Tervelley(v.Ronaldo)@ dressuurtraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Tervelley(v.Ronaldo)@ dressuurtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:38

JessicaD88 schreef:
Wat me alleen wel opvalt, is dat je zowel in de schouderbinnenwaarts als in het wijken je benen verkeerd om legt, zo geef je je hulp dus verkeerd. In de schouderbinnenwaarts hoor je je binnenbeen op de singel te leggen, en je buitenbeen er iets achter, jij doet precies verkeerd om. Bij het wijken hoor je ook je binnenbeen op de singel te hebben liggen, en je buitenbeen er iets achter.

Volgens mij zijn haar hulpen voor het wijken correct hoor Verward
En sb reed ik eerst zoals jij zegt (ook zo aangeleerd) maar van mijn instructeur moet ik ze nu andersom doen (net als Revanches rijdt dus) en aangezien die man diverse mensen uit de Nederlandse top lesgeeft zal er ook wel een reden zijn om het op die manier te doen Haha!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:45

Hey hey,
Ziet er goed uit hoor Ja
En die omgeving ziet er ook heerlijk uit is dat bij jullie thuis?
Maar dat gaat zeker goedkomen in de L1 Ja

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:35

Ik snap dat t allemaal een beetje raar in de oren klinkt als je het zo gewend bent, maar juist in de praktijk werkt t beter als je je buitenbeen iets achter de singel legt en je binnenbeen erop. Met je buitenbeen zorg je er op die manier voor dat de achterhand uitzwaait, en je begrenst met je binnenbeen dat je paard verder naar binnen wendt (in combinatie met een halve ophouding). Dat zijn logische hulpen.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:37

Heel mooi paardje! Pling
Lekker ontspannen ook. Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:39

Ziet er goed uit hoor, lekker ontspannen. Pling
Mooie chaps Vingers aflikken

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:41

Schouderbinnenwaarts

Bij schouderbinnenwaarts komen de schouder en de voorhand naar binnen. Het paard is om het binnenbeen van de ruiter gebogen. Het paard is door het hele lichaam gebogen; terwijl hij bij wijken alleen lichte stelling in de hals heeft. Als de oefening goed wordt uitgevoerd, loopt het paard op twee hoefslagen en drie sporen. Schouderbinnenwaarts komt door de gehele opleiding van het paard terug. Naarmate het paard sterker wordt en meer gedragen gaat, kan de oefening verfijnd worden. In schouderbinnenwaarts vraag je het paard het binnenachterbeen meer onder de massa te zetten. Hiermee heeft deze oefening een duidelijk gymnastiserende waarde. Het paard komt meer tot dragen en leert het achterbeen actiever te gebruiken. Doordat het paard het gewicht meer op de achterhand gaat dragen, zal het lichter worden in de voorhand en meer schoudervrijheid krijgen in beweging. Bij het rijden van zijgangen als schouderbinnenwaarts is het belangrijk variatie aan te brengen in bijvoorbeeld tempo of hoofd/halshouding. Rijd een oefening nooit honderd keer achter elkaar. Daar wordt schouderbinnenwaarts echt niet mooier van.

Hulpen
zit goed rechtop met je gewicht iets naar de binnenzijde en je schouders gelijk aan de schouders van je paard;
kijk waar je naartoe gaat;
geef je binnenbeenhulp op de plaats waar de singel zit. Deze houdt het paard voorwaarts;
leg je buitenbeen iets naar achteren zonder direct een hulp te geven. Hierdoor zwaait het paard zijn achterhand niet uit. Gebruik je buitenbeen alleen wanneer het nodig is;
haal bij het inzetten van schouderbinnenwaarts als het ware met twee teugels de voorhand naar binnen, uiteraard zonder terug te werken.

Dit stuk stond in de hoefslag, geschreven door Marlies van Baalen. Nou wil ik niet zeggen dat je uit boeken kan halen, en ook niet dat zij alles goed heeft, maar aangezien ik de personen waar ik dit van geleerd heb moeilijk op internet kan zetten, dacht ik ik zet het er maar even neer. Blijkbaar heert er in 'de top' ook een verschil van mening over het geven van hulpen voor de schouderbinnenwaarts Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:45

JessicaD88 schreef:
Ik snap dat t allemaal een beetje raar in de oren klinkt als je het zo gewend bent, maar juist in de praktijk werkt t beter als je je buitenbeen iets achter de singel legt en je binnenbeen erop. Met je buitenbeen zorg je er op die manier voor dat de achterhand uitzwaait, en je begrenst met je binnenbeen dat je paard verder naar binnen wendt (in combinatie met een halve ophouding). Dat zijn logische hulpen.

Ik reed hem ook op die manier dus ik ken de theorie erachter, maar het schijnt dat je door het binnenbeen op de plaats te houden de schouder blokkeert in het naar binnen komen. Misschien dat Revanches het beter uit kan leggen dan ik, want ik ben door vakantie en een schimmelinfectie bij mijn paard niet meer kunnen gaan lessen en ik wou het nog eens vragen bij mijn instructeur.
Ik had er destijds nog een topic over geopend op RT-P. Daaruit bleek dat bijna iedereen hem anders rijdt. Sommigen rijden hem ook met twee benen aan de singel. En de een legt het gewicht op de binnenzitbeenknobbel en de andere op de buitenzitbeenknobbel.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 20:37

Ik heb beide uitgeprobeerd. En ik heb gewoon het idee dat met de adviezen van Jessica mijn gevoel en hulpen niet kloppen.
Maar goed ik zal het morgen nog eens gaan aanvoelen.
Want ik zat me net te bedenken dat het ook een momentopname van de foto kan zijn qua stand van beenligging. (heb nogal beweegbare benen Clown )

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:35

Hij is zooooooooooo leuk! You go Jen!!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:24

Wat een mooi hek!
Schijnheilig
Onee, het ging om het paard *LOL* Ziet er super uit! En lekker ontspannen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:41

Bedankt voor de leuke reacties! Lachen

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:46

WAUW wat heb je een leuk paardje zeg! ( vooral de galop stukken vind ik er lekker relaxed en ontspannen uitzien) en die chaps zijn echt geweeeeeeldig!! (waar heb je ze gekocht, en hoe duur waren ze?? ben nu toch wel benieuwd Haha!)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:48

Chaps zijn van Rectiligne. En heb ze gekocht bij Koenderink in Haaksbergen (*reclame makend, onbewust*)

Galop zit als een stoeltje trouwens... Clown