Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Makkelijker is het zeker niet, want met een groen paard is het niet opstappen en wegrijden. Maar het eindresultaat en de weg er naar toe kan veel makkelijker zijn (als je het goed doet tenminste) Lielle schreef:Ik krijg hier nog wel eens het gevoel dat een 'kant-en-klaar- paard moeilijker zou zijn dan een groentje, en dat vind ik eigenlijk gewoon onzin.
bovendien licht het toch altijd aan de ruiter want doet het paard het niet goed doet de ruiter toch iets fout. Lielle schreef:Ben het dus helemaal met Urielle eens. Ik krijg hier nog wel eens het gevoel dat een 'kant-en-klaar- paard moeilijker zou zijn dan een groentje, en dat vind ik eigenlijk gewoon onzin.
juudje84 schreef:een paard mag dat t aller hoogste nivo hebben gelopen maar als je zelf niet kunt rijden of het gevoel niet hebt is een "Kant en klaar" paard zeker niet makkelijker.
Lielle schreef:dan zal ik heel eerlijk zeggen dat ik dolgraag een leerpaard zou rijden, om mijn gevoel te verfijnen en me een stap verder te helpen. En dat mag dressuur, springen en cross zijn, allemaal best.

)