Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:25

Marielleee schreef:
Ik vind ook dat iedereen evenveel aandacht moet krijgen. Anders zou het niet eerlijk zijn tegenover degenen die wat meer kunnen.

Ik moet heel eerlijk zeggen: mijn aandacht gaat juist heel gemakkelijk uit naar de beter rijdende ruiters omdat ik daar iets meer mee kan, dat is veel interessanter Bloos

Ik heb ooit bijv. ruiters ertussen zitten die hun paard nog niet in draf kunnen houden, dat houdt echt gigantisch op en is heel irritant omdat je weet dat het paardje bij iemand anders wel loopt en veel meer dan 'been geven!' kan ik er ook niet van maken, want die ruiters DOEN gewoon niks, die zitten alleen maar en tja, paarden lopen niet uit zichzelf. Haha! Haha! Haha!

De indeling van de lessen is niet aan mij. Ik krijg betaald om een avondje les te geven, of er 4 meerijden of 17 wordt gewoon niet door mij bepaald. Er zijn wel bepaalde aantallen manegeklanten vastgesteld in de beginnerslessen, maar er zijn best wat pensionklanten die ook graag in mijn lessen meerijden, dus dan zit je les gewoon snel heel erg vol. "Dat doe ik niet" is dan ook niet bepaald reeel, ik verdien ook gewoon mijn brood ermee Knipoog

Ik nodig iedereen dan ook van harte uit die denkt dat hij/zij WEL zijn aandacht goed kan verdelen en iedereen een uitdaging kan bieden, om eens een lesje op je manege te geven met een flink volle groep en heel uiteenlopende niveaus. Ik denk dat je gaat zien dat het echt nog niet meevalt!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:31

Citaat:
Dat doe ik niet" is dan ook niet bepaald reeel, ik verdien ook gewoon mijn brood ermee

Ik verdien er ook m'n brood mee maar ik heb nog wel wat in te brengen gelukkig. Haha!

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:59

Urielle schreef:
Marielleee schreef:
Ik vind ook dat iedereen evenveel aandacht moet krijgen. Anders zou het niet eerlijk zijn tegenover degenen die wat meer kunnen.

Ik nodig iedereen dan ook van harte uit die denkt dat hij/zij WEL zijn aandacht goed kan verdelen en iedereen een uitdaging kan bieden, om eens een lesje op je manege te geven met een flink volle groep en heel uiteenlopende niveaus. Ik denk dat je gaat zien dat het echt nog niet meevalt!

Ik heb zelf 15 jaar manegelessen gegeven en idd. het valt niet mee. Maar ik ben ervan overtuigd dat een goede (manege) lesgever het wel kan leren als deze ervoor open staat Knipoog . Ik ken nl. genoeg instructeurs die het niet willen leren want ja, iedereen geeft op een andere manier les: bij de ene rij je alleen achter elkaar, de andere doet carroussel, bij de andere rij je voor jezelf een ander let alleen weer op houding bijvoorbeeld.
Ik deed het altijd zo: Als Pietje Puk zijn paard niet in draf kreeg, gaf ik hem daar de aanwijzigingen voor. Vervolgens komt Klaasje die M rijdt langs en dan speelde ik daar op in wat verbetert zou kunnen worden of ik gaf die extra oefeningen. En vervolgens ging ik zo door naar nr. 3 om weer terug te gaan naar nr. 1 etc.
Het vergt heel wat flexibiliteit van een lesgever en een goed oog want het is belangrijk om in 1 opslag te kunnen zien wat er mis gaat of wat er goed gaat (ook heel belangrijk!).

Dus mijn mening ongeacht de grootte van de groep of het niveau onderling: iedereen in een les verdiend evenveel aandacht Haha! ! Je betaalt daar als klant ook voor. Dat het minder als 5 minuten is, is iets wat je als lesklant moet incalculeren, dat weet je van te voren. Ben je het daar niet mee eens, is het handiger om privéles te nemen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:06

In de beginnerslessen moeten ze bij ons sowieso achter elkaar ( Rolleyes ) maar dat probeer ik een beetje te doorbreken.
Maar wat doe je dus bijvoorbeeld met PietjePuk die zijn paard niet kan laten draven, die er geen enkel stuur opheeft en zijn paard stilzet door hem op de kont van zijn voorganger te laten plonzen? Laten we zeggen dat je drie keer een PietjePuk hebt, je hebt twee Klaasjes die more or less op L-niveau zitten (kunnen een mislukte poging doen tot wijken en iets wat op een middendraf lijkt met een paard dat af en toe zowaar ook nog naar beneden loopt) en elf keer Tinus die rondjes kan rijden in alledrie de gangen, wat figuren kunnen rijden maar op een paard dat nog niet nageeflijk is en zo scheef en zo stijf als een hout is?
Als ik alleen Klaasjes en Tinussen heb gaat het wel, maar krijg ik PietjePuks erbij en dan denk ik: wat MOET ik hiermee?

stef_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:11

je moet gewoon aan iedereen even veel aandacht geven en die het net iets slechter doen net iets meer uitleg

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:23

stef_1993 schreef:
je moet gewoon aan iedereen even veel aandacht geven en die het net iets slechter doen net iets meer uitleg

Nee want meer uitleg duurt langer Knipoog . Andere uitleg is het juiste woord Clown !

@Urielle: ik ben van mening dat de lessen niet goed zijn ingedeeld (nav je voorbeeld!) qua niveau als ik je zo hoor Haha! !
De Pietjes Puk horen bij elkaar in een beginnersles en de andere kunnen wel bij elkaar en heb je geen probleem Haha! !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:35

Daar heb je sowieso gelijk in. Ik heb helaas de laagste groepen vanaf het moment dat ze van de privelessen af zijn, eigenlijk horen ze daar gas, rem en stuur te leren kennen maar dat slaagt niet altijd blijkbaar Clown

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:41

Inderdaad gewoon proberen iedereen evenveel aandacht te geven.. Maar ik denk wel dat dat moeilijk is. Bij ons is het soms zo dat als een meisje niet zoveel doet, mijn lesgeefster haar even negeert tot ze haar pony aan de teugel heeft lopen, of in ieder geval daar een poging toe doet.. Of dat de goede manier is weet ik niet, maar het kan wel. Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 06:27

Urielle schreef:
Daar heb je sowieso gelijk in. Ik heb helaas de laagste groepen vanaf het moment dat ze van de privelessen af zijn, eigenlijk horen ze daar gas, rem en stuur te leren kennen maar dat slaagt niet altijd blijkbaar Clown

Heb je dan niet een beetje bevoegdheid om dat zelf in te delen?
Gas rem en stuur leer je ook niet in 3 privelesjes.
Dus als ik het goed begrijp heb je soms 20 mensen in 1 les van allerlei verschillende niveaus, van echte beginner die nog niet eens kan sturen tot aan mensen die op L niveau rijden en dan nog mensen met eigen paarden erbij?
Nou daar kan je in een uur tijd echt niet veel van maken.
Ik zou voorstellen om er een uur bij te maken waar dan de echte beginners in zitten. Als men eenmaal een beetje zelfstandig kan rijden dan is verschillende niveaus niet zo erg.
Ik begrijp trouwens zowieso niet dat iemand met zijn eigen paard mee wil rijden in een bak waar 20 paarden rondhobbelen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:06

Urielle schreef:
Miss_R_Horse schreef:
Ik zou iedereen gewoon een keer apart nemen en dan zeg maar per persoon 10 min. (privé) les en voor de rest helpen wanneer het nodig is.

In groepslessen werkt dat niet Ja
Ik heb 50 minuten waarbij er ook nog in- en uitgestapt moet worden, tussen de 8 en de 20 ruiters in een les. De galop moet ook met bepaalde paarden samen omdat ze anders aan de kletter gaan. En dan nog alles op dezelfde hand in dezelfde gang. Dan zou ik op 30 minuten bijvoorbeeld 17 ruiters moeten helpen, daar hebben ze niks aan.
Dat zijn neem ik aan manegelessen. Dan vind ik het ook geen geschikte manier.
Ik geef zelf verenigingslessen en doe het wel op individueel. Gewoon even iemand op weg helpen en dan een beetje huiswerk geven en door met de volgende. Max. 10 minuten maar soms zijn een paar minuten al genoeg om iemand op weg te helpen.
Geef iemand die echt een dip heeft vaak wat extra aandacht en de volgende keer krijgt een ander weer meer aandacht dat komt gemiddeld altijd wel weer passend uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 08:51

shan schreef:
Heb je dan niet een beetje bevoegdheid om dat zelf in te delen?
Gas rem en stuur leer je ook niet in 3 privelesjes.
Dus als ik het goed begrijp heb je soms 20 mensen in 1 les van allerlei verschillende niveaus, van echte beginner die nog niet eens kan sturen tot aan mensen die op L niveau rijden en dan nog mensen met eigen paarden erbij?
Nou daar kan je in een uur tijd echt niet veel van maken.
Ik zou voorstellen om er een uur bij te maken waar dan de echte beginners in zitten. Als men eenmaal een beetje zelfstandig kan rijden dan is verschillende niveaus niet zo erg.
Ik begrijp trouwens zowieso niet dat iemand met zijn eigen paard mee wil rijden in een bak waar 20 paarden rondhobbelen.

Nee, er zijn verschillende niveaus van lessen en de ruiters schrijven zich aan de bar gewoon in. Ik zie dus ter plaatse pas welke ruiters ik krijg en met welke paarden. Sommige ruiters heb ik elke week, anderen zie ik een keertje en dan pas een paar weken later weer, of helemaal niet meer. De groep wisselt dus heel sterk. In de eerste groep zit geloof ik een max. van 9 manegeruiters maar tja, als er een hele groep pensionklanten besluit om mee te gaan rijden zit je bak best vol Nagelbijten / Gniffelen

De ruiters die redelijk goed rijden zijn meestal de pensionklanten natuurlijk, maar er zijn ook ruiters die volgens mij al heel lang in deze groep rijden en eigenlijk het eens een trapje hoger zouden moeten zoeken.

De ruiters die niet kunnen sturen zijn te vroeg doorgestuurd uit het vorige niveau of zijn mensen die alleen op die dag kunnen bijv. en dan is 'mijn' les het laagste niveau van die dag. Gelukkig zien ze zelf altijd al wel dat het niet echt werkt Knipoog

De pensionklanten rijden meestal mee omdat het de hele avond les is en dan kan de andere bak ook heel druk zijn, of er wordt gesprongen... Sommige ruiters rijden elke week mee en die doen het, hoop ik, omdat ze mijn les goed vinden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:44

In een groepsles hoort m.i. iedereen evenveel aandacht te krijgen van de instructeur. Die hoort dus zijn aandacht te verdelen. Ik heb gemerkt dat dat heel lastig is. Mensen met een moeilijk paard of met problemen krijgen wat meer aandacht. Logisch, bijna onontkomelijk. Maar omdat ik zelf na een ongeluk op een makkelijker paard werd gezet viel ik voor mijn gevoel vaak buiten de boot omdat ik ondanks angst met dat paardje lekker meekwam.
Voor mij een reden waarom ik gestopt ben met groepslessen zodra ik op mijn toenmalige verzorgpaard privélessen kon nemen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:58

@ Urielle: dat klinkt best lastig allemaal zeg.
Vroeger werkte ik ook op een manege met maar 1 binnenbak en had ik er ook vaak pensionpaarden bij. toch had ik een max. van 10 ruiters in de bak: manegeklanten aangevuld met penionklanten, wie het eerst komt wie het eerst maalt was bij mij het credo. Bij 10 was de les vol(deze regel was de voor de meerjdende pensionklanten.
Waar ik tegenwoordig les geef, hebben ze 2 binnenbakken dus dan doet dat probleem zich minder snel voor.
Het klinkt lastig hoor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 08:20

dat is dus een van de redenen dat ik zelf maar ben gaan lesgeven. Kan het niet uitstaan hoe de kinderen tegenwoordig leren rijden, dat ze in grote groepen moeten en weinig aandacht krijgen en maar wat leren trekken en schoppen. dus bij mij kleine groepjes en geef de betere extra oefeningen en die wat achter zijn probeer ik op niveau te krijgen en gebruik de betere als voorbeeld en herhaal het dus zo voor hun nog eens, en haal zo de laatste kleine foutjes eruit. En aan houding kan altijd nog wel wat gesleutelt worden.