tips voor doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

Re: tips voor doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:37

Ik vind doorzitten soms ook moeilijk, namelijk als de draf te snel is. Probeer een drafje te zoeken zodat je bijna stapt en bijna niet hobbelt. Goed ontspannen diep in het zadel zitten en een beetje drukken met je bovenbeen doe ik altijd. Probeers soms eens zonder steigbeugels te rijden (evt stijgbeugels even voor het zadel kruisen zodat je ze niet altijd opnieuw eraan moet hangen).

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:09

Ik heb ook de neiging om te klemmen, maar als je onspant en probeert met je voeten de grond te raken, merk je meteen dat het beter gaat Lachen veel oefenen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:11

Ik had ook altijd veel problemen om door te zitten in draf, ik begon dan echt te botsen. Maar vorig jaar heb ik een tijdje les gehad op een westernmanège en de lesgever daar vertelde mij het volgende : je moet je hele lichaam lekker relaxen en telkens als je je paard voelt naar rechts of links 'zakken' moet je met dezelfde voet ENKEL DE HAK naar beneden drukken en terug normaal en terug naar beneden drukken en terug ... Daar moet je je echt op concentreren in het begin, maar probeer het maar eens, eens je het ritme te pakken hebt is het erg leuk om te doen en je komt je zadel niet meer uit. In het begin mag je goed overdrijven met die hak naar beneden drukken en naarmate je er beter in wordt kan je het wat subtieler gaan doen. Voorwaarde is wel dat je om te beginnen een rustig en ontspannen dravend paard hebt.
Dus alleen die hak naar beneden bewegen, de rest van je been/voet/heup/lichaam blijft in dezelfde positie.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:58

Wat fijn dat er zoveel mensen zijn die dit herkennen. ook ik heb er nog steeds moeite mee.
Om het paard maar niet in de weg te zitten 'gooi ik alles los' bij doorzitten.
Ik heb geleerd alles te ontspannen (dat betekent wel dat je bij het opvangen van de schokjes toch automatisch je buikspieren gebruikt om recht op te blijven zitten, maar dat gaat automatisch en onbewust). Je handen dan stil houden vind ik ook nog heel moeilijk en überhaupt tempowisselingen van je paard te voelen met doorzitten...ook moeilijk!

Succes!!