Haf Cassia @ Dressuurwork in het Bruin. Morgen wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: Haf Cassia @ Dressuurwork in het Bruin. Morgen wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:48

het rijden vind ik er netjes uit zien al vraag ik me af of je de wedstrijd ook op dit bit mag rijden...

ik ben er niet weg van

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:52

Cassia schreef:
@ Maresie : Jammer dat 't school weer begint Boos! reedt haar iedere dag nu maar in 't school maar 4 keer per week...

maar als je die 4keer goed met haar traint Knipoog zal je zien dat ze meer spieren krijgt ,dat kan ik weten want mijn haf was ook altijd een beetje aan de magere kant en dan kreeg hij ook elke dag slobber Vork maar nu rijden we al een paar jaar wedstrijden en is hij veel gespierde .dus volhouden met trainen Ja Doei!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:55

Ten eerste zou ik het bitprobleem anders op proberen te lossen, ik vind dat ie nogal streng inwerkt zo, Cassia heeft ook op veel foto's haar mond open.

Verder geef je al punten aan, je handen, beugels paar kilometer langer Ja
Ook mag haar achterhand wel iets actiever meewerken.

Cassia is ook best schraal, er mag wat meer bespiering op.

Succes met je wedstrijd OK dan!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 20:59

@ Perla : Het is een onderlinge wedstrijd met de Haflingerclub en geloof me vrij, Pessoa zie je daar vaak en ook Pelhalm enzo

@ Dani : Met dat bitprobleem zijn we druk bezig Lachen En de rest natuurlijk ook Knipoog .
Dankje!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:03

Leuke foto's, ziet er netjes uit!

Zadel ligt niet slecht hoor, naar mijn idee beter ietsje te ver naar achteren dan te ver naar voren...

Een specifiek probleem oplossen met een pessoa als het tijdelijk is lijkt me niet zo'n probleem, als je maar niet afhankelijk wordt van zo'n bitje, en weet wat je doet met je hand... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:04

Ik vind hier echt niks aan. Sorry dat t zo onsubtiel is, maar ik weet niet hoe ik t anders moet zeggen.
Dit bit is, als je het mij vraagt, absoluut ongeschikt voor jullie. Als dit mijn paard was geweest, zou ik op zoek gegaan zijn naar een andere instructrice ipv naar een ander bit!
Vraagje; hoe wil je het rijden met een bepaald bit afbouwen?

Je zegt dat je dit bit hebt omdat ze er af en toe heel hard uitnaait. Dit is gebrek aan controle en opvoeding, dat verbeter je niet dmv een ander bit

Commentaar & tips:
Foto 1; Hoofd rechtop, handen rechtop, hand ontspannen & handen hoger
Foto 2; Hakken uitdrukken, benen iets naar voren, bit niet naar beneden drukken dmv hand kantelen, handen meer dragen & loslaten
Foto 3; weer je handen niet kantelen, hak uitdrukken, been naar voren
Foto 4; polsen niet inknikken, been ontspannen
Foto 5; tenen naar binnen, rug lang maken, kijken waar je heen rijdt, handen hoger
Foto 6; Been af laten hangen ipv optrekken
Foto 7; Hand ontspannen
Foto 8; Been, schouders, handen
Foto 9; Handen, been, heup niet inknikken
Foto 10; Op deze foto zit je haar zo duidelijk naar beneden te dwingen.. Je hand kantelt helemaal om waardoor je het bit in haar tandvlees duwt. Gelukkig is Cassia te trots om daarvoor te buigen & gaat ze er tegenin door een contra stelling aan te nemen..
Foto 11; Teugels korter, handen recht, been af laten hangen
Foto 12; Tja Clown

Ik hoop dat je dit bit er morgen nog uithaalt, en dat je met je instructrice bespreekt hoe je Cassia op een normale vriendelijke manier op kan voeden. Succes met je wedstrijd!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:12

lauss ik wil hier toch wat op zeggen ik ben ook niet voor zo,n bitje maar soms moet het en dit heb niet met opvoeding te maken mijn haf heb ik met stangetje en thiedeman gereden omdat hij toen ik hem nog niet zo lang had er zomaar als een speer vandoor ging toen ik dat eenmaal onder controle had ben ik hem op een gewoon bitje en zonder thiedeman gaan rijden en dat doen we nu nog steeds vergis je niet ze kunnen loei sterk zijn en het scheelt hoe ervaren jezelf ben
de beste stuurlui staan aan wal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:16

De beste stuurlui staan aan wal my ass. Mijn paard is ook niet altijd een lieverdje, daar ligt een appelbitje in. Ik vind dat je bij gebrek aan fatsoen niet gaat beginnen met een machtstrijd. Hij is stout, jij doet m pijn. Ze moet het zelf weten, maar zo zou ik mijn paard niets willen leren!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:19

I agree lauss, ik heb er ook 5 jaar over gedaan voordat ik mijn paard netjes de bak door kon sturen. En er heeft altijd een trensje ingelegen.

Het is een kwestie van grenzen aangeven, duidelijk zijn in wat wel en niet mag. Met goede instructie. Niet gelijk zo'n dwingend bit erin hangen, want op deze foto's wordt ie imo niet juist gebruikt. En als je je paard niet onder controle hebt, ga dan niet op een veldje rijden, maar los het eerst op in de bak.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:20

mooie haflinger hoor! vind haar er ook erg slank uitzien.. maar geen ribben enzo dus het is niet zo erg hoor Pling
succes morgen he! krijgen we dan weer nieuwe foto´s te zien??

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:21

dit had ik verwacht daarom nu een punt er achter daar is dit topic niet voor bedoeld

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:25

maresie schreef:
dit had ik verwacht daarom nu een punt er achter daar is dit topic niet voor bedoeld

Kijk deze reactie snap ik dus niet. Hoezo daar is dit topic niet voor bedoeld? Waarvoor is het dan bedoeld? Dat iedereen alleen maar mag zeggen hoe prachtig het er wel niet uitziet? Als je alleen zulke reacties wilt moet je geen topic openen

Inez; je weet dat ik Cassia een leuk paardje vind, en het setje staat mooi, maar voor de rest ben ik het wel eens met Dani. Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan als zij het zegt. Zo op de foto''s ziet het er voor Cas gewoon niet fijn uit. Het bit werkt te sterk, en het zadel lijkt niet goed te liggen. Op deze manier kan je niet verwachten dat Cassia er ontspannen doorheen komt.
En dat de rest op die wedstrijd ook met scherpe bitten rijdt, is natuurlijk geen reden dat jij dit ook maar moet doen.

Evengoed succes morgen! Lachen

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:32

Ik ben het ook wel eens met lauss hoor!

Mijn haflinger is ook sterk kan er ook met een speer vandoor gaan, maar ik rij hem als nog op een gewoon enkel gebroken bitje

Maar laat hem dan maar een keer lekker gaan. Hup je moet het met je benen oplossen en niet met het rukken in zijn bek.

Schop hem dan maar een keer door en zet hem gewoon op de volte. Naar een tijdje weet hij echt wel wie de baas is !
Laatst bijgewerkt door iSaBeLL op 25-08-07 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:33

ik denk dat je niet begrijp wat ik bedoel ,maar ik heb het zelf teweeg gebracht daarom dat puntje het was mijn bedoeling niet om onderling de strijd aan te gaan

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:33

Ik snap niet helemaal waarom er zo afgegeven word op dat pessoa bit.. Koe Ik heb er ook wel mee gereden op concour, gewoon omdat ik m'n pony in parcour niet kon houden.. Clown

Ehm, ik vind trouwens dat je inderdaad een hele leuke haf hebt! Bloos Vork Je kunt bij dat bit.. m toch ook gewoon in de 'normale' doen.. dus niet in die ringen eronder.. maar in de normale.. ja hoe zeg je dat.. Knipoog Ik weet niet of je spring of dressuur hebt.. maar met dressuur moest ik m toen daardoorheen doen Tong uitsteken

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:35

NonaWen schreef:
[size=7]Ik snap niet helemaal waarom er zo afgegeven word op dat pessoa bit.. Koe Ik heb er ook wel mee gereden op concour, gewoon omdat ik m'n pony in parcour niet kon houden.. Clown

Ehm, ik vind trouwens dat je inderdaad een hele leuke haf hebt! Bloos Vork Je kunt bij dat bit.. m toch ook gewoon in de 'normale' doen.. dus niet in die ringen eronder.. maar in de normale.. ja hoe zeg je dat.. Knipoog Ik weet niet of je spring of dressuur hebt.. maar met dressuur moest ik m toen daardoorheen doen Tong uitsteken

Niks tegen dat bit, maar wel op de manier waarop ie gebruikt wordt, hij werkt gewoon veels te streng in, en het paard loopt er niet lekkerder door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:36

ik wilde het net typen Huilen van het lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:40

NonaWen schreef:
Ik snap niet helemaal waarom er zo afgegeven word op dat pessoa bit..

Mee eens...
Tuurlijk is het beter als je je pony op een gewone trens kan rijden, maar als je pony jou de baas is op sommige momenten en je kan het met een gewone trens niet de baas is het soms beter op dit even te doorbreken met een ander bitje.
Ik weet helemaal niet of dit het geval is bij pony van TS, maar ik wilde het toch even kwijt... Cool
(En een pessoa is ook nog altijd een trens, en geen stang met hefboom en kinketting...)

Ik heb zelf op advies van mijn instructeur omdat ze het echt te bont maakte een van mijn paardjes ook een paar keer op een pessoa gereden, toen was het weer heel snel voor haar duidelijk wat de grens is en nu loopt ze weer super op een happy mouth bitje, dus tijdelijk zo'n bit gebruiken ter correctie kan prima, mits je weet wat je in je handen hebt en waarvoor je het gebruikt.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:41

Je bandages zitten ook niet goed. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:44

Nouvel; het is naar mijn mening niet beter om op een trensje te rijden! Je moet een bit vinden dat jou paard prettig vind & dat is niet voor ieder paard automatisch een trens.
Het lijkt me alleen duidelijk dat dit bit niet goed gebruikt wordt & dat het paard het zeker niet fijn aanneemt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:49

ik weet ook niet wat de achtergrond is wat het gebruiken van dit bit door TS, zij geeft aan hier een reden voor te hebben waar ze aan werken...

maar goed, niet te ver off topic gaan... Knipoog

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:03

Heb alles deels gelezen..

Vind dat je je handen erg vast zet, en zeker in combinatie met dit bit vind ik dat er niet echt vriendelijk uitzien zegmaar..

De foto dat ze 'uit elkaar' loopt, heeft ze wél haar achterhand erbij! En dat vind ik veel belangrijker dan het boogje in de hals hoor.. De motor zit van achter, en op veel foto's waar je paard van voren omlaag loopt, loopt ie ook gelijk op de voorhand met de achterbenen ergens er achteraan.
En foto 8 is d'r achterbeen er goed bij, en daar zie je ook dat d'r hoofdje niet zo laag is als op de andere foto's. Niet in dat strenge boogje..

Kijk zelf nog eens naar je eigen foto's, en kijk naar d'r achterbenen, waar zet ze die neer, en hoe is haar hoofd/halshouding daarbij. Kijk ernaar alsof jij het niet zelf bent, maar een vreemd iemand, dan zul je denk wel zien wat ik bedoel.

IK zou vooral m'n paard van achter gaan rijden, voorwaarts neerwaarts dat die ontspanning komt. Als ze dan goed van achter meekomt, dán pas naar 'het boogje in de hals' toe gaan.. maar dat is puur hoe IK het zou doen!

*editje* Ik hoorde ooit een uitspraak: Als je een paard op een bit wil stoppen, moet je het om z'n benen binden.
Een paard zal - als hij echt wil - door élk bit heen lopen! Hou dat even in je achterhoofd.
Heb zelf een heel heet paard gereden, liep op een dubbelgebroken bustrens, is er vaak genoeg vandoor gegaan maar is rijtechnisch opgelost later. Het hoeft dus niet met een bit, maar met goede begeleiding.

Succes iig morgen

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:21

Naar mijn mening ligt het zadel niet direct echt te ver naar achter, het zou iets naar voren mogen, mits daarbij de schouder vrij blijft liggen. Het lijkt soms ook of het wat klappert? Verder zie ik inderdaad ook wel dat ze vaak haar mond open heeft, maar op sommige foto's waarbij ze dat doet loopt ze wel met de oortjes naar voren. Ook heeft ze op een van de foto's, ik meen die van de middendraf de mond een stukje open terwijl er daar geen of in elk geval weinig druk op de teugels staat, dus of het dan specifiek door een sterke druk/hand komt, zou je je kunnen afvragen, maar die foto kan natuurlijk ook toeval zijn.
Het enige wat ik verder nog zeggen kan, tja probeer zo snel mogelijk uit met andere bitjes, er zijn er genoeg die scherper zijn als een trensje, maar niet zo scherp zijn als een pessoa. Niet bang zijn om uit te proberen en laat je eens informeren bij een ruitersportzaak, of leen een bitje van een vriendin (als die er eentje heeft die misschien wat voor je zou kunnen zijn natuurlijk)
succes verder!!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:55

Het rijden ziet er leuk uit.
Blijf op je houding letten en succes morgen he! Haha!
Ik heb geen verstand van al die bitten en vanaf de foto's kan ik er al helemaal niet over oordelen, dat zijn immers momentopnames. Je zegt zelf dat je het aan het afbouwen bent, dus dat gaat helemaal goed komen Lachen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:14

Hoi, leuke Haf !! Pling Rijden ziet er netjes uit, maar zoals je zelf ook al zegt kunnen je beugels best wat langer en let goed op dat je je handen rechtop houdt. Ik vind je Haf trouwens een beetje aan de dunne kant en ingevallen, iets om op te letten. Knipoog