Jong paard gooit tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Jong paard gooit tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:13

boogywoogy schreef:
een paard hoeft niet persee pijn te hebben als die zn tong over het bit gooit, maar tuurlijk is het wel lastig voor hem, hij moet nieuwe dingen leren, en probeert daar onderuit te komen. de ene acceptert sneller dingen dan de andere

hiermee ben ik het zeker eens.
je zegt dat de tandarts is geweest? hoe lang? want dat probleem is verholpen.

je zou het sperriempje wat strakken kunnen doen.
niet de neusriem vol aantrekken!! daarmee trek je de kaken en vel tegen elkaar dat vinden ze echt neit prettig. en zeker paarden niet die haken hebben.

en als ie met de kin op de borst gaat lopen, goed vooruit houden en dan eens een hele flinke ophouding maken dat t um eigenlijk een beetje omhoog trekt
ik denk dat als je zegt dat je een rustige en geen sterke hand hebt, het bit past en de tandarts is geweest, het gewoon zich eronderuit werken is!!
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:17

Persoonlijk zou ik dit advies niet aannemen
sorry, niet gemeen bedoeld
Maar in de mond gaan trekken?
Sperriem strakker?
Ja hoor, daardoor krijgt hij wel vertrouwen in de hand en gaat hij lie later met plezier opzoeken

Bij sommige gevoelige paarden hoef je zoiets ook niet te doen, trek je hem recht omhoog en met wat geluk achterover....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:20

sorry maar als je t sperriempje iets strakker maakt kan ie wel minder met zijn mond rommelen -> lastiger tong erover
en misschien anders moeten uitleggen, je moet een manier vinden um van je hand afte halen. hij gaat veel te diep dus een flink ophouding heeft meestal toch wel baat, best een verschil met in zijn mond trekken, erdaar bij zeg ik ook goed vooruit houden, kans om omhoog te gaan is dan nog heeel klein.
en ik neem aan dat de meeste mensen toch wel snappen dat alles vooruit opgelost moet worden toch! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:22

Ook met deze uitleg kan ik me er niet invinden
Een paard dat erachter kruipt krijg je er niet vandaan door met je hand te gaan werken. Juist niet.
Lekker naar voren en zelf de hand op laten zoeken.

Sperriempje mag nooit strakker zitten dan dat er 2 vingers achter kunnen. Neusriem ook niet.
De meeste hebben het automatisch al niet losser hanger, de meeste eerder strakker.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:23

Ik schrik ervan dat mensen in een dergelijke situatie een correctiebit aanraden. Dit is in mijn ervaring een behoorlijk streng bit wat soms een optie kan zijn voor verreden paarden maar zeker niet in de mond van een jong dier thuishoort.
Ik doe zelf graag met zadelmak maken een hoofdstel met lage neuwriem aan en doe dan 1 teugel aan het bit en eentje aan de neusriem.
Hoe reageert hij als je met touwtjes eraan longeert?

Als je zeker weet dat het niet medisch is en je echt netjes in je hand bent dan zou ik voorlopig wel een losse tonglepel erin hangen.
Hiermee voorkom je dat het een vaste gewoonte wordt die het paard later ook iedere keer gaat toepassen.
Bedoel zo'n tonglepel:
Afbeelding

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:32

runningkawa schreef:
Sperriempje mag nooit strakker zitten dan dat er 2 vingers achter kunnen..Neusriem ook niet.

dan geef je ogen eens de kost Tong uitsteken
neusriem ben ik het met je eens maar dat had al uitgelegd.

trouwens als je zegt lekker naar voren rijden, dan zou persoonlijk de bos op verlichte zit (ook fijn voor paard) handen op de hals en dan lekker laten galopperen dan denk wel het makkelijk gaat als in de bak. in de bos zijn ze eerder afgeleid wat hun aandacht ook van meerdere problemen afhaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:34

Misschien ff lezen wat ik allemaal schrijf en niet alleen dat stukje quoten? Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:38

oke oke sorry wilde alleen ff duidelijk zijn dat ik daar op reageerde, zal volgende keer ff je hele stukje doen Tong uitsteken
en nu gaan we toch geen ruzie maken hier in limburg he Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:40

Ja maar het nogal al raar als je zegt dat ik mijn ogen de kost moet geven, terwijl in dat bericht zeg dat de meeste het strakker doen?
Klopt dan toch niet...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:45

komt ie: Tong uitsteken

runningkawa schreef:
Sperriempje mag nooit strakker zitten dan dat er 2 vingers achter kunnen. Neusriem ook niet.
De meeste hebben het automatisch al niet losser hanger, de meeste eerder strakker.

nou maar we zijn het met elkaar eens daar gaat t zich om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:02

juudje84 schreef:
je zegt dat de tandarts is geweest? hoe lang? want dat probleem is verholpen.

Helaas kijken de meeste tandartsen alleen naar het gebit en eventueel ook naar beschadigingen in de mondholte. En daar houdt hun kennis op.

Bij rijtechnische problemen en/of wanneer het paard het bit niet accepteert, dient er gekeken te worden naar de gehele mond (anatomisch).
Zo speelt onder andere de tong (de dikte en de lengte) een grote rol bij het wel/niet kunnen accepteren van een bit. En kan ook het wangslijmvlies erg dik c.q. overmatig zijn (en overlopen op de lagen), waardoor dit met een bit in verdrukking komt en dus pijn geeft. Of is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen. Of ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit, waardoor het paard altijd zal proberen met die plek onder het bit uit te komen. Verder speelt mee of het paard een korte of een lange mondspleet heeft, een laaghangend rooster, oude trauma's op de lagen en/of botwoekeringen en eventueel bindweefsel. Ook belangrijk om te weten is dat er een directe verbinding bestaat van de tong naar het borstbeen en de schouder en kleine spiertjes de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en het gebied rond de nek.
Wanneer de tong niet ontspannen is, is het onmogelijk om ontspanning in de kaken, nek en hals te krijgen (en dus ook in het hele lijf van het paard).

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:12

moest ook trouwens staan ; want dan is t probleem verholpen. typ fout sorry.

maar zoals jij het schrijft heb ik t nog niet gehoord.

JoviBan schreef:
Ook belangrijk om te weten is dat er een directe verbinding bestaat van de tong naar het borstbeen en de schouder en kleine spiertjes de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en het gebied rond de nek.

dat weet ik wel maar niet dat je het zo ver kan zoeken.
heeft idd die tandarts nooit iets van gezegd, maar ik vind het ook wel jammer dat er tandartsen zijn die toch al maar half werk verrichten. beetje vijlen beetje dit beetje dat tjing 35 euro.

maar heb je er toevallig ergens een uitgebreider stukje over?
vind wel heel interessant, ga ook gelijk aan tandarts vragen als ik hem weer zie :p

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:50

Als je dan toch echt het met hulpmiddelen wil oplossen. Dit heb ik opschool geleerd. Panty om tong en dan tong aan onderkaak knopen maar ben hier zelf geen voorstander van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:51

Aub..geef niet zulke enge opties aan Verdrietig

er zijn paarden met kapotte tong of zelfs zonder tong mee gekomen...

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:56

Persoonlijk heb ik gemerkt dat de tong over het bit slaan gewoon een rijtechnisch probleem is en zodanig moet je het ook oplossen.

Geen enge dingen als panties oid. Die hoor je zelf aan te trekken en niet een paard mee lastig te vallen! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:59

Tja volgens school toch de beste oplossing. Goed met een dag bokken leer je meer als een dag school

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:01

wat is dat voor een K.T school?
Verschrikkelijk
hebben die boeken uit de middeleeuwen?

Wat creative zegt is gewoon waar.
Meestal is het een RT probleem, soms een medisch.
Maar dat je paard verteld, hey baasje er is wat mis, door zijn tong uit te steken, dat mag je toch niet negeren en verdoezelen?
Daarmee is het probleem en waarschijnlijk de pijn niet weg

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:07

lailapri schreef:
Als je dan toch echt het met hulpmiddelen wil oplossen. Dit heb ik opschool geleerd. Panty om tong en dan tong aan onderkaak knopen maar ben hier zelf geen voorstander van...

het wordt gedaan en sommige zeggen dat t werkt, dat zal waarschijnlijk ook wel maar zoals runningkawa al zegt kapotte tong , zonder tong, ik verwacht als je t niet op je juist manier vast maakt deze problemen zeker zullen komen, maar ja wat is dus je juiste manier :s
maar ik heb deze manier al eens ergens gelezen maar dan met stro touw Huilen dat doet toch echt zekers auw!!

maar uh mooie school dan zeg!! hebben ze daar nog meer van de mooie tips?

creative

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:09

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat er medisch niets aan de hand is!

Verder ben ik met mijn huidige paard ook jong begonnen. Stap, draf en galop kon hij onder de man en de rest heb ik zelf gedaan. In het begin gooide hij ook regelmatig de tong over het bit en het is nooit in mij opgekomen om dan maar de sperriem aan te snoeren ofzo. Ander bit heb ik wel eens geprobeerd omdat ieder paard zo zijn eigen voorkeur heeft.

Gewoon lekker blijven oefenen en je niet teveel van de omstandigheden aantrekken. Oke dan heeft ie af en toe z'n tong over het bit, gewoon doorrijden dit wordt echt vanzelf beter.

Volhouden dus! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:22

juudje84 schreef:
maar heb je er toevallig ergens een uitgebreider stukje over?
vind wel heel interessant, ga ook gelijk aan tandarts vragen als ik hem weer zie :p

Op www.bitloos.nl vind je onder het kopje "Artikelen van de NVBP" meer informatie over de anatomie.
Je vindt daar ook een verwijzing naar de onderzoeken van dr. Hillary Clayton (met korte filmpjes op die site). Erg interessant allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:24

@lailapri: gelukkig geef je aan zelf geen voorstander te zijn van dergelijke gruwelpraktijken. Maar toch vind ik het best kwalijk dat je het hier aangeeft als zijnde "oplossing". Alsjeblieft niet meer doen....!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:27

dankje ga t gelijk even tussen door lezen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:31

Ik heb met open mond van verbijstering dit topic zitten lezen. Ongekend.

In dit geval zouk bijna zeggen; maak het eerst normaler dat er een bit in zijn mond hangt. Niet altijd rijden, maar gooi hem ook eens los met hoofdstel. Wedden dat het dan ws niet meer zo nodig is voor hem om zijn tong erover te doen?
En daarnaast denk ook ik dat het echt haast heeft om een bit te vinden dat past. En direct een correctiebit is daarin geen optie. Er zijn bitten in talloze vormen en variaties; ga eens na welke bij jouw paard past. enkelgebroken zijn notenkrakers, maar niet overdreven wriemelig. Dubbelgebroken sparen de tong wat meer, maar zijn juist weer heel wriemelig. Ongebroken zijn alles behalve wriemelig, en zeer vriendelijk voor de lagen maar weer wat harder op de tong. Neem je er een met een lichte buiging dan is die al veel makkelijker aan te nemen voor je paard. Zit het voor jullie juiste bit er niet bij; kijk dan eens verder in de richting van een Nathé (kunststof, superzacht, licht flexibel. Ruimte voor de tong en dikker bij de lagen), een happy mouth, of een andere metaalsoort. Aurigan, argentan, of juist rvs. Overweeg eens een myler desnoods.

Maar om nou aan te komen met neusriem strakker, sperriem strakker, panties en andere martelmiddelen zoals een tonglepel, nee, dan heb ik wel meelij met jullie paarden, als het aanvoelen en meedenken zo ontwikkeld is...
Als je nieuwe schoenen hebt en ze zitten los en waardeloos dan is de oplossing toch ook niet "trek de veters dan wat strakker aan want dan kunnen ze niet van je voeten glijden"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:47

Ik zeg niet vlug amen, maar ga het nu lekker doen Tong uitsteken Clown

Amen! Afgod

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:03

ben benieuwd of alle mensen hier ook uit eigen ervaring spreken??

en het gaat hier om een paard waar pas een paar keer opgezeten is, daar kun je dus rijtechnisch nog (!) nix aan oplossen. zo'n paard is nog niet aan het been, en kent de teugelhulpen niet
en op deze manier kom je dus geen stap verder!!

als de oplosing niet ligt bij de hand van de ruiter, niet bij de tandarts of niet passend harnachement, en je hebt al verschillende bitten geprobeerd, dan zul je toch nog iets anders moeten proberen
en gewoon doorrijden met tong over het bit????

ik sta in ieder geval achter mijn keuze om tijdelijk (!!) een correctiebit in te hangen