Ben het beu!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Re: Ben het beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:06

Ik denk eerder dat je paard het beu is, je paard heeft waarschijnlijk een probleem.

Misschien vertrouwt hij je niet, is er iets gebeurd.

Vraag de DA om hem na te laten kijken, als dat het is weet je het iig en moet je verder met wat die heeft.
Heeft 'ie niks ga opzoek naar zijn verleden misschien is er wel wat gebeud je hebt hem pas 3 en halve maand dus het kan best zijn dat 'ie z'n oude plek mist Lachen

Dus doe een stapje terug en denk ook aan je paard.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:22

LisaxFalco schreef:
Ik heb nu al enkele privé-lessen gevolgd. Gaat wel goed behalve weer die linkergalop! Een ervaren ruiter geeft hem ook een maand geprobeerd en de linkergalop is nog altijd niet gelukt. Rechtergalop gaat goed. Er is al 2x naar zijn bit gekeken. Hij had 1 slechte tand en is nu helemaal goed. Is al 2x naar gekeken. Hij werd gekeurd en alles bleek goed te zijn enkel de spieren zijn niet gecontroleerd geweest. Ik ben het beu doordat ik nog van geen een les kon zeggen nu is het eens goed gegaan Verdrietig
Ik gebruik ook geen martingaal en rekker meer. (al lang niet meer) Soms probeert hij te lopen in krul maar dat duurt niet lang. (vind ik ook niet erg doordat ik toch eerst de basis wil leren) Stap, draf gaat goed behalve zijn linkergalop. En springen lukt ook niet goed.

Ga UIT die lessen als het niet wil en blijf privé les volgend van een gekwalificeerd iemand.. Als je het echt niet meer ziet zitten zijn er genoeg mensen hier op bokt die wat voor je kunnen betekenen en enorm veel verstand hebben van paarden en problemen. Als er na een medische check up nog steeds niks is veranderd kan je gaan nadenken over een goede stal om een klein beetje heropvoeding te geven.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:05

Wees blij dat je paard sneller is dan de rest, kom je achterop een heb je weer de mogelijkheid om een kleine volte te maken, stelling buiging en dergelijke te maken. Of de overgang terug naar halthouden en dergelijke.
Achter elkaar aansjokken heeft niemand iets aan natuurlijk het zijn de oefeningen waar je iets van leert en iets aan hebt.

Verder als de linkergalop een probleem is dan laat je die op dagen dat hij niet fijn aan been en zit is gewoon achterwege. En dat is helemaal niet erg van stap draf en de overgangen vice versa kun je meer van leren dan kilometers galloperen.
Probeer overigens eens op een zandweggetje de galop je zult zien dat dat vaak meer doet dan het in de bak proberen.
En wees tevreden met weinig een twee passen prima de rest komt morgen.

Verder voorkom spierproblemen en rijd je paard bewust voorwaarts en probeer dan neerwaarts, niet te lang en niet te intensief iedere dag ietsje meer. Soms helpt een toevoeging van vitamine E en seleen je paardje zijn spieren op te bouwen.
>En afwisseling dus maal longeren, maal naar buiten, maal dressuur en als de basis in orde is dan een maal springen en niet eerder.
Vertrouwen bouw je in rust op en ik snap best dat je meer wilt maar vergeet niet dat 3 maand maar een week of twaalf is en dat is verrekte kort om een goede combinatie te vormen.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:13

Kan het zijn dat je paard een rug probleem heeft?
Bij mij op stal hebben we vaak paarden, die niet meer kunnen lopen.
Kijk eens op www.stalmireille.nl

Succes

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:14

In je profiel staat dat je anderhalf jaar rijdt, nou weet ik niet in hoeverre de dressuur gaat enzo, maar misschien is die ietwat te sterk!
Veel les nemen, en er naar laten kijken zoals iedereen zegt dat er misschien toch niet iets verkeerds in de rug of mond zit.

Jullie moeten samen groeien, en samen dingen overwinnen en dat gaat niet als jij je eigen paard al na 3 maanden beu bent ..

Geef de moed niet op ! Succes Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:26

Ik zie eigenlijk geen opmerking over het zadel. Kan het zijn dat hij daar problemen mee heeft (misschien in combinatie met de rug)?

En het bit, tja, misschien is het bit zelf ongeschikt voor het dier. Ik zou eens gaan kijken hoe het bitloos verloopt. Even peilen of zijn reactie daar anders van wordt. Gewoon een maandje vol houden, ook dit gaat niet van de ene op de andere dag.

Als het met een bitloos hoofdstel veel minder/over is en als je persé met bit wilt rijden kun je kijken naar een vriendelijk bitje wat niet te dik en te dun is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:22

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een draver is. Heeft hij niet echt de bouw voor, eerder tuigpaard dus. Nu ik heb nog dravers gereden en die kunnen ook galoperen, duurt wel even voor ze het doorhebben maar ze kunnen het. Dat hij niet links wil galoperen is ofwel omdat hij een probleem heeft ofwel dat hij het simpelweg niet wil doordat die kant moeilijker gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat hij een beetje 'met je voeten' speelt. Lijkt me een paard wat graag zn eigen zin doordrijft. Dus je zal hem een keer moeten leren respect krijgen. Hetzelfde met het hoofdstel, dit kan aangeleerd zijn of gewoon door een slechte ervaring of een niet passend hoofdstel of bit. Hij kan ook gewoon kopschuw zijn, en dan is dat wel op te lossen.
Ik zou zeggen neem gewoon veel les, goeie les en niet opgeven.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:22

Ik denk dat je paard misschien toch iets te sterk is voor jou en een loopje met je neemt.
Ik vind een martingaal eraan doen niet zo'n verkeerd idee zolang je hem maar goed gebruikt (dus niet om in de krul te krijgen maar om z'n hoofd op een hoogte te houden waar je nog controle hebt kan je zelf veel meer gaan rijden). En wat meerdere mensen al hebben gezegt laat 'm toch is nakijken door een dierenarts of paardenmasseur je weet maar nooit..

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:54

Als je het nu al niet meer ziet zitten lijkt het mij een onbegonnen zaak. Je moet trots zijn op wat je al wel hebt berijkt en het voor lief nemen dat je stappen voor uit maar ook vaak stappen achter uit neemt..
hoe jij je paard het bit in doet vind ik ook niet eerlijk, als hij het bit niet wil aan nemen neemt hij het ook echt niet aan met rijden hoe je hem er ook in propt.

maar als je het nu al beu bent vraag ik me af waar je aan dacht te beginnen?

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:26

Ik zou zowieso een osteopaat er bij halen en die je paard eens helemaal na laten checken of er geen problemen zijn..
Met die balkjes en springen volgens mij is hij gewoon doodsbang om der overheen te gaan.. Dat hebben sommige paarden nou eenmaal snel,, je moet dit met veel geduld oplossen.. Desnoods stap je af en loop je met hem aan de hand over het balkje heen.. Probeer een vertrouwensband op te bouwen met je paard je zult zien dat het dan al veel beter gaat.. Die linkergalop kan of koppigheid zijn (wat ik niet verwacht) of ook iets met zijn spieren enzo.. Daar heb ik verder niet veel verstand van.. Osteopaat laten komen!
Dat met dat hoofdstel is weer een kwestie van geduld.. Als het al niks is in zijn mond,, wat je ook na moet laten kijken denk ik, Maar als daaruit komt dat alles goed is dan moet je gewoon veel geduld hebben al duurt het de hele dag.. wees geduldig en niet opgeven want dan heeft ie gewonnen.. Je kunt truucjes proberen als een appel of een snoepje bij het bit in je hand te leggen en kijken of hij hem dan wel pakt.. Hoe je het nu doet is niet eerlijk tegenover het paard....

Maar als jij na 3 maanden het al beu bent,, lijkt me beetje vroeg denk je ook niet.. Een paard hebben kost nou eenmaal veel tijd en geduld en de een is vervelender dan de ander.. Maar dat is allemaal op te lossen..

Succes,,

soraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:41

hee,
ik heb een tuigpaard ik weet niet zeker of je paard een tuigpaard is. kan ik ook niet goed zien. ik kan zijn gangen niet zien in je profiel. zou wel kunnen dat het er door heen zit. misschien is het een gelderlander of zo iets.
ik vind wel dat je je paard snel beu bent. dat snap ik niet . ik heb mijn paard nu 3 jaar en heeft erg veel moeite met recter galop. door veel gelongeerd te hebben gaat het wel al beter maar ze wil het nog steeds niet altijd doen. misschienhelpt het bij jou ook wel door veel te longeren.
je zecht dat je niet kan springen en dat hij bang is van balkjes. heeft hij misschien een keer een balk tussen zijn benen gehad ? misschien als hij de hindernis om gooid. het bit niet willen in doen heb ik ook een tijdje gehad met mijn paard. ik heb het gedaan met suikerklontjes steeds als ze het bit inhad kreeg ze een suiker klontje. in het begin duurde het een uur en later deed ze het gelijk in.
dat je paard niet achter andere paarden wilt aan lopen in de les kan ik begrijpen zou ik ook niet willen een uur lang achter andere paarden aan tuffen. ja zou misschien meer figuren kunnen rijden dan trainje ook gelijk de spieren in zijn agetr hand Knipoog

maar je paard nu al beu vind ik wel heel snel !!
maar suc6 verder

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:51

Ik zou even niet meer rijden, en "opnieuw" beginnen: grondwerk, paniektraining, wederzijds respect en vertrouwen opbouwen... En vanuit die basis weer gaan rijden, beschouw hem desnoods als onbeleerd paard waar je nog alle "knopjes" op moet zetten.
Je verwachtte misschien te kunnen opstappen en wegrijden, maar dat is nu eenmaal niet zo.
Leg je daar bij neer en neem het zoals het nu is. Anders blijf je gefrustreerd en frustratie is de slechtste trainer! Lachen
Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:03

Tjonge, dit is al het 2e klaagtopic over je paard wat ik tegen ben gekomen.... Verkoop hem dan , want ik vind dit zielig.
Het paard geeft signalen en jij snapt ze niet. Hoe langer je die signalen niet erkent, hoe moeilijker het gaat worden.
Als je 'm goed wil hebben, zul je 'm eerst lichamelijk moeten laten controleren en ook het zadel. (of het goed past)
Dan zul je veel prive-les moeten nemen en eventueel je paard laten corrigeren door iemand die dat als z'n beroep doet. Met de ervaring die jij heb, moet je IMO nooit het paard de schuld geven. De kans is vele malen groter dat jij zelf dingen fout doet. En de meeste mensen met héél vel ervaring zullen nooit het paard de schuld geven, dan moet het paard al een steekje los hebben zitten in z'n hoofd. Verder zullen die ruiters het altijd bij zichzelf zoeken.
Als ruiter moet jij manieren vinden om je paard het beste te laten presteren en een vinger wijzen helpt niet. Vork

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:24

Ik ga met iedereen hierboven wel mee, volgens mij heb je erg veel nuttige tips en aanwijzingen gekregen uit dit topic. En ik ga er vanuit dat je wel je paard laat nakijken (niet alleen door een DA, maar ook door dierfysio/osteopaat!)

Wat ik me af vraag...waarom heb je een paard? Want een paard hebben bestaat niet alleen uit rijden, maar in mijn ogen vooral om er voor te zorgen dat je paard zich prettig en gelukkig voelt.

Daarbij denk ik dat je instructeur misschien erg resultaat gericht is en dat je met je paard aan dingen hebt proberen te werken waar jullie samen waarschijnlijk nog lang niet aan toe zijn!
Daarbij is niet alleen je paard is overvraagt maar ook jij! Dan wordt rijden idd om moedeloos van te worden!!!
(Zag in je profiel dat je alleen op een manege hebt gereden en ook nog niet zo lang?)

Schud al die "hij moet dit en hij moet dat" even van je af en ga bezig met de leuke dingen. Ga bijvoorbeeld alleen een beetje stappen en draven, buitenritjes, beetje sturen en rechtrichten en lekker voorwaartsrijden zonder hem te veel in zijn mond te zitten. Beloon hem gelijk - en zo vaak mogelijk!- wanneer hij iets goed doet (zoals afwenden wanneer jij dat vraagt).
Kortom...geniet gewoon wat meer van je paard. Jullie moeten niet binnen een jaar in de wedstrijden te lopen toch?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:32

Ik vind het wel erg apart, dat je na 3,5 maand al opgeeft.
Geef een nieuw paard toch de tijd voor alles.
Zoals iemand eerder al zei, heb ook ik het idee dat je je paard overvraagd hebt.

Qua commentaar ben ik het helemaal met Superwoman eens.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:02

LisaxFalco schreef:
We weten niks over het verleden van het paard+ ouders enz. Wat denken jullie? Of is dit koppigheid?

ik DENK dat je dit paard moet verkopen aan een baasje die wel de tijd neemt voor haar nieuwe paard.
een paard is geen auto die je in 20 km inrijd!
dat kost tijd je moet wennen van elkaar leren, maar je hangt er gelijk van alles in gelooft niet in hem neemt hem niet serieus.
en dan moet ie ook nog ongelooflijk zijn best doen om in de linkergalop te komen? waarom zou die?
moet ie ook nog saai achter andere paarden lopen? dit paard is neit dom!!
dit is een hardstikke inteligent paard. die het allemaal allang bekeken heeft...

dat DENK ik!

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-07 14:26

Ik ga hem zeker niet verkopen en ik steed zeker genoeg tijd in mijn paard! Ik zeg toch niet dat ie achter andere paarden moet achterlopen? Dat was gewoon een groepsles. Hij galopeert wel als er een paard voor hem rijd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:42

Dat hij die linkergalop moeilijk vindt, is duidelijk. Dit wordt negen van de tien keer veroorzaakt door een lichamelijk probleem. Ik zou hem als de sodemieter laten nakijken door een goede veearts, kraker, of in elk geval door iemand die verder kijkt dan alleen of het paard na een buigproef rad is. Het kan nog best lastig zijn te vinden wáár het probleem zit, en bij een reguliere klinische keuring zal zoiets niet heel gauw aan het licht komen.

Verder raad ik je aan geduld te hebben. Ik zie in je profiel dat je zelf nog niet heel erg lang rijdt en je hebt dit paard pas een paar maanden. Er is dus nog een heleboel te leren, en ook ik houd er niet zo van om het op onwil van een paard te gooien. Als baasje heb je de plicht te onderzoeken waarom een paard zich zo gedraagt, in plaats van je er alleen maar over te beklagen.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:50

ik ga met joy 76 mee, ze verwoord het daar erg mooi.
misschien is het voor jou ook een optie vaker les te nemen, of je paard te laten bijrijden door een meer ervaren ruiter.
totdat je je zelf helemaal goed kan redden.
het lijkt me echt een heel leuk paard. ga knokken en dan komt dat yeah gevoel vanzelf.
hulp vragen is geen uiting van zwakte

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:56

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:58

Ik denk met veel geduld en goede hulp dat dit wel goedkomt.
het ligt 90% aan de ruiter als er sprake is van verkeerde galop, vraag eens of ze je willen helpen met de hulpen van de linker galop? Snap je dat, en gebruik je de goede hulpen.. en springt hij nog steeds verkeerd aan.. misschien dat als iemand anders erop gaat het wel lukt.
Het is trouwens ook geen KWPN tuigpaard, want bij ons op stal hebben we 4 kwpn tuigpaarden en die hebben een veel plattere billen. En dat je paard zo schrikkerig is, kan ook aan jou liggen.. ben je zenuwachtig op je paard? Of misschien voel je je gespannen..?
En inderdaad, hulp vragen is geen teken van zwakte!

Succes en het komt vast allemaal wel goed Knipoog

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:59

joy76 schreef:
Dat hij die linkergalop moeilijk vindt, is duidelijk. Dit wordt negen van de tien keer veroorzaakt door een lichamelijk probleem. Ik zou hem als de sodemieter laten nakijken door een goede veearts, kraker, of in elk geval door iemand die verder kijkt dan alleen of het paard na een buigproef rad is. Het kan nog best lastig zijn te vinden wáár het probleem zit, en bij een reguliere klinische keuring zal zoiets niet heel gauw aan het licht komen.

Verder raad ik je aan geduld te hebben. Ik zie in je profiel dat je zelf nog niet heel erg lang rijdt en je hebt dit paard pas een paar maanden. Er is dus nog een heleboel te leren, en ook ik houd er niet zo van om het op onwil van een paard te gooien. Als baasje heb je de plicht te onderzoeken waarom een paard zich zo gedraagt, in plaats van je er alleen maar over te beklagen.

Dat het paard verkeerd aanspringt in galop kan ook aan de effect van de hulpen liggen van de ruiter zelf Knipoog daar hoef je nog geen kraker mee na laten kijken, maar een DA zou misschien wel verstandig zijn Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:03

xLuus schreef:
Dat het paard verkeerd aanspringt in galop kan ook aan de effect van de hulpen liggen van de ruiter zelf Knipoog daar hoef je nog geen kraker mee na laten kijken, maar een DA zou misschien wel verstandig zijn Lachen

Op zich ben ik dat met je eens. Maar begreep uit andere berichten van TS dat het paard ook met zijn hoofd schudt en bokt. Dat had ik er voor de volledigheid bij moeten zetten, maar het komt op mij in elk geval niet over als een paard dat helemaal top in z'n vel zit...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:06

Ik zie een leuke paard, tuigertype, maar ook voor dressuur geschikt, op zich niks mis mee! Waar heel duidelijk wel wat mis is dat de amazone géén onafhankelijke zit heeft ,helemaal naar links doorheld....hoe kan een paard dan aanspringen???
Zoek uit wat er mis is, zadel,manier van rijden,scheef paard of amazone ?
Het paard heeft het heel moeilijk als het zo uit balans loopt of gedwongen wordt om zo te lopen ....zoek uit wat er mis is !
Eerst allebei rechtrichten !!!

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:09

joy76 schreef:
Op zich ben ik dat met je eens. Maar begreep uit andere berichten van TS dat het paard ook met zijn hoofd schudt en bokt. Dat had ik er voor de volledigheid bij moeten zetten, maar het komt op mij in elk geval niet over als een paard dat helemaal top in z'n vel zit...

Misschien schud het paard met zijn hoofd doordat ze haar handen niet stil draagt? want ze wilt graag dat het dier netjes rond loopt.. en bokken, tja gewoon protest tegen het been? Elk paard is gewoon anders, maar ik tevens denk ook dat dit paard niet zo lekker in zijn vel zit