Iedereen 'moet' bitloos, maar waarom niet ook zadelloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke2

Re: Iedereen 'moet' bitloos, maar waarom niet ook zadelloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:57

Hier hebben we 2 paarden die bitloos gereden worden en ook regelmatig zonder zadel en deze paarden zijn zeer makkelijk en niet onvoorspelbaar.... en hebben een mooie lage schoft Haha!
Veel paarden zou ik niet eens zonder zadel op gaan zitten omdat ik het zelf niet lekker vind zitten en ik denk dat een zadel ook wel beter is voor een paard ivm gewicht verdeling en demping van het ruitergewicht.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:17

Mandyke schreef:
Daar heb je groot gelijk in, maar ik ga er wel vanuit dat als iemand een keuze maakt dat die persoon er ook voor zorgt dat er passend materiaal wordt bijgehaald. Helaas is dit in werkelijkheid wel even anders, dat weet ik ook wel!

Was geen persoonlijk bedoelde reactie Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:24

marieke2 schreef:
Hier hebben we 2 paarden die bitloos gereden worden en ook regelmatig zonder zadel en deze paarden zijn zeer makkelijk en niet onvoorspelbaar.... en hebben een mooie lage schoft Haha!
Veel paarden zou ik niet eens zonder zadel op gaan zitten omdat ik het zelf niet lekker vind zitten en ik denk dat een zadel ook wel beter is voor een paard ivm gewicht verdeling en demping van het ruitergewicht.

Zoals gezegd rij ik dus ook gewoon met zadel, maar elke woensdag na de les gaat het zadel er praktisch meteen af en stap ik haar (op haar rug dus) droog. Ik moet zeggen dan zij ook een vrij hoge schoft en scherpe ruggegraat heeft en het zit inderdaad voor geen meter Clown
Overigens hebben ze bij ons op de manege wel eens een zadelloze springwedstrijd georganiseerd. Vooral de heren springruiters in het gezelschap zullen dat erg leuk hebben gevonden... Duivel *stelt zich nu even de landing voor* Duivel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:06

De ondekant van een mens en de rug van het paard passen niet in elkaar. Het is een ^ dat op een O moet. Waardoor de ^ weider moet en dus kun je niet meer in balans zitten
ga meer eens op de grond staan met je benen voor je. Dan val je achterover. Daar is een zadel voor, een tussenstukje. Daarnaast is het heel handig omdat het ook nog eens de druk verdeelt. Ruggegraag vrijhoudt en ga zo maar door. Zadelloos is leuk maar niet vriendelijker dan rijden met een goed passend zadel. Boomloos kan vriendelijker zijn als de zit zo gevormt is dat ern een ^ op kan zitten en het niet de O vorm van je paard aanhoudt. De drukverdeling is bij boomloos ook minder maar een passend boomlooszadel is altijd beter als een niet passend boomzadel.

Bitloos kan vriendelijk zijn maar er zijn genoeg marteltuigen die scherper zijn als menig simpel trensje. Maar zolang je rijd zonder dat er aantrek gedeeltes zijn, smalle riempjes oid is het meestal erg vriendelijkMaar als we dan toch bezig zijn, waarom niet hoofdstelloos?

Maar dit is allemaal pas vriendelijk op een paard dat zo getraint i dat het een ruiter verantwoord kan dragen. dus meer op de achterhand etc. Een paard dat met zijn hoofd hoog de bak door wandelt met een ruiter erop is verre van vriendelijk.