen paard. Maar zet ze niet op een jong paard, want dat kunnen ze niet. Niet omdat ze niet correct rijden, maar omdat ze geen ervaring hebben met een groen paard.
Andersom ook. Ik ken een aantal basisruiters die veel jonge paarden hebben gereden. Zet die niet op een Z-paard, want ze zullen er de 1e keren niks uitrijden.
Natuurlijk is het een kwestie van wennen, maar de vergelijking moeilijk-makkelijk is wel erg beperkt. Wat voor de 1 heel simpel is, is voor een ander ontzettend moeilijk.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:43

juudje84 schreef:
een paard mag dat t aller hoogste nivo hebben gelopen maar als je zelf niet kunt rijden of het gevoel niet hebt is een "Kant en klaar" paard zeker niet makkelijker.

Tuurlijk is het dan niet makkelijk.
Maar als je niet kunt rijden en het gevoel ook niet hebt, is een groen paard dan wel makkelijk?
Leer je die dan wel met gemak alle oefeningetjes?
Nee, natuurlijk niet. Knipoog

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:48

nee natuurlijk niet, misschien even moeten vermelden dat dat evengoed niet makkelijk is,
maar zoals ik onder aan in mijn berichtje ook vermeld is dat heel veel mensen denken dat als ze een "kant en klaar" paard kopen ze er al helemaal zijn, wat absoluut niet zo is, dat wilde ik even duidelijk maken.
je hebt t misschien makkelijk omdat t paard alle oefeningen al kent maar de ruiter zelf meot dan nog t gevoel ontwikkelen en nog de knopjes vinden.
dus het gaat mij er meer over dat ze denken er al te zijn terwijl deze mensen zeker weten nog tegen heel veel problemen aan lopen. dus een kant en klaar paard is zeker niet makkelijk. en voor mensen met geen ruitergevoel of geen ervaring een groen paard natuurlijk ook niet. eerst de ervaring en de rest komt vanzelf :p

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:51

Idd. dat ben ik met je eens. Ja

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:56

Een goed kant en klaar paard die ongeveer op de zelfde manier is gereden als de manier die jij gewent bent dat is makkelijker.
Maar zelf neem ik toch liever een jong paard niet omdat het veel makkelijker is maar wel omdat je dan een paard hebt die vanaf het begin helemaal op jouw is gericht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:58

dan zal ik heel eerlijk zeggen dat ik dolgraag een leerpaard zou rijden, om mijn gevoel te verfijnen en me een stap verder te helpen. En dat mag dressuur, springen en cross zijn, allemaal best.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:01

Lielle schreef:
dan zal ik heel eerlijk zeggen dat ik dolgraag een leerpaard zou rijden, om mijn gevoel te verfijnen en me een stap verder te helpen. En dat mag dressuur, springen en cross zijn, allemaal best.

Dat wil ik ook wel!
Maar dan moet ie wel echt hoog opgeleid zijn, qua dressuur dan.
Lijkt me geweldig om al die knopjes uit te vogelen.
Heb ooit op een paard gezeten die de series goed kon, wat was dat leuk zeg.
Even een serietje rijden Haha!
(en na elke wissel ging ie langzamer en ging zijn kont hoger Nagelbijten / Gniffelen )

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:03

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar een leerpaard omdat ik vooral de wat jongere paarden rij. Na een stuk of 12 paarden te hebben gereden van verschillende niveau's (Z1 t/m inter 1) zijn we toch voor een jong paard gegaan. Die ''leerpaarden'' zijn meestal verreden of ze kosten boven de 40.000 euro

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:06

ik weet ook wel dat ik er het geld niet voor heb, aangezien ik idd over minimaal goed Z niveau praat en met de potentie voor meer (iig in het springen/crossen). Maar dat neemt niet weg dat ik die kans wel met beide handen zou aangrijpen en ik geloof niet dat iemand dat snel zou afwijzen. Dan heb ik het dus idd wel over een goed leerpaard, geen verreden 'bok' die in het Z rondgetrokken is.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:13

nou ik zou als ik de kans had ook graag een paard willen hebben met alle knopjes erop gewoon om mijn gevoel beter te ontwikkelen.
maar een paard zelf helemaal klaar maken geeft me ook een heel lekker gevoel, gewoon ze van kijk heeft ie toch wel van mij geleerd ( niet opgeschepperig bedoelt maar meer voor mezelf)

heb ook wel eens een paard gereden met alle knopjes erop en moest eerlijk zeggen ging allemaal niet in 1x maar toen t lukt oeh voelde me ff heeeeel goed haah anky past maar op :p

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:22

Nee, het is niet echt veel makkelijker.
Je moet het zelf natuurlijk wel allemaal kunnen om het er ook werkelijk uit te rijden enzo. Knipoog

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:23

Ja snap wel wat je bedoelt juudje84 Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:24

Ik heb idd een keer een leerpaard mogen rijden (Tolstoi van Tyrza) en dat was een wereldervaring. Ik weet nog hoe die passage voelde Ja