Welke manier voor hoofd laag houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

treffie

Re: Welke manier voor hoofd laag houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:50

aan het gebit kan het niet liggen want de paardentandarts is een paar maand geleden geweest en alles goed onderzocht.
het zit er gewoon een beetje bij hem in het is natuurlijk een tuiger die graag aan het 'showen'is en dat onder het zadel ook doet.
ben wel veel met hem bezig om overgangen te maken en tempowisselingen te doen en sinds vorige week idd begonnen met balkjes lopen en dat doet hij heel erg goed en luistert ook goed naar het been.
maar hij blijft het hoofd hoog houden daarom was ook mijn idee om hem een beetje te gaan helpen met een thiedeman.en ik denk dat ik idd heel erg veel geduld met hem moet hebben voor het kwartje eindelijk begint te vallen dat het ook anders kan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:11

Probeer gewoon (zoals voor elke paard trainen van belang is) veel overgangen en tempowisselingen. Afgewisseld met stelling/ buigen en wat zijgangen.

Druk op beide teugels gelijk en de teugelhulpen zo klein mogelijk houden.

Het kwartje valt ook niet binnen een paar dagen, zoals in een kauwgomballenautomaat. Als je op de goede weg zit, kan het best zijn dat je pas na een paar weken zelf het verschil ziet. Dat dan kleine stukken verbeteren Knipoog

Een martingaal of thiedeman werkt in zora het paard zijn hoofd hoog houdt. Klinkt als een oplossing, maar eigenlijk denk ik dat de extra druk op die momenten het paard alleen maar meer aanzet om in verzet te gaan.

Nogmaals, longeren en nog eens longeren kan een heel goede manier zijn om je paard mee te geven dat lang en laag lopen prettig is. Maar ook dat heeft tijd nodig bij je paard om door te dringen..

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:38

Bienotje schreef:
Probeer gewoon (zoals voor elke paard trainen van belang is) veel overgangen en tempowisselingen. Afgewisseld met stelling/ buigen en wat zijgangen.

Een martingaal of thiedeman werkt in zora het paard zijn hoofd hoog houdt. Klinkt als een oplossing, maar eigenlijk denk ik dat de extra druk op die momenten het paard alleen maar meer aanzet om in verzet te gaan.

overgangen en tempowisselingen doe ik en stelling en buiging (recht naar binnen en naar buiten) ook.
en mijn paard gaat niet in verzet bij de thiedeman. het is net de manier om haar dat hulpje te geven dat het fijner is om wat lager te lopen. Werkt super tot nu toe OK dan! ze snapt het spelletje steeds beter.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:46

Paardrijden is meer dan een paard met zijn hoofd wat lager rondrijden. In ieder geval goed in de gaten houden of het niet toevallig de thiedemann is die de lagere hoofdhouding verzorgt, dat is niet de bedoeling namelijk Knipoog

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:03

Bienotje schreef:
Paardrijden is meer dan een paard met zijn hoofd wat lager rondrijden. In ieder geval goed in de gaten houden of het niet toevallig de thiedemann is die de lagere hoofdhouding verzorgt, dat is niet de bedoeling namelijk Knipoog

Denk je dat ik niet weet dat paardrijden meer is dan alleen een beetje rondrijden met het hoofd wat lager????
En uiteraard verzorgt de thiedeman het wel op bepaalde momenten. Anders kan ik hem er net zo goed aflaten Knipoog

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 09:04

tuurlijk zit er meer in het paardrijden dan alleen het paard zijn hoofd wat lager te rijden,maar als je paard constant naar de hemel zit te kijken word het rijden er ook niet leuker en beter op.en als de thiedemann op die momenten het paard kan ondersteunen zie ik eigenlijk weinig problemen.
en daarbij hoef je toch niet altijd de thiedemann te gebruiken,als het op momenten goed gaat zou je hem af kunnen laten en dus verzorgd de thiedemann niet de lagere hoofdhouding maar het paard zelf omdat hij weet dat het ook ontspannender kan ...en misschien dat dan het kwartje gaat vallen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:43

udine5 schreef:
Bienotje schreef:

Denk je dat ik niet weet dat paardrijden meer is dan alleen een beetje rondrijden met het hoofd wat lager????
En uiteraard verzorgt de thiedeman het wel op bepaalde momenten. Anders kan ik hem er net zo goed aflaten Knipoog

Geen reden voor 4 vraagtekens hoor, als mijn opmerking onterecht is dan heb ik niets gezegd Knipoog

Het is alleen wel belangrijk om in de gaten te houden dat (zoals fiekhje geloof ik) al toelichtte dat ondanks dat het probleem zich bij de voorhand voordoet, dat je het oplost door juist de achterhand erbij te betrekken. Een thiedeman werkt alleen maar vóór in, terwijl daar dus niet alleen de oplossing zit.

Succes nog in ieder geval!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:46

aerdenhout1 schreef:
Ik ben persoonlijk juist geen voorstander van een martingaal bij een paard dat een onderhals opzet. De slof, MITS GOED GEBRUIKT, kan in dit geval net even de link geven aan je paard dat het plezieriger is om met zijn neus laag te lopen. Natuurlijk zo veel mogelijk loslaten en eraf als je denkt dat het zonder kan.

Ik heb ook een (kleine) tuiger die het heerlijk vind zijn rug vast te zetten en zn hals zo op te gooien. Dat hij echt alles ziet zegmaar..
Heb een paar lessen gehad in mei en juni en kan hem nu heerlijk rond krijgen.
Af en toe, als hij echt heel "vervelend" (kijkerig, alert, rennerig) is doe ik de slof eraan om hem even door te pakken.
Volgende keer zie je dan echt een verschil.
De slof hangt er enkel los aan, dat maakt voor hem alles al uit.. hoef hem er niet bij te pakken want dan wordt hij boos, kan hij echt niet lekker mee lopen. Evenals een martingaal, die accepteerd hij eigenlijk niet Bloos
Dus goed oefenen en zonder hulpteugels Ja En les is heel belangrijk Ja

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:07

als ie zich opkrot in de hals geen hulpteugels ed gebruiken, gewoon lekker voorwaatshouden en zorgen dat ie hand gaat volgen, niet veel met je hand en zitte te friemelen , gewoon lekker relax en meestal galopperen helpt veel, lekker in de verlichte zit, zet je handen op de hals en de meesta paarden zakken dan vanzelf en ineens hopla , heeft tijd nodig. maar ga niet met hulpteugel zitte te frimelen, als ie echt zijn hoofd heel hoog houd is een martingaal waal een handigheid omdat ie dan als t ware zich er in vangt.
en tandarts was geweest zei je geloof ik.
misschien eens na de rug laten kijken kan ook nog een uitkomst zijn.
en lekker longeren aan een kaptoom is zo dat ie uit zich zelf lekker onspannen gaat lopen
succes

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 18:24

het apparte is dat hij aan de longe geweldig lekker ontspannen loopt het hoofd lekker laag en daar hoef ik geen pessoateugel oid voor te gebruiken...
ik longeer hem ook vaak alleen aan het halster en dat gaat gewoon super ontspannend.
en als we aan het stappen zijn onder het zadel dan wil hij nog wel eens een seconde zijn hoofd wat lager houden maar dat zijn echt momenten.
ik longeer hem ook wel met een dubbele longe maar hij protesteert nooit als hij 'gedwongen'laag moet gaan met zijn hoofd.