Werity (Osmium x Beaujolais) zadelmak maken (longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

Re: Werity (Osmium x Beaujolais) zadelmak maken (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:24

hoe groot is werity eigenlijk? ze ziet er een stuk groter uit en gianti Tong uitsteken (ze is toch van giantï?) en hij begint al beetje buikje te krijgen, ik hoop voor je dat het bij dit buikje blijft Tong uitsteken komt ze ook bij ons op stal te staan als gianti en djanga terugkomen? dat moest ik nog even vragen Tong uitsteken

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:25

He,

Leuk paardje hoor, ik zou alleen met longeren een stukje afzetten, is makkelijker voor het paard, en heb je ook minder kans dat als ze ineens bedenkt dat ze het er niet mee eens is naar buiten vliegt.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:14

bedankt voor de reacties weer!
@ tess, haha, nee, heb ik goed verstopt zodat jij hem niet terug kunt pikken Knipoog
@ margo: dankje! wat een hoop vragen Tong uitsteken eh, marie-louise komt nog wel (moet ik nog met esther over gaan praten Tong uitsteken ) maar is al 3 maanden niet meer geweest, doe het nu gewoon lekker zelf, vind ik veel fijner Lachen Ze is nu denk ik rond de 1,70, een stuk groter dan mams iig Knipoog Het is inderdaad de dochter van gianti, maar gianti is ook zo klein omdat ze als 2jarige een veulen heeft gehad..arm paard..
buikje klopt idd, maar het is de bedoeling dat die er af gaat als ik er mee ga rijden Tong uitsteken
ze komt als het goed is wel op de manege te staan, en ga me met werity wel wat meer overal mee bemoeien, ook met het voer dus..
ow en ja, ik ga zaterdag mee Tong uitsteken als ik weer beter ben (ben nu ziekjes) maar zal wel Lachen
@ hanneke184: bedankt! stukje afgezet hadden we bij de eerste 3 keren wel gedaan, maar nu waren de paaltjes in gebruik Tong uitsteken

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:43

hey
ook al zitten de benen onder het vuil, ik zou toch maar peesjes e.d. aandoen. Een jong paard slaat nog snel tegen z'n eigen benen.
Het lijkt ook alsof je zadel niet past, achteraan ligt het los van de rug.
verder vind ik het wel een erg mooi paard, met hele mooie gangen!
veel succes ermee

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:56

bedankt! van peesjes was ik bang dat dat zou gaan schuren en dan juist wondjes zou veroorzaken.
zadel viel me ook al op dat het niet ideaal lag, zal ik morgen ook naar kijken voor een ander Lachen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:00

Wat een leuke deken! Heb je die toevallig online gekocht?

Voor de rest heel leuk paardje Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:24

Wat een leuk paardje! wat is de afstamming of lees ik daar overheen Bloos

Ik vind het er rustig uit zien zo met het zadel mak make. Lekker vrolijk paard met mooie gangen! Ik geef je groot gelijk zo zonder bijzet, kunnen ze lekker zo eerst leren zelf de balans te zoeken, ook straks met ruiter. Wel is bijzet vaak wel een mooie oefening om druk op het bit te wennen, voordat je erop gaat. Overigens heb ik dat nooit gedaan hoor, eerste x dat ze het bitdruk voelde was toen ik erop zat Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:25

@ Karin_deB: dankje! nee, heb de deken niet online gekocht Lachen

@ Tancreda4: dankje! het is een Osmium x Beaujolais Lachen
ze is inderdaad heel vrolijk, en nu ik door haar dominantie heen heb geprikt en ze mij als leider ziet is ze zo veranderd! eerst was ze lastig, helemaal niet voorwaarts, geen aandacht voor mij en ze liep gewoon door me heen..nu is het een heel lief, voorwaarts paard dat op mij let en respect voor me, maar ook vertrouwen in me heeft Lachen heb het idee dat ze die grenzen ook nodig had, dat ze nou meer happy is Lachen is ook echt leuk, ze hinnikt nou al als ik haar uit de wei kom halen, en komt meteen op me af gedraafd! Lovers

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:58

niemand meer? Huilen

Marly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:37

Hee Merel!

Zo nou weet ik eindelijk hoe Werity eruit ziet! Echt een leuk paardje joh! Ze loopt lekker ruim.

Citaat:
haha
dankje!
even over de bijzet (daar heb ik ook een reactie op gekregen buiten dit topic), die heb ik er expres niet aan zitten, het is nog een jong ding, ze leert eerst het longeren enz. maar eens goed, en balans, dan komt dat nageeflijke wel..Ik heb niets tegen mensen die bijzet bij jong paard gebruiken, maar ik heb er dus bewust voor gekozen dit niet te doen, dit lijkt me geen nadeel hebben voor het paard?

Hier ben ik het helemaal mee een! Goede keus Lachen

Wanneer komen Djanga en Gianti terug? Of zijn ze al terug? (Ik heb gister niet in stal gekeken)

Nouja.. Zie je vast wel weer 'n keer op stal!
Succes met Werity
X Marly

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:41

Ik ken iemand die bijzet gebruikt bij longeren, ook een jong paard, dan leert ie dus een houding aan, Want: als ze dan met rijden haar handen stil houd valt ie er zo in.... Vind ik onzin, het heeft dan niks meer met nageefelijk zijn te maken.... Is het hetzelfde als je paard in de krul trekken, heeft ook geen zin.

Dus vind het spr hoe jij het doet XD

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:36

@ marly: haha, dankje!
djanga en gianti zijn nog niet terug, goeie vraag wanneer ze komen..

@ miss_Mustang: bedankt! dat vind ik ook onzin, die houding hoort ze niet aan te leren, die hoort ze vrijwillig aan te nemen door kunde en vriendelijke hand van de ruiter. Sterker nog, ik wíl niet eens dat ze er zo invalt als ik mijn handen stil heb, ik wil eerst maar eens dat ze leert op eigen benen en in balans te lopen, dat aan de teugel komt daarna.. Je leert een kind ook eerst zwemmen voor je het laat schoonzwemmen..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:02

Succes met het zadelmak maken lekker chill gewoon doen zoals jij het zelf ook zou willen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 09:21

oke bedankt! ga ik ook zeker doen Lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:30

Heb niet alles gelezen! Ziet er leuk uit. Las dat je normaal peesbeschermers om hebt, lijkt me slim want soms verstappen of verspringen ze zich nu eenmaal. Ik zou ook zonder bijzet beginnen, maar op een gegeven moment wel bijzet om doen, dit helpt wennen aan de teugeldruk EN het helpt ze een sterkere rug te krijgen (als je het goed doet zorgt het immers voor goed ruggebruik). Dus eerst zonder, want ze zoeken toch de mooie houding wel op, dan voordat je met teugels aan de slag gaat bijzet er aan zodat het bit en de druk daarvan bekend worden en de rug beter geschikt wordt om gewicht te dragen en DAARNA er pas op. Gaat volgens mij goed komen, nogmaals echt leuk paard! Mooi voorbeengebruik.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 12:12

dankjewel!
maar bijzet doe ik liever niet tot de basis (sturen en overgangen) redelijk gaan, ik heb van verschillende africhtingsstallen gehoord dat zij het liever niet doen omdat je paard dan eerder zijn hoofd naar beneden doet en gaat bokken, dat ze liever het hoofd erop hebben tot ze redelijk braaf zijn..bovendien zie ik vaak dat jonge paarden te diep lopen, daarom vind ik het belangrijk dat ze in het begin lekker met haar neusje eruit in balans leert lopen. Bovendien is dit een paard die je bezig moet houden, anders is ze snel verveeld en gaat ze trucjes bedenken om het interessant te maken (ze is ontzettend slim en leert heel snel). Daarom zie ik het niet zo zitten tijdenlang te longeren voor ik er voor het eerst op ga. daarnaast loopt ze 24/7 op een groot stuk land, en ze is nu ruim 4 jaar, dus ze is wel al redelijk gesterkt. Daarnaast doe ik maar hele korte sessies met haar, om het interessant te houden én haar rug aan het werk te laten wennen.

groetjes merel

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:57

Ik bedoelde wat ik noemde ook niet als zijnde eeeeeen sessie maar de opeenvolgende sessies en de volgorde die je daar meestal bij aanhoudt of kunt aanhouden Haha! Knipoog

En ik heb tussendoor in de sessies voordat ik er daadwerkelijk op ging ook met de lange lijnen gewerkt, dan kan je droog het sturen oefenen en halthouden en daar heb ik wel heel veel lol van gehad en het sturen snapte hij toen al voordat ik er op stapte.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 15:18

oke!
maar ik bedoelde mijn vorige reactie dus onder het zadel Knipoog als ze het idee been=vooruit en teugel=terug in tempo of richting veranderen wil ik pas bijzet eraan gaan doen..

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:25

Leuk paard en mooi setje zo!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:13

dankjewel! ik hoop deze week nog foto's te kunnen plaatsen van het rijden Lachen vrijdag worden als het goed is foto's gemaakt.. heb er nu (even denken) 3 keer opgezeten.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:20

Ziet er netjes uit, eindelijk iemand die het beste voor het paard wil, en er niet zo snel mogelijk op wil zitten en hoog in de sport wil lopen.

Mooi paard, met mooie gangen Ja.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:26

dankjewel! Het belangrijkste vind ik dat zowel paard als ik er lol in hebben, en dat ik gewoon lekker kan oefenen op dingen, ik vind het leuk vooruitgang te boeken, maar een goed gevoel over iets of een mooi moment met mijn paard zegt mij meer dan 5 winstpunten.. over een tijd wil ik misschien wel wedstrijden gaan rijden, puur om te kijken wat we er van bakken, maar dit is zeker geen hoofddoel Lachen