Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Juul schreef:Ik ben wel eens benieuwd wat andere Bokkers hiervan vinden. Ik kijk vaak rond op HAW, en ik zie op de manege enzo natuurlijk ook veel mensen rijden maar bij bijna iedereen zijn er wel dingen aan de houding te verbeteren. Bij mensen die nog niet lang rijden is dit logisch natuurlijk, maar je ziet zóveel mensen die al met de moeilijkere dressuuroefenigen, of springen bezig zijn terwijl de houding nog niet zo is als het zou moeten. Mensen die bijvoorbeeld met doorzitten absoluut niet stil kunnen zitten, maar toch met appuyementen etc. bezig zijn. Of mensen die springwedstrijden rijden maar hun paard vreselijk in de mond hangen omdat ze geen evenwicht hebben. Ik heb het ook hoor, ik rijd zelf dus op een manege en mijn houding is ook echt niet geweldig, maar toch zijn we in de lessen bezig met wijken, appuyementen, schouderbinnenwaards enz enz. Dr word dan ook wel op je houding gelet ondertussen, maar ik ben toch zelf van mening dat je beter eerst goed moet leren zitten en je hele houding in orde moet hebben voordat je meer gaat vragen van je paard. Maar wat is dat toch, waarom worden er al moeilijkere dingen van paarden gevraagt als de ruiter de basis nog niet eens onder controle heeft ? Ben wel benieuwd naar andere meningen hierover
Citaat:Ik heb pas een paard van een lesklant moeten rijden met een VZ-zadel erop (dat was heeeel lang geleden voor me want bijna iedereen heeft een dressuurzadel waar ik rij ) en je been moest daar gewoon ook een heel eind naar voren in vergelijking met mijn dressuurzadel. Voor mijn gevoel zat ik op dat zadel compleet in stoelzit! Mijn dressuurzadel heeft ook een vlakke vrije zit en als ik in de spiegel kijk onder het rijden klopt mijn beenligging wel. Ik heb echt mijn beugels een paar gaten korter moeten doen om mijn balans weer te kunnen vinden want ik had niks geen steun met die knieen zo naar voren!
Lalidan schreef:Een enkel zadel daar gelaten, maar in principe hoor je in een VZ zadel hetzelfde te kunnen zitten als in een dressuurzadel. Kan je dat niet, dan komt dat omdat je gewend bent dat je benen wel op hun plek gehouden worden door de wrongen.

.
. 
maar je zal toch moeten leren draven
Gaanderweg zal je leren om ook dan netjes te zitten.
Citaat:Kan dat niet tegelijk? Kan je niet tegelijk iets vragen van je paard & oefenen op je zit?
Citaat:Het is een combinatie van beide, als je paard niet goed loopt kan je niet goed zitten, als je niet goed zit kan je paard nooit goed zitten..
het kip en ei verhaal dus.
lailapri schreef:ik heb nog even de plaatjes gebruikt van eerder in dit topic en ze niet gedraait oid dus als deze zadels zo op een paardenrug liggen kun je niet goed zitten zonder zelf je houding aan te passen.
Rood: Beugelriemen zoals ze normaal zouden vallen.
Paars: De houding die ontstaat met zulke beugels
groen: De rechte lijn van schouders via heup naar hak.
Oranje: de lijn zoals je je benen zou moeten houden.
Nu is dit gewoon met lijntjes getekent en kan dus iets afwijken maar een juiste beenhouding in deze zadels kan niet zonder zelf je been naar achter te brengen
Nog een plaatje uit een ander topic. Zwart: zoals de beugelriemen nu vallen. Rood lijn omhoog van bal van de voet, waar dus eigenlijk de beugelriemen opgehangen zouden moeten worden.
Foto's:
[img]http://im1.shutterfly.com/procserv/47b7d728b3127ccebb5c24ac3dfe00000026108Cat2jly5cY [/img]