Valt stil in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kobus84

Re: Valt stil in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:31

ja in de training rijd ik met een normale spoor en in mijn proeven met een wieltje..dus daar kan het ook niet aan liggen..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:35

Dan zul je toch zo moeten doorkomen met je been dat er reactie opkomt. Misschien tijdelijk ook in de training met een wieltje rijden.
En dan heel erg streng zijn. Been=voorwaarts en niets minder. Veel been is dan ook veel voorwaarts. Dan maar even minder rond ed maar gewoon heel gehoorzaam.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:44

Wees niet bang om d'r in de proef een keer goed aan te pakken!
Misschien dat je dan niet direct een winstpunt krijgt, maar de jury ziet wel dat je er een werkt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:47

Ben ik helemaal met je eens Patsur maar als ik het verhaal van de ts zo lees dan is het thuis ook niet voor elkaar en dan is dat toch de plek om te beginnen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:17

oke, heb de rest vh topic niet echt doorgelezen..

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:48

Katja schreef:
Dan zul je toch zo moeten doorkomen met je been dat er reactie opkomt. Misschien tijdelijk ook in de training met een wieltje rijden.
En dan heel erg streng zijn. Been=voorwaarts en niets minder. Veel been is dan ook veel voorwaarts. Dan maar even minder rond ed maar gewoon heel gehoorzaam.

Hier sluit ik me ook verder bij aan.
Zeker bij het stukje dan maar minder rond.
Dat doet er op dat moment even niet toe.
Ik zal hara zeker van voor niet blijven begrenzen, want dat is voor haar al een reden om niet actief genoeg te reageren.
Gewoon hand wat naar voor en been Tong uitsteken

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:51

Citaat:
Zo niet,meteen tik met de zweep.

Hier kan ik me dus absoluut niet in vinden, want als ze met zweep rijdt gaat het wel, het grootste probleem is dat hij eigenlijk aan de zweep staat, ipv aan het been. Ga je dat oplossen met de zweep erbij, blijf je het probleem houden dat ie er mee ophoudt zodra je zonder zweep rijdt.

Als ie het zonder zweep niet doet is er nog maar 1 oplossing: toch echt thuis zonder zweep rijden. En hem dan maar een paar keer een ongelofelijke rotschop geven..... Soms helpt het ook wel als je ze met je hand gewoon een klap achter het zadel geeft. En als ie dan weg schiet: voor de ruimte geven en belonen belonen belonen!!
Het is een kwestie van lange adem, maar als je consequent blijft, beloont, en tevreden bent met kleine stapjes vooruitgang (ook al betekend vooruitgang willen hebben op dit gebied dat je eerst 20 stappen terug in je training moet, want dit had voor elkaar moeten zijn voordat je ook maar met wijken oid begon!!! dus naar dat niveau zul je terug moeten in eerste instantie!) dan gaat het uiteindelijk vanzelf beter.

kobus84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:09

zonder zweep rijden en dan met een rotschop naar voren..geloof me dat heb ik al geprobeerd. Net offie het gewoon niet voelt. en zodra ik de zweep er weer bij pak loopt hij weer als een trein hoef hem er dan niet eens mee te tikken o.i.d... hij weet het gewoon precies.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:11

Ik heb wel meer meegemaakt dat lesklanten precies zeiden wat jij nu zegt Kobus maar het was toch altijd een kwestie van langer en harder schoppen. Net zo lang doorgaan tot hij reactie geeft en dan gelijk stoppen en braaf zeggen. Herhaal dat een paar dagen en je zult echt verschil gaan merken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:13

Dat heb ik weleens geprobeerd en dan gaat ze stil staan en verzet geen stap meer, dan kan je schoppen wat je wil maar als ze een rotbui heeft vertikt ze het gewoon.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:14

En hoe lang schop je dan door?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:15

kobus84 schreef:
ja in de training rijd ik met een normale spoor en in mijn proeven met een wieltje..dus daar kan het ook niet aan liggen..

Probeer is met de training zonder spoor en wedstrijd wielspoor dat geeft extra effect. Ze is geen spoor mee rgewend dan dus reageert beter op het wiel spoortje. Mijn paard wilt ook stilvallen in proeven. Ik rijd thuis zonder sporen maar met een wedstrijd pak ik er een spoor bij.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:16

Katja schreef:
En hoe lang schop je dan door?

Nou wel een aardige tijd, maar dan blokkeerd ze echt. Uit wanhoop heb ik haar toen achterwaarts getrokken zodat er beweging in kwam.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:17

Het kan ook zijn dat ze teveel spanning heeft waardoor ze dichtklapt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:18

Thuis in de bak spanning? Dat zal wel mee vallen, stront eigenwijs en dominant is ze.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:19

Dancie: lijkt me onwaarschijnlijk dat het wegdoen van de zweep extra spanning oplevert.

Misschien eens proberen met iemand in de bak met een longeerzweep. Zelf een tijdje schoppen en als je het qua kracht niet meer redt een opzwieper met de zweep.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:20

nee niet het wegdoen van de zweep. Ze heeft het altijd al gehad alleen nu in het M kan ze niet meer bijtikken. Misschien heeft dit paard wedstrijd spanningen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:21

Maar we zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat het thuis ook een probleem is zonder zweep.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:23

okee dan heb ik de helft gelezen sorry Haha!

Dan is het denk ik toch dat ze je in de zeik neemt. gewoon niet verder willen en weten dat jij het niet zonder zweep kan oplossen. Je been doet haar niks en ze wil alleen lopen als je haar bijtikt. Tenminste ze wilt het niet ze weet dat het dan moet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:25

In het L2 was dit ook al het geval, maar dan kon ik nog bijtikken met de zweep nu niet meer.

Maar hoe maak je een paard duidelijk dat je niet in de zeik genomen wilt worden, been doet haar niks als ze een dwarse bui heeft.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:29

ik heb het ook gehad hoor maar het is vanzelf overgegaan veel doorzetten niet je zin doordrijven tot er wanhoop komt gewoon rustig aan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:45

Jammer dat je zo uit de buurt woont Charaz ander had ik graag een poging gewaagd voor je.
Heb je niemand die er een keer op kan stappen voor je?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:43

Katja schreef:
Jammer dat je zo uit de buurt woont Charaz ander had ik graag een poging gewaagd voor je.
Heb je niemand die er een keer op kan stappen voor je?

Ik heb Azra een tijdje gereden (zonder zweep!!) en op zich ging dit wel goed, het paard is niet súper voor het been, maar ik vind Azra ook niet traag...
Azra kan heel hard voor je werken, maar wat Charlotte al zei; het is een dominante merrie, en als ze iets niet wilt, dan doet ze het ook niet, en dan doet ook van alles om er onder uit te komen, wegspringen, stoppen, steigeren, stilvallen....
Ik kan heel goed op mijn been rijden, en heb ook heel veel kracht in mijn benen, maar Azra werd echt pissig als ik met spoor er eens inzette!! Toch Charlotte??
Dit soort dingen zijn gewoon moeilijk om rijtechnisch op te lossen met de voorbeelden van Manueeltje84 enzo, het zijn echt fijne tips, maar Azra doet het gewoon niet als ze het niet wil!!

Eventjes tussendoor offtopic: Hoe reageerde Linda op je M debuut?? Ben wel héééél erg benieuwd!! Haha!
xx

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 12:23

Azra doet inderdaad alles om ergens onderuit te komen als ze niet wil, als ze er zin in heeft is ze super makkelijk.
Spoor erin zitten word ze heeeeel pissig om.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:08

Wij hebben ook zo'n luie slimmerd. Pas reed mijn vriend op hem, en het ging echt in slowmotion. Ik heb hem toen even overgenomen. Ik kwam net van mijn haflinger en had mijn westernsporen nog aan. Die sporen heb ik nauwelijks hoeven gebruiken, maar hij heeft bij mij nog nooit met zoveel impuls gelopen. Het was goed om eens te voelen hoe anders hij kan lopen. Als ik nu weer (met normale sporen) op hem rijdt, is mijn streven diezelfde impuls. Hierdoor rijdt ik hem veel consequenter en gaat het al beter.