helpt een sloftteugel daarvoor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: helpt een sloftteugel daarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:20

ladylisa schreef:
oke ja ik wete niet meer wta ikmoet doen want wou vanmidag even weer rijden aleen als ik wil drafen gata ze keihard en gata ze keihard aan de teugels trekken naar de hoek heb al zo veel geprobeer maar niks helpt Verdrietig Verdrietig

Als je dan gaat trekken met de slof eraan, zal je de pony z'n neus op z'n borts trekken, niet de bedoeling dus.

Je moet zorgen dat je al eerder het tempo opvangt, desnoods door kleine stukjes te draven en weer stappen.
trekt ze hard, geef je een rukje terug en daarna laat je gelijk weer los. desnoods geef je 2 rukjes na elkaar als ze niet luistert, maar zorg ervoor dat je steeds los laat.
Belangrijkste is dat je niet gaat terug hangen want dat win je niet.
Tevens kleine stukjes proberen en dan weer stappen, zodat je pony ook niet steeds harder kán gaan.
Zo leer je steeds grotere stukken te draven zonder stress en zonder dat je weer terug valt in je gewoonte om te gaan hangen aan de teugels

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:21

Het is de mss een tijdelijke makkelijke oplossing. Het punt is alleen dat je dan vanaf hier alleen maar verder in de ellende gaat komen.

Echt, zoek een goede instructeur !! Die leert je er doorheen rijden, en als je dat kan heb je heeeeeel veel geleerd en ben je een vele betere ruiter !!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:22

Dan zou ik eerst eens beginnen met de ontspanning erin te krijgen. Buiging, stelling, achterhand eronder etc etc...
Misschien moet je van instructeur veranderen als dit probleem al enige tijd zonder verbetering aan de gang is!?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:24

Silence schreef:
In mijn ogen kom je met goede begeleiding verder als met hulpteugels.
Die begeleiding (Of wat je dan leert) is voor altijd. Een hulpmiddel tijdelijk.

juist een hulpmiddel is tijdelijk om jou en je paard sneller vooruit te helpen.
een gevecht vind ik veel minder vriendelijk!
Daarbij vind ik begeleiding iig een must en kan geen hulpteugel dat vervangen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:26

Een paard dat helemaal los is in zijn lijf en geen lichamelijke pijn heeft volgt van nature de hand. Doet het paard dat niet dan is er wat mis en dat kan je niet oplossen met een slofteugel. Als jij last van je nek hebt en je kunt je hoofd niet makkelijk bewegen, denk je dan dat het helpt dat iemand je hoofd vastpakt, draait en vastzet? Daar wordt het vast niet beter van en zo werkt het met je paard ook. Probeer je paard netjes los te rijden en te bereiken dat je paard voorwaarts met evenveel druk op beide teugels gaat lopen, dan stopt het ook met trekken en wil het de hand volgen. Hiervoor heb je les nodig van een goeie instructeur of trice. Succes!

Er mag nooit sprake zijn van een gevecht, want het gaat niet om winnen of verliezen, maar om het gymnastiseren van je paard. Hulpteugels zijn volkomen overbodig in mijn ogen.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 09:26

okej ik ga vanmidag het proberen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:26

griebels schreef:
Dan zou ik eerst eens beginnen met de ontspanning erin te krijgen. Buiging, stelling, achterhand eronder etc etc...
Misschien moet je van instructeur veranderen als dit probleem al enige tijd zonder verbetering aan de gang is!?

Dat lijkt mij onmogelijk op dit moment. Verward
Denk niet dat de ts dát al correct kan.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:28

ladylisa schreef:
ik rij bijna elke dag en rij thuis dan ongevver halfuur drie kwartier en 1 keer per week les 1uurtje
ik doe meestal dresuur en 1 keer per maand een wedstrijd aleen nu niet meer een poosje want ze trekt steeds.de pony is 8jaar oud,
depony trekt als je wil aangaloperen of draven of op de volte gaat,
nou ik heb nog nooit met een sloftteugel gewerkt maar mijn oom zei dat.

Ok, goed dat je in ieder geval even geen wedstrijden rijdt en de tijd neemt om dit op te lossen! Verder is, gezien de leeftijd voor de pony wel uit te sluiten dat ze aan het wisselen is. Een keertje laten controleren door de tandarts is evengoed wel verstandig, voor het geval ze gewoon pijn heeft.

Dan, als jij een overgang VOORWAARTS rijdt (bijv van draf naar galop) geef je de pony dan ook ruimte in jouw hand? Je kan immers niet verwachten dat ze harder gaat als je je handen niet ontspant. Let daar dus goed op. Verder, geef subtiele hulpen. Drijf niet harder dan nodig, zodat de overgangen heel rustig zijn. Ook wat al was genoemd, veel overgangen maken en kleine stukjes draven/galopperen.
Bij het rijden van voltes, zorg dat je goed, met 2 handen en 2 benen stuurt. Zorg dat je niet tegenzit, kijkt waar je naartoe gaat en je buitenteugel goed in contact houdt. Misschien rent de pony wel gewoon weg omdat ze het moeilijk vindt, ondersteun haar dus en geef duidelijk hulpen.

Misschien kan je tijdelijk 2 x in de week gaan lessen? Ik vraag me ook af wat je instructeur zegt van het trekken, als die het op wil lossen met een slofteugel kan je waarschijnlijk beter een andere instructeur zoeken die met jou aan het rijtechnische gedeelte kan werken.

ps waar staat je pony? mag via pb.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:29

Nee, dat is helemaal geen oplossing! Laat misschien het gebit eens nakijken van je pony. Knipoog

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:30

Ik zou er geen slof aan doen.
Wat ik altijd heb geleerd is om zodra je pony dat doet je buikspieren aan te spannen (hierdoor zit jij stevig en wordt je niet uit het zadel getrokken) een kneepje te geven en voorwaarts te drijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:30

ladylisa schreef:
okej ik ga vanmidag het proberen Knipoog

probeer goed te voelen en zorg dat je je eigen tempo gaat en wissel dat af, ook/juist in stap. (snel en langzaam stappen)
Leer te voelen wanneer je moet "ingrijpen", wanneer je hulp het meeste werkt.
De hulp mag een x wat harder, als je daarna maar weer vriendelijk bent en ook de hulp weer mild kunt maken.

succes!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:31

superwoman schreef:
griebels schreef:

Als ze dit niet kan dan moet ze zeker niet aan een slofteugel beginnen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:04

griebels schreef:

Als ze dit niet kan dan moet ze zeker niet aan een slofteugel beginnen [/quote]

idd Haha!