Ik wil het tegendeel bewijzen !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Re: Ik wil het tegendeel bewijzen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:53

Hoi,

Ik heb vandaag weer les gehad en mijn paard deed het weer. Mijn instructrice zag dat ik teveel wilde regelen voor mijn paard (dus teveel met mijn handen bezig was) om te voorkomen dat ze weg ging rennen. We hebben een stapje terug gedaan en hebben met een langer teugeltje met licht contact gereden. Elke keer dat we de volte rechts in reden moesten we naar stap terug zodat ik haar voor was en ze niet zelf kon bedenken om tempo te versnellen. Dan rustig de volte insturen en wanneer we het moeilijke punt voorbij waren weer aandraven en van hand veranderen. Paard heeft de rest van de les niet meer uitgebroken en ik en paard waren helemaal ontspannen. Misschien dat dit voor jou ook werkt, dat je door tempocontrole kunt voorkomen dat je paard uitbreekt. En hoe moeilijk het ook is, ontspannen blijven zitten en je paard niet de kans geven om op eigen initiatief van richting te veranderen. Maar zoals hierboven geschreven, elk paard is anders en daardoor elke oplossing anders. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:45

Pollux schreef:
Hoi,

Ik heb vandaag weer les gehad en mijn paard deed het weer. Mijn instructrice zag dat ik teveel wilde regelen voor mijn paard (dus teveel met mijn handen bezig was) om te voorkomen dat ze weg ging rennen. We hebben een stapje terug gedaan en hebben met een langer teugeltje met licht contact gereden. Elke keer dat we de volte rechts in reden moesten we naar stap terug zodat ik haar voor was en ze niet zelf kon bedenken om tempo te versnellen. Dan rustig de volte insturen en wanneer we het moeilijke punt voorbij waren weer aandraven en van hand veranderen. Paard heeft de rest van de les niet meer uitgebroken en ik en paard waren helemaal ontspannen. Misschien dat dit voor jou ook werkt, dat je door tempocontrole kunt voorkomen dat je paard uitbreekt. En hoe moeilijk het ook is, ontspannen blijven zitten en je paard niet de kans geven om op eigen initiatief van richting te veranderen. Maar zoals hierboven geschreven, elk paard is anders en daardoor elke oplossing anders. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

OK dan!

Een hele goede uitleg en tip!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:58

Jeetje hij/zij is wel heel snel met zijn oordeel.

Gewoon door blijven oefenen lekker veel rijden en er van genieten de rest komt vanzelf.

En misschien andere instructeur proberen!

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:32

oefenen, oefenen, oefenen..
gaat het echt niet?? Mmm toch maar een ander...
suc6!
p.s je instructeur oordeelt wel heel snel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:52

Pollux schreef:
Grappig... ik heb een soortgelijk probleem met mijn paardje. Ik heb ook net een topic hierover geplaatst.. NIET verkopen, vind het een beetje een voorbarige reactie van je instructeur. Liever een andere instucteur die samen met jou naar een oplossing gaat zoeken. Mijn paardje doet precies hetzelfde, zij pakt als ik op rechts een volte inrijd het bit rechts vast, gooit haar hoofd naar links en rent op de uitgang af. Het is haar nog niet gelukt om de uitgang uit te rennen, maar ik weet ook niet wat ik er aan moet doen om te voorkomen dat ze dit doet. Als iemand jou de gouden tip geeft om te voorkomen dat je paard uitbreekt, houd ik me helemaal aanbevolen om deze tip van jou te krijgen.

succes!
Groetjes,
Saskia

Jouw paard buigt niet. Hij zit aan een kant vast en dat kan je verhelpen door te gaan rechtrichten. Doe dit met je instruktrice, de andere kant van je paard zijn lijf moet ook soepel worden, zodat die bol kan worden. Het kan zijn dat je paard echt pijn heeft op die kant. Mijn paard heeft het ook heel erg gedaan, hij had haken aan zijn achterste kies op die kant en bij de buiging deed het hem zeer ,dus daardoor had hij altijd zijn lijf aan die kant stijf en het bit vasthouden. Hierdoor is hij ook stijver aan die kant geworden.

Het zadel kan ook te smal zijn bij de schoft waardoor het de schouderspieren bekneld. Kijk eens of je aan weerskanten van de schoft een holle kant ziet. Zoals jouw paard reageert is het pijn of ongemak. Strakke stijve spieren kan ook pijn doen. Met een ruiter erop wordt het niet goed kunnen inbuigen juist nog moeilijker.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:43

Hallo,

Als je paard dingen eng vind zal ik lekker met hem gaan oefenen. Misschien ook wel een idee om een keer het boek "het perfecte paard" te lezen ik weet alleen de schrijver niet. Maar daar staan wel leuke dingen in. Verder zal ik het met een andere instructeur verder gaan oefenen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:22

oud topic, slotje.