Oprichten of laag? (3jarige) (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cherrypop

Re: Oprichten of laag? (3jarige) (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:18

Eerst moet je pony over de rug van achtere naar voren lopen met het eerste stuk van de hals recht aan de choft (dus laag gereden), hierin moet het paard dus wél goed geactiveerd van achteren lopen, en ook in deze vorm moet je haar kunnen verzamelen. Als ze hierin bevestigt is kan je haar op gaan richten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:19

Je kan een paard of pony niet echt in de oprichting rijden. De oprichting is een houding die natuurlijk voortvloeid uit het rijden van je pony. Als je je pony al in die oprichting dwingt als hij zo jong is, zal hij snel in verzet komen. Zijn spieren zijn hiervoor nog niet ontwikkeld. Je rijd je pony naar de oprichting toe, door die achterhand er onderin te rijden. Dat gebeurd over jaren, tel zeker twee jaar. Telkens gaat het weer iets beter, dus blijven oefenen, maar niks overhaasten, geen stappen overslaan. Succes Knipoog

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:55

Giorgio_x schreef:
Ik vind dat je je paard laag moet rijden, probeer lekker over die rug te laten lopen. Een 3 jarige is niet toe aan de oprichting. Daar hebben ze meestal de spieren niet voor en de balans niet voor. Probeer eerst te rijden zodat hij lekker laag loopt, de rug lekker gebruikt, en rij vooral veel overgangen, zo dat die achterhand sterker wordt. Als jij het gevoel heb dat die achterhand sterk genoeg is om hem netjes van achter naar voren te laten lopen kun je je pony misschien eens wat meer opgaan richten, maar eerder niet, vind ik.

ja ben ik het helemaal mee eens

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:02

Mag ik je een tip geven...

Probeer als het mogelijk is de bossen op te zoeken, het liefst wat heuvelachtig gebied en laat hem daar lekker aan de lang teugeltje lopen.

Op deze manier leert hij op eigen benen te lopen, efficient te lopen en lekker laag te lopen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:03

waarom denken mensen toch altijd dat de achterhand pas kan worden geactiveerd als die kop omhoog komt?!
bij een drie jarige zou ik juist laag instellen en wat schakelen,niet teveel en weinig wendingen maken,eerst de balans opzoeken,over 4 benen laten lopen en de rest komt vanzelf,op den duur wat meer voltes gaan rijden etc ivm gymnasticeren,blijven schakelen is het allerbelangrijkste,alleen dan word de achterhand geactiveerd.wat ik op de foto's zie is gewoon goed,op den duur mag ze iets ronder en meer bij elkaar maar hallo,ze is 3!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:09

Mee eens maar zie hier niet alleen staan dat de achterhand geactiveerd wordt met oprichting maar juist dat hij er meer onder komt. Als je de bovenlijn vergelijkt met een touwtje die je aan de ene kant veel buigt, blijft er weinig over voor de andere kant, zo ook met de achterhand, voorwaarts neerwaarts met actieve achterhand is minder achterhand eronder als met oprichting. En zoals eerder genoemd, dat komt met de jaren, lekker laag beginnen en geef je paard de mogelijkheid zich te ontwikkelen en te volgroeien. En daarbij hoort ook, het omgaan met zijn eigen lichaam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:02

Oprichten kan niet eens met zo'n jong paard,dus blijf van de voorkant af en rijd lekker voorwaarts-neerwaarts.