Paard leren in galop over hindernis gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Paard leren in galop over hindernis gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:53

Lielle schreef:
dat is ook een goed idee, of evt los springen. Maar pas wel op dat je doro je eigen onzekerheid tje paard niet te veel beinvloedt.

en dáár ben ik dus bang voor, en dan ben ik straks nog verder van huis Knipoog
k hou het voorlopig lekker hierbij tot ik evt. de mogenlijkheid heb een ervaren iemand eens te laten meekijken Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:54

maar dat doe je nu ook al, zonder het je te realiseren. Een onervaren paard opleiden moet je doen door ze het zoveel mogelijk zelf te laten uitzoeken waarbij je als ruiter verantwoordelijk bent voor de richting, impuls en de overtuiging ("je kunt het!").

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:56

Ik ga haar wel laten losspringen morgen ofzo Lachen
en ik ga het tijdens les weer proberen (eerst komende keer gaan we weer dressuren, en drna wel weer x een sprongetje aan het einde) en dan zal ik het proberen! Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:57

goed zo! Laat je weten hoe het gaat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:58

Ja Nagelbijten / Gniffelen en als jullie niets horen Tong uitsteken
ben morgen alleen op stal, máár er gaat een bokker mee Lachen want alleen begin ik niet, als er dan iets gebeurt Lachen

Jullie horen het morgen, worden ook foto's gemaakt (ga haar losspringen Lachen )

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:06

Lielle schreef:
maar dat doe je nu ook al, zonder het je te realiseren. Een onervaren paard opleiden moet je doen door ze het zoveel mogelijk zelf te laten uitzoeken waarbij je als ruiter verantwoordelijk bent voor de richting, impuls en de overtuiging ("je kunt het!").

Misschien begrijp ik het verkeerd maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet een onervaren paard wel iets van ondersteuning kunnen bieden. Je moet je paard zo rijden dat je zijn fouten zoveel mogelijk opvangt zodanig dat jullie niet samen verongelukken. Hem alles zelf maar laten uitzoeken is in mijn ogen vragen om problemen. (hiermee wil ik niet zeggen dat de hulpen die TS geeft/heeft leren geven, de juiste zijn want dit weet ik immers niet)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:07

Zo denk ik dus ook, wij hebben dezelfde gedachte. maar ik begrijp lielle d'r doel óók.
Want je ziet die springruiters ookaltijd terunemen vooruit, drijven, vooruit, terugnemen
en dat zijn in mijn ogen óók hulpen Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:08

Ik snap je heel goed hoor!

Mijn pony is ook totaal niet aangelegd voor springen. Maar ik vind het leuk en dus springen we weleens, nu gaan we dat vaker doen. Toen ik mijn pony net had kwamen we niet eens over een kruisje heen. Al struikelend strompelend en neerstortend gingen we over de hindernis heen. Hetgeen helpt, is oefenen oefenen oefenen. Door een peesblessure heb ik zeker een ruim half jaar tot direkwart jaar totaal niet gesprongen en nauwelijks balkjes gedraafd. In die tijd heb ik goed gedressuurd en is mijn pony een stuk sterker geworden.

Toen ik weer een klein sprongetje durfde te maken ivm haar pezen begonnen we met een kruisje vanuit draf. Ik moet zeggen, het ziet er nog steeds niet uit, maar ze heeft er nu duidelijk veel meer plezier in, springt al stukken beter en struikeld al minder over de sprong! Zelfs vanuit galop ging ze er zowaar zonder struikelen overheen. ALhoewel je absoluut niet passend kan noemen..uhum.

Dus als tip wil je ook geven om goed dressuurmatig te trainen. Heel veel tempowisselingen en lekker actief galopperen!

Toevallig van de week weer gesprongen in een soort van lesje, dat wil zeggen met hulp. Ik was best benieuwd hoe wij het zouden doen. We begonnen in draf en dat ging eigenlijk heel goed, beetje lomp maargoed Vork . Toen gingen we galopperen en begonnen we met galopbalken!!! Wat een uitkomst, zo simpel, en ik kwam er niet eens op.. uhum. De eerste keer aanrijden was een ramp struikel struikel struikel (we hadden er 3 achter elkaar gelegd). Na nog een paar keer aangereden te hebben kregen we het ritme te pakken en kreeg mijn pony door hoe ze moest kijken en moest passen. Het ging goed Haha! . Daarna op een sprongetje aangereden, gewoon vanuit galop en het ging super! We kwamen super passend heen.. beginnersgeluk of gewoon een pony die het leuk begint te worden en het snel oppakt. We gaan nog steeds niet super charmant over de hindernissen heen, maar er is verbetering! Oefenen Oefenen Oefenen. Het is nu zelfs zo ver dat ik een in-uitje aandurf. Wat een paar weken/maanden geleden absoluut zou zorgen voor een crash in de tweede hindernis als we de eerste überhaupt over zouden komen.

Begin dus eens met galopbalkjes. Je krijgt dan het ritme te pakken en je pony leert kijken. Je kan als het goed gaat en je vertrouwen heb het laatste galopbalkje als kruisje neerzetten. Je gaat dan gewoon in het ritme mee over de volgende sprong. Ook makkelijke en simpele lijntjes zorgen ervoor dat je pony leert kijken! In het begin eng, maar springen geeft nou eenmaal meer spanning Haha!. Probeer je eroverheen te zetten en te genieten!

Overigens was ik ook geneigd om mijn pony te helpen omdat het zo stuntelig ging. Maar echt waar, het leidt je pony alleen maar af en brengt hem alleen maar uit evenwicht. Laat je pony zelf kijken en passen. Dit is misschien eng.. maar doe je ogen desnoods maar dicht boven de sprong en vertrouw op je paardje. Het kan echt hoor, want ik ben nog steeds niet gecrasht met mijn pony, terwijl het echt net een duikbootje is/was Vork . Het gaat echt steeds beter bij mij, dus oefening baart echt kunst!

Als laatste tip, probeer makkelijk te zijn met springen. Springt je pony vroeg af, ga goed mee, gaat je pony laat af geef hem dan alsnog de ruimte goed te kunnen springen. Probeer lekker luchtig te rijden!
Ik heb wel makkelijk praten denk ik, aangezien ik geen angst heb en al vele pony's heb mogen springen!

Iig heel veel succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:10

Wij hebben dus wél een ongeluk gehad. puur doordat we dus doorgingen met galop oefenen. Knipoog

ik ga de galopbalken morgen ook proberen met paard aan de longeerlijn!
als er dan iets gebeurt houd ze zichzelf beter in evenwicht Knipoog

Als ze er zélf goed overheen gaat, durf ik het óók aan Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:12

Utan schreef:
Lielle schreef:

Misschien begrijp ik het verkeerd maar hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet een onervaren paard wel iets van ondersteuning kunnen bieden. Je moet je paard zo rijden dat je zijn fouten zoveel mogelijk opvangt zodanig dat jullie niet samen verongelukken. Hem alles zelf maar laten uitzoeken is in mijn ogen vragen om problemen. (hiermee wil ik niet zeggen dat de hulpen die TS geeft/heeft leren geven, de juiste zijn want dit weet ik immers niet)

wel ondersteunen door te zorgen voor ritme, impuls en overtuiging, maar niet zelf gaan lopen passen en regelen dat je op het juiste afzetpunt komt. Gewoon alleen de voorwaarden scheppen dat hij gemakkelijk het hindernisje kan springen.

Zap zegt precies wat ik zeg, lijntjes rijden en gewoon gaan oefenen, maar niet te veel willen oplossen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:13

ik doe de passen zelf niet, dat moet zij doen Tong uitsteken maar de hulp van : nu ga je springen dus de afzet, dié geef ik wel Knipoog
en ook moet je zelf de passen regelen in het optie van : terugnemen vooruit.
zoals de springruiters ook doen, niet alle afstanden red je namelijk in hetzelfde tempo Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:17

en daar ben ik het dus totaal niet mee eens. In een 1.60 parcours is dat wel handig maar tot het L kun je prima uit te voeten zonder van alles onderweg te regelen en een "afzethulp" te geven. Als je maar ritme en impuls hebt, want dat is wel essentieel. En even heel eerlijk, ik denk niet aan de hand van jouw berichten dat je al de ervaring en het oog hebt om een paard passend bij een hindernis te rijden (terugnemen, vooruit), daar heb je of een enorm natuurtalent voor nodig of heel veel ervaring.

Ik zou niet graag willen dat mijn paard alleen maar springt als ik zeg "spring", ik heb graag dat ze zelf zo slim zijn.

/add
weet je wat ik het meeste te horen krijg in de les? "stil zitten, laat je paard het eens gewoon doen!"

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:19

Ik kan dat ook nog niet, dus ik vroeg tips om het op een andere manier te doen, maar ik ga er toch mee bezig morge? dan merken we morgenavond wel aan evt. filmpjes, foto's wat wel en niet goed is (wel los, zonder mij erop maargoed)

je moet je niet gepasseerd voelen met je advies ofzo hoor Knipoog maar IK durf het gewoon niet aan haar op vrije voet te laten lopen, dat wil ik eerst opbouwen Lachen (dus zonder mij erop)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 21-08-07 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:19

Jolliegirl schreef:
ik doe de passen zelf niet, dat moet zij doen Tong uitsteken maar de hulp van : nu ga je springen dus de afzet, dié geef ik wel Knipoog
en ook moet je zelf de passen regelen in het optie van : terugnemen vooruit.
zoals de springruiters ook doen, niet alle afstanden red je namelijk in hetzelfde tempo Knipoog

Voorwaartse drang erin houden is genoeg Knipoog . Geef richting aan (opsluiten tussen hand en been dat ze overheen moet), ondersteunen (voorwaarts houden) dan komt de sprong vanzelf.

Ik hoor mijn instructrice nog schreeuwen.. niet gaan wringen, zitten op je kont daar heb je hem voor, been eraan voor ondersteuning en de sprong komt vanzelf..

Het is lastig echt waar.. en ik snap dat het heel eng is. Maar begin inderdaad maar eens met de galopbalkjes!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:20

Ik ben het met je eens wb ritme impuls en overtuiging maar ik vind dat in dat lijsje ook balans moet staan. Dat heeft een onervaren paard nl niet altijd en daar moet de ruiter hem dus imo mee helpen. Ik ben het er ook mee eens dat een paard zelf moet leren kijken maar ik ben het er niet mee eens dat je nog niet op het afzetpunt moet letten. ik ben van mening dat je dat dus wel moet doen. Als je dit nl niet doet, dan is de kans groot dat het paard niet uitkomt en bang wordt op de sprong

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:21

Ik heb liever dat het paard wat ingehouden is dan voorwaarts
voorwaarts is - vlakke sprong
ingehouden is - omhoog Lachen

Jullie horen morgen van me, echt heel egr bedankt voor alles tips, super van jullie dat jullie me zo helpen!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:22

wb de "afzethulp", daar en ik het ook met lielle mee eens, die moet je niet geven, maar je moet je paard wel helpen zodat je niet verkeerd voor de sprong komt, je moet dus wel op het afstandpunt letten, althans, dat is mijn mening
Laatst bijgewerkt door Utan op 21-08-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:23

Lielle schreef:
weet je wat ik het meeste te horen krijg in de les? "stil zitten, laat je paard het eens gewoon doen!"

Haha! Haha! .. hier ook hoor! zitten zitten zitten, sprong komt vanzelf! Gaat het paard dan eens te vroeg af of te laat, maakt niet uit belonen en nog een keer. Je paard kan niet in één keer goed springen en meten, dat kost ook tijd en geef het paard tot die tijd vertrouwen (wat niet wil zeggen dat het daarna nooit meer fout gaat Knipoog )

Als ik op een pony rijd dan denk ik ook weleens van.. owjee.. we komen niet uit.. en dan geef ik ook weleens been en ga vast voor de pony uit springen. Uiteindelijk het stomste wat je kan doen aangezien je de pony totaal uit ritme haald.. dat hoor ik dan ook weleens van mn instructrice. Wat je daar ook vaak mee bereikt is een pony die steeds veel te vroeg afgaat, hetgeen ook niet de bedoeling is.

Iig heel veel succes morgen aan de longeerlijn!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:24

als je ritme en impuls voor elkaar zijn, heb je altijd een acceptabele afstand, zeker op die hoogte. Of je dan 20 cm te vroeg of te laat zit maakt echt niet uit. En als ze het echt niet snappen, kun je ze helpen met een galopbalkje of een lijntje. Onze Pablo (die echt een sukkel was met springen uit galop) heeft het zo geleerd, en die crosst + springt nu M.

Wat versta je onder balans? Mss ben ik dat wel met je eens, maar ik zie nog niet helemaal wat je bedoelt.

Zap, precies! En dat geldt ook voor het tweede bericht.

JG, IMO moet een jong paard lekker voorwaarts (maar niet te hard) springen, de techniek gaan fijnslijpen komt daarna wel. Bovendien heb je daarvoor echt meer ervaring nodig, en goed les.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:25

komt goed, jullie horen/zien t morgen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:26

Utan, als je je paard altijd helpt zodat hij niet verkeerd uitkomt, gaat hij nooit leren om het zelf te zien. Het is heel verleidelijk, en ik doe het ook nog steeds als ik niet uitkijk, maar in principe moeten ze op dat soort hoogtes gewoon zichzelf kunnen redden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:29

Jolliegirl schreef:
Ik heb liever dat het paard wat ingehouden is dan voorwaarts
voorwaarts is - vlakke sprong
ingehouden is - omhoog Lachen

Jullie horen morgen van me, echt heel egr bedankt voor alles tips, super van jullie dat jullie me zo helpen!

Toch liever inderdaad iets voorwaartser dan wat meer ingehouden. Dat is ook wat ik bedoel met luchtig rijden, wees makkelijk. Als je in een lekker voorwaarts tempo aan komt rijden gaat de sprong veel fijner. Paard spring lekker door boven de sprong (blijft niet zo hangen) en hoeft niet te prielen voor de sprong. Dat vlakke en omhoog is op een laag kruisje nog niet zo heel veel van belang, dat kan je inderdaad later slijpen door te spelen met afstanden in lijntes en in-uitjes te springen waardoor de beweging omgezet wordt in omhoog in plaats van naar voren.

Het belangrijkste bij jouw paard en vooral ook bij jezelf is vertrouwen om erover heen te gaan zonder ongelukken en dat krijg je door zo weinig mogelijk te sleutelen aan je aanloop. Kies de galop waarin je paard met aanleuning loopt, met impuls en voorwaartse drang, dan kan je een sprong maken!

Maargoed.. leuk dat je de adviesen aanpakt die in je straatje staan! Ga lekker aan de slag en laat ons eens weten hoe het gaat Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:36

Lielle schreef:
Utan, als je je paard altijd helpt zodat hij niet verkeerd uitkomt, gaat hij nooit leren om het zelf te zien. Het is heel verleidelijk, en ik doe het ook nog steeds als ik niet uitkijk, maar in principe moeten ze op dat soort hoogtes gewoon zichzelf kunnen redden.

Ik denk dat ik nu snap wat je alle tijd bedoelde en volgens mij zien we het grotendeels hetzelfde. Ik bedoelde alleen maar dat je wel moet zorgen dat je de juiste lijntjes aanrijdt. dat je dus van een jong paard niet moet verwachten dat hij zich altijd wel red ongeacht hoe (slecht?) jij hebt aangereden naar de sprong toe. In die zin moet je je paard dus helpen met de afstand.

Met balans bedoel ik letterlijk balans. Sommige jonge paarden gaan zo slungelig over, voor en na de sprong dat het bijna lijkt of ze dronken zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:38

Utan schreef:
Lielle schreef:

Ik denk dat ik nu snap wat je alle tijd bedoelde en volgens mij zien we het grotendeels hetzelfde. Ik bedoelde alleen maar dat je wel moet zorgen dat je de juiste lijntjes aanrijdt. dat je dus van een jong paard niet moet verwachten dat hij zich altijd wel red ongeacht hoe (slecht?) jij hebt aangereden naar de sprong toe. In die zin moet je je paard dus helpen met de afstand.

Met balans bedoel ik letterlijk balans. Sommige jonge paarden gaan zo slungelig over, voor en na de sprong dat het bijna lijkt of ze dronken zijn.

Ik bedoel denk ik ook hetzelfde jah. Netjes aanrijden, dus niet 1 meter voor de hindernis je paard ervoor parkeren of in een rare lijn aan komen. Gewoon netjes recht van voren in een juist ritme met aanleuning en in balans, dan komt de sprong vanzelf en na de sprong weer netjes in een rechte lijn vooruit rijden in hetzelfde ritme/aanleuning en balans. Of bedoelde je dat zo niet Lachen

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:40

Jawel, dat is idd wat ik bedoel Haha!