Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pollux schreef:Hoi,
Ik heb vandaag weer les gehad en mijn paard deed het weer. Mijn instructrice zag dat ik teveel wilde regelen voor mijn paard (dus teveel met mijn handen bezig was) om te voorkomen dat ze weg ging rennen. We hebben een stapje terug gedaan en hebben met een langer teugeltje met licht contact gereden. Elke keer dat we de volte rechts in reden moesten we naar stap terug zodat ik haar voor was en ze niet zelf kon bedenken om tempo te versnellen. Dan rustig de volte insturen en wanneer we het moeilijke punt voorbij waren weer aandraven en van hand veranderen. Paard heeft de rest van de les niet meer uitgebroken en ik en paard waren helemaal ontspannen. Misschien dat dit voor jou ook werkt, dat je door tempocontrole kunt voorkomen dat je paard uitbreekt. En hoe moeilijk het ook is, ontspannen blijven zitten en je paard niet de kans geven om op eigen initiatief van richting te veranderen. Maar zoals hierboven geschreven, elk paard is anders en daardoor elke oplossing anders. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
Pollux schreef:Grappig... ik heb een soortgelijk probleem met mijn paardje. Ik heb ook net een topic hierover geplaatst.. NIET verkopen, vind het een beetje een voorbarige reactie van je instructeur. Liever een andere instucteur die samen met jou naar een oplossing gaat zoeken. Mijn paardje doet precies hetzelfde, zij pakt als ik op rechts een volte inrijd het bit rechts vast, gooit haar hoofd naar links en rent op de uitgang af. Het is haar nog niet gelukt om de uitgang uit te rennen, maar ik weet ook niet wat ik er aan moet doen om te voorkomen dat ze dit doet. Als iemand jou de gouden tip geeft om te voorkomen dat je paard uitbreekt, houd ik me helemaal aanbevolen om deze tip van jou te krijgen.
succes!
Groetjes,
Saskia