Ik vind het echt een supermooi portret !!!! Ik heb je ook een pb gestuurd. Ik vind hem echt prachtig
Sando
Geplaatst: 28-10-02 18:32
Is dat die hengst van Tamara Dekker ? Heb je ook de originele foto ? kan je die zo plaatsen ?
IcePrincess
Geplaatst: 28-10-02 18:46
en ik maar denken dat ik mooi kon tekenen waarmee is het gemaakt? pastel zeker ? daar kun je echt hele mooi tekeningen mee maken
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 11:17
Jeetje, bedankt allemaal!
Sando, inderdaad, hoe weet je dat?? Ik kan die foto wel plaatsen, maar ik vind dat niet zo netjes om zomaar een foto van het paard van iemand anders op internet te zetten. Ik moet daar dus nog even over nadenken.
Sypheron
Geplaatst: 29-10-02 11:23
Jura schreef:
Ik kan die foto wel plaatsen, maar ik vind dat niet zo netjes om zomaar een foto van het paard van iemand anders op internet te zetten. Ik moet daar dus nog even over nadenken.
Ik dacht dat dit een foto was superjob! Kan wel zien waarom Iloon zo weg is van jouw werk
fabienne
Geplaatst: 29-10-02 12:15
Jura ik vind je tekening er goed uitzien, maar als tekenlerares heb ik een paar puntjes, waar je hopelijk wat aan kunt hebben. Het is dus niet als negatieve kritiek bedoeld, maar opbouwende kritiek! Allereerst het oog: als je hierin een klein lichtpuntje laat, krijgt het oog een levendiger uitdrukking. Bij het linkeroor zie ik een paar plooitjes/streepjes? Deze had je misschien wat minder geprononceerd mogen weergeven. Verder ook de zware slagschaduw die naast het oog valt, zou je misschien iets minder fotografisch mogen weergeven, wat zachter dus, dat zou de uitdrukking van het geheel ten goede komen......dat is tenslotte de grote kracht van een tekening ten gunste van een fotocamera!
Wat mij persoonlijk een beetje stoort, maar dat is misschien een kwestie van persoonlijke smaak, is de manier waarop de hals afgesneden wordt door de stangteugel. Omdat je het hoofd als object los in het vlak hebt geplaatst snap ik wel deze oplossing, maar ik weet niet of dit de meest gelukkige is
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 12:54
Fabienne, het oog heeft juist een lichtpuntje, zo maak ik de ogen ook levendig. Misschien is het door het scannen weggevallen, maar het origineel heeft dat wel. Doe ik namelijk altijd.
Over dat laatste zat ik nog te twijfelen, maar ik heb dat om deze reden gedaan: ik vond zo de compositie op het papier mooier worden en bovendien was het stukje hals eronder eigenlijk alleen maar zwart/donker, dus niet echt 'interessante' informatie om op papier te zetten. Maar misschien had ik een stukje eronder door moeten tekenen en het dan langzaam laten vervagen.
Dank je wel voor de tips, maar een gescande kopie (want ik heb natuurlijk niet het origineel op de scanner kunnen leggen, maar ik laat altijd een kopie maken en die scan ik dan, dus de kleur is 2 keer veranderd) is natuurlijk al anders dan het origineel.
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:01
Nog even ter aanvulling, ik weet niet of je het kunt zien bij deze portretten, maar ook hier heb ik licht in het oog gemaakt:
Overigens zijn dit portretten van enkele jaren geleden.
fabienne
Geplaatst: 29-10-02 13:11
De laatste vind ik beter, ziet er levendiger uit qua textuur......voor zover je dat inderdaad zo als gescande afbeelding kan zien...........maar de oudere tekeningen zien er wat 'gladder' uit dan deze laatste.
Dat lichtpuntje is bij je laatste tekening inderdaad helemaal weggevallen
Zo zit ik zelf ook met deze tekening met een paar stukken waarvoor ik geen goede oplossing heb gevonden: de slagschaduwlijn over de schouderpartij en en stukje achtergrond tussen ruglijn en onderkaak
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:19
Ik snap wat je bedoeld met dat 'gladde', maar dat is de eerste die ik dus liet zien ook, als ik hem verkleind had zou hij ook gladder lijken.
Heb jij die tekening nagetekend van een foto of zelf gemaakt? En met welk materiaal werk jij? Ik vind het erg mooi, jouw tekening. Jij werkt vast niet op wit papier, of wel?
phoenix4ever
Geplaatst: 29-10-02 13:20
gaaf he wil je er niet een van sym maken?
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:22
Fabienne, ik denk dat dit misschien een beter beeld geeft van het origineel:
fabienne
Geplaatst: 29-10-02 13:36
Qua oog wel maar nu is door het scannen inderdaad de textuur weggevallen .........
Ik werk zelf ook naar aanleiding van foto's maar ik teken niet fotografisch. Ik gebruik eigenlijk bijna altijd contee krijt, dat is harder dan pastel, en dan op papier met een duidelijke structuur zoals aquarel papier of een soort 'Ingres' papier. Inderdaad vaak gekleurd papier, in natuurlijke tinten 'grauw', beige achtig e.d.
Ook een combinatie van aquarel met krijt vind ik soms fijn werken zoals deze:
phoenix4ever
Geplaatst: 29-10-02 13:38
o kunnen jullie niet een voor mij van symmie maken. ze zijn gaaf!!!!!!!
nemesis
Geplaatst: 29-10-02 13:38
wauw echt kei mooi!!!!!!
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:52
Hé ik heb ook eens een Jack Russel gemaakt. De ogen waren op de foto niet goed geworden, die heb ik toen nog live gedaan!
Ik heb nog niet zoveel ervaring met schilderen. Natuurlijk heb ik op de Havo wel allerlei materialen gebruikt, zo hebben we eens een aquarel in perspectief moeten doen, of perspectief in aquarel. Die van mij heeft toen nog bij een expositie gehangen.
Mijn opa is kunstschilder en die werkt volgens mij met olieverf, dat zou ik ook graag gebruiken, maar het is allemaal zo duur.
fabienne
Geplaatst: 29-10-02 13:56
Phoenix ik ben de laatste tijd niet zo met tekenen bezig, maar met tiffanywerk. Zie hier de foto: [ITP] M´n paardenlamp is klaar en op mijn website.
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:57
Oja, dat deed jij ook. Jij bent dus echt heel creatief.
fabienne
Geplaatst: 29-10-02 14:19
Ik ben een slechte stilzitter.......met dat tiffanywerk ben ik begonnen nadat ik mijn knie geblesseerd had........bij het tekenen moet je ook staan en dat ging toen allemaal niet jofel.....nu nog steeds niet. Bij Tiffanywerk kan je lekker gaan zitten
UniferB
Geplaatst: 29-10-02 15:18
Jura schreef:
Jeetje, bedankt allemaal!
Sando, inderdaad, hoe weet je dat?? Ik kan die foto wel plaatsen, maar ik vind dat niet zo netjes om zomaar een foto van het paard van iemand anders op internet te zetten. Ik moet daar dus nog even over nadenken.
Ik herkende hem ook al. GoodFellow of zo iets..
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 15:24
Nee de naam is net iets anders. Leuk dat jullie hem herkennen!
Anoniem
Geplaatst: 29-10-02 16:07
Een zeer goede vriendin van mijn familie is kunstenares en schildert prachtige portretten. Zij gaat van mijn paard dit jaar nog een aquarel maken, dat vind ik zelf het mooiste en gevoeligste resultaat geven. Er staat bij haar nog een olieverf schilderij op zolder dat op mij staat te wachten. Dat is een schilderij geinspireerd op een van de foto's van Robert Vavra, een fotograaf die heel erg mooie portretten maakt van paarden.
Pellie
Geplaatst: 29-10-02 16:27
jeetje was je opa Jopie Huisman ofzo??klik klik[/url]
Leetje
Geplaatst: 29-10-02 16:43
Super gaaf!! Hoe lang ben je daar nu mee bezig?? En met wat voor materiaal doe je dan? groetjes leonie
Jura
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 16:59
Haha, nee mijn opa doet eigenlijk vooral landschappen en dorpjes, stillevens, dat soort dingen.
Hoe lang ik er mee bezig ben...ja dat verschilt. Ik weet eigenlijk niet hoe lang, als ik het in uren uit druk. Zou ik eens bij moeten houden. Ik werk met pastelkrijt en -potlood.